vastgoed verkopen via immomakelaar of notaris?
vastgoed verkopen via immomakelaar of notaris?
Beste forumleden,
Ik zou een woning willen verkopen maar ik weet niet goed of ik dit via een immomakelaar of via een notaris zou doen? Zijn er grote verschillen in procedure en via welke weg zou de grootste verkoopprijs kunnen krijgen?
Alvast bedankt
Ik zou een woning willen verkopen maar ik weet niet goed of ik dit via een immomakelaar of via een notaris zou doen? Zijn er grote verschillen in procedure en via welke weg zou de grootste verkoopprijs kunnen krijgen?
Alvast bedankt
Re: vastgoed verkopen via immomakelaar of notaris?
Bij de schatting van de makelaar gaat ge overgelukkig zijn met beide.
U zelf met de prijs, de makelaar met zijn commissie.
Een makelaar zijn prijs gaat altijd hoger zijn, men wil u een contract aansmeren.
Wanneer niet verkocht, en toch verkoop via door hem aangebrachte koper toch kassa voor makelaar.
Een notaris gaat u een realistische prijs geven, dat kan u alsnog verhogen.
En bij verkoop uw eigen notaris en notaris koper is geen enkel probleem.
U zelf met de prijs, de makelaar met zijn commissie.
Een makelaar zijn prijs gaat altijd hoger zijn, men wil u een contract aansmeren.
Wanneer niet verkocht, en toch verkoop via door hem aangebrachte koper toch kassa voor makelaar.
Een notaris gaat u een realistische prijs geven, dat kan u alsnog verhogen.
En bij verkoop uw eigen notaris en notaris koper is geen enkel probleem.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Via een notarishuis?
Bedankt voor uw reactie. Hoeveel bedraagt de commissie van een makelaar ongeveer? Ik heb hier echt geen totaal geen idee van. Is die commissie ten laste van de koper of de verkopen.
Bedankt
Bedankt
- donderblomme
- Newbie
Hier via notaris verkocht in 2021, bezoeken moesten we zelf regelen.
Ze hebben "publiciteitspaketten" en voor 4 maanden staat het te koop, het huis komt ook op Zimmo ed, ze doen ook de nodige opzoekingen.
prijzen paketten 500 à 1000€ in 2021
De verkoop verliep ook via de notaris dat ging niet zo vlot want de koper, een immokantoor, had kuren om één en ander uit te stellen, ze gingen het zelfs eerst weer te koop zetten zonder dat ze ons betaald hadden.
De prijs hadden we laten schatten door een erkend schatter uit de streek die ook voor het EPC en de elektrische keuring zorgde.Uiteindelijk hebben we 25.000€ meer gehad dan de schatting.
Ze hebben "publiciteitspaketten" en voor 4 maanden staat het te koop, het huis komt ook op Zimmo ed, ze doen ook de nodige opzoekingen.
prijzen paketten 500 à 1000€ in 2021
De verkoop verliep ook via de notaris dat ging niet zo vlot want de koper, een immokantoor, had kuren om één en ander uit te stellen, ze gingen het zelfs eerst weer te koop zetten zonder dat ze ons betaald hadden.
De prijs hadden we laten schatten door een erkend schatter uit de streek die ook voor het EPC en de elektrische keuring zorgde.Uiteindelijk hebben we 25.000€ meer gehad dan de schatting.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hallo ikzelf,
Waarom niet gewoon via jezelf ?
Laat Uw pand eerst door erkende schatter schatten ( Gudrun of andere ) Zo krijg je ook een duidelijk verslag.
Maak een eigen website, met foto'z en algemene info ook wettelijke vermeldingen )
Adverteer via de gekende kanalen,( immoweb enz; )
Hang een V bord ( TE KOOP +Tel; Nr. ) voor je raam.
Spreek zelf met potentiele kopers af om het pand te bezoeken.
Laat de verkoopsovereenkomst en het voorschot opmaken door de notaris. ( is gratis )
Ik heb zo zelf 6 eigendommen verkocht zonder makelaar. Haal niet het onderste uit de kan, Bijvoorbeeld 10.000 euro minder dan de schatting.
Je huis zal heel snel verkocht zijn, beter dan later alsnog je prijs te moet verlagen... Kopers denken dan als het te lang te koop staat dan er iets mis is met dat huis...
Maak een eigen website, met foto'z en algemene info ook wettelijke vermeldingen )
Adverteer via de gekende kanalen,( immoweb enz; )
Hang een V bord ( TE KOOP +Tel; Nr. ) voor je raam.
Spreek zelf met potentiele kopers af om het pand te bezoeken.
Laat de verkoopsovereenkomst en het voorschot opmaken door de notaris. ( is gratis )
Ik heb zo zelf 6 eigendommen verkocht zonder makelaar. Haal niet het onderste uit de kan, Bijvoorbeeld 10.000 euro minder dan de schatting.
Je huis zal heel snel verkocht zijn, beter dan later alsnog je prijs te moet verlagen... Kopers denken dan als het te lang te koop staat dan er iets mis is met dat huis...
Ik kan er moeilijk bij dat TS een woning wil verkopen, maar dat hij/zij/x, het beginnend abc van een woningverkoop niet kent. I have a feeling ...
Wij hebben huis verkocht via notaris.
Notaris leverde panelen en plaatste advertenties op websites. Wij leverden de foto's.
Een notaris van de streek heeft een goeie kijk op de prijs van de verkochte huizen. Ook van de huizen die recent verkocht werden via een andere notaris. Zo kan hij een goede schatting maken van de prijs van uw huis. Of je laat een schatter langskomen.
Je moet zelf de telefoontjes ontvangen en de rondleidingen doen.
We hebben zelf de nodige keuringen laten uitvoeren : EPC, elektriciteit.
De eerste kandidaat was een makelaar van een immokantoor. Zij hadden aan de telefoon al gezegd dat ze makelaar waren, en ze stelden voor om het huis voor ons te verkopen, "omdat ze al kandidaat kopers hadden".
Hun voorwaarden waren : 100% exclusiