Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Hallo,
Weet iemand welke verzekering het beste is voor huishoudelijke apparaten?
In het verleden heb ik bijna 10.000-euro geïnvesteerd in huishoudelijke apparaten van verschillende merken, waaronder Bosch, Samsung en Philips. Een paar van de apparaten bleken 5 maanden na aankoop defect te zijn en na onderzoek bleek dat er verschillende fabrieksproblemen waren. De merken wilden mij uiteindelijk niet terugbetalen en ik moest uiteindelijk 2.000-euro extra uitgeven aan reparaties.
Ik heb mijn les geleerd en nu ik naar een nieuw huis verhuis, wil ik voorkomen dat dit opnieuw gebeurt en wil ik ervoor zorgen dat ik een verzekering heb.
Elke suggestie zou zeer gewaardeerd worden. Bedankt!
Weet iemand welke verzekering het beste is voor huishoudelijke apparaten?
In het verleden heb ik bijna 10.000-euro geïnvesteerd in huishoudelijke apparaten van verschillende merken, waaronder Bosch, Samsung en Philips. Een paar van de apparaten bleken 5 maanden na aankoop defect te zijn en na onderzoek bleek dat er verschillende fabrieksproblemen waren. De merken wilden mij uiteindelijk niet terugbetalen en ik moest uiteindelijk 2.000-euro extra uitgeven aan reparaties.
Ik heb mijn les geleerd en nu ik naar een nieuw huis verhuis, wil ik voorkomen dat dit opnieuw gebeurt en wil ik ervoor zorgen dat ik een verzekering heb.
Elke suggestie zou zeer gewaardeerd worden. Bedankt!
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Toch even benieuwd waarom in je verhaal de wettelijke garantie van 2 jaar in jouw situatie niet heeft gewerkt.
Als dan nog eens blijkt dat de problemen fabrieksproblemen zijn zou de herstellen geheel gratis moeten zijn. Waarom heb toch moeten opdraaien voor herstelling?
Over verzekeren van zulke spullen? Vandeborre heeft zo'n "soort van verzekering" waarbij ze je toestellen kosteloos herstellen of vervangen. Er zijn ook VISA kaarten die de wettelijke garantie uitbreiden.
Nu in veel winkels kan je ook een bijkomende verzekering aangaan, maar vaak worden die toch bestempeld als pure geldverspilling en bedrog.
Als dan nog eens blijkt dat de problemen fabrieksproblemen zijn zou de herstellen geheel gratis moeten zijn. Waarom heb toch moeten opdraaien voor herstelling?
Over verzekeren van zulke spullen? Vandeborre heeft zo'n "soort van verzekering" waarbij ze je toestellen kosteloos herstellen of vervangen. Er zijn ook VISA kaarten die de wettelijke garantie uitbreiden.
Nu in veel winkels kan je ook een bijkomende verzekering aangaan, maar vaak worden die toch bestempeld als pure geldverspilling en bedrog.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 9 november 2022, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Inderdaad raar verhaal. Maar goed, had je voor al die apparaten een verzekering genomen dan had het je evengoed veel geld gekost.
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Een consumenten rechtsbijstand zou wel iets kunnen zijn.
Zeker bij problemen binnen de garantie termijn.
Extra verzekeringen voor toestellen en de kleine lettertjes is meer een gevoel dan een echte verzekering.
Estate Guru believer.
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Extra verzekeringen zijn erg duur. De enige die hier beter van worden zijn de verzekeringsmaatschappijen en de verkopers.
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Ik snap het eerlijk gezegd niet zo goed dat je hiervoor zelf zou zijn opgedraaid? Sinds 1/6/2022 is er een nieuwe garantieregeling en wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen een defect binnen de eerste 6 maanden en de resterende 18 maanden. Voor producten aangekocht voor 1/6/2022 was het vooral na de eerste 6 maanden soms moeilijker om een tussenkomst te bekomen. Ik lees bij jou echter dat je toestellen na 5 maanden zouden zijn stuk gegaan dan is de bewijslast niet zo moeilijk en zou de verkoper sowieso garantie hebben moeten geven.
