Dievenbende van AION
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Dievenbende van AION
Ik was lang een tevreden klant van Banca Monte Paschi en na de overname ook van Aion. Toegegeven, hun customer support, als je dat zo al mag noemen, was altijd ver onder het absolute nulpunt, maar voor mij als simpele spaarder was vooral belangrijk dat ze hun verplichtingen nakwamen.
Gisteren ontving ik echter een mail (spambox) van hen dat ze eenzijdig het contract stopzetten omdat ik de maandelijkse lidmaatschapsbijdrage voor meer dan 2 maanden niet betaald zou hebben. Ik val uit de lucht. Ze hebben me (volgens mij) nooit officieel geïnformeerd dat ik dit zou moeten betalen (was bij Monte Paschi niet het geval) en bij mijn weten heb ik ook nooit ingestemd met email als rechtsgeldig communicatiemiddel. Verder onderzoek van mijn spam email box, leert dat ze me vorige week eenmalig een herinnering hierover gestuurd hebben. Op zich best vervelend, maar goed, ben wel bereid om deze maandelijkse bijdrage te betalen en vraag aan hun google translate helpdesk wat ik moet ondernemen om toch klant te blijven. Hun antwoord: dat gaat niet. Hierdoor verlies ik dus +-1.000EUR aan getrouwheidspremie.
Ik heb sterke vragen bij de legaliteit van deze handelswijze, maar vind het bovenal beneden alle peil en erg laakbaar.
Zijn er nog met een soortgelijke ervaring? Heeft het zin om een klacht in te dienen bij de ombudsdienst financiële diensten of is dat een maat voor niets?
Gisteren ontving ik echter een mail (spambox) van hen dat ze eenzijdig het contract stopzetten omdat ik de maandelijkse lidmaatschapsbijdrage voor meer dan 2 maanden niet betaald zou hebben. Ik val uit de lucht. Ze hebben me (volgens mij) nooit officieel geïnformeerd dat ik dit zou moeten betalen (was bij Monte Paschi niet het geval) en bij mijn weten heb ik ook nooit ingestemd met email als rechtsgeldig communicatiemiddel. Verder onderzoek van mijn spam email box, leert dat ze me vorige week eenmalig een herinnering hierover gestuurd hebben. Op zich best vervelend, maar goed, ben wel bereid om deze maandelijkse bijdrage te betalen en vraag aan hun google translate helpdesk wat ik moet ondernemen om toch klant te blijven. Hun antwoord: dat gaat niet. Hierdoor verlies ik dus +-1.000EUR aan getrouwheidspremie.
Ik heb sterke vragen bij de legaliteit van deze handelswijze, maar vind het bovenal beneden alle peil en erg laakbaar.
Zijn er nog met een soortgelijke ervaring? Heeft het zin om een klacht in te dienen bij de ombudsdienst financiële diensten of is dat een maat voor niets?
Re: Dievenbende van AION
Het verbaast mij al dat ze het deze keer opmerken, want ik had ook eens enkele maanden per ongeluk geen bijdrage aangerekend gekregen (er stond niet genoeg geld op mijn rekening), en ik had daar nooit iets van communicatie over ontvangen.
Vermoedelijk stond dit wel in de overeenkomst bij de overgang naar Aion. En nee, misschien heb je nooit iets moeten tekenen, maar door geen protest aan te tekenen (en je rekeningen te sluiten), ga je stilzwijgend akkoord. Dat is zo met alle wijzigingen van overeenkomsten.Ze hebben me (volgens mij) nooit officieel geïnformeerd dat ik dit zou moeten betalen (was bij Monte Paschi niet het geval)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Dievenbende van AION
Ik heb dat nooit betaald. Ook nooit bericht over gehad, maar is blijkbaar al in voege van 2019... Maar net als je je getrouwheidspremie uitbetaald moeten krijgen beëindigen ze eenzijdig de overeenkomst owv dit. Je zou haast zeggen dat ze het ervoor doen, maar daar zijn ze eerlijk gezegd te dom voor. Echt wat een flutbank.Het verbaast mij al dat ze het deze keer opmerken, want ik had ook eens enkele maanden per ongeluk geen bijdrage aangerekend gekregen (er stond niet genoeg geld op mijn rekening), en ik had daar nooit iets van communicatie over ontvangen.
Re: Dievenbende van AION
Vermoedelijk hebben ze hun wel degelijk ingedekt. Ik raad je aan om klacht in te dienen bij de ombudsman, niet dat het gaat helpen, maar iedere extra klacht is er weer eentje om in de statistieken toe te voegen en dan kunnen ze niet opscheppen over hun klantentevredenheid.
