spreiding over meerdere brokers
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
spreiding over meerdere brokers
Ik vroeg me af of het verstandig is om je beleggingen te spreiding over meerdere brokers?
Ik doe aan langetermijnsparen en pensioensparen om fiscale redenen, maar het gaat me vooral over mijn ETF's en individuele aandelen. Hier zit ik momenteel enkel bij Bolero en mijn portefeuille heeft momenteel al ruim 100k overschreden (+- 50% ETF en 50% holdings en aandelen).
Is het aangeraden om boven een bepaald bedrag te spreiden over verschillende brokers of is dat overbodig aangezien je effecten beschermd zijn bij faling van je broker?
Ik doe aan langetermijnsparen en pensioensparen om fiscale redenen, maar het gaat me vooral over mijn ETF's en individuele aandelen. Hier zit ik momenteel enkel bij Bolero en mijn portefeuille heeft momenteel al ruim 100k overschreden (+- 50% ETF en 50% holdings en aandelen).
Is het aangeraden om boven een bepaald bedrag te spreiden over verschillende brokers of is dat overbodig aangezien je effecten beschermd zijn bij faling van je broker?
-
- Verbannen Gebruiker
Re: spreiding over meerdere brokers
Spreiden is (ook) nuttig voor praktische redenen:
- je kunt plots niet meer inloggen
- broker stopt plots met bepaalde instrumenten op eigen inituatief
- broker mag plots bepaalde instrumenten niet meer verkopen (zie Saxo; gedurende minimum 6 maanden kun je niets meer kopen; ze zeggen wel: complexe instrumenten maar dit is vb ook obligaties in vreemde munt)
Kosten spelen ook rol: verschillende brokers zijn in verschillende gevallen goedkoop
- je kunt plots niet meer inloggen
- broker stopt plots met bepaalde instrumenten op eigen inituatief
- broker mag plots bepaalde instrumenten niet meer verkopen (zie Saxo; gedurende minimum 6 maanden kun je niets meer kopen; ze zeggen wel: complexe instrumenten maar dit is vb ook obligaties in vreemde munt)
Kosten spelen ook rol: verschillende brokers zijn in verschillende gevallen goedkoop
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik spreid over 2 brokers. Dat geeft mij toch een iets veiliger gevoel. Normaal ben je beschermd, maar better safe than sorry. Ik heb ooit al eens een verhaal gelezen over iemand die al zijn spaargeld kwijt was door fraude bij zijn broker. Het was een Amerikaan, ik kon dat natuurlijk niet verifiëren. Kan dat bij een Belgische door de FSMA gereguleerde broker gebeuren? Kans is misschien 0.01%.
Moest de ene ook platliggen dan kan ik nog iets doen bij de andere. De ene biedt ook andere effecten aan die de andere niet heeft.
Moest de ene ook platliggen dan kan ik nog iets doen bij de andere. De ene biedt ook andere effecten aan die de andere niet heeft.
-
- Full Member
- Contacteer:
Veiligheid is de belangrijkste reden waarom ik bij Bolero zit. Er kan steeds iets misgaan, maar die kans lijkt me kleiner bij Bolero dan bij de meeste andere brokers. Ze zijn zeker niet de goedkoopste, maar gemoedsrust en degelijke service en info vind ik minstens even belangrijk. Ik ben vooral een buy and hold belegger, dus ik doe niet zo veel transacties per maand.Barryke schreef: ↑7 juli 2022, 17:46 Ik spreid over 2 brokers. Dat geeft mij toch een iets veiliger gevoel. Normaal ben je beschermd, maar better safe than sorry. Ik heb ooit al eens een verhaal gelezen over iemand die al zijn spaargeld kwijt was door fraude bij zijn broker. Het was een Amerikaan, ik kon dat natuurlijk niet verifiëren. Kan dat bij een Belgische door de FSMA gereguleerde broker gebeuren? Kans is misschien 0.01%.
Als ik toch nog een andere broker kies, welke raden jullie dan aan (Degiro,Saxo,...)?
Ik zit persoonlijk bij Bolero en bij Keytrade bank. Ik blijf liever weg van buitenlandse brokers (owv een paar redenen: rompslomp, veiligheid, gevoel van controle, gratis bestaat niet). Kapitaal is nu verdeeld over die twee: 2/3 Keytrade (passief deel portefeuille met enkel trackers) en 1/3 Bolero (het actief deel met vooral holdings en een paar aandelen). Ik ben wat aan het DCA’en, al een paar maanden, en waarschijnlijk gaat het richting 50/50 evolueren.
Cash is bij mij ook verdeeld over een drietal andere banken. Dat is altijd veiliger. Denk ook aan phishing enz. Binnenkort ga ik misschien een derde broker zoeken maar nog geen idee wie dat dan wordt. Saxo wordt het niet denk ik. Die maken rare reclame en ik heb er nog niet veel goeds over gelezen.
