Erven van grootmoeder
-
- Newbie
- Contacteer:
Erven van grootmoeder
Besten,
Graag info in verband met erven.
Mijn opa en oma hadden samen 2 kinderen waarvan mijn vader (de zoon) is overleden. Ik ben enigste zoon van mijn vader.
Mijn opa is ook al lang gelden overleden.
Mijn oma is nu erg ziek helaas.
Mijn oma heeft geen eigendommen meer, alleen gelden.
Hoe zal de erfenis eigenlijk lopen tussen mij, het kind van de overleden zoon en de dochter (mijn tante) van oma en opa?
is er een gelijke verdeling?
Benjamin
Graag info in verband met erven.
Mijn opa en oma hadden samen 2 kinderen waarvan mijn vader (de zoon) is overleden. Ik ben enigste zoon van mijn vader.
Mijn opa is ook al lang gelden overleden.
Mijn oma is nu erg ziek helaas.
Mijn oma heeft geen eigendommen meer, alleen gelden.
Hoe zal de erfenis eigenlijk lopen tussen mij, het kind van de overleden zoon en de dochter (mijn tante) van oma en opa?
is er een gelijke verdeling?
Benjamin
Re: Erven van grootmoeder
Normaal gezien is dat 50/50. Dus de helft voor je vader en de andere helft voor je tante. Samen betalen jullie de successie en andere kosten. (Dat gaat van het geld -erfenis- af).
Aangezien jouw vader overleden is, gaat dat door naar de volgende in rij en dat zijn zijn kinderen. Dus jij krijgt het volledige bedrag. M.a.w. 50% voor jou en 50% voor je tante. Als je evenveel neertelt voor de kosten en successie, dan is er geen probleem. (Achteraf kunnen er ook nog rekening komen. Jullie moeten evenveel betalen).
Tenzij je oma alles genoteerd heeft en de erfenis zelf al geregeld heeft. Dan kan het zijn dat de één meer krijgt dan de ander.
Aangezien jouw vader overleden is, gaat dat door naar de volgende in rij en dat zijn zijn kinderen. Dus jij krijgt het volledige bedrag. M.a.w. 50% voor jou en 50% voor je tante. Als je evenveel neertelt voor de kosten en successie, dan is er geen probleem. (Achteraf kunnen er ook nog rekening komen. Jullie moeten evenveel betalen).
Tenzij je oma alles genoteerd heeft en de erfenis zelf al geregeld heeft. Dan kan het zijn dat de één meer krijgt dan de ander.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Kevva, alvast bedankt voor de info!
met vriendelijke groet,
Benjamin
met vriendelijke groet,
Benjamin
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Als je oma bereidt is kan ze via een notarîële akte nu nog alles wegschenken en zal het - afhankelijk van hoeveel geld ze nog heeft uiteraard - vele euro's uitsparen die anders naar de bodemloze put van het koninkrijk België zullen gaan ipv van naar je tante en jezelf.
erfenisrechten:Gebruikersnaam2 schreef: ↑5 april 2022, 09:46 Als je oma bereidt is kan ze via een notarîële akte nu nog alles wegschenken en zal het - afhankelijk van hoeveel geld ze nog heeft uiteraard - vele euro's uitsparen die anders naar de bodemloze put van het koninkrijk België zullen gaan ipv van naar je tante en jezelf.
vanaf 0.01 tot en met 50.000 3%
vanaf 50.000,01 tot en met 250.000 9%
vanaf 250.000,01 27%
Laatst gewijzigd door B7H4long op 5 april 2022, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt niet helemaal: op schenkingen moet je ook rechten betalen, nl. schenkingsrechten en die kunnen - als het een beperkt bedrag is - even hoog zijn als de successierechten.Gebruikersnaam2 schreef: ↑5 april 2022, 09:46 Als je oma bereidt is kan ze via een notarîële akte nu nog alles wegschenken en zal het - afhankelijk van hoeveel geld ze nog heeft uiteraard - vele euro's uitsparen die anders naar de bodemloze put van het koninkrijk België zullen gaan ipv van naar je tante en jezelf.
Een overzicht van de successierechten vind je hierboven. Hieronder, een overzicht van de tarieven van schenkingsrechten in Vlaanderen:
Tarief voor de schenking van roerende goederen
Voor schenkingen van roerende goederen gelden slechts twee tarieven. Bovendien gaat het om vlakke tarieven.
- 3% voor schenkingen in rechte lijn en tussen partners;
- 7% voor schenkingen aan alle andere personen.
