Ontslagregeling
Ontslagregeling
Situatie: werk 17j voor firma en overweeg overstap andere firma. Zou in principe 13 weken moeten uitdoen, huidige werkgever zal me niet vroeger laten gaan. Toekomstige werkgever geeft me officieel voorstel gedaan wat ik zou moeten ondertekenen, een soort letter of offer zeg maar. Het officiële contract zou pas getekend kunnen worden binnen 3 a 4 weken, maar ze verwachten wel dat ik in tussentijd mijn ontslag officieel indien bij huidige werkgever. Is dit de normale gang van zaken? Dien je je ontslag niet in nadat je officieel getekend hebt bij nieuwe werkgever? Nieuwe werkgever is multinational, dus je zou denken dat alles correct gebeurt.
Re: Ontslagregeling
tja, op die manier ligt het risico volledig bij jou als de nieuwe werkgever je uiteindelijk alsnog niet in dienst zou nemen..
Je hebt dan ook na je ontslag voor een periode geen recht op de werkloosheids vergoeding.
Ten andere, als je daar opmerking over maakt naar je nieuwe werkgever kan hij dit aanzien alsof je hem of de Compagnie niet vertrouwd.. Stik vervelend.
Soms moet je risico nemen in het leven en vertrouwen op je intuitie..
Je hebt dan ook na je ontslag voor een periode geen recht op de werkloosheids vergoeding.
Ten andere, als je daar opmerking over maakt naar je nieuwe werkgever kan hij dit aanzien alsof je hem of de Compagnie niet vertrouwd.. Stik vervelend.
Soms moet je risico nemen in het leven en vertrouwen op je intuitie..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met officieel voorstel bieden ze u die job aan volgens de voorwaarden in het voorstel. Eens aanvaard zijn de voorwaarden bindend voor beide partijen. Kleine details kunnen nog worden aangepast en ontbrekende gegevens aangevuld. De job offer letter dient om te voorkomen dat je nog een ander aanbod zou aannemen eens je hun aanbod hebt aanvaard. Het is de HR versie van het bindend bod bij de verkoop van een huis (bij aanvaard als het compromis). Nadien volgt het formeel contract met de volledige voorwaarden, de voorwaarden van het aanbod aangevuld met de ontbrekende details en kleine aanpassingen.bertVW schreef: ↑9 april 2022, 09:40 Situatie: werk 17j voor firma en overweeg overstap andere firma. Zou in principe 13 weken moeten uitdoen, huidige werkgever zal me niet vroeger laten gaan. Toekomstige werkgever geeft me officieel voorstel gedaan wat ik zou moeten ondertekenen, een soort letter of offer zeg maar. Het officiële contract zou pas getekend kunnen worden binnen 3 a 4 weken, maar ze verwachten wel dat ik in tussentijd mijn ontslag officieel indien bij huidige werkgever. Is dit de normale gang van zaken? Dien je je ontslag niet in nadat je officieel getekend hebt bij nieuwe werkgever? Nieuwe werkgever is multinational, dus je zou denken dat alles correct gebeurt.
Met een door beide partijen ondertekend job offer letter is de job voor u en kan je bij uw huidige werkgever het ontslag indienen. Zie https://zegal.com/blog/post/how-does-a- ... -contract/
Edit:Is a job offer letter legally binding?
Yes, a job offer letter or an offer of employment letter is legally binding once the employee accepts the offered position by signing the job offer letter.
Beter voor onze Belgische/Vlaamse situaties:
https://www.jobat.be/nl/art/iemand-belo ... at-bindend
https://www.hrsquare.be/nl/rechtspraak/ ... -intrekkenEen arbeidsovereenkomst ontstaat op het ogenblik dat de sollicitant en het bedrijf effectief met elkaar een arbeidsovereenkomst willen sluiten en een akkoord wordt bereikt over de uit te oefenen functie en het loon dat zal worden betaald.
Van een concreet werkaanbod is slechts sprake wanneer de te verrichten arbeid en het te betalen loon bepaalbaar zijn. Het is niet vereist dat de arbeid precies is bepaald maar het moet wel bepaalbaar zijn. Een uitdrukkelijke aanduiding van het bedrag van het loon is evenmin vereist. Het volstaat dat overeengekomen is dat een loon zal worden betaald en dat het loon bepaalbaar is.
