Variabel tarief elektriciteit begrijpen
Variabel tarief elektriciteit begrijpen
Wij hebben besloten vanaf 01/04 naar DATS24 over te schakelen als elektriciteitsleverancier.
Ik probeer de werking van een variabel contract te begrijpen, maar dat lukt me niet zo goed
Elke maand hebben ze een nieuwe tariefkaart. Betekent dat dan ook dat ik elke maand aan de nieuwe tarieven elektriciteit afneem en injecteer? Maar hoe gaan ze dat dan berekenen? Meterstand (digitaal) is toch maar 1x per jaar?
Via hun krijg ik ook geen begrijpbaar antwoord
Ik probeer de werking van een variabel contract te begrijpen, maar dat lukt me niet zo goed

Elke maand hebben ze een nieuwe tariefkaart. Betekent dat dan ook dat ik elke maand aan de nieuwe tarieven elektriciteit afneem en injecteer? Maar hoe gaan ze dat dan berekenen? Meterstand (digitaal) is toch maar 1x per jaar?
Via hun krijg ik ook geen begrijpbaar antwoord

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Variabel tarief elektriciteit begrijpen
Ik kan je vraag niet beantwoorden, anderen misschien/hopelijk wel.
Waar ik wel van verbaasd ben is hoeveel vragen op dit forum hierover passeren en hoeveel "energie" hieraan besteed wordt.
Hoeveel % van je inkomen geef je uit aan energie ? Bij mij is dat zo'n 2% (1,5% verwarming en warm water met gas en 0,5% electriciteit met zonnepanelen van ~12 jaar oud).
Ik lig dus niet wakker van mijn energie kost omdat ik daar slechts een klein deel van mijn inkomen aan spendeer.
Ik heb altijd al een variabel contract gehad, simpelweg omdat je volgens mij met een "vast" contract gewoon extra betaalt voor een *tijdelijke* "vaste" prijs. Dit is in mijn ogen dus gewoon een soort van verzekering, maar dan wel een nutteloze verzekering.
Dat is mij idee erover, gewoon gebaseerd op "aanvoelen"

Edit: percentages aangepast, vermits ik vergeten was dat ik nog een partner heb die de helft betaalt ;-)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Elke maand vullen ze de nieuwe Bespot waarde in de formule van uw contract in. Dat is dan de prijs voor die maand. De bespot waarde wordt op het einde van elke maand berekend. De prijs voor april word dat op 30/4 berekend.MeOnline schreef: ↑22 maart 2022, 17:32 Wij hebben besloten vanaf 01/04 naar DATS24 over te schakelen als elektriciteitsleverancier.
Via hun krijg ik ook geen begrijpbaar antwoord![]()
Bij de digitale meter kan fluvius het verbruik op afstand elke maand uitlezen aan dezelfde prijs als jaarlijkse databeheerkosten. Die gebruiken ze in de jaarafrekening.
Kost april = verbruik april x prijs april, mei = verbruik mei x prijs mei, enz. Dat staat in het detail, bij het overzicht is het de gemiddelde prijs voor die maanden aan uw jaarlijks verbruik.
Tarief wordt inderdaad maandelijks aangepast (gemiddelde spotprijs van afgelopen maand). De hoeveelheid elektriciteit die voor elke maand in aanmerking komt wordt bepaald door het RLP (real load profile), is het gemiddelde verbruiksprofiel van alle verbruikers, (zo zal op een koude winter dag zal meer stroom aangerekend worden dan op een zomer dag). Een maandelijkse afrekening op het werkelijk verbruik van de digitale meter wordt voor zo ver ik weet nog nergens toegepast.MeOnline schreef: ↑22 maart 2022, 17:32 Wij hebben besloten vanaf 01/04 naar DATS24 over te schakelen als elektriciteitsleverancier.
Via hun krijg ik ook geen begrijpbaar antwoord![]()
Ik heb recent een eigen historische mini-oefening gedaan voor:
-enkele variabele contracten (die op 03/2022 voor mijn verbruik het goedkoopst waren volgens de v-test, van de voor mijn part betrouwbare leveranciers)
-vergeleken met mijn 2 jaar vast luminus optifix contract sinds 06/2020 (en diens tariefkaarten daarna, mijn tarief blijft echter dat van 06/2020 tot 06/2022)
Dit zijn enkel de pure energieprijzen, op basis van de historische tariefkaarten. Voor elec is er een aparte grafiek voor nachttarief en dagtarief.