Als we de oude situatie bekijken dan is er een wettelijke garantietermijn van 2 jaren. Je bent gedurende die periode beschermd voor het geval er zich na de aankoop van een materieel consumptiegoed bij een professionele verkoper een defect voordoet of blijkt dat het gekochte goed niet de eigenschappen en kwaliteiten heeft die je er als consument van mag verwachten. Juristen spreken van "conformiteitsgebreken". Maar voor alle aankopen die dateren van vóór 1/6/2022, is er een duidelijk verschil qua aanpak tussen de eerste 6 maanden en de daaropvolgende 18 maanden.
Gebreken die het gevolg zijn van normale sleet, komen sowieso niet in aanmerking voor de wettelijke garantie. Je moet dus rekening houden met de te verwachten levensduur van een product, en die verschilt al naargelang het geval. Daardoor geven sommige goederen in de praktijk slechts zelden recht op de toepassing van de wettelijke garantie aangezien ze na enkele maanden sowieso opgebruikt zijn, bijvoorbeeld wegwerpbatterijen. Maar dat is voor keukentoestellen niet het geval, toch niet na 5 maanden
.
Hoe verloopt de wettelijke garantie voor aankopen die dateren van vóór 1/6/2022?
De eerste 6 maanden
Het is het makkelijkst als het probleem zich voordoet binnen de eerste 6 maanden. Dan moet je namelijk alleen het defect aantonen en mag je ervan uitgaan dat het van meet af heeft bestaan, zonder dat je dat hoeft te bewijzen. Het is dan aan de verkoper om de zaak op te lossen. Hij zal daar alleen aan kunnen ontsnappen als hij kan aantonen dat het gebrek bij de levering nog niet aanwezig was en dat er dus geen sprake is van een fabricagefout. Bijvoorbeeld omdat er een andere oorzaak is: je hebt het product verkeerd gebruikt, je hebt het laten vallen ... M.a.w. indien de verkoper niet kon bewijzen dat er een andere oorzaak was, moest hij sowieso de herstelling/vervanging van de toestellen bekostigen.
De resterende 18 maanden
Als het probleem pas na de eerste 6 maanden opduikt maar wel voor de aankoop twee jaar oud is, sta je in de praktijk veel minder sterk. De verkoper mag dan namelijk van jou eisen dat je bewijst dat het probleem reeds van bij de levering aanwezig was. En dat is bijna onmogelijk zonder dat je een dure expertise laat uitvoeren.
Voor aankopen die ten vroegste dateren van 1/6/2022
Sinds de wetswijziging die begin 2022 werd ingevoerd, valt het onderscheid tussen de eerste 6 en de resterende 18 maanden weg voor aankopen vanaf 1/6/2022. In dat geval wordt er dus tijdens de volledige periode van twee jaar van uitgegaan dat het probleem reeds bij de aankoop aanwezig was en dat het aan de verkoper is om het tegendeel te bewijzen.
Rekening houdend met de nieuwe wetgeving zou ik alleszins geen extra verzekering aankopen. De bewijslast ligt 2 jaar bij de verkoper. Indien je zelf niet goed bent in het claimen van eventuele schade tgv fabricagefouten, kun je altijd een consumentenpolis rechtsbijstand afsluiten of een abonnement bij een consumentenorganisatie zoals Testaankoop. In zo'n overduidelijke gevallen, gaat het via hun vrij rap geregeld zijn.
Als we de oude situatie bekijken dan is er een wettelijke garantietermijn van 2 jaren. Je bent gedurende die periode beschermd voor het geval er zich na de aankoop van een materieel consumptiegoed bij een professionele verkoper een defect voordoet of blijkt dat het gekochte goed niet de eigenschappen en kwaliteiten heeft die je er als consument van mag verwachten. Juristen spreken van "conformiteitsgebreken". Maar voor alle aankopen die dateren van vóór 1/6/2022, is er een duidelijk verschil qua aanpak tussen de eerste 6 maanden en de daaropvolgende 18 maanden.
Gebreken die het gevolg zijn van normale sleet, komen sowieso niet in aanmerking voor de wettelijke garantie. Je moet dus rekening houden met de te verwachten levensduur van een product, en die verschilt al naargelang het geval. Daardoor geven sommige goederen in de praktijk slechts zelden recht op de toepassing van de wettelijke garantie aangezien ze na enkele maanden sowieso opgebruikt zijn, bijvoorbeeld wegwerpbatterijen. Maar dat is voor keukentoestellen niet het geval, toch niet na 5 maanden

Hoe verloopt de wettelijke garantie voor aankopen die dateren van vóór 1/6/2022?
De eerste 6 maanden
Het is het makkelijkst als het probleem zich voordoet binnen de eerste 6 maanden. Dan moet je namelijk alleen het defect aantonen en mag je ervan uitgaan dat het van meet af heeft bestaan, zonder dat je dat hoeft te bewijzen. Het is dan aan de verkoper om de zaak op te lossen. Hij zal daar alleen aan kunnen ontsnappen als hij kan aantonen dat het gebrek bij de levering nog niet aanwezig was en dat er dus geen sprake is van een fabricagefout. Bijvoorbeeld omdat er een andere oorzaak is: je hebt het product verkeerd gebruikt, je hebt het laten vallen ... M.a.w. indien de verkoper niet kon bewijzen dat er een andere oorzaak was, moest hij sowieso de herstelling/vervanging van de toestellen bekostigen.
De resterende 18 maanden
Als het probleem pas na de eerste 6 maanden opduikt maar wel voor de aankoop twee jaar oud is, sta je in de praktijk veel minder sterk. De verkoper mag dan namelijk van jou eisen dat je bewijst dat het probleem reeds van bij de levering aanwezig was. En dat is bijna onmogelijk zonder dat je een dure expertise laat uitvoeren.
Voor aankopen die ten vroegste dateren van 1/6/2022
Sinds de wetswijziging die begin 2022 werd ingevoerd, valt het onderscheid tussen de eerste 6 en de resterende 18 maanden weg voor aankopen vanaf 1/6/2022. In dat geval wordt er dus tijdens de volledige periode van twee jaar van uitgegaan dat het probleem reeds bij de aankoop aanwezig was en dat het aan de verkoper is om het tegendeel te bewijzen.
Rekening houdend met de nieuwe wetgeving zou ik alleszins geen extra verzekering aankopen. De bewijslast ligt 2 jaar bij de verkoper. Indien je zelf niet goed bent in het claimen van eventuele schade tgv fabricagefouten, kun je altijd een consumentenpolis rechtsbijstand afsluiten of een abonnement bij een consumentenorganisatie zoals Testaankoop. In zo'n overduidelijke gevallen, gaat het via hun vrij rap geregeld zijn.
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
Verzekeringen zijn meestal nutteloos voor huishoudelijke apparaten.
Daarvoor dient de wettelijke garantie.
Je rechten doen gelden:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... r/garantie
Andere vormen van bescherming:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... escherming
Daarvoor dient de wettelijke garantie.
Je rechten doen gelden:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... r/garantie
Andere vormen van bescherming:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... escherming
Re: Beste verzekering voor huishoudelijke apparaten
De theorie ten top, zonder lid geen advies.Nefertari schreef: ↑9 november 2022, 11:10 Verzekeringen zijn meestal nutteloos voor huishoudelijke apparaten.
Daarvoor dient de wettelijke garantie.
Je rechten doen gelden:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... r/garantie
Andere vormen van bescherming:
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... escherming
De praktijk keren ze al eens hun kar of zou dat echt de laatste jaren veranderd zijn.
Estate Guru believer.