Mindset
Re: Mindset
Ik koop enkel laptops die duurder zijn dan 2000 euro. Die gaan dan vervolgens minstens 10 jaar mee en zo kom ik goedkoper uit. TV: zelfde verhaal. Ik geef graag wat meer uit voor een energeizuinig toestel dat niet stuk gaat en technologisch dus niet na ekele jaren verouderd is. Onze flat panel TV is binnenkort 20 jaar oud. Hoe groter je TV, hoe lager je sociale status. Rijke mensen hebben een grote boekenkast en een kleine TV, arme mensen een grote TV en een kleine boekenkast.Timoootjex schreef: ↑13 mei 2022, 08:48 Wat ik wel merk is dat ik nog steeds wel dure laptop/pc/tv koop en daar wil ik wel iets aan doen.
Voor aankopen die je niet frequent doet, moet je niet kijken naar de aanschafprijs, maar naar de afschrijving, of nog beter de TCO. Veel mensen kopen hopen elektronika-brol. De aanschaf is goedkoop, maar men beseft niet dat de afschrijving onbetaalbaar is.
Mijn gsm abonnement is 10 euro per maand. Het zijn de recurring uitgaven waar je iets aan moet doen.Timoootjex schreef: ↑13 mei 2022, 08:48 PS: mijn gsm abbonement met internet is 52 euro(nu dacht ik) en ik betaal niets op afbetaling.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik leef spaarzaam zodat ik genoeg geld overhou om dingen te kopen zonder mij af te vragen of ik het einde van de maand zal halen.
Mijn grote drijfveer is om mijn kinderen later niets te kort te doen, zodat ze net zoals wij een eigen huis kunnen hebben en dat ze een waarschijnlijk noodzakelijke duw in de rug kunnen krijgen om goed te kunnen starten. Nu zullen er natuurlijk een heel aantal mensen zeggen 'ze moeten daar zelf maar voor zorgen, etc.' , maar ik houd me er toch van bewust dat de toekomst heel onbekend is en ik houd dan toch liever wat achter de hand. Dus sparen doen we vooral voor de kinderen, want volgens mij zullen ze dit nodig hebben om eenzelfde start te maken zoals wij 10 jaar geleden. Ik denk dan aan huurprijzen voor een kot, vastgoedprijzen wanneer ze een eerste woning willen kopen, etc. Uiteraard zullen ze het niet in de schoot geworpen krijgen, maar zonder de duw denk ik dat het later heel moeilijk zal worden.
Zelfs de duurste tv is na een paar jaar technologisch verouderd. Ik had vroeger een collega die juist de goedkoopste toestellen kocht. Een paar jaar later waren ze toch veel gesofistikeerder en beter en kon ze zonder hartezeer een nieuwe kopen.
Dat is exact wat fabrikanten willen dat je gelooft. Er zit een bewuste strategie achter. Samsung heeft een masterplan: zij stelden ooit vast dat de gemiddelde westerling 12 jaar lang met dezelfde TV doet. Samsung had de ambitie om dit te verlagen naar 6 jaar. Daar zijn ze ondertussen met vlag en wimpel in geslaagd. Hun volgende doel is dit opnieuw te halveren naar 3 jaar. Dat doen ze o.a. door teechnologische vernieuwingen op te pompen via marketing en druppelsgewijs in de markt te zetten, waardoor je na enkele jaren alweer het gevoel hebt om technologisch niet meer "mee" te zijn. Wat je moet doen is nadenken over de duurzaamheid van elke technologisch ontwikkeling. De beeld- en geluidskwaliteit van onze 18 jaar oude Panasonic moet intrinsiek niet onderdoen voor de gemiddelde TV die je vandaag koopt. Het is ook HD, met een snelle beeldverversing zonder streaking, goeie contrastverhoudingen, energiezuinig, kamervullend stereogeluid etc. Het is geen 4K, en de TV is 6 cm dik ipv 3. Rond het beeldscherm zit een rand van 4 cm ipv 1 cm. Er is geen 3D en er zijn geen smart-functies. Het is geen OLED-paneel. Et alors?