Conclusie:
-Met stijgende prijzen (wat 06/2020 tot nu het geval is) was dat vast contract een goed keuze. Het eerste half jaar was mijn tarief bijna het dubbel van de goedkoopste variabel, maar dat gaat om pakweg 30 euro/maand verschil in mijn nadeel. Het jaar erna werd dat al meer dan gecompenseerd. Het laatste half jaar is mijn tarief nog maar 1/5e van bijna alle variabele tarieven, en daar gaat het dan om pakweg 150 euro/maand verschil in mijn voordeel.
-Moesten de prijzen stabiel gebleven zijn of gedaald => dan had ik uiteraard een premie betaald, zelfs wanneer ik naar nieuwe vaste contracten zou overstappen steeds. Die premie bleek het echter (in veelvoud) meer dan waard nu.
Wie nu een contract moet nemen :
heeft echter geen goede keuze meer
-gaan voor het lagere variabel en hopen dat het niet meer stijgt
-gaan voor vast (als je het nog krijgt) en contract wisselen als de prijzen toch zouden dalen (met de nu veel hogere "premie" die dat heeft dan)
@MeOnline (starter van dit lijntje):
Hopelijk geeft dit een beetje mee welke prijzen je betaald voor variabel. De verschillen zijn toch frappant: een variabele leverancier die op datum X de goedkoopste was is dat een half jaar later blijkbaar totaal niet meer, maar intussen heb je die wel gekozen. Dat is een probleem waar de prijsvergelijkingssites geen duidelijk zicht op geven.
Let op: dit is op basis van de tariefkaarten. De maand van intekening bepaald jou tariefkaart. Het is mogelijk dat jou verloop afwijkt indien de leverancier op een latere tariefkaart van formule en/of index veranderd. Dit maakt ook deze grafieken niet geheel betrouwbaar maar ze zijn voor mijn part wel indicatief
-enkele variabele contracten (die op 03/2022 voor mijn verbruik het goedkoopst waren volgens de v-test, van de voor mijn part betrouwbare leveranciers)
-vergeleken met mijn 2 jaar vast luminus optifix contract sinds 06/2020 (en diens tariefkaarten daarna, mijn tarief blijft echter dat van 06/2020 tot 06/2022)
Dit zijn enkel de pure energieprijzen, op basis van de historische tariefkaarten. Voor elec is er een aparte grafiek voor nachttarief en dagtarief.
Conclusie:
-Met stijgende prijzen (wat 06/2020 tot nu het geval is) was dat vast contract een goed keuze. Het eerste half jaar was mijn tarief bijna het dubbel van de goedkoopste variabel, maar dat gaat om pakweg 30 euro/maand verschil in mijn nadeel. Het jaar erna werd dat al meer dan gecompenseerd. Het laatste half jaar is mijn tarief nog maar 1/5e van bijna alle variabele tarieven, en daar gaat het dan om pakweg 150 euro/maand verschil in mijn voordeel.
-Moesten de prijzen stabiel gebleven zijn of gedaald => dan had ik uiteraard een premie betaald, zelfs wanneer ik naar nieuwe vaste contracten zou overstappen steeds. Die premie bleek het echter (in veelvoud) meer dan waard nu.
Wie nu een contract moet nemen :
heeft echter geen goede keuze meer
-gaan voor het lagere variabel en hopen dat het niet meer stijgt
-gaan voor vast (als je het nog krijgt) en contract wisselen als de prijzen toch zouden dalen (met de nu veel hogere "premie" die dat heeft dan)
@MeOnline (starter van dit lijntje):
Hopelijk geeft dit een beetje mee welke prijzen je betaald voor variabel. De verschillen zijn toch frappant: een variabele leverancier die op datum X de goedkoopste was is dat een half jaar later blijkbaar totaal niet meer, maar intussen heb je die wel gekozen. Dat is een probleem waar de prijsvergelijkingssites geen duidelijk zicht op geven.
