Lening, verhuis, echtscheiding, woonbonus
TIP
Lening, verhuis, echtscheiding, woonbonus
Hallo allemaal.
Gezien ik zit met een echtscheiding zit ik met een vraagje ivm woonbonus.
Huidige woning met "geïntegreerde woonbonus"(2016).
geleend: 230k
openstaand 170k
waarde: 275k
Verhuurde woning(blok van verschillende appartementen, maar slechts 1 hypothecaire lening)
geleend: 450k
openstaand: 330k
waarde: 600k
Dus bij huidige woning wordt de woonbonus toegepast, bij de verhuurde woning de federale woonbonus(langetermijnsparen).
Mijn doel is om de huidige woning te verkopen, de partner uitkopen is geen probleem(daar gaat het niet over) om dan in de verhuurde pand te wonen.
Ben ik dan mijn "geïntegreerde woonbonus" kwijt? Ik ben liever de langetermijnsparen kwijt. Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie meningen.
Gezien ik zit met een echtscheiding zit ik met een vraagje ivm woonbonus.
Huidige woning met "geïntegreerde woonbonus"(2016).
geleend: 230k
openstaand 170k
waarde: 275k
Verhuurde woning(blok van verschillende appartementen, maar slechts 1 hypothecaire lening)
geleend: 450k
openstaand: 330k
waarde: 600k
Dus bij huidige woning wordt de woonbonus toegepast, bij de verhuurde woning de federale woonbonus(langetermijnsparen).
Mijn doel is om de huidige woning te verkopen, de partner uitkopen is geen probleem(daar gaat het niet over) om dan in de verhuurde pand te wonen.
Ben ik dan mijn "geïntegreerde woonbonus" kwijt? Ik ben liever de langetermijnsparen kwijt. Iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt voor jullie meningen.
Re: Lening, verhuis, echtscheiding, woonbonus
Je bent de geïntegreerde woonbonus kwijt. De keuze voor langetermijn sparen was onherroepelijk stond ergens in de brochure, zie https://www.vlaanderen.be/Publication/19119
Dus een deel van die tweede leningbinbrengen als eigen woning gaat niet. Je kan ook nog maar de lening van 3 appartementen meer inbrengen.
Een pand wissel lost niets op want bij verkoop van uw huidige woning wordt normaal eerst de lening afgelost en de hypotheek gelicht. Zodat de nieuwe eigenaar ze vrij en onbelast kan kopen. Vraag het ook eens na bij je notaris.
Uit de brochure:
Dus een deel van die tweede leningbinbrengen als eigen woning gaat niet. Je kan ook nog maar de lening van 3 appartementen meer inbrengen.
Een pand wissel lost niets op want bij verkoop van uw huidige woning wordt normaal eerst de lening afgelost en de hypotheek gelicht. Zodat de nieuwe eigenaar ze vrij en onbelast kan kopen. Vraag het ook eens na bij je notaris.
Uit de brochure:
U kan voor de uitgaven die betrekking hebben op het deel van uw woning dat dienst doet als zorgwoning eventueel ook genieten van een federale belastingvermindering (voor de niet-eigen woning). In dat geval zal u moeten kiezen tussen de Vlaamse woonbonus of een federale belastingvermindering. Als u voor dat gedeelte van de woning de toepassing vraagt van een federale belastingvermindering, kan u voor dat gedeelte niet langer genieten van de Vlaamse woonbonus. Eens u gekozen heeft voor het federale stelsel is die keuze definitief. Dit betekent dat u voor dit gedeelte nadien niet opnieuw kan kiezen voor de Vlaamse woonbonus tot het moment waarop u dat gedeelte zelf terug zou betrekken. In geval van een gemeenschappelijke aanslag, moeten de partners dezelfde keuze maken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.