Allemaal mensen met een bedrijfswagen

Ik zit eigenlijk in de situatie waar met de fiets gaan mij meer kost als met de wagen. Heb een elektrische fiets en die elektriciteit betaal ik zelf terwijl de brandstof in de wagen niet

Ik probeer vooral impuls aankopen te vermijden. Vooral bij duurdere aankopen of recurrente uitgaves denk ik er toch langer over na voor ik overga tot aankopen. De aankopen waar ik maar weinig genot aan hebt maar wel duur zijn (starbucks, broodje tijdens de middag, dagbladen, nachtwinkels,...) vermijd ik.
Mijn tv, die heb ik 2 jaar geleden vervangen. Niet omdat mijn oude kapot was, maar na 12 jaar mocht het wel eens iets anders zijn. Dat was mijn "luxe" aankoop.
Neen, vaak oudere wagens.
Wat verbruikt zo'n elektrische fiets per dag? Een halve kWh ofzo? Wat kost dat dan, zelfs aan de huidige prijzen? 20 cent, zoiets? En je blijft nog fitter ook.
Gisteren de kaap van 4500 euro uitgaven overschreden voor dit jaar. Auto kilometers drastisch verminderd van 18.000 km naar 6.000 km per jaar (vooral vakantie kilometers) en reeds 6.000 km met de fiets (race + emtb) gedaan dit jaar. Voor korte afstanden tot 50 km komt de auto niet meer buiten (tenzij voor grote inkopen). Sinds begin corona crisis ook geen geld meer uitgegeven aan nieuwe kledij , mijn kleerkast hangt nog vol. Nieuwe 55’ tv gekocht bij de Aldi. De Medion van 400 euro doet het net zo goed als een 2 x zo dure Samsung van Vandenborre.
Mijn mindset: hoe minder materiële zaken ik bezit hoe beter ik mij voel. Ik heb heel veel plezier aan dingen wegbrengen naar de kringloopwinkel, naar het containerpark,....
Ik heb onlangs ook een nieuw doel gesteld op: mijn (werk)leven een wending geven zodanig dat ik geen eigen auto meer nodig heb.
Aan de andere kant: als ik dan iets nodig heb dan wil ik gewoon het beste. Dit jaar een nieuwe warmtepomp geplaatst, binnenkort een nieuw tuinraam. Ik wil gewoon de beste kwaliteit.
Ook aan zaken als opleidingen, uitstappen,... geef ik graag geld uit als ik er een enthousiast gevoel bij heb. Meestal laat ik redelijk wat tijd tussen het idee en de effectieve uitvoering, als het enthousiasme blijft aanhouden dan zit het goed.
Ik heb onlangs ook een nieuw doel gesteld op: mijn (werk)leven een wending geven zodanig dat ik geen eigen auto meer nodig heb.
Aan de andere kant: als ik dan iets nodig heb dan wil ik gewoon het beste. Dit jaar een nieuwe warmtepomp geplaatst, binnenkort een nieuw tuinraam. Ik wil gewoon de beste kwaliteit.
Ook aan zaken als opleidingen, uitstappen,... geef ik graag geld uit als ik er een enthousiast gevoel bij heb. Meestal laat ik redelijk wat tijd tussen het idee en de effectieve uitvoering, als het enthousiasme blijft aanhouden dan zit het goed.
