Variabel tarief elektriciteit begrijpen
Re: Variabel tarief elektriciteit begrijpen
Ik vraag me echt af hoe eea bij mij zal berekend worden.
Vaste elektriciteitstarief tot en met 30.09, vanaf 01.10 variabel (en drie keer zo duur).
Ondertussen wacht ik sedert maart op mijn jaarafrekening, Eneco reageert niet op mijn mails en telefoons en mijn klacht bij de Vlaamse Ombudsman loopt ook al 2 weken zonder reactie.
Zonnepanelen geplaatst eind 2021.
Terugdraaiende teller.
Vaste elektriciteitstarief tot en met 30.09, vanaf 01.10 variabel (en drie keer zo duur).
Ondertussen wacht ik sedert maart op mijn jaarafrekening, Eneco reageert niet op mijn mails en telefoons en mijn klacht bij de Vlaamse Ombudsman loopt ook al 2 weken zonder reactie.
Terugdraaiende teller.
Ja, doorgaans zijn de contracten die maandelijks variëren op basis van het maandgemiddelde van een of andere index, die prijs weet je pas op het eind van de maand. Bij per trimester variabele contracten ligt de prijs drie maand vast en wordt het volgende trimester doorgaans bepaald door het gemiddelde van een of andere index van de laatste maand van het vorige trimester. Met andere woorden de gemiddelde prijs van september zal bepalen wat de prijs in het laatste kwartaal gaat zijn. Je weet dus op 1 oktober wat het de volgende drie maand zal kosten, zo zal december bepalend zijn voor het eerste kwartaal enz...woete schreef: ↑4 september 2022, 21:23 Ik lees soms: "bij een variabel tarief ken je de effectieve prijs van je huidige elektriciteitsverbruik pas op het einde van de maand".
Is dat niet alleen zo bij tarieven met een spotparameter?
Als ik het goed begrijp, ken je in het geval van een forward-parameter de effectieve prijs wel degelijk op voorhand.
Heb ik het goed?
Stel u hebt aardgas verbruikt begin van jaar tot rond april en verbruikt voor de rest van het jaar niets meer, verwarmen doe je met hout en warmtepomp L/L
Wel bij de afrekening steken ze via RLP berekening dat voor jaarverbruik in al de kwartalen, ook de duurdere.
Vroeger werd dit ook gedaan via SLP en was het nog erger.
Duizende euro,'s werden zo afgeribt van klanten.
Mooi, netjes.
Heb dit meegemaakt in 2021 met failiete VEL.
Dat was een ramp jaar, van begin jaar tot juli nog goedkoop tarief en nadien als een raket omhoog.
En ik had prijs, meeste verbruik verschoven naar oktober december.
Maar was anders om via digitale meter en reëel verbruik.
Haalde mijn gram thuis bij Fluvius, Vreg maar niet bij curator die houdt zijn been stijf.
Ja, ik ook, was 230 euro verschil.
Stelletje afzetters.
Wel bij de afrekening steken ze via RLP berekening dat voor jaarverbruik in al de kwartalen, ook de duurdere.
Vroeger werd dit ook gedaan via SLP en was het nog erger.
Duizende euro,'s werden zo afgeribt van klanten.
Mooi, netjes.
Heb dit meegemaakt in 2021 met failiete VEL.
Dat was een ramp jaar, van begin jaar tot juli nog goedkoop tarief en nadien als een raket omhoog.
En ik had prijs, meeste verbruik verschoven naar oktober december.
Maar was anders om via digitale meter en reëel verbruik.
Haalde mijn gram thuis bij Fluvius, Vreg maar niet bij curator die houdt zijn been stijf.
Ja, ik ook, was 230 euro verschil.
Stelletje afzetters.
Lirec schreef: ↑4 september 2022, 23:28Niet helemaal:
-Voor contracten met een maandelijkse forward indexatie: zal je maximum 1 maand het tarief gekend hebben. Dit kan als je op 1 januari kan intekenen op contract dat ingaat op 1 januari. In de praktijk kiest men echter gewoonlijk 1 maand vooruit waardoor je op geen enkele moment je tarief vooraf weet.
-Voor contracten met een kwartaal forward indexatie: zal je maximum 3 maand het tarief gekand hebben. ......waardoor je voor +- 2 maand je tarief vooraf weet.
Eventjes een vraag ter verduidelijking in geval van "kwartaal forward indexatie":
Als men een contractvoorstel krijgt voor een energiecontract dat ingaat op 1 december en men schuift u zoals het hoort 60 dagen voordien de toepasbare variabele tariefkaart onder de neus (maw: die van september), zijn de tarieven die daarop vermeld staan dan:
A: puur theoretisch en feitelijk niet van toepassing op het ogenblik dat uw contract effectief ingaat op 1 december?
(want dit variabel tarief is enkel geldig voor sept+okt+nov)
B: 1 maand geldig, want enkel geldig voor de 3 maanden volgend op september, dus okt-nov-dec, waarbij enkel december binnen het nieuwe contract valt.
C: 3 maand (dus een kwartaal) geldig, te rekenen vanaf 1 december?
B, tarieven liggen telkens één kwartaal vast. Hier bv de index parameteres van Eneco, als je een contract afgesloten hebt dat op 1 oktober ingaat weet je niet wat de prijs zal zijn, per 1 oktober start immers een nieuw kwartaal met een nieuw tarief dat gebaseerd is op het index gemiddelde van september.
Oke... hoe matcht zo iets dan wat hierboven is beschreven voor variabele tarieven die maandelijks aanpasbaar zijn????
