Colruyt
TIP
Re: Colruyt
Colruyt zit nog vast in de jaren 90 van vorige eeuw en denkt erg lokaal.
Lage prijzen garandeer je echt niet meer door oude winkelkarretjes te gebruiken waarop je geen muntjesslot zet, of door de loopband weg te laten aan de kassa, hoor!
Lage prijzen bekom je door schaalvoordeel uit te bouwen en dat is nu net wat het probleem is bij Colruyt: men heeft weliswaar verschillende merken in portefeuille, maar ze spelen allemaal op dezelfde (lokale) markt?! Zo breid je je catchment area niet uit, je herverkavelt ze enkel onder bestaande spelers, waarvan je zelf enkele in portefeuille hebt.
Om toch te blijven groeien zijn ze zich gaan toeleggen op allerlei andere zaken, zoals een fitnessketen of een fietsenwinkel... eveneens enkel aanwezig op dezelfde lokale markt natuurlijk, want dat lijkt wel een obsessie bij Colruyt: het buitenland, dat is onbekend en duidelijk onbemind.
Ze zouden zich m.i. beter concentreren op hun kernactiviteit, die eens grondig moderniseren qua look en feel EN proberen om schaalvoordeel te puren uit een internationale expansie.
Lage prijzen garandeer je echt niet meer door oude winkelkarretjes te gebruiken waarop je geen muntjesslot zet, of door de loopband weg te laten aan de kassa, hoor!
Lage prijzen bekom je door schaalvoordeel uit te bouwen en dat is nu net wat het probleem is bij Colruyt: men heeft weliswaar verschillende merken in portefeuille, maar ze spelen allemaal op dezelfde (lokale) markt?! Zo breid je je catchment area niet uit, je herverkavelt ze enkel onder bestaande spelers, waarvan je zelf enkele in portefeuille hebt.
Om toch te blijven groeien zijn ze zich gaan toeleggen op allerlei andere zaken, zoals een fitnessketen of een fietsenwinkel... eveneens enkel aanwezig op dezelfde lokale markt natuurlijk, want dat lijkt wel een obsessie bij Colruyt: het buitenland, dat is onbekend en duidelijk onbemind.
Ze zouden zich m.i. beter concentreren op hun kernactiviteit, die eens grondig moderniseren qua look en feel EN proberen om schaalvoordeel te puren uit een internationale expansie.
Internationaal schaalvoordeel. Laten ze dat nu ook al zelf bedacht hebben.
Coopernic... core....
""""""De zes leden van Alidis zijn samen goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro. "Door de grotere aankoopvolumes zal Colruyt de consument zeker meerwaarde kunnen bieden", zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. """""""
Bron : vilt.be
140 miljard euro... Moet dat echt meer zijn om voordeel op grote schaal te hebben ?
http://www.google.be/m?q=colruyt+intern ... vereniging
Coopernic... core....
""""""De zes leden van Alidis zijn samen goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro. "Door de grotere aankoopvolumes zal Colruyt de consument zeker meerwaarde kunnen bieden", zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. """""""
Bron : vilt.be
140 miljard euro... Moet dat echt meer zijn om voordeel op grote schaal te hebben ?
http://www.google.be/m?q=colruyt+intern ... vereniging
Het is altijd spijtig als je op verlies zit.
Ik zit ook op verlies met Colruyt, maar behalve underperformance heeft de algemene markt ook niet meegezeten.
Daarom zeggen dat Colruyt een Lidl moet worden, moesten we 20 jaar terug kunnen ja, nu is het een beetje te laat denk ik.
Wat betreft de zeer lange termijn ('historisch', in de verkeerde richting dus) worden details zoals dividenden en afplitsingen (Dolmen) vergeten.
Volgens mij is Colruyt gewoon goedkoop, en ik geloof echt in het no-nonsense concept (moet wel soms een evolutie ondergaan, maar niet te dikwijls).
Misschien eens kijken naar het "concept" van Carrefour, internationaal, schaalvoordeel, ...? Niet dat het aandeel Carrefour ook geen koopje kan zijn, maar wil maar zeggen dat internationale expansie niet alles is.
Tuurlijk gaan er nieuwkomers komen die de (super)markt overhoop gooien, wie hier het meest van gaat afzien en begeven, niet Colruyt denk ik, zullen eerder als laatste begeven.