Let op: dit is op basis van de tariefkaarten. De maand van intekening bepaald jou tariefkaart. Het is mogelijk dat jou verloop afwijkt indien de leverancier op een latere tariefkaart van formule en/of index veranderd. Dit maakt ook deze grafieken niet geheel betrouwbaar maar ze zijn voor mijn part wel indicatief
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik vermoed toch dat:EarthNvstr1 schreef: ↑24 maart 2022, 21:29 Hoeveel % van je inkomen geef je uit aan energie ? Bij mij is dat zo'n 2% (1,5% verwarming en warm water met gas en 0,5% electriciteit met zonnepanelen van ~12 jaar oud).
-beide inkomens dan behoorlijk zijn
-je een goed geisoleerd huis hebt (en mogelijk niet al te riant woont)
-je bevestigd al zonnepanelen te hebben
=> mensen voor wie (meerdere) voorwaarden niet voldaan zijn betalen al snel 5 tot 10% van hun inkomen hieraan. En dit was vóór de grote prijsstijgingen.
Als jij bij verdubbeling eindfactuur 4% moet spenderen dan valt dit inderdaad wel mee.
Als echter verdubbeld naar 10 a 20% dan is dat onbetaalbaar (gegeven dat deze mensen al op hun tandvlees zaten)
In praktijk: Zo zou een gelmiddeld gezin 23OOOkw gas verbruiken, ik zit aan de helft, kennissen met een recenter huis zitten aan 5000kw. Een energieprijs x2 tot x5 voor 5000 verbruik <=> die voor 23000 verbruik is wel lichtjes verschillend ;-)
Lichtjes verschillend spreken we over cv-verwarming of over oudere huizen met aardgas kachels allerhande.
Kachels is al snel meer dan 1m3 per uur.
En er vanuit gaan dat iedereen cv heeft, vergeet het maar denk maar aan oudere dorpswoningen.
Estate Guru believer.
En als je injectie hebt moet je ondertussen ook nog eens hopen dat de injectieprijs hoog blijft in één van volgende maanden. Lastig kiezen!Lirec schreef: ↑25 maart 2022, 23:38 @MeOnline (starter van dit lijntje):
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Huis is van jaren 70, ~12 jaar geleden hoogrendementsglas gestoken en ~8 jaar geleden zoldervloer geïsoleerd, bewoonbare opp. ~140 m2 volledig gelijkvloers. Wel 2 "redelijke" inkomens, ja.
Gas: ~20000 kWh per jaar
Elec: 0 (minder gebruik dan productie met terugdraaiende teller), wel prosumententax
Ik snap dus niet dat iemand de laatste 5-10 jaar gemiddeld 10% van zijn inkomen aan energie spendeert.
Dan zou ik toch bekeken hebben om dat te verlagen, indien nodig zelfs kleiner/beter/anders gaan wonen.
Injectie staat los van leverancier.gilberke schreef: ↑26 maart 2022, 09:26En als je injectie hebt moet je ondertussen ook nog eens hopen dat de injectieprijs hoog blijft in één van volgende maanden. Lastig kiezen!Lirec schreef: ↑25 maart 2022, 23:38 @MeOnline (starter van dit lijntje):
Dus afname bij bijv. Engie.
Injectie bij bijv. Luminus.
Weinig geweten deze mogelijkheid.
Estate Guru believer.
Wie graag wat inzicht krijgt in het gebruik/verschil/verloop van de verschillende indexen is wellicht wel wat met deze CREG studie:
https://www.creg.be/sites/default/files ... 05-5NL.pdf Hoofdstuk 4.1 (p9)
https://www.creg.be/sites/default/files ... 05-5NL.pdf Hoofdstuk 4.1 (p9)
Ik lees soms: "bij een variabel tarief ken je de effectieve prijs van je huidige elektriciteitsverbruik pas op het einde van de maand".
Is dat niet alleen zo bij tarieven met een spotparameter?
Als ik het goed begrijp, ken je in het geval van een forward-parameter de effectieve prijs wel degelijk op voorhand.
Heb ik het goed?
Is dat niet alleen zo bij tarieven met een spotparameter?
Als ik het goed begrijp, ken je in het geval van een forward-parameter de effectieve prijs wel degelijk op voorhand.
Heb ik het goed?