Vroeger werd het netjes verdeeld over enkele spaarrekeningen en een Keyplan. Ondertussen gaat er meer naar mijn Keyplan, nog een heel klein deeltje naar een spaarrekening, en de rest tegenwoordig naar mijn beursrekening. Als zit ik bij deze laatste momenteel met te veel cash, omdat ik vrees dat de koersen nog veel langer zullen gaan, en ik momenteel niet durf te kopen.cpnx schreef: ↑12 mei 2022, 16:12Is dat maandelijks vast bedrag naar Keytrade voor een beleggingsplan? Zou ik beter ook doen. Nu een spaarrekening niets meer opbrengt, cumuleert het geld op mijn zichtrekening.annetje schreef: ↑12 mei 2022, 14:37 Sinds ik in 1996 alleen ben gaan wonen, werk ik met 2 zichtrekeningen : 1 waar mijn loon op komt en die ook gebruikt wordt voor de dagdagelijkse uitgaven, een 2e waar in het begin van de maand een bedrag op gestort wordt voor de vaste kosten (nutsvoorzieningen, verzekeringen, telefonie, taksen, ziekenfonds,...). Dit bedrag is het totaal van 1 jaar gedeeld door 12, en naar boven afgerond.
Daarnaast stort ik in het begin van elke maand een vast bedrag naar Keytrade. Vroeger omdat die veel intrest gaven, tegenwoordig om er daar fondsen me te kopen.
De rest is om van te leven. Staat er te veel geld op mijn zichrekening, dan gaat het of naar een spaarrekening (sparen voor een nieuwe auto), of naar een andere bank als reserve spaarpot (MeDirect Maandspaar - al stort ik daar nu niets meer bij) of om te beleggen.
Op die manier nog nooit in het rood gegaan.
Maar soms gun ik me ook wel een extraatje. Zo heb ik onlangs een nieuwe extra fiets gekocht, om fietstochten mee te gaan maken. Dat lukte niet zo goed (te rechte houding) met de fiets die ik vorig jaar kocht ter vervanging van mijn trekkingfiets (18.5 jaar oud, en te veel kosten, en geen stukken te krijgen). Je mag ook nog wat plezier beleven aan het leven !
Wij letten niet op onze uitgaven, we kunnen sparen en doen mooie reizen.
We genieten van het leven met mate en met maoten
Wat er me opvalt is dat er veel zijn met een sportabonnement maar als ze naar de bakker op het eind van de straat moeten nemen ze hun auto.
We genieten van het leven met mate en met maoten

Wat er me opvalt is dat er veel zijn met een sportabonnement maar als ze naar de bakker op het eind van de straat moeten nemen ze hun auto.
Van ons pensioen
Elke maand centjes naar sr om te beleggen.
Elke maand centjes van diverse inkomsten beleggingen naar sr om te beleggen.
Elke maand vast bedrag voor uitgaven allerhande voeding, brandstof,cash, horeca,tuut, huishoud producten.
Over op einde van de maand naar spaarrekening reserve.
Elke maand centjes naar sr reserve.(onvoorziene uitgaven,reis enz)
Elke maand centjes naar sr ziekte onkosten, eens per periode van 3 maand, onkosten terug naar giro.
(vroeger gingen de centjes naar tand verzekering, mutualiteit onder andere)
Elke maand centjes naar sr kleding.(kleding aankoop, verjaardagen enz)
Dan nog elke maand verzekeringen en nutsvoorzieningen, syndici.
Werk wel met domiciel en vaste doorlopende orders.
Gebruik voor dit op te volgen Money 97.
Elke maand eens uit eten voor iets dat we thuis niet kunnen klaarmaken of niet op die manier.
Belegde broodjes maken we zelf, pasta eten we thuis, frieten bakken we zelf.
Telecom kost 37 € per maand vanaf juni met onbeperkt bellen Vikings inbegrepen en 10 gb data + Flybox.
Tv kijken via Sat met speciale receiver (9 € per maand) sport + films in.
Ook nog CI+ Plus kaartjes via de kids.
Elke maand centjes naar sr om te beleggen.
Elke maand centjes van diverse inkomsten beleggingen naar sr om te beleggen.
Elke maand vast bedrag voor uitgaven allerhande voeding, brandstof,cash, horeca,tuut, huishoud producten.
Over op einde van de maand naar spaarrekening reserve.