De meeste fintechs hebben een dergelijk beleid, computer zegt dat we een rekening moeten afsluiten, en dan doen ze dat ook. Daarom dat fintechs nooit rendabel kunnen zijn omdat op lange termijn mensen het grof kapitaal er niet aan gaan toevertrouwen.
De meeste fintechs hebben een dergelijk beleid, computer zegt dat we een rekening moeten afsluiten, en dan doen ze dat ook. Daarom dat fintechs nooit rendabel kunnen zijn omdat op lange termijn mensen het grof kapitaal er niet aan gaan toevertrouwen.
Re: Dievenbende van AION
Los van het feit dat ze het 'niet-betalen' van de bijdrage als reden opgeven:
Banken hebben het recht om eenzijdig de bankrelatie stop te zetten, zonder dat ze daarvoor een reden moeten opgeven.
Dat geldt trouwens ook omgekeerd: ook als klant hoef je daarvoor geen reden op te geven.
'
Banken hebben het recht om eenzijdig de bankrelatie stop te zetten, zonder dat ze daarvoor een reden moeten opgeven.
Dat geldt trouwens ook omgekeerd: ook als klant hoef je daarvoor geen reden op te geven.
'
Re: Dievenbende van AION
Dit komt letterlijk uit de algemene voorwaarden :
""""""2. Beëindiging van de contractuele relatie door de Bank
Elke kennisgeving van opzegging door de Bank wordt gecommuniceerd via het Customer
Happiness Center via push notificatie en/of via e-mail.
a) Beëindiging van de contractuele relatie door de Bank
De Bank is gerechtigd om het contract met de Klant gesloten voor onbepaalde duur te beëindigen
en/of een rekening op elk moment te sluiten, mits inachtneming van een opzegtermijn van ten
minste zestig (60) kalenderdagen, indien de Klant:
- de kosten verbonden aan het lidmaatschap niet betaalt gedurende ten minste twee (2)
opeenvolgende maanden en er onvoldoende geld staat op enige andere zichtrekening
van die Klant;""""""""
Appeltje - eitje !
""""""2. Beëindiging van de contractuele relatie door de Bank
Elke kennisgeving van opzegging door de Bank wordt gecommuniceerd via het Customer
Happiness Center via push notificatie en/of via e-mail.
a) Beëindiging van de contractuele relatie door de Bank
De Bank is gerechtigd om het contract met de Klant gesloten voor onbepaalde duur te beëindigen
en/of een rekening op elk moment te sluiten, mits inachtneming van een opzegtermijn van ten
minste zestig (60) kalenderdagen, indien de Klant:
- de kosten verbonden aan het lidmaatschap niet betaalt gedurende ten minste twee (2)
opeenvolgende maanden en er onvoldoende geld staat op enige andere zichtrekening
van die Klant;""""""""
Appeltje - eitje !
Re: Dievenbende van AION
Allen bedankt voor de reacties. Wellicht is het allemaal wettelijk in orde, maar vind ik het toch van een zeer bedenkelijk niveau voor een financiële instelling.
Blijkbaar is die maandelijkse fee al verplicht sinds 2019, maar ik heb deze nooit betaald en werd hier ook nooit aan herinnerd. Ik dacht oprecht dat overgenomen Banca Monte Paschi klanten hiervan vrijgesteld waren. Om dan plotsklaps een melding te krijgen dat ze de relatie om deze reden beëindigen vind ik beneden alle peil. Nazicht van mijn spam email box leert dat ze inderdaad vorige week wel een reminder stuurden, maar ook dat vind ik wel erg kort dag. Zowel de reminder als de beëindiging werden in het Engels opgesteld trouwens.
Communicatie met deze bank verloopt ook altijd zeer stroef. Via hun "happiness center" (wat een krakkemikkige app is waarbij je van geluk mag spreken als deze gedurende 5 minuten niet crasht) kun je chatten met een medewerker. Doordat de berichten vertaald worden via google translate (letterlijk niemand bij deze bank is de Nederlandse taal machtig) en doordat het deze medewerkers of aan intellectuele capaciteiten of enige motivatie ontbreekt (waarschijnlijk beide), is het praten tegen een muur. De eerste persoon vertelde me dat het alsnog mogelijk was om te reactiveren, maar omdat - hoe kan het ook anders - de app crashte en ik was uitgelogd, kon hij dat niet in orde brengen. Opnieuw aangelogd kwam ik bij een andere medewerkster uit die stellig beweerde dat dit niet meer zou gaan (letterlijke communicatie "je had maar moeten betalen"). Tsja... Ik heb nog enkele mails gestuurd, maar vrees dat deze nooit gelezen, laat staan beantwoord zullen worden.
