Rente op Izola, waar aangeven op personenbelasting?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Rente op Izola, waar aangeven op personenbelasting?
Hallo
Weet iemand onder welke code ik het bedrag van de intrest op mijn Izola-spaarrekening zou moeten invullen? Dit voor de personenbelasting. Ik dacht dat het pas op 1 januari 2022 verworven was, maar nu zie ik dat het op 31 december ingeboekt staat. Dank bij voorbaat.
Weet iemand onder welke code ik het bedrag van de intrest op mijn Izola-spaarrekening zou moeten invullen? Dit voor de personenbelasting. Ik dacht dat het pas op 1 januari 2022 verworven was, maar nu zie ik dat het op 31 december ingeboekt staat. Dank bij voorbaat.
Re: Rente op Izola, waar aangeven op personenbelasting?
Vak VII - INKOMSTEN VAN KAPITALEN EN ROERENDE GOEDEREN
A. INKOMSTEN VAN KAPITALEN VÓÓR AFTREK VAN DE INNINGS- EN BEWARINGSKOSTEN
2. Verplicht aan te geven inkomsten
b) Andere inkomsten zonder roerende voorheffing
1) die belastbaar zijn tegen 30%
(enkel het gedeelte boven 980 euro indien het een gereglementeerde spaarrekening is)
PS: rente op spaarrekeningen moet je altijd aangeven voor het jaar waarin ze verworven is, zelfs al is ze pas ingeboekt op 1 januari.
A. INKOMSTEN VAN KAPITALEN VÓÓR AFTREK VAN DE INNINGS- EN BEWARINGSKOSTEN
2. Verplicht aan te geven inkomsten
b) Andere inkomsten zonder roerende voorheffing
1) die belastbaar zijn tegen 30%
(enkel het gedeelte boven 980 euro indien het een gereglementeerde spaarrekening is)
PS: rente op spaarrekeningen moet je altijd aangeven voor het jaar waarin ze verworven is, zelfs al is ze pas ingeboekt op 1 januari.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is een rekening in Malta, Yaris. Zou die gereglementeerd zijn? Ik geef het beter aan daar zeker?
Ik ga het hier ingeven: Vak VII:
"2. Verplicht aan te geven inkomsten
a) Inkomsten uit gereglementeerde spaardeposito’s bij kredietinstellingen in de Europese Economische Ruimte, waarop geen roerende voorheffing is ingehouden (inkomen na aftrek van de per belastingplichtige vrijgestelde schijf van 980 euro (2) )
b) Andere inkomsten zonder roerende voorheffing :
1) die belastbaar zijn tegen 30 %: code1444"
"2. Verplicht aan te geven inkomsten
a) Inkomsten uit gereglementeerde spaardeposito’s bij kredietinstellingen in de Europese Economische Ruimte, waarop geen roerende voorheffing is ingehouden (inkomen na aftrek van de per belastingplichtige vrijgestelde schijf van 980 euro (2) )
b) Andere inkomsten zonder roerende voorheffing :
1) die belastbaar zijn tegen 30 %: code1444"
Je hebt gelijk. Zie https://www.spaargids.be/sparen/izola-b ... count.html : "Eerste schijf van 980 Euro NIET vrijgesteld van roerende voorheffing". Mijn excuses.
Dat is het inderdaad. Dank voor het meezoeken. 
1444: zowel intresten van spaarrekening als intresten van termijnrekening van Izola
Deze spaarrekening voldoet niet aan de Belgische vereisten om vrijgesteld te zijn. Dus aangeven zoals reeds aangegeven door mede-spaargiders en niet vergeten buitenlandse rekening in Malta aan te vinken op laatste pagina van aangifte + registreren bij NBB.
Wie van al degenen die een rekening bij Izola Bank hebben zal daaraan denken en het doen? Hulde aan Lila B.
Sinds een aantal jaren is er een uitgebreide uitwisseling van financiële gegevens ingeregeld tussen alle EU-landen en heeft de EU ook akkoorden met andere landen. Of je het nu vermeldt op je belastingaangifte of niet, registreert bij CAP van NBB of niet, de Belgische fiscus kan het wel achterhalen. Een belangrijke nuance van CAP is: "buitenlandse rekeningen van natuurlijke personen die in België een aangifte in de personenbelasting moeten doen." Het grote geld dat op rekeningen van niet-natuurlijke personen wordt geplaatst ontspringt de dans?
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... schrijving
Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP)
Het Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP) is een register van:
Belgische rekeningen en financiële contracten;
financiële verrichtingen waarbij contanten betrokken zijn;
buitenlandse rekeningen van natuurlijke personen die in België een aangifte in de personenbelasting moeten doen.
https://financien.belgium.be/nl/E-servi ... schrijving
Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP)
Het Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP) is een register van:
Belgische rekeningen en financiële contracten;
financiële verrichtingen waarbij contanten betrokken zijn;
buitenlandse rekeningen van natuurlijke personen die in België een aangifte in de personenbelasting moeten doen.
Ik heb verschillende termijnrekeningen bij Izola Bank en geef alles aan samen met de interest ontvangen op mijn spaarrekeningen vermits alle interesten die je ontvangt bruto zijn.
Niet aangeven is geen optie want de Maltese bankautoriteiten geven alle informatie door aan België.
Ik heb mijn rekening bij Izola Bank ook aangegeven bij het CAP.
Ik heb de rekening in maart 2021 netjes aangegeven bij de CAP hoor. Het was een hele papierwinkel en Malta heeft me ook opgebeld. "Hello, Mrs Lila B, La Valletta calling!"
Nee, alle gekheid op een stokje, ik ging ervan uit dat de rente pas op 01-01-2022 verworven was, ik schrok me dus een bult bij het dubbelchecken. Mijn eurocentjes in Malta waren op 31-12-2021 al verworven, dus vorig jaar. Vandaar mijn vraag.