Elke maand centjes naar sr reserve.(onvoorziene uitgaven,reis enz)
Elke maand centjes naar sr ziekte onkosten, eens per periode van 3 maand, onkosten terug naar giro.
(vroeger gingen de centjes naar tand verzekering, mutualiteit onder andere)
Elke maand centjes naar sr kleding.(kleding aankoop, verjaardagen enz)
Dan nog elke maand verzekeringen en nutsvoorzieningen, syndici.
Werk wel met domiciel en vaste doorlopende orders.
Gebruik voor dit op te volgen Money 97.
Elke maand eens uit eten voor iets dat we thuis niet kunnen klaarmaken of niet op die manier.
Belegde broodjes maken we zelf, pasta eten we thuis, frieten bakken we zelf.
Telecom kost 37 € per maand vanaf juni met onbeperkt bellen Vikings inbegrepen en 10 gb data + Flybox.
Tv kijken via Sat met speciale receiver (9 € per maand) sport + films in.
Ook nog CI+ Plus kaartjes via de kids.
Estate Guru believer.
Nu alles wat duurder wordt, zetten we wat minder opzij procentueel gezien. Maar ook dat is al vrij beperkt, want loon index krijg je toch. Verder veranderen we zeer weinig. Maar we waren al vrij spaarzaam. De gaskraan staat hier al dicht sinds november 2021 en gas gebruiken we nu tot het minimale. Ik ga die gasbedrijven niet sponseren. Ons gasverbruik in 2021 was 400m3 en zal in 2022 ong 200m3 zijn voor een gezin van 4 (zeer energiezuinige woning, en ja het is hier altijd 20a21 graden). Wij hadden gelukkig een warmtepomp en zijn dus elektrisch kunnen gaan verwarmen. Het is dus eerder een switch dan een besparing. Alleen betalen we voor die elektriciteit niet veel meer dan in 2019/2020.
Ik hou ook niets bij. Ik heb niets tekort. Als ik iets wil kopen dan koop ik dat. Als ik op reis wil gaan dan doe ik dat.
Ik geef geen geld uit aan dingen die voor mij onbelangrijk zijn, alles wat te maken heeft met uiterlijk vertoon is aan mij niet besteed. Ik hoef niet elk jaar een nieuwe smartphone of laptop of de dikste auto van de straat.
Geld dat ik op het einde van de maand over heb zet ik op Santander, MeDirect op beleg ik, afhankelijk van waar ik zin in heb.
Regelmatig werk ik een paar maand halftijds. Dat is me meer waard dan uiterlijk vertoon.
Ik vraag me inderdaad ook af waar en bij wie ze die bevraging afnemen. Alsje op restaurant wil moet je reserveren of raakt nergens binnen. Ondanks de hoge benzineprijzen staan er elke dag ellenlange files. De terrasjes zitten overal vol en die vliegtuigen om mensen naar een verre bestemming te brengen zijn niet aan te slepen.
Ik kom net terug van 14 dagen Gran Canaria, toeristen genoeg daar en het vliegtuig zat goed vol.
Ik geef geen geld uit aan dingen die voor mij onbelangrijk zijn, alles wat te maken heeft met uiterlijk vertoon is aan mij niet besteed. Ik hoef niet elk jaar een nieuwe smartphone of laptop of de dikste auto van de straat.
Geld dat ik op het einde van de maand over heb zet ik op Santander, MeDirect op beleg ik, afhankelijk van waar ik zin in heb.
Regelmatig werk ik een paar maand halftijds. Dat is me meer waard dan uiterlijk vertoon.
Ik vraag me inderdaad ook af waar en bij wie ze die bevraging afnemen. Alsje op restaurant wil moet je reserveren of raakt nergens binnen. Ondanks de hoge benzineprijzen staan er elke dag ellenlange files. De terrasjes zitten overal vol en die vliegtuigen om mensen naar een verre bestemming te brengen zijn niet aan te slepen.
Ik kom net terug van 14 dagen Gran Canaria, toeristen genoeg daar en het vliegtuig zat goed vol.