Proportionele overname getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Proportionele overname getrouwheidspremie
Ik heb bij Keytrade Bank 2 High Fidelity spaarrekeningen (getrouwheidsspaarrekeningen) op 1 van hen staat een aanzienlijk bedrag.
Indien in de toekomst de getrouwheidspremie wordt verhoogd zal ik dan bij een switch naar de andere Fidelity spaarrekening recht hebben op die verhoogde getrouwheidspremie of moet die switch via een gewone spaarrekening gebeuren?
Kan ik dat bij verdere renteverhogingen van die G.P. in totaal 3 maal die switch uitvoeren?
Indien in de toekomst de getrouwheidspremie wordt verhoogd zal ik dan bij een switch naar de andere Fidelity spaarrekening recht hebben op die verhoogde getrouwheidspremie of moet die switch via een gewone spaarrekening gebeuren?
Kan ik dat bij verdere renteverhogingen van die G.P. in totaal 3 maal die switch uitvoeren?
Re: Proportionele overname getrouwheidspremie
Volgens de wet moet die switch kunnen, aangezien het om twee spaarrekeningen gaat. De wet stipuleert niet dat die spaarrekeningen van een ander type moeten zijn.
Letterlijk:
In het voorafgaande verslag aan de Koning staat hetzelfde in andere woorden:
Letterlijk:
(KB van 21 september 2013)In geval van overdracht van een spaardeposito naar een ander spaardeposito geopend op naam van dezelfde titularis bij dezelfde instelling blijft de premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito verworven, op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en de betrokken titularis tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke overdrachten vanop hetzelfde spaardeposito heeft uitgevoerd.
In het voorafgaande verslag aan de Koning staat hetzelfde in andere woorden:
In verband met de getrouwheidspremie voorziet het besluit ook in de mogelijkheid voor de spaarder om zijn getrouwheidspremie te behouden bij de overdracht van spaarfondsen tussen gereglementeerde spaarrekeningen, mits die overdrachten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat zogenaamde « beginsel van de proportionele verwerving van de getrouwheidspremie » wordt beperkt tot drie overdrachten per jaar en per overdragende rekening. Het geldt meer bepaald voor de eerste drie overdrachten ten belope van minstens 500 euro die een spaarder uitvoert naar een spaarrekening die hij bij dezelfde instelling aanhoudt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Alvast bedankt Yaris.
Als ik het zo lees en goed begrijp dan zou dat inderdaad het geval moeten zijn.
Als ik het goed begrijp als je een switch maakt tussen twee gereglementeerde spaarrekeningen bij dezelfde instantie je enkel de getrouwheidspremie met bijhorende verwervingsperiode van de oorspronkelijke spaarrekening (S.R.1)meeneemt naar een andere gereglementeerde spaarrekening (S.R.2) en daar dan laat staan. Als je bv. terug de switch maakt van S.R.2 naar S.R.1
geldt dat volgens mij niet meer en moet dat dan via de zichtrekening gebeuren met als resultaat dat men de oorspronkelijk getrouwheidspremie kwijtspeelt?
Als ik het zo lees en goed begrijp dan zou dat inderdaad het geval moeten zijn.
Als ik het goed begrijp als je een switch maakt tussen twee gereglementeerde spaarrekeningen bij dezelfde instantie je enkel de getrouwheidspremie met bijhorende verwervingsperiode van de oorspronkelijke spaarrekening (S.R.1)meeneemt naar een andere gereglementeerde spaarrekening (S.R.2) en daar dan laat staan. Als je bv. terug de switch maakt van S.R.2 naar S.R.1
geldt dat volgens mij niet meer en moet dat dan via de zichtrekening gebeuren met als resultaat dat men de oorspronkelijk getrouwheidspremie kwijtspeelt?
Je kunt driemaal per jaar van dezelfde spaarrekening naar een andere spaarrekening overschrijven. Dus jij kunt driemaal van de ene naar de andere en terug. Je behoudt iedere keer de verworven getrouwheidspremie uit het verleden. Dus dankzij je twee High Fidelity rekeningen kun je zes keer profiteren van een rentestijging.
Ok, bedankt. Nu nog hopen dat de rente nog 6 maal verhoogd. 

-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb bij BNP 2 spaarrek.
1 oude met lage rente sr1, 1 nieuwe met hogere rente sr2. Begrijp ik het goed, dat als op de sr2 de rente verhoogt, ik de centen daarvan naar de sr1 moet overschrijven en daarna terug naar sr2 om vd hogere rente te kunnen genieten?
En hoelang moet er tussen die overschrijvingen zitten?
1 oude met lage rente sr1, 1 nieuwe met hogere rente sr2. Begrijp ik het goed, dat als op de sr2 de rente verhoogt, ik de centen daarvan naar de sr1 moet overschrijven en daarna terug naar sr2 om vd hogere rente te kunnen genieten?
Bij Medirect moet dit 1 dag blijven staan. Bij AXA en KBC niet. Volgens mij is er geen verplichting om 1 dag te laten staan maar is dit een technisch probleem van hoe dit geimplementeerd is bij de verschillende banken. Advies best vooraf navargen. Kunnen misschien lijstje maken hier op SpaargidsOrakel van Brakel schreef: ↑13 februari 2023, 07:07 Ik heb bij BNP 2 spaarrek.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb bij Medirect een bedrag overgeschreven van de ene spaarrekening naar een andere die ik onlangs geopend heb (Fidelity). Als ik deze nieuwe Fidelity rekening bekijk zie ik bij 'huidige getrouwheidspremie' een bedrag staan, dat is neem ik aan de getrouwheidspremie die meegekomen is met mijn vorige spaarrekening.
