starten met beleggen...spreiden in de tijd?
TIP
starten met beleggen...spreiden in de tijd?
We zetten onze eerste stapjes in de wereld van beleggen. We hebben al heel wat gelezen, maar toch nog wat koudwatervrees. Daarom denken we te starten met het 'avontuur' via een bank (DB) en dan eventueel eens we wat voeling krijgen het zelfstandig aan te pakken. We hebben al een aantal gesprekken achter de rug en nu ligt een voorstel op tafel.
Concreet willen we als start 25k beleggen in 3 verschillende fondsen met een verschillende risicoprofiel. We spreiden dus wat in de markt. Ik heb gelezen dat je best ook spreid in de tijd. Zouden jullie dan aanraden om het volledige bedrag niet in één keer in de fondsen te steken, maar bijvoorbeeld over 12 maanden in te tekenen? Mijn koudwatervrees zou hiervoor opteren, maar mijn man zou de volledige 25k in één keer investeren.
Dank om jullie ervaringen te delen.
Concreet willen we als start 25k beleggen in 3 verschillende fondsen met een verschillende risicoprofiel. We spreiden dus wat in de markt. Ik heb gelezen dat je best ook spreid in de tijd. Zouden jullie dan aanraden om het volledige bedrag niet in één keer in de fondsen te steken, maar bijvoorbeeld over 12 maanden in te tekenen? Mijn koudwatervrees zou hiervoor opteren, maar mijn man zou de volledige 25k in één keer investeren.
Re: starten met beleggen...spreiden in de tijd?
In principe is alles in 1 keer beter, maar wat je zelf voelt is ook wel belangrijk
Als je je niet comfortabel voelt om alles in 1 keer te investeren, is spreiden in de tijd ok.
Wel letten op eventuele vaste kosten, dat die niet excessief worden. (maar vermoedelijk zal het eerder procentueel zijn bij die fondsen)
Als je echt maximaal rendement wil gaan, alles in 1 keer, maar een slecht gevoel is het niet waard
Als je je niet comfortabel voelt om alles in 1 keer te investeren, is spreiden in de tijd ok.
Wel letten op eventuele vaste kosten, dat die niet excessief worden. (maar vermoedelijk zal het eerder procentueel zijn bij die fondsen)
Als je echt maximaal rendement wil gaan, alles in 1 keer, maar een slecht gevoel is het niet waard
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Open een account bij een Broker zoals MeDirect of Keytrade en koop daar zelf een etf. Van uw fondsen gaat vooral DB goed verdienen.gentelle schreef: ↑8 februari 2023, 20:14 We zetten onze eerste stapjes in de wereld van beleggen. We hebben al heel wat gelezen, maar toch nog wat koudwatervrees. Daarom denken we te starten met het 'avontuur' via een bank (DB) en dan eventueel eens we wat voeling krijgen het zelfstandig aan te pakken. We hebben al een aantal gesprekken achter de rug en nu ligt een voorstel op tafel.
Als gespreid u meer gemoedsrust geeft, doe dat dan.
Het gemiddelde rendement is wel hoger als je in 1 keer investeert (eenvoudigweg doordat het gemiddelde rendement aandelen > rendement spaarrekening waar het restant anders op staat), maar dat is slechts (wiskundige) bijzaak.
De slechtste investering is die waar je je niet comfortabel bij voelt.
1) je geeft die op bij tegenwind
2) je nachtrust is héél veel waard
Mijn ervaring is wel dat die "koudwatervrees" mettertijd betert.
Maar Iedereen heeft die wel initieel.
Dus niet te veel hooi op de vork in 1 keer.
Belangrijker is dat je de 1e stap zet.
Het gemiddelde rendement is wel hoger als je in 1 keer investeert (eenvoudigweg doordat het gemiddelde rendement aandelen > rendement spaarrekening waar het restant anders op staat), maar dat is slechts (wiskundige) bijzaak.
De slechtste investering is die waar je je niet comfortabel bij voelt.
1) je geeft die op bij tegenwind
2) je nachtrust is héél veel waard
Mijn ervaring is wel dat die "koudwatervrees" mettertijd betert.
Maar Iedereen heeft die wel initieel.
Dus niet te veel hooi op de vork in 1 keer.
Belangrijker is dat je de 1e stap zet.
Wat jullie schrijven klopt in een stijgende markt. Maar in een dalende markt is gespreid instappen uiteraard beter. Omdat je het niet op voorhand weet zou ik spreiden, zeker als het om een groot bedrag gaat. Je moet maar eens met al je geld net voor een crash instappen.
Yaris schreef: ↑8 februari 2023, 23:48 Wat jullie schrijven klopt in een stijgende markt. Maar in een dalende markt is gespreid instappen uiteraard beter. Omdat je het niet op voorhand weet zou ik spreiden, zeker als het om een groot bedrag gaat. Je moet maar eens met al je geld net voor een crash instappen.
Dit klopt ook in een "gemiddelde markt", want
gemiddelde rendement aandelen > gemiddelde rendement spaarboekje
(anders zou niemand in aandelen investeren)
Dus ook in markt-zonder-glazen-bol is in 1 keer beter, wiskundig (gemiddeld rendement)
Maar gespreid instappen is zeker OK zoals ik al schreef, en Aerolla ook.
En jij ook eigenlijk.
Economie is tenslotte humane wetenschap, geen wiskunde.
Klopt Yaris, maar we beleggen allemaal in de hoop dat het een stijgende markt isYaris schreef: ↑8 februari 2023, 23:48
Wat jullie schrijven klopt in een stijgende markt. Maar in een dalende markt is gespreid instappen uiteraard beter. Omdat je het niet op voorhand weet zou ik spreiden, zeker als het om een groot bedrag gaat. Je moet maar eens met al je geld net voor een crash instappen.
Als je uitgaat van een dalende markt, zou ik eerder niet instappen
Een belangrijk aspect is de beleggingshorizon. Hoe lang is deze? Redelijk kort bijvoorbeeld 10 jaar of minder? Of lang: bijvoorbeeld 30 jaar? Er zijn al ettelijke studies (simulaties met gegevens uit het verleden) uitgevoerd voor aandelen(fondsen). Als de beleggingshorizon tamelijk kort is zou ik opteren met gespreid instappen (over een periode van max 18 maand); is de horizon lang dan is de eenmalige investering beter.
Belangrijk is dat eenmaal men de beslissing heeft genomen, men zich ook houdt aan de gekozen strategie.
Kies beter ETF in plaats van actief beheerde fondsen. Er is meermaals bewezen dan 70% van de actief beheerde fondsen het slechter doen dan passief beheerde fondsen (ETF), zeker als de beleggingshorizon lang is.
Kies een Belgische broker met een ruim gamma van ETF, zoals KEYTRADE of BOLERO. Medirect of Rebel zijn niet aangewezen wegens een te klein gamma en/of onvoldoende informatie.
-
Sammy2
Dit is wel het domste beleggingsadvies dat ik de vorige en huidige eeuw heb gelezen. Respect daarvoor. Waarop stoel jij je strategie?Aerolla schreef: ↑8 februari 2023, 20:31 In principe is alles in 1 keer beter, maar wat je zelf voelt is ook wel belangrijk
Als je echt maximaal rendement wil gaan, alles in 1 keer, maar een slecht gevoel is het niet waard![]()
-
beyourself
- Full Member