Dus de effectieve prijzen kunnen (los van de toegepaste factoren en marges) ook nog eens fel verschillen, als de "effectieve" spot-prijzen fel afwijken van de "voorspelde" forward-prijzen...Engie.be/parameters schreef: De prijs voor elektriciteit van uw EASY contract wordt trimestrieel geïndexeerd. De indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen ICE Endex onder de rubriek «Belgian Power Base Load Futures», tijdens het trimester voorafgaand aan het trimester van levering (hierna Endex 303). De parameter Endex 303 wordt uitgedrukt in €/MWh.
De prijs voor elektriciteit van uw DIRECT contract wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead EPEX SPOT Belgium (hierna EPEX DAM) tijdens de maand van levering. De dagelijkse quoteringen EPEX DAM worden uitgedrukt in €/MWh. De waarde van EPEX DAM van de lopende maand zal pas gekend zijn aan het einde van de maand.
Klopt:
Vroeger was het verschil tussen bvb:
-de forwardprijs voor januari 2018 (gekend op 31 dec 2017)
-de spotprijs voor januari 2018 (gekend op 31 januari 2018)
Weinig verschil hebben vertoont. Je koos dus best het contract dat volgens de v-test (of andere vergelijkers) het goedkoopst was.
Momenteel is het zeer goed mogelijk dat dit verschil zeer groot is. Gevolg:
-bij continu stijgende prijzen ben je beter af met de forward prijs
-bij contunu dalende prijzen ban je beter af met de spotprijs
MAAR: bij totale onzekerheid zoals momenteel => Geen flauw idee welke beter is. De uiteindelijk te betalen prijs zal relatief veel afwijken van zowel de v-test (ondanks de nieuwe methode die ze gebruiken) als de oude creg-methode.
--------------------
Niet helemaal:
-Voor contracten met een maandelijkse forward indexatie: zal je maximum 1 maand het tarief gekend hebben. Dit kan als je op 1 januari kan intekenen op contract dat ingaat op 1 januari. In de praktijk kiest men echter gewoonlijk 1 maand vooruit waardoor je op geen enkele moment je tarief vooraf weet.
-Voor contracten met een kwartaal forward indexatie: zal je maximum 3 maand het tarief gekand hebben. ......waardoor je voor +- 2 maand je tarief vooraf weet.
een update van de grafieken die ik eerder al postte, nu we enkele (crazy) maanden verder zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
https://www.vreg.be/nl/variabele-energi ... ngsfactuur
Staat hier duidelijk in.
Voor 2021 berekening met SLP's S41 en voor 2022 met RLP's
Samen met maandelijkse prijzen van energiekaarten kan u perfect uitrekenen wat uw eindfactuur zal zijn.
Er staat een voorbeeld van aardgas berekening van 2021 en heb dat 15000 kwh verbruik herleid met mijn verbruik en prijzen energiekaarten.*
* gemaakt met Ztpq
En heb de berekening ook gedaan met RLP's dan kwam dit goedkoper uit, verschil van 112 euro!!
Berekening Reëel Lasten Profiel is eerlijker en goedkoper.
Met SLP worden mensen al jaren afgeribt.
Hiermee komt er veel gasverbruik in verkeerde kwartalen staan.
Voor gasverbruik houden ze bij SLP ook rekening met graaddagen, maar nauwkeurig is het niet.
Met digitale meter en via RLP'S zal rekening juister zijn. Dus vanaf 2022.
Staat hier duidelijk in.
Voor 2021 berekening met SLP's S41 en voor 2022 met RLP's
Samen met maandelijkse prijzen van energiekaarten kan u perfect uitrekenen wat uw eindfactuur zal zijn.
Er staat een voorbeeld van aardgas berekening van 2021 en heb dat 15000 kwh verbruik herleid met mijn verbruik en prijzen energiekaarten.*
* gemaakt met Ztpq
En heb de berekening ook gedaan met RLP's dan kwam dit goedkoper uit, verschil van 112 euro!!
Berekening Reëel Lasten Profiel is eerlijker en goedkoper.
Met SLP worden mensen al jaren afgeribt.
Hiermee komt er veel gasverbruik in verkeerde kwartalen staan.
Voor gasverbruik houden ze bij SLP ook rekening met graaddagen, maar nauwkeurig is het niet.
Met digitale meter en via RLP'S zal rekening juister zijn. Dus vanaf 2022.