Maar als ik op de Fidelity-rekening bij 'details getrouwheidspremie' kijk zie ik in de voorlaatste kolom bij 'rente getrouwheidspremie' telkens 1% staan, terwijl hun huidige getrouwheidspremie op 1,20% ligt.
Ik kan er niet goed aan uit om eerlijk te zijn. Moet ik dit bedrag nu terug eerst overschrijven naar mijn vorige spaarrekening en dan opnieuw naar de Fidelity om van de 1,20% getrouwheidspremie te kunnen genieten?
Maar als ik op de Fidelity-rekening bij 'details getrouwheidspremie' kijk zie ik in de voorlaatste kolom bij 'rente getrouwheidspremie' telkens 1% staan, terwijl hun huidige getrouwheidspremie op 1,20% ligt.
Ik kan er niet goed aan uit om eerlijk te zijn. Moet ik dit bedrag nu terug eerst overschrijven naar mijn vorige spaarrekening en dan opnieuw naar de Fidelity om van de 1,20% getrouwheidspremie te kunnen genieten?
Zonet medrect gebeld, omdat de informatie ivm getrouwheidsprmie van mijn fidelity rekening fout is.
Ze geven toe dat de informatie verkeerd is, gaan ernaar kijken maar kunnen geen enkele datum geven ivm hoe lang dit kijken gaat duren.
De persoon aan de lijn wist wel te ezggen dat over en weer storten tussen 2 rekeningen zoals ik gedaan heb niet telt want er niet minstens 1 dag tussen zit, dus niet:
Fidelity - > Dynamic Sparen
onmiddelijk gevolgd door
Dynamic Sparen - > Fidelity
Geloof er geen bal van.
Ze geven toe dat de informatie verkeerd is, gaan ernaar kijken maar kunnen geen enkele datum geven ivm hoe lang dit kijken gaat duren.
De persoon aan de lijn wist wel te ezggen dat over en weer storten tussen 2 rekeningen zoals ik gedaan heb niet telt want er niet minstens 1 dag tussen zit, dus niet:
Fidelity - > Dynamic Sparen
onmiddelijk gevolgd door
Dynamic Sparen - > Fidelity
Geloof er geen bal van.
Volg gewoon de Me regels.
OP maandag van A naar B is van B naar A op woensdag.
OP donderdag of vrijdag, zaterdag van A naar B is wachten tot dinsdag om van B naar A te gaan.
En daar is een nog een uitzondering als geen bankwerkdag of in het Vlaams een feestdag.
En deze info komt van Me.
Een goede praktijk, een forum is een hulp.
De bank is waar men wezen moet voor de correcte info.
Wat voor bank A van toepassing, kan voor bank B helemaal anders zijn.
En dat er een knoop is weten ze bij Me ook al een tijd, geef ze gewoon tijd.
En bij andere banken is de knoop zelfs niet zichtbaar, onder andere Kbc. (geen online zicht op getrouwheidspremies)
Ik begrijp je advies wel hoor, maar een gereglementeerde spaarrekening is gereglementeerd met regels die voor alle banken hetzelfde zijn.burgundy schreef: ↑1 maart 2023, 10:13Volg gewoon de Me regels.
OP donderdag of vrijdag, zaterdag van A naar B is wachten tot dinsdag om van B naar A te gaan.
En daar is een nog een uitzondering als geen bankwerkdag of in het Vlaams een feestdag.
En bij andere banken is de knoop zelfs niet zichtbaar, onder andere Kbc. (geen online zicht op getrouwheidspremies)
Het kan dus wettelijk niet helemaal anders zijn, het kan eigenlijk zelfs helemaal niet anders zijn.
Ik geloof ook niet dat medirect de competentie heeft om correcte informatie te verschaffen, maar de toekomst zal het zeggen.
En tuurlijk ga ik geen complicaties zoeken voor minder dan 1 euro, en voor toekomstige stortingen rentestijgingen hun regeltjes volgen.
Van zodra ik een overzicht heb van de vervaldagen bouw ik gewoon mijn rekening bij hen af zonder verlies aan getrouwheidspremie want dit is technisch echt zo moeilijk niet.
ronnie schreef: ↑1 maart 2023, 10:30Ik begrijp je advies wel hoor, maar een gereglementeerde spaarrekening is gereglementeerd met regels die voor alle banken hetzelfde zijn.burgundy schreef: ↑1 maart 2023, 10:13
Volg gewoon de Me regels.
Het kan dus wettelijk niet helemaal anders zijn, het kan eigenlijk zelfs helemaal niet anders zijn.
Ik geloof ook niet dat medirect de competentie heeft om correcte informatie te verschaffen, maar de toekomst zal het zeggen.
En tuurlijk ga ik geen complicaties zoeken voor minder dan 1 euro, en voor toekomstige stortingen rentestijgingen hun regeltjes volgen.
Van zodra ik een overzicht heb van de vervaldagen bouw ik gewoon mijn rekening bij hen af zonder verlies aan getrouwheidspremie want dit is technisch echt zo moeilijk niet.