- Contacteer:
Zeker in huidige tijden van renteverhogingen die nog niet al te zwaar op de beurzen aan het wegen zijn lijkt me gespreid instappen de beste optie.. in een ideale wereld hou je munitie klaar om af en toe wat zwaarder in te zetten, maar dat is timen en erg moeilijk. Je kan het 1x zeer goed doen, maar een 2e keer met succes ..
-
Sammy2
De ECB spreekt alweer van renteverlagingen in het najaar. Oorlog voeren kost geld, hébeyourself schreef: ↑9 februari 2023, 20:32 Zeker in huidige tijden van renteverhogingen die nog niet al te zwaar op de beurzen aan het wegen zijn lijkt me gespreid instappen de beste optie.. in een ideale wereld hou je munitie klaar om af en toe wat zwaarder in te zetten, maar dat is timen en erg moeilijk. Je kan het 1x zeer goed doen, maar een 2e keer met succes ..
-
beyourself
- Full Member

- Contacteer:
Groot verschil tussen spreken en doen... Een jaar is een eeuwigheid. Hoelang was de inflatie niet tijdelijk en moest de rente niet opgetrokken worden volgens de experts... Ze zeggen vaak iets om iets anders te bekomen
, waren de experten zo dom? Nee hoor, men wist wel dat de inflatie niet tijdelijk zou zijn en men wel moest ingrijpen.. maar ingrijpen doet onze economie pijn, heel veel pijn.
-
beyourself
- Full Member

- Contacteer:
Zodra men kan zal men de rente uiteindelijk wel terug doen zakken, maar ik zie geen reden waarom de inflatie sterk zou dalen.. tenzij we plots terug dikke vrienden zijn met de Russen, de chinese economie op zijn gat blijft liggen, VS&China hun ballonnenruzie bijleggen..
-
Sammy2
De zogenaamde "experts" zijn huurlingen. Geven hun "visie" of hoe je het ook mag noemen, aan de meestbiedende, prijs.beyourself schreef: ↑9 februari 2023, 20:43 Groot verschil tussen spreken en doen... Een jaar is een eeuwigheid. Hoelang was de inflatie niet tijdelijk en moest de rente niet opgetrokken worden volgens de experts... Ze zeggen vaak iets om iets anders te bekomen, waren de experten zo dom? Nee hoor, men wist wel dat de inflatie niet tijdelijk zou zijn en men wel moest ingrijpen.. maar ingrijpen doet onze economie pijn, heel veel pijn.
-
beyourself
- Full Member

- Contacteer:
Politiek is idd helaas sterk verbonden met de zogenaamde neutrale centrale banken..