Misschien hebben ze de rekening gemaakt en besloten dat ze aan accounts zoals de mijne (tot nu enkel spaarder) niet veel hebben. Vanuit hun oogpunt zou ik het toch slimmer vinden om de klanten te houden en actief inspanningen doen om deze naar meer winstgevende diensten toe te leiden. Nu is het een voorgoed verloren account.
Maar eerlijk, los van hun tot vorig jaar hoge rentes, heb ik werkelijk geen idee wie van zo een bank klant wil zijn. Het is werkelijk gepruts op alle vlakken. Hun app crasht voortdurend, interesten werden verkeerd en in verschillende delen betaald, zeer lang geen rente-opnamecalculator voorhanden, niemand die ook maar een letter Nederlands praat, geen communicatie die naam waardig mogelijk, gedurende >3 jaar geen reactie op niet betaling van mijn fees,... En dan zou je voor hun basisdiensten nog maandelijks moeten betalen? Als ik de puzzel leg (forse rente-daling, scharppen van tot nu weinig interessante accounts,...) vrees ik dat deze bank geen lang leven meer beschoren is.
En natuurlijk ben ik gefrustreerd ivm zulke handelswijze, maar dat neemt niet weg dat ik het ook gewoon maar beter had moeten opvolgen, en dat kan ik enkel mezelf kwalijk nemen.
Ik neem aan dat ik de getrouwheidspremie die aan het opbouwen was, kwijt ben en dat deze niet pro rata temporis wordt uitgekeerd?
Blijkbaar is die maandelijkse fee al verplicht sinds 2019, maar ik heb deze nooit betaald en werd hier ook nooit aan herinnerd. Ik dacht oprecht dat overgenomen Banca Monte Paschi klanten hiervan vrijgesteld waren. Om dan plotsklaps een melding te krijgen dat ze de relatie om deze reden beëindigen vind ik beneden alle peil. Nazicht van mijn spam email box leert dat ze inderdaad vorige week wel een reminder stuurden, maar ook dat vind ik wel erg kort dag. Zowel de reminder als de beëindiging werden in het Engels opgesteld trouwens.
Communicatie met deze bank verloopt ook altijd zeer stroef. Via hun "happiness center" (wat een krakkemikkige app is waarbij je van geluk mag spreken als deze gedurende 5 minuten niet crasht) kun je chatten met een medewerker. Doordat de berichten vertaald worden via google translate (letterlijk niemand bij deze bank is de Nederlandse taal machtig) en doordat het deze medewerkers of aan intellectuele capaciteiten of enige motivatie ontbreekt (waarschijnlijk beide), is het praten tegen een muur. De eerste persoon vertelde me dat het alsnog mogelijk was om te reactiveren, maar omdat - hoe kan het ook anders - de app crashte en ik was uitgelogd, kon hij dat niet in orde brengen. Opnieuw aangelogd kwam ik bij een andere medewerkster uit die stellig beweerde dat dit niet meer zou gaan (letterlijke communicatie "je had maar moeten betalen"). Tsja... Ik heb nog enkele mails gestuurd, maar vrees dat deze nooit gelezen, laat staan beantwoord zullen worden.
Misschien hebben ze de rekening gemaakt en besloten dat ze aan accounts zoals de mijne (tot nu enkel spaarder) niet veel hebben. Vanuit hun oogpunt zou ik het toch slimmer vinden om de klanten te houden en actief inspanningen doen om deze naar meer winstgevende diensten toe te leiden. Nu is het een voorgoed verloren account.
Maar eerlijk, los van hun tot vorig jaar hoge rentes, heb ik werkelijk geen idee wie van zo een bank klant wil zijn. Het is werkelijk gepruts op alle vlakken. Hun app crasht voortdurend, interesten werden verkeerd en in verschillende delen betaald, zeer lang geen rente-opnamecalculator voorhanden, niemand die ook maar een letter Nederlands praat, geen communicatie die naam waardig mogelijk, gedurende >3 jaar geen reactie op niet betaling van mijn fees,... En dan zou je voor hun basisdiensten nog maandelijks moeten betalen? Als ik de puzzel leg (forse rente-daling, scharppen van tot nu weinig interessante accounts,...) vrees ik dat deze bank geen lang leven meer beschoren is.
En natuurlijk ben ik gefrustreerd ivm zulke handelswijze, maar dat neemt niet weg dat ik het ook gewoon maar beter had moeten opvolgen, en dat kan ik enkel mezelf kwalijk nemen.
Ik neem aan dat ik de getrouwheidspremie die aan het opbouwen was, kwijt ben en dat deze niet pro rata temporis wordt uitgekeerd?
