Ideale verdeling portefeuille op dit moment?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Ideale verdeling portefeuille op dit moment?
Aan de kenners,
Wat is eigenlijk de ideale verdeling van een beleggingsportefeuille op dit moment?
Dan heb ik het over een percentage dat je zou steken in:
- spaarrekeningen
- kasbons/termijnrekeningen
- obligaties
- gemengde fondsen
- aandelenfondsen
- aandelen
- (eventueel goud en/of vastgoed)
Ik ben benieuwd
Wat is eigenlijk de ideale verdeling van een beleggingsportefeuille op dit moment?
- spaarrekeningen
- obligaties
- gemengde fondsen
- aandelenfondsen
- aandelen
Ik ben benieuwd
Re: Ideale verdeling portefeuille op dit moment?
Ik heb op moment geen enkel beursgenoteerd aandeel meer in portefeuille.
Sinds medio 2000 speel ik wat op de beurs met aandelen en later ook turbo's. Ik heb deze periode een verlies van 50%. Met momenten was mijn verlies meer dan 60%.
In 2009 heb ik mijn laatste aandeel verkocht en mijn beleggingsportefeuille zit nu volledig in obligaties.
Het probleem is dat de beurs je nooit helemaal los laat als je er lang mee bezig bent geweest. Zelfs nu ik geen aandelen meer heb zit ik soms uit te rekening hoeveel winst ik had kunnen maken met de beurshausse sinds maart 2009.
Ik ben er voorstander van dat er wat meer wordt gepraat over de verliezen die geleden zijn op de beurs.
Sinds medio 2000 speel ik wat op de beurs met aandelen en later ook turbo's. Ik heb deze periode een verlies van 50%. Met momenten was mijn verlies meer dan 60%.
In 2009 heb ik mijn laatste aandeel verkocht en mijn beleggingsportefeuille zit nu volledig in obligaties.
Het probleem is dat de beurs je nooit helemaal los laat als je er lang mee bezig bent geweest. Zelfs nu ik geen aandelen meer heb zit ik soms uit te rekening hoeveel winst ik had kunnen maken met de beurshausse sinds maart 2009.
Ik ben er voorstander van dat er wat meer wordt gepraat over de verliezen die geleden zijn op de beurs.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hang vooral af van hoelang je u geld kunt missen!
En in ieder geval zult ge pas achteraf weten of dit de ideale verdeling was.
Wat die kenners betreft: wie heeft enkele jaren geleden verkocht en begin dit jaar gekocht? Dat zijn de kenners!
En in ieder geval zult ge pas achteraf weten of dit de ideale verdeling was.
Wat die kenners betreft: wie heeft enkele jaren geleden verkocht en begin dit jaar gekocht? Dat zijn de kenners!
Campzie schreef: Aan de kenners,
- spaarrekeningen
- obligaties
- gemengde fondsen
- aandelenfondsen
- aandelen
Ik ben benieuwd![]()
Hangt af van je risicoprofiel en de termijn over welke je wil beleggen.
Maak maar eens een persoonlijk financieel plan op (PFP) en dan wijst het zichzelf wel uit...Campzie schreef: Aan de kenners,
- spaarrekeningen
- obligaties
- gemengde fondsen
- aandelenfondsen
- aandelen
Ik ben benieuwd![]()
Daar ben ik het nu eens volledig mee eens.Stier schreef: Ik heb op moment geen enkel beursgenoteerd aandeel meer in portefeuille.