Ik zit ook op verlies met Colruyt, maar behalve underperformance heeft de algemene markt ook niet meegezeten.
Daarom zeggen dat Colruyt een Lidl moet worden, moesten we 20 jaar terug kunnen ja, nu is het een beetje te laat denk ik.
Wat betreft de zeer lange termijn ('historisch', in de verkeerde richting dus) worden details zoals dividenden en afplitsingen (Dolmen) vergeten.
Volgens mij is Colruyt gewoon goedkoop, en ik geloof echt in het no-nonsense concept (moet wel soms een evolutie ondergaan, maar niet te dikwijls).
Misschien eens kijken naar het "concept" van Carrefour, internationaal, schaalvoordeel, ...? Niet dat het aandeel Carrefour ook geen koopje kan zijn, maar wil maar zeggen dat internationale expansie niet alles is.
Tuurlijk gaan er nieuwkomers komen die de (super)markt overhoop gooien, wie hier het meest van gaat afzien en begeven, niet Colruyt denk ik, zullen eerder als laatste begeven.
We zullen zien hoe het verkeerd. De toekomst is denk ik online je boodschappen doen, en daar staan zij alvast heel slecht in momenteel. De prijs van Colruyt is nu wel oke, niet te duur, maar ook niet goedkoop. Ik koop het zoiezo niet, er zijn betere opportuniteiten 

Met Colex exporteren ze nochtans veel van hun everyday en boni producten naar afrika (congo, rwanda, senegal,...).inquirer schreef: ↑8 juni 2022, 15:20 Lage prijzen bekom je door schaalvoordeel uit te bouwen en dat is nu net wat het probleem is bij Colruyt: men heeft weliswaar verschillende merken in portefeuille, maar ze spelen allemaal op dezelfde (lokale) markt?! Zo breid je je catchment area niet uit, je herverkavelt ze enkel onder bestaande spelers, waarvan je zelf enkele in portefeuille hebt.
Vandaag in de gazet: Mere zou dan toch een eerste winkel openen in Opwijk, ondanks de toestanden met Rusland. Ze gaan zonder grote trom openen, maar ze beloven wel 20% goedkoper te zijn door te besparen op inrichting en presentatie. Ben benieuwd of ze er effectief in zullen slagen een nog onaangenamere winkelervaring af te leveren dan Colruyt.
In ieder geval: het is een (nieuwe) prijsvechter. Beginnen met een eerste winkel, daarna rinse&repeat.
In ieder geval: het is een (nieuwe) prijsvechter. Beginnen met een eerste winkel, daarna rinse&repeat.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik twijfel er niet aan !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat valt heel erg goed mee, er is zelfs nog wat natuurlijke lichtinval, iets wat bij Colruyt bewust vervangen werd door afgedankte ziekenhuis-TL-lampen.
Ik denk dat wie graag naar de Colruyt gaat zich bij Mere als een vis in het water zal voelen.
Ik denk dat wie graag naar de Colruyt gaat zich bij Mere als een vis in het water zal voelen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Het contract tussen zwarte prijs en rode prijs is minder duidelijk geworden in de winkel. Als je zijdelings kijkt (en zo loop je ook tussen de winkelrekken) zie je alles zwart.
Vroeger was rood ook echt duidelijk rood.
Misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft? Ik weet het niet maar ik merk toch vaak op dat mensen meer prijsbewust zijn, laat nu net dat de sterkte van Colruyt zijn. Geen idee waarom het dan faalt want ik vind het personeel daar wel vriendelijk enz.
Vroeger was rood ook echt duidelijk rood.
Misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft? Ik weet het niet maar ik merk toch vaak op dat mensen meer prijsbewust zijn, laat nu net dat de sterkte van Colruyt zijn. Geen idee waarom het dan faalt want ik vind het personeel daar wel vriendelijk enz.
Iemand die verklaringen van de N-VA-burgemeester van Opwijk gelezen over hoe ze alle truken van de foor hebben proberen te gebruiken om de opening van die Mere te verhinderen? Ze hebben net niet geëist dat er een portret van Putin op de vloer voor de ingang zou worden aangebracht, waar elke klant dan op moest stappen om hun afkeer voor Putin te demonstreren (sommigen zullen zich dit misschien nog herinneren).