Wordt een concreet werkaanbod door de sollicitant aanvaardt, dan ontstaat een arbeidsovereenkomst, zelfs indien de werkgever het eventuele ontwerp van arbeidsovereenkomst nog niet heeft ondertekend. Een geschreven arbeidsovereenkomst is dus niet vereist voor het ontstaan van de arbeidsovereenkomst.
Een arbeidsovereenkomst komt tot stand wanneer tussen partijen overeenstemming bestaat over de essentiële bestanddelen ervan. Voor een voltijdse arbeidsovereenkomst zijn – buiten de wilsovereenstemming – geen bijkomende formaliteiten vereist.
Opzeggingsvergoeding zonder één dag gewerkt te hebben
Het is bijgevolg aangewezen om omzichtig om te springen met het formuleren van een concreet aanbod aan een sollicitant. Hoewel een dergelijk aanbod op het eerste gezicht onschuldig lijkt, is het voor de werkgever geenszins evident om dit naderhand zonder meer in te trekken.
Een goeie 20 jaar geleden in gelijkaardige situatie gezeten. De opzegtermijn was wel een stuk korter.
Tegen nieuwe werkgever gezegd dat ik mijn ontslag pas indien zodra mijn nieuw contract ondertekend is. Weet niet of de situatie nu nog zo is, maar als ik toen mijn ontslag had ingediend en nieuwe werkgever bedacht zich, dan had ik geen recht op een uitkering gehad en de economisch situatie was toen niet van die aard dat ik dat wou riskeren. Ik moest ook verhuizen voor de nieuwe job.
Tegen nieuwe werkgever gezegd dat ik mijn ontslag pas indien zodra mijn nieuw contract ondertekend is. Weet niet of de situatie nu nog zo is, maar als ik toen mijn ontslag had ingediend en nieuwe werkgever bedacht zich, dan had ik geen recht op een uitkering gehad en de economisch situatie was toen niet van die aard dat ik dat wou riskeren. Ik moest ook verhuizen voor de nieuwe job.
Een ""job offer"" kan je vergelijken met een offerte, ik bied je dit aan voor dit en dat.
Principieel heeft dit een bindend karakter.
Je kan vervolgens officieel melden dat je het " job offer " aanvaard, dan je je ontslag indient bij je huidige werkgever,en je beschikbaar bent voor de nieuwe betrekking vanaf X datum. en je de nieuwe werkgever daar het bewijs van bezorgt.
Het contract zal dan wel volgen, wat in de meeste gevallen wat tijd in beslag kan nemen omdat het via hun sociaal kantoor zal verlopen.
Principieel heeft dit een bindend karakter.
Je kan vervolgens officieel melden dat je het " job offer " aanvaard, dan je je ontslag indient bij je huidige werkgever,en je beschikbaar bent voor de nieuwe betrekking vanaf X datum. en je de nieuwe werkgever daar het bewijs van bezorgt.
Het contract zal dan wel volgen, wat in de meeste gevallen wat tijd in beslag kan nemen omdat het via hun sociaal kantoor zal verlopen.
Zelfs als je een officieel contract tekent met alle toeters en bellen,
staat er uw nieuwe werkgever niets in de weg om u na een week/dag te ontslaan met een opzegtermijn van 1 week.
Je zal dan maar net verhuisd zijn.
m.a.w. aandringen op absoluut waterdicht contracten levert u weinig op. Een risico is er altijd.
Of nog: wie niet waagt, blijft maagd.
Uw grootste "zekerheid" is eigenlijk dat een aanwervingsprocedure en opleiding voor een werkgever een aanzienlijke investering is in tijd en geld, iets wat de werknemer in spe niet altijd beseft.
Dergelijke investering gooit de werkgever niet zomaar te grabbel.
staat er uw nieuwe werkgever niets in de weg om u na een week/dag te ontslaan met een opzegtermijn van 1 week.
Je zal dan maar net verhuisd zijn.
m.a.w. aandringen op absoluut waterdicht contracten levert u weinig op. Een risico is er altijd.
Of nog: wie niet waagt, blijft maagd.
Uw grootste "zekerheid" is eigenlijk dat een aanwervingsprocedure en opleiding voor een werkgever een aanzienlijke investering is in tijd en geld, iets wat de werknemer in spe niet altijd beseft.
Dergelijke investering gooit de werkgever niet zomaar te grabbel.
Dank voor deze inhoudelijke reacties, we nemen het mee