Wat krijg je in het nieuwsbericht, soms zelfs elke dag. Aandeel dexia al met 400% gestegen, kbc met 500%, fortis met 600% maar wat ze vergeten is dat die aandelen eerst met 99% zijn gedaald waardoor vele mensen pakken geld zijn kwijtgeraakt en deze good-news cijfers enkel goed zijn voor diegene die er pas recent zijn ingestapt, al die andere blijven blijten als ze de koersen zien van hun ster-aandelen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Eigenlijk is dit een stomme vraag, sorry dat ik het zeg.Campzie schreef: Aan de kenners,
- spaarrekeningen
- obligaties
- gemengde fondsen
- aandelenfondsen
- aandelen
Ik ben benieuwd![]()
Een ideale verdeling hangt namelijk af van verschillende facetten die je eerst zelf moet invullen, oa;:
- risico dat je wil nemen ( zeg je dat je geen risico wilt, moet je al geen aandelen nemen )
- termijn dat je de gelden kan missen
- het vermogen dat je beschikbaar hebt ( met een vermogen van bv. 100.000 euro moet je al niet beginnen te denken met een mix van 10% in vastgoed tenzij je een garagebox wilt )
Als je eerst deze zaken voor je eigen invult, dan kan je beginnen met te denken aan de ideale verdeling.
stomme vragen bestaan niet, enkel stomme opmerkingencp1234 schreef:Eigenlijk is dit een stomme vraag, sorry dat ik het zeg.Campzie schreef: Aan de kenners,
- spaarrekeningen
- obligaties
- gemengde fondsen
- aandelenfondsen
- aandelen
Ik ben benieuwd![]()
Een ideale verdeling hangt namelijk af van verschillende facetten die je eerst zelf moet invullen, oa;:
- risico dat je wil nemen ( zeg je dat je geen risico wilt, moet je al geen aandelen nemen )
- termijn dat je de gelden kan missen
- het vermogen dat je beschikbaar hebt ( met een vermogen van bv. 100.000 euro moet je al niet beginnen te denken met een mix van 10% in vastgoed tenzij je een garagebox wilt )
Als je eerst deze zaken voor je eigen invult, dan kan je beginnen met te denken aan de ideale verdeling.
Volledig akkoord met de gegeven tips en standpunten die hier worden ingegeven... doch één vraagje "on top"...
Wat bedoelt cp1234 dan met voldoende vermogen...
Iedereen kan voor zichzelf en zijn evt. gezin wel een idee maken van kosten, inkomsten, spaarmogelijkheden enz... doch vanaf welk bedrag spreekt U bvb van een vermogen die "vraagt" naar een diversificatie van je beleggingen.
Moeilijke vraag en veel facetten ervan niet toegelicht... doch toch graag een mogelijks antwoord... Misschien toch nog een verdere typering: gezin, kosten volledig gedekt door loon e.d., geen investeringen te doen, geen leningen meer af te betalen.
Leeftijd ouders 50.
Dank voor je reactie.
Wat bedoelt cp1234 dan met voldoende vermogen...
Iedereen kan voor zichzelf en zijn evt. gezin wel een idee maken van kosten, inkomsten, spaarmogelijkheden enz... doch vanaf welk bedrag spreekt U bvb van een vermogen die "vraagt" naar een diversificatie van je beleggingen.
Moeilijke vraag en veel facetten ervan niet toegelicht... doch toch graag een mogelijks antwoord... Misschien toch nog een verdere typering: gezin, kosten volledig gedekt door loon e.d., geen investeringen te doen, geen leningen meer af te betalen.
Leeftijd ouders 50.
Dank voor je reactie.
Als je men topic deftig zou gelezen hebben zou je gelezen hebben wat ik ermee bedoelde.Luc B. schreef: Volledig akkoord met de gegeven tips en standpunten die hier worden ingegeven... doch één vraagje "on top"...
Wat bedoelt cp1234 dan met voldoende vermogen...Iedereen kan voor zichzelf en zijn evt. gezin wel een idee maken van kosten, inkomsten, spaarmogelijkheden enz... doch vanaf welk bedrag spreekt U bvb van een vermogen die "vraagt" naar een diversificatie van je beleggingen.
Leeftijd ouders 50.
Dank voor je reactie.
Een vermogen van 100.000 euro kan je anders indelen dan een vermogen van 5000 euro. ( of ga je bv. een aandeel kopen voor 50 euro, één deelbewijs in een fonds van 2 euro ... )
Anderzijds als je wil denken aan vastgoed op te nemen in je verdeling moet je weer over een iets groter vermogen beschikken, tenzij je het via schulden wil realiseren.