-
- Newbie
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 17 nov 2020
- Contacteer:
Re: Dievenbende van AION
Twee recente ervaringen met AION leren mij dat deze "bank" op een ongelooflijk amateuristische manier tewerkgaat.
1) Ik betaal lidgeld via Visakaart. Dat ging een aantal maanden goed, maar dan werd er plots een bedrag teruggeboekt en daarna werden een aantal maanden geen betalingen afgehouden. (Met mijn Visakaart was er nochtans niets mis). Ik vraag aan de helpdesk hoe ik die betalingen in orde moet maken. Antwoord: "u moet uw lidgeld betalen" (ah ja, echt?). Ik vraag hoeveel ik moet betalen. "U opende de rekening op xxx en sindsdien betaalde u geen kosten. Dus 3,9 EUR x 9 maanden". Dat is echter helemaal niet correct en ik laat dat weten. Antwoord: "stuur me het bewijs". Ik stuur schermafdrukken (lastig via de app). Antwoord: "D'accord, nous allons le vérifier".
2) Ik stort een bedrag van 3000 USD naar mijn Mexem-account. Per ongeluk stuur ik dat bedrag echter naar de rekening die bedoeld is voor euro's in plaats van die voor dollars. Het geld is niet bij Mexem aangekomen (volgens hun klantendienst is het automatisch gebounced en zal het terugkeren naar de oorspronkelijke rekening). Drie weken later staat het echter ook nog niet terug op mijn AION-rekening. Enkele antwoorden van hun medewerker: "Heeft u factureren?" (waarvan dan?), "We hebben een bewijs nodig dat de bedraag is terug gestoord naar uw rekening" (dat kan ik natuurlijk niet leveren, het bedrag is gebounced). Uiteindelijk laten ze weten dat ze het doorsturen naar de bevoegde dienst en dat ze mij verder via e-mail zullen contacteren. Enkele dagen later krijg ik inderdaad een e-mail. De conclusie: "Tot me spijt we zien de terug storting niet op jouw account. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen." Het zou om te lachten zijn als het niet om te huilen was.
En dat is het, daarna krijg ik geen reactie meer, ook niet op een door mij ingediende klacht. Volgens Mexem moet AION perfect in staat zijn het bedrag te traceren. Ik heb dus geen idee wanneer ik mijn 3000 USD terugzie.
Zodra dit achter de rug is, zal ik mijn account bij deze "banca di merda" meteen opzeggen. Maar wie erover denkt een rekening bij AION te openen: doe! het! niet!
1) Ik betaal lidgeld via Visakaart. Dat ging een aantal maanden goed, maar dan werd er plots een bedrag teruggeboekt en daarna werden een aantal maanden geen betalingen afgehouden. (Met mijn Visakaart was er nochtans niets mis). Ik vraag aan de helpdesk hoe ik die betalingen in orde moet maken. Antwoord: "u moet uw lidgeld betalen" (ah ja, echt?). Ik vraag hoeveel ik moet betalen. "U opende de rekening op xxx en sindsdien betaalde u geen kosten. Dus 3,9 EUR x 9 maanden". Dat is echter helemaal niet correct en ik laat dat weten. Antwoord: "stuur me het bewijs". Ik stuur schermafdrukken (lastig via de app). Antwoord: "D'accord, nous allons le vérifier".
2) Ik stort een bedrag van 3000 USD naar mijn Mexem-account. Per ongeluk stuur ik dat bedrag echter naar de rekening die bedoeld is voor euro's in plaats van die voor dollars. Het geld is niet bij Mexem aangekomen (volgens hun klantendienst is het automatisch gebounced en zal het terugkeren naar de oorspronkelijke rekening). Drie weken later staat het echter ook nog niet terug op mijn AION-rekening. Enkele antwoorden van hun medewerker: "Heeft u factureren?" (waarvan dan?), "We hebben een bewijs nodig dat de bedraag is terug gestoord naar uw rekening" (dat kan ik natuurlijk niet leveren, het bedrag is gebounced). Uiteindelijk laten ze weten dat ze het doorsturen naar de bevoegde dienst en dat ze mij verder via e-mail zullen contacteren. Enkele dagen later krijg ik inderdaad een e-mail. De conclusie: "Tot me spijt we zien de terug storting niet op jouw account. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen." Het zou om te lachten zijn als het niet om te huilen was.
En dat is het, daarna krijg ik geen reactie meer, ook niet op een door mij ingediende klacht. Volgens Mexem moet AION perfect in staat zijn het bedrag te traceren. Ik heb dus geen idee wanneer ik mijn 3000 USD terugzie.
Zodra dit achter de rug is, zal ik mijn account bij deze "banca di merda" meteen opzeggen. Maar wie erover denkt een rekening bij AION te openen: doe! het! niet!