Als we geen zaken willen doen met Rusland, prima, maar dat is dan een besluit voor de Europese en nationale autoriteiten om te nemen. Het kan toch niet dat elke Russische ondernemer bij de plaatselijke dorpspotentaten een spreekbeurt moet gaan houden over hoe hard hij of zij wel niet tegen het conflict is, gewoon zodat de dorpspotentaat tegen de potentaten van de aangrenzende dorpen kan opscheppen dat hij of zij in zijn of haar baronie harder tegen Putin vecht dan hen? Het zegt veel over de door de media gepromote pensée unique over dit conflict dat een schoolvoorbeeld van machtsafwending (het gebruik van bestuursbevoegdheden voor een ander doel dan waarvoor ze gegeven zijn) zelfs niet meer opgemerkt wordt.
Als we geen zaken willen doen met Rusland, prima, maar dat is dan een besluit voor de Europese en nationale autoriteiten om te nemen. Het kan toch niet dat elke Russische ondernemer bij de plaatselijke dorpspotentaten een spreekbeurt moet gaan houden over hoe hard hij of zij wel niet tegen het conflict is, gewoon zodat de dorpspotentaat tegen de potentaten van de aangrenzende dorpen kan opscheppen dat hij of zij in zijn of haar baronie harder tegen Putin vecht dan hen? Het zegt veel over de door de media gepromote pensée unique over dit conflict dat een schoolvoorbeeld van machtsafwending (het gebruik van bestuursbevoegdheden voor een ander doel dan waarvoor ze gegeven zijn) zelfs niet meer opgemerkt wordt.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik begrijp die wijziging niet bij Colruyt. Als een men een rode prijs ziet is de kans groot dat hij dat koopt (zelfs al mocht het duurder zijn dan met een zwarte prijs). Er zitten er daar een paar in de marketing die hun diploma wellicht tijdens de lockdown hebben behaald.
Euhm. Ik ben geen marketingguru (ken wel iets van economie en zo - al van vóór de lockdown), maar zou de bedoeling van deze ingreep niet nét kunnen zijn de verkoop van de "rode" producten, dus die met een te nauwe marge, af te remmen? Want was net die verdampte marge in de huidige economische toestand niet juist het probleem van de retail bij Colruyt...?Gebruikersnaam2 schreef: ↑10 juni 2022, 11:38 Ik begrijp die wijziging niet bij Colruyt. Als een men een rode prijs ziet is de kans groot dat hij dat koopt (zelfs al mocht het duurder zijn dan met een zwarte prijs). Er zitten er daar een paar in de marketing die hun diploma wellicht tijdens de lockdown hebben behaald.

Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Colruyt wil de goedkoopste zijn en past hun prijs aan naar die van hun concurrenten, als dat nu met een rode prijs of met een zwarte prijs is maakt geen verschil.Boompie schreef: ↑10 juni 2022, 11:45 maar zou de bedoeling van deze ingreep niet nét kunnen zijn de verkoop van de "rode" producten, dus die met een te nauwe marge, af te remmen? Want was net die verdampte marge in de huidige economische toestand niet juist het probleem van de retail bij Colruyt...?![]()
De marge op een verkocht product met weinig marge is nog altijd winst, op een product dat niet verkocht wordt maak je geen winst.
Over de recente verandering in hun zwarte - rode etiketten:
Wat ze nu nog in het rood zetten zijn enkel hun eigen acties.
De sterke prijsverlagingen 'reactie promo concurrent' - die ze weliswaar nog altijd doen, en volgens mij zo goed als hun broek aan scheuren - stonden vroeger ook in het rood en vielen dus op.
Nu hebben ze die in het zwart gezet.
Je moet nu nog meer dan vroeger je huiswerk maken (de kortingen bekijken in de weekfolder van de naburige concurrent) en er in de Colruyt gericht naar zoeken.
Het is dus een trukje van Colruyt om minder 'reactie promo concurrent' producten te verkopen.
Wat ze nu nog in het rood zetten zijn enkel hun eigen acties.
De sterke prijsverlagingen 'reactie promo concurrent' - die ze weliswaar nog altijd doen, en volgens mij zo goed als hun broek aan scheuren - stonden vroeger ook in het rood en vielen dus op.
Nu hebben ze die in het zwart gezet.
Je moet nu nog meer dan vroeger je huiswerk maken (de kortingen bekijken in de weekfolder van de naburige concurrent) en er in de Colruyt gericht naar zoeken.
Het is dus een trukje van Colruyt om minder 'reactie promo concurrent' producten te verkopen.