Een variabel tarief voor 1 maand, (maw de tariefkaart voor maand X) is slechts geldig voor de maand X zelf, niet de maand erop, wat in principe vrij logisch lijkt.
Volgens dezelfde logica is een tariefkaart die voor 3 maand geldt dan ook geldig voor maand X, maand X+1 en X+2, toch?
In die optiek zou de tariefkaart voor september met kwartaalaanpassing van het tarief dus geldig zijn tot eind november, en evenmin van toepassing zijn op een bestaand vast contract dat vanaf december omgezet wordt naar een variabel tarief.
Het probleem zit hem in de definitie van kwartaal: is dit een KALENDERkwartaal, of een 3-maandelijkse periode die start vanaf het begin van een willekeurige maand, volgens het contract? Dat wordt nergens echt duidelijk gesteld, nog door de VREG, nog door de leverancier in kwestie.
Een variabel tarief voor 1 maand, (maw de tariefkaart voor maand X) is slechts geldig voor de maand X zelf, niet de maand erop, wat in principe vrij logisch lijkt.
Volgens dezelfde logica is een tariefkaart die voor 3 maand geldt dan ook geldig voor maand X, maand X+1 en X+2, toch?
In die optiek zou de tariefkaart voor september met kwartaalaanpassing van het tarief dus geldig zijn tot eind november, en evenmin van toepassing zijn op een bestaand vast contract dat vanaf december omgezet wordt naar een variabel tarief.
Het probleem zit hem in de definitie van kwartaal: is dit een KALENDERkwartaal, of een 3-maandelijkse periode die start vanaf het begin van een willekeurige maand, volgens het contract? Dat wordt nergens echt duidelijk gesteld, nog door de VREG, nog door de leverancier in kwestie.
Er is niet één universele formule, je moet gewoon kijken welke tarief formule jouw leverancier gebruikt en hoe ze tot stand komt. Hieronder bv drie formules van Engie;
De tweede is maandelijks variabel met forward indexatie, het gemiddelde van deze maand zal de prijs voor oktober geven.
Het laatste is maandelijks variabel met backward indexatie, op het eind van de maand weet je wat deze maand gekost heeft.
De eerste is per kalander kwartaal (jan, feb, maa) enz..., hier wordt het gemiddelde van de ICE Endex over de drie voorgaande maanden gebruikt voor het volgende kwartaal.-Endex 303: De prijs voor elektriciteit van uw contract wordt trimestrieel geïndexeerd. De indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundige gemiddelde van de dagelijkse prijzen ICE Endex onder de rubriek «Belgian Power Base Load Futures», zoals gepubliceerd door ICE Endex op haar website gedurende het trimester die aan het trimester van levering voorafgaat (hierna Endex 303). De parameter Endex 30 wordt uitgedrukt in EUR/MWh.
De waarde van Endex 303 voor het 3de trimester van 2022 is 228,22 EUR/MWh.
-Endex 101: De prijs voor elektriciteit van uw contract wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundige gemiddelde van de dagelijkse prijzen ICE Endex onder de rubriek «Belgian Power Base Load Futures», zoals gepubliceerd door ICE Endex op haar website gedurende de maand die aan de maand van levering voorafgaat (hierna Endex 101). De parameter Endex 101 wordt uitgedrukt in EUR/MWh.
De waarde van Endex 101 voor de maand september 2022 is 471,30 €/MWh.
-eSpot: De prijs voor elektriciteit van uw contract wordt maandelijks geïndexeerd. De indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundige gemiddelde van de “settlement” prijzen op de Day-Ahead Market, zoals gepubliceerd door Epex spot op haar website voor alle dagen van de betreffende maand (hierna eSpot). De parameter eSpot wordt uitgedrukt in EUR/MWh.
De waarde van eSpot voor de maand augustus 2022 is 448,13 €/MWh.
De tweede is maandelijks variabel met forward indexatie, het gemiddelde van deze maand zal de prijs voor oktober geven.
Het laatste is maandelijks variabel met backward indexatie, op het eind van de maand weet je wat deze maand gekost heeft.
Klopt, maar het lijkt erop dat zelfs de definitie van wanneer een kwartaal ingaat, verschilt van leverancier tot leverancier.
Zie door het bos de bomen maar eens in zo'n omgeving zelfs wie de zelf formules gekraakt heeft...
Een kalenderkwartaal en staat in de kleine lettertjes van de tariefkaart. Zie bijvoorbeeld Engie easy variabel of Luminus essential.inquirer schreef: ↑13 september 2022, 17:44
Engie:
"De prijs voor elektriciteit wordt trimestrieel geïndexeerd. De indexatieparameter is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen ICE Endex onder de rubriek «Belgian Power Base Load Futures», tijdens het trimester voorafgaand aan het trimester van levering (hierna Endex303). De parameter Endex 303, uitgedrukt in €/MWh, wordt berekend en gepubliceerd door ENGIE (zie engie.be). De parameter Endex303 die van toepassing is tijdens het 3de trimester van 2022 bedraagt 228,22€/MWh."
Luminus:
"Uw tarief wordt elk kwartaal geïndexeerd. De kwartalen starten op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober. "
-
- VIP member
- Contacteer:
Heb je al bericht van de Energie-ombudsman gekregen dat je klacht ontvankelijk is?delaby schreef: ↑5 september 2022, 07:58 Ik vraag me echt af hoe eea bij mij zal berekend worden.
Terugdraaiende teller.
Dit duurt standaard 3 weken na indiening klacht.
Maar euh, wat is je klacht? Tot eind deze maand ben jij een van de winners van de hele situatie.
Jij verdient er immers geld aan! Tenzij je teveel voorschotten betaald hebt