Tot 50.000 euro zijn de schenkingsrechten en successierechten in rechte lijn hetzelfde (3%). Maar je hebt natuurlijk ook nog eens de notariskosten voor het verlijden van de notariële akte in geval van een schenking. Voor bedragen tot 50.000 euro kan bij schenking in rechte lijn een schenking dus wel eens duurder uitvallen dan gewoon de successierechten bij overlijden ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Heb ik ergens gezegd dat hij niks ging moeten betalen ? (veel geld uitsparen wil niet zeggen dat hij niks zal betalenVincentVega schreef: ↑5 april 2022, 10:04Klopt niet helemaal: op schenkingen moet je ook rechten betalen, nl. schenkingsrechten en die kunnen - als het een beperkt bedrag is - even hoog zijn als de successierechten.Gebruikersnaam2 schreef: ↑5 april 2022, 09:46 Als je oma bereidt is kan ze via een notarîële akte nu nog alles wegschenken en zal het - afhankelijk van hoeveel geld ze nog heeft uiteraard - vele euro's uitsparen die anders naar de bodemloze put van het koninkrijk België zullen gaan ipv van naar je tante en jezelf.

Ik wou er op wijzen dat afhankelijk van het bedrag er wel eens veel geld zou kunnen uitgespaard worden.
De rest van je info klopt uiteraard.
er zijn geen successierechten verschuldigd als de schenker na de gift nog minstens 3 jaar in leven blijft.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Het is iets ingewikkelder dan dat. Als de schenking via een notariële akte is gebeurd, betaal je NOOIT successierechten (ook niet bij een overlijden binnen de 3 jaar).
Schenkingsrechten en successierechten zijn 2 afzonderlijke zaken (die wel samengaan): in principe betaal je geen successierechten als je al schenkingsrechten hebt betaald.
Maar: als de schenking van roerende goederen (geld bv.) NIET via een notariële akte is verlopen maar via een eenvoudige handgift of bankgift (je betaalt dan geen schenkingsrechten noch notariskosten), is er sprake van een "verdachte periode" van 3 jaar. Wat betekent dat als de schenker binnen de 3 jaar na schenking komt te overlijden, dan zijn wél nog successierechten verschuldigd op het geschonken bedrag.
Bij een notariële akte voor een schenking van roerende goederen zijn er echter NOOIT nog successierechten verschuldigd, ook al komt de schenker binnen de 3 jaar te overlijden (je hebt dan immers al schenkingsrechten en notariskosten betaald).
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Newbie
- Contacteer:
bedankt iedereen voor de uitleg, ik ben geholpen!
Benjamin
Benjamin
Ben ik hier de enige die geshockeerd is?benjamin998 schreef: ↑4 april 2022, 12:37 ... Mijn oma is nu erg ziek ...
... Hoe zal de erfenis eigenlijk lopen ...
Zolang iemand leeft is er helemaal geen sprake van 'erfenis'.
Hoe zouden jullie het vinden, als ze bij je ziekenbed staan te discuteren over wie er wat moet erven?
Het is een onvermijdelijk iets als je veel te verdelen hebt.Nefertari schreef: ↑6 april 2022, 11:37Ben ik hier de enige die geshockeerd is?benjamin998 schreef: ↑4 april 2022, 12:37 ... Mijn oma is nu erg ziek ...
... Hoe zal de erfenis eigenlijk lopen ...
Zolang iemand leeft is er helemaal geen sprake van 'erfenis'.
Hoe zouden jullie het vinden, als ze bij je ziekenbed staan te discuteren over wie er wat moet erven?
Je kan altijd een testament laten maken, en je daarop beroepen als ze iets zouden vragen..
Meeste famillie ruzies ontstaan door erfenissen..
Welkom in 2022 het enige van belang zijn centen.
Men is nog maar ziek en het gaat al over centen.
Estate Guru believer.
Bijna 1/3?B7H4long schreef: ↑5 april 2022, 09:51erfenisrechten:Gebruikersnaam2 schreef: ↑5 april 2022, 09:46 Als je oma bereidt is kan ze via een notarîële akte nu nog alles wegschenken en zal het - afhankelijk van hoeveel geld ze nog heeft uiteraard - vele euro's uitsparen die anders naar de bodemloze put van het koninkrijk België zullen gaan ipv van naar je tante en jezelf.
vanaf 0.01 tot en met 50.000 3%
vanaf 50.000,01 tot en met 250.000 9%
vanaf 250.000,01 27%

Vragen dat je grootmoeder haar geld wegschenkt vind ik moreel al even verwerpelijk als over de erfenis discussiëren terwijl ze nog leeft: "Kom bomma, geef uw geld maar aan ons, ge doet er toch niets meer mee, wij kunnen het beter gebruiken dan gij en dan houden we meer over dan wanneer we moeten wachten tot ge dood zijt."