Cash is bij mij ook verdeeld over een drietal andere banken. Dat is altijd veiliger. Denk ook aan phishing enz. Binnenkort ga ik misschien een derde broker zoeken maar nog geen idee wie dat dan wordt. Saxo wordt het niet denk ik. Die maken rare reclame en ik heb er nog niet veel goeds over gelezen.
Ik denk niet dat die belgische brokers beter zijn dan de "buitenlandse".
Ze zijn vooral duurder, zonder echt een meerwaarde. (maar dat ligt er natuurlijk aan wat je exact belangrijk vindt)
Je krijgt geen betere service, niet meer toegangen, ze doen niks speciaal
Dus ja, waarom het duurder is, is me een vraagteken... Ik denk dat dit gewoon historisch is een eerder een gebrek aan concurrentie, of een bankmentaliteit, geen idee
Ik heb 1 broker(Lynx), ook geen intentie om een 2de te hebben, de enige reden die ik ervoor zie is dat ik dan misschien Deense en luxemburgse aandelen kan kopen, maar voor die paar aandelen een andere broker is het me niet waard.
Ze zijn vooral duurder, zonder echt een meerwaarde. (maar dat ligt er natuurlijk aan wat je exact belangrijk vindt)
Je krijgt geen betere service, niet meer toegangen, ze doen niks speciaal
Dus ja, waarom het duurder is, is me een vraagteken... Ik denk dat dit gewoon historisch is een eerder een gebrek aan concurrentie, of een bankmentaliteit, geen idee
Ik heb 1 broker(Lynx), ook geen intentie om een 2de te hebben, de enige reden die ik ervoor zie is dat ik dan misschien Deense en luxemburgse aandelen kan kopen, maar voor die paar aandelen een andere broker is het me niet waard.
Als je de lijn doortrekt kan je ook nog spreiden door verschillende ETF's te verkiezen. Op zich ben je ook wel safe met een ETF, maar je weet nooit, dan is het misschien een kleine moeite om bv in 2 gelijkaardige ETF's te beleggen ipv 1.
Dat klopt Gilberke, ik doe dat nog niet maar ben dat misschien wel van plan. Al is dit waarschijnlijk een beetje “overkill” zoals elders al geschreven werd. De effecten staan al bij verschillende custodians, apart van hun eigen balans…
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat doe ik inderdaad. Ik beleg zowel in IWDA als SWRD. Simpelweg om 2 verschillende uitgevers te hebben. Misschien vergezocht maar ik voel me er iets veiliger en geruster door.
Taks op effectenrekening is mogelijks ook een reden om te spreiden over verschillende brokers. Vandaag enkel rekeningen met 7 cijfer in het vizier. Morgen, wie weet, zijn het 6 cijfers
De taks wordt bepaald op de som van je rekeningen, niet per rekening....
anders zou het wel heel gemakkelijk zijn
anders zou het wel heel gemakkelijk zijn

Ik denk dat je hierin verkeerd bent. In de vorige vernietigde taks was dat zo maar in de nieuwe is het een heffing per rekening.
"Anders dan onder de eerste – in 2019 vernietigde – effectentaks die berekend werd op persoonsniveau én op geconsolideerde basis, wordt de effectentaks 2.0 een taks op het niveau van de niet-geconsolideerde effectenrekening zelf. Rekeningen zullen bijgevolg niet meer moeten samengeteld worden. Indien de gemiddelde waarde van een bepaalde effectenrekening meer dan één miljoen euro bedraagt, zal de taks verschuldigd zijn. Anders niet."
Je kan wel geen bestaande rekening splitsen om er aan te ontsnappen maar ik dacht dat al bestaande verschillende rekeningen wel konden. Maar die anti-misbruikbepalingen zijn wel voer voor discussie zo lijkt het.
https://today.abnamro.be/artikels/de-ni ... dit-voor-u
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, spreiden is verstandig, maar niet zomaar spreiden om te spreiden natuurlijk.mickeymouse schreef: ↑7 juli 2022, 17:28 Ik vroeg me af of het verstandig is om je beleggingen te spreiding over meerdere brokers?
Niet noodzakelijk boven een bepaald exact bedrag, maar misschien wel vanaf een substantiëel percentage van je vermogen.mickeymouse schreef: ↑7 juli 2022, 17:28 Ik doe aan langetermijnsparen en pensioensparen om fiscale redenen, maar het gaat me vooral over mijn ETF's en individuele aandelen. Hier zit ik momenteel enkel bij Bolero en mijn portefeuille heeft momenteel al ruim 100k overschreden (+- 50% ETF en 50% holdings en aandelen).
En de redenen daarvoor zijn legio ... andere hebben er al gepost en er zullen wellicht nog zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hangt er van af voor wat.mickeymouse schreef: ↑7 juli 2022, 17:56 Als ik toch nog een andere broker kies, welke raden jullie dan aan (Degiro,Saxo,...)?
Welke broker raden jullie aan voor een absolute beginner? Ik heb nog nooit belegd maar zou me er in willen verdiepen en de sprong wagen