Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?
TIP
- Jackpurcell
- Newbie
- Contacteer:
Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?
Hallo,
zijn er mensen met (financiële) kennis om mij te helpen in mijn keuze mbt mijn hypothecair krediet.
Ik twijfel, zoals beschreven in de titel, tussen mijn maandlast verlagen of de duurtijd verkorten.
Ik dien nog €77500 kapitaal terug te betalen en de huidige looptijd loopt tot 5/12/2035.
Graag wil ik nu €37500 vervroegd aflossen.
Enkele opmerkingen.
1. Ik heb nog tem 11/2025 een verhoging van het belastingvoordeel.
2. Mijn lening zal in 11/2025 automatisch herzien worden, nu 1,95% (lening 10/5/5)
3. De maandlast nu zorgt voor geen enkele beperking in mijn huidige levensstijl. Maw, dit geld kan ik maandelijks makkelijk missen.
Of zijn er andere, betere, opties met dit geld?
Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.
zijn er mensen met (financiële) kennis om mij te helpen in mijn keuze mbt mijn hypothecair krediet.
Ik twijfel, zoals beschreven in de titel, tussen mijn maandlast verlagen of de duurtijd verkorten.
Ik dien nog €77500 kapitaal terug te betalen en de huidige looptijd loopt tot 5/12/2035.
Graag wil ik nu €37500 vervroegd aflossen.
Enkele opmerkingen.
1. Ik heb nog tem 11/2025 een verhoging van het belastingvoordeel.
2. Mijn lening zal in 11/2025 automatisch herzien worden, nu 1,95% (lening 10/5/5)
3. De maandlast nu zorgt voor geen enkele beperking in mijn huidige levensstijl. Maw, dit geld kan ik maandelijks makkelijk missen.
Of zijn er andere, betere, opties met dit geld?
Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.
Laatst gewijzigd door Jackpurcell op 30 januari 2023, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Duurtijd verkorten of maandlast verlagen?
Momenteel beginnen de interesten op spaarrekeningen op het niveau van uw krediet te komen. Als u zoekt kan u zelfs meer dan 2% hebben. Dus in principe kan u uw spaargeld ook op een spaarrekening zetten en indien de interesten omhoog gaan ervan profiteren.
Dus als u niet terugbetaalt, heeft u het voordeel dat u geld beschikbaar heeft indien u een betere investering ziet in de toekomst.
Indien in 2025 uw krediet zou verhogen door herziening, kan u dan nog altijd beslissen om een deel terug te betalen.
Ik zou het in dit geval dus niet doen. Als de interesten morgen terug 0,11% zijn, dan is het misschien wel de moeite waard.
Dus als u niet terugbetaalt, heeft u het voordeel dat u geld beschikbaar heeft indien u een betere investering ziet in de toekomst.
Indien in 2025 uw krediet zou verhogen door herziening, kan u dan nog altijd beslissen om een deel terug te betalen.
Ik zou het in dit geval dus niet doen. Als de interesten morgen terug 0,11% zijn, dan is het misschien wel de moeite waard.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom stopt je belastingvoordeel in 2025? 

- Jackpurcell
- Newbie
- Contacteer:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou het voorlopig op een termijn rekening zetten. En pas terugbetalen indien de rente ooit weer zakt.
En aangezien je belastingsvoordeel hebt, zou ik dan het bedrag verlagen, maar de termijn behouden.
En aangezien je belastingsvoordeel hebt, zou ik dan het bedrag verlagen, maar de termijn behouden.
Als je de termijn van je lening verandert, verlies je je belastingsvoordeel dacht ik.
Maandlasten verlagen tot max niveau van belasting voordeel.Jackpurcell schreef: ↑30 januari 2023, 14:19 Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.
Nog niet gelezen.
-
- Full Member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Zeer goed adviesTomdz79 schreef: ↑30 januari 2023, 14:29 Momenteel beginnen de interesten op spaarrekeningen op het niveau van uw krediet te komen. Als u zoekt kan u zelfs meer dan 2% hebben. Dus in principe kan u uw spaargeld ook op een spaarrekening zetten en indien de interesten omhoog gaan ervan profiteren.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Houd dan wel rekening met toekomstige indexaties van dat max niveau.burgundy schreef: ↑31 januari 2023, 10:25Maandlasten verlagen tot max niveau van belasting voordeel.Jackpurcell schreef: ↑30 januari 2023, 14:19 Zou er iemand kennis van zaken en/of bijkomende vragen hebben, laat het zeker niet na om mij advies te geven. Bedankt.
Nog niet gelezen.
Indexaties zijn al een tijdje afgeschaft. Zie https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus voor een overzicht van de systemen die bestonden.