Dossierkosten hypothecaire lening
TIP
Dossierkosten hypothecaire lening
Beste forumleden,
Ik ben samen met mijn vriendin op zoek naar een hypothecaire lening voor de aankoop van bouwgrond. Al reeds enkele banken bezocht en vandaag een interessant voorstel ontvangen.
Op de simulatie stond vermeld dat € 500,00 wordt aangerekend als dossierkosten (eerste keer in contact met banken). Even opgezocht en dit is het wettelijk plafond in België.
Is er een mogelijkheid om dit te bespreken met de bank of wijken ze hier sowieso niet van af? In ons kan dit wel belangrijk zijn omdat de verkavelingsvergunning voor het stuk bouwgrond recent werd ingediend. Er is een principieel akkoord met de gemeente, maar natuurlijk lopen we het risico om onze dossierkosten te verliezen indien de vergunning afgekeurd wordt. Zou dus al een groot verschil zijn mochten we slechts bv. slechts € 250,00 verliezen i.p.v. € 500,00.
Bedankt voor jullie advies.
Met vriendelijke groeten,
Gilles
Ik ben samen met mijn vriendin op zoek naar een hypothecaire lening voor de aankoop van bouwgrond. Al reeds enkele banken bezocht en vandaag een interessant voorstel ontvangen.
Op de simulatie stond vermeld dat € 500,00 wordt aangerekend als dossierkosten (eerste keer in contact met banken). Even opgezocht en dit is het wettelijk plafond in België.
Is er een mogelijkheid om dit te bespreken met de bank of wijken ze hier sowieso niet van af? In ons kan dit wel belangrijk zijn omdat de verkavelingsvergunning voor het stuk bouwgrond recent werd ingediend. Er is een principieel akkoord met de gemeente, maar natuurlijk lopen we het risico om onze dossierkosten te verliezen indien de vergunning afgekeurd wordt. Zou dus al een groot verschil zijn mochten we slechts bv. slechts € 250,00 verliezen i.p.v. € 500,00.
Bedankt voor jullie advies.
Met vriendelijke groeten,
Gilles
Re: Dossierkosten hypothecaire lening
Heel, heel uitzonderlijk betaal je geen dossierkosten. Je bent dan meestal kind aan huis.
Uitzonderlijk betaal je 250€. Dat is goodwill van je bank.
Bijna altijd betaal je 500€ ...
Uitzonderlijk betaal je 250€. Dat is goodwill van je bank.
Bijna altijd betaal je 500€ ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Dossierkosten hypothecaire lening
Een groot stuk hiervan gaat naar het lokaal kantoor, dat is hun "winst". Als je een goede klant bent, dan bestaat de kans wel dat de bank die op zich zal nemen maar als je nog geen klant bent met weinig beloftes om veel naar hen te verhuizen, dan zal je de volle pot mogen betalen.
Er bestaan banken die geen dossierkosten aanrekenen, maar dan is dat een bank waar er geen tussenpersoon meespeelt. Ik kijk dan vooral naar Keytrade die het via een website aanbiedt.
Er bestaan banken die geen dossierkosten aanrekenen, maar dan is dat een bank waar er geen tussenpersoon meespeelt. Ik kijk dan vooral naar Keytrade die het via een website aanbiedt.