Eigen inbreng woning
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Eigen inbreng woning
Beste
Enkele jaren geleden kochten wij een woning aan voor 290.000 €. Onze eigen inbreng was net voldoende om de notariskosten te dekken, dus ontleenden we het volledige aankoopbedrag + eventuele verbouwingen.
De eigen inbreng was even groot en de maandelijkse afbetaling gelijkwaardig, elk 50% van het hypothecair krediet.
Na enkele jaren bracht mijn partner €20.000 extra in het huis voor verbouwingen.
Mijn vraag is nu: bij een eventuele breuk, moet ik haar de € 20 000 integraal terug betalen of € 10 000, gezien zij toch ook vrucht draagt van de verbouwingen?
Dankjewel!
Enkele jaren geleden kochten wij een woning aan voor 290.000 €. Onze eigen inbreng was net voldoende om de notariskosten te dekken, dus ontleenden we het volledige aankoopbedrag + eventuele verbouwingen.
De eigen inbreng was even groot en de maandelijkse afbetaling gelijkwaardig, elk 50% van het hypothecair krediet.
Na enkele jaren bracht mijn partner €20.000 extra in het huis voor verbouwingen.
Mijn vraag is nu: bij een eventuele breuk, moet ik haar de € 20 000 integraal terug betalen of € 10 000, gezien zij toch ook vrucht draagt van de verbouwingen?
Dankjewel!
Re: Eigen inbreng woning
Uw partner steekt er 20k in, en jij wil er 10k van terugbetalen? Leuke partners zijn jullie !
Als dit bvb 2 jaar geleden gebeurde, zou ik als partner 20k + inflatie van de laatste 2 jaar eisen ...

Als dit bvb 2 jaar geleden gebeurde, zou ik als partner 20k + inflatie van de laatste 2 jaar eisen ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Kan je het deeltje “20k + inflatie” verklaren?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Interessante discussie.
Als de woning 20.000 euro meer waar is door de 20.000, en bij de verdeling krijgt de vrouw de helft daarvan, dan kan je inderdaad beredeneren dat ze maar 10.000 moet terugkrijgen.
Als de woning 20.000 euro meer waar is door de 20.000, en bij de verdeling krijgt de vrouw de helft daarvan, dan kan je inderdaad beredeneren dat ze maar 10.000 moet terugkrijgen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ik zou als volgt redeneren;
Inbreng man: 145.000
Inbreng vrouw: 165.000
Bij verkoop krijgt de man 46.77% vd verkoopprijs (145k/310k) en de vrouw 53.23%.
Lijkt mij het eerlijkste gezien de inflatie en de enorme stijging van de vastgoedprijzen.
Inbreng man: 145.000
Inbreng vrouw: 165.000
Bij verkoop krijgt de man 46.77% vd verkoopprijs (145k/310k) en de vrouw 53.23%.
Lijkt mij het eerlijkste gezien de inflatie en de enorme stijging van de vastgoedprijzen.
Zonder rekening te houden met wettelijke regels primeert de eerlijkheid en zou het onfair zijn dat je ex partner aanspraak maakt op de helft van het extra ingebrachte kapitaal van 20.000 euro...
Zij ontvangt al een deel van de meerwaarde bij verkoop of schatting van het goed dank zij de verbouwing in het verleden
Zij ontvangt al een deel van de meerwaarde bij verkoop of schatting van het goed dank zij de verbouwing in het verleden
Zo wordt het in de praktijk meestal gedaan tenzij er een aparte overeenkomst is. Dit werkt trouwens in 2 richtingen. Bij een tegenvallende verkoopprijs verliest degene met de hoogste inbreng ook meer geld.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jullie zijn beiden 50% eigenaar van de woning.JeanPierre1991 schreef: ↑24 november 2022, 21:12 Mijn vraag is nu: bij een eventuele breuk, moet ik haar de € 20 000 integraal terug betalen of € 10 000, gezien zij toch ook vrucht draagt van de verbouwingen?
Als je partner ooit 20.000 "extra" heeft betaald, dan kan je dat zien als een lening van 10.000 van haar aan jou (50%).
M.a.w.: je bent haar dus 10.000 EUR verschuldigd (over intresten en inflatie ga ik niet pallaveren), wat gewoon kan verrekend worden bij een eventuele verkoop van jouw deel aan haar of aan derden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 november 2022, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Alé alé ... als de partner 20k heeft betaald en TS 0, dan heeft TS idd. 10k schuld aan partner, vermits 50%/50% eigenaar.
Als die partner moeilijk wil doen over 2 jaar intrest op die 10k, dan doet die maar, dat is een peulschil.
Bovendien moet die partner dan 30% RV betalen op de ontvangen intrest ...

Tel daar de inflatie bij en we hebben een deal.Charlesvdw schreef: ↑24 november 2022, 22:21 Interessante discussie.