Hypothecaire lening alleenstaande
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Hypothecaire lening alleenstaande
Hallo,
Ik ben alleenstaande en heb een inkomen van rond de 1800 euro netto plus nog maaltijdcheques van 150 per maand.
Ik probeer ergens een lening vast te krijgen maar het is voor mij natuurlijk moeilijk heb maar een 20000€ spaargeld.
Is er ergens buiten het Vlaamse woningfonds waar er een optie zou kunnen zijn? Ik ben op zoek naar een klein bescheiden appartement kwestie van geen geld aan huur uit te geven.
Ik ben alleenstaande en heb een inkomen van rond de 1800 euro netto plus nog maaltijdcheques van 150 per maand.
Ik probeer ergens een lening vast te krijgen maar het is voor mij natuurlijk moeilijk heb maar een 20000€ spaargeld.
Is er ergens buiten het Vlaamse woningfonds waar er een optie zou kunnen zijn? Ik ben op zoek naar een klein bescheiden appartement kwestie van geen geld aan huur uit te geven.
Re: Hypothecaire lening alleenstaande
Ga eerst nar je bank en vraag tot welk bedrag je kan lenen, en ga dan op zoek naar een appartement..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan geen lening vastzetten zonder concreet project. Vraag eerst raad aan je eigen bank, informeer je voldoende. 20.000 is niet veel om vastgoed te kopen, maar een begin. Succes!AlexisBorms schreef: ↑13 juni 2022, 18:47 Hallo,
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je beperkte spaargeld is het belangrijkste probleem. Met 30000€ spaargeld kan je heel veel betere voorwaarden bedingen. Haal er de simulator van keytrade eens bij.AlexisBorms schreef: ↑13 juni 2022, 18:47 Hallo,
Is er ergens buiten het Vlaamse woningfonds waar er een optie zou kunnen zijn?
De volkswijsheid zegt "Huren is weggesmeten geld.". De volkswijsheid zit ernaast. Huren kan een zeer goede, veilige en voordelige optie zijn!Ik ben op zoek naar een klein bescheiden appartement kwestie van geen geld aan huur uit te geven.
Tenzij je na minder dan 2 jaar al per se wil verhuizen, betwijfel ik het ten zeerste, misschien eens een concreet rekenvoorbeeld geven dan.De volkswijsheid zegt "Huren is weggesmeten geld.". De volkswijsheid zit ernaast. Huren kan een zeer goede, veilige en voordelige optie zijn!
-
- Hero Member
- Contacteer:
De belangrijkste kosten:
- transactiekosten. Met 7% enkele richting mag je blij zijn voor een bescheiden woning van 200k€ met 10% eigen inbreng.
- opportuniteitskosten. Het rendement op de 35k€ die je niet uitgeeft aan huis en transactiekosten. Met een aandelenportefeuille kan je de inflatie even betrouwbaar verslaan als met een huis.
- onderhoudskosten. Met minder dan 2% van de waarde kom je niet zomaar toe op lange termijn.
- belastingen. Onroerende voorheffing is niet gratis.
- intrestkosten. Op een hypotheek betaal je niet enkel kapitaal, maar ook intrest af.
Als je dan kijkt naar de lage bruto huurrendementen op de markt, het beperkte (negatieve) reële opwaartse potentieel, het beperkte (negatieve?) nominale opwaarts potentieel, de flexibiliteit qua grootte en locatie die huren kan bieden, ...
- transactiekosten. Met 7% enkele richting mag je blij zijn voor een bescheiden woning van 200k€ met 10% eigen inbreng.
- opportuniteitskosten. Het rendement op de 35k€ die je niet uitgeeft aan huis en transactiekosten. Met een aandelenportefeuille kan je de inflatie even betrouwbaar verslaan als met een huis.
- onderhoudskosten. Met minder dan 2% van de waarde kom je niet zomaar toe op lange termijn.
- intrestkosten. Op een hypotheek betaal je niet enkel kapitaal, maar ook intrest af.
Als je dan kijkt naar de lage bruto huurrendementen op de markt, het beperkte (negatieve) reële opwaartse potentieel, het beperkte (negatieve?) nominale opwaarts potentieel, de flexibiliteit qua grootte en locatie die huren kan bieden, ...
En als je huurt betaal je of veel te veel, of krijg je een achterstallig krot waar ook niks aan gebeurt. Om nog maar te zwijgen over verhuiskosten, kosten plaatsbeschrijving, onprofessionele verhuurders (die zijn er net als huurders even goed). Een elektrische kookplaat van het goedkoopste wat zo toen vonden, en een dampkap van 1987 die 94 db doet als ze goed wil afzuigenfropskottel schreef: ↑14 juni 2022, 11:27 De belangrijkste kosten:

Maar voor de topicstarter. Je hebt 1950 euro per maand, de bank werkt met 30% regel. Ze gaan jou maximale afbetaling berekenen op 0.3 of 0.33 afhannkelijk van bank, dus in slechtste geval 650 eurp per maand afbetalingscapaciteit. Gaat een heel moeilijk dossier worden in jou geval want je kan 145.000 euro lenen ongeveer op 25 jaar aan de huidige rentevoeten. Denk dat je best nog 10 a 20.000 euro bij gaat sparen.
En wat denk je te kopen met een budget van €175K?
Dat zal eerder een woning zijn met een elektrische kookplaat van het goedkoopste wat zo toen vonden, en een dampkap van 1987 die 94 db doet als ze goed wil afzuigen
Ondervloer uit de jaren stillekes. Dit alles met een onderhoud die waarschijnlijk een pak hoger ligt dan €150 / jaar door misschien wat verborgen gebreken of dure verbouwingen.
Je eindconclusie is wel realistisch. Veel meer kunnen lenen dan €150.000 zal een moeilijke worden. Helaas de harde realiteit voor een alleenstaande. Een netto inkomen van €2000 is zelfs nog niet zo slecht waardoor je waarschijnlijk door alle mazen van het net zal vallen als het gaat om hulp bij de aankoop van een woning.
Gezinnen en alleenstaande ouders hebben een veel grotere kans op sociale voordelen als een alleenstaande met een ok inkomen.
Meest realistische optie voor de TS?
Thuis wonen en sparen zodat je eigen inbreng hoger wordt
OF een te renoveren woning kopen en er zelf mee aan de slag gaan (als je dit kan)
OF een goed lief vinden en samen iets kopen
OF hopen op een berg geld (erfenis, steun familie,...)
Dat zal eerder een woning zijn met een elektrische kookplaat van het goedkoopste wat zo toen vonden, en een dampkap van 1987 die 94 db doet als ze goed wil afzuigen

Je eindconclusie is wel realistisch. Veel meer kunnen lenen dan €150.000 zal een moeilijke worden. Helaas de harde realiteit voor een alleenstaande. Een netto inkomen van €2000 is zelfs nog niet zo slecht waardoor je waarschijnlijk door alle mazen van het net zal vallen als het gaat om hulp bij de aankoop van een woning.
Gezinnen en alleenstaande ouders hebben een veel grotere kans op sociale voordelen als een alleenstaande met een ok inkomen.
Meest realistische optie voor de TS?
Thuis wonen en sparen zodat je eigen inbreng hoger wordt
OF een te renoveren woning kopen en er zelf mee aan de slag gaan (als je dit kan)
OF een goed lief vinden en samen iets kopen
OF hopen op een berg geld (erfenis, steun familie,...)
-
- Newbie
- Contacteer:
Vlaamse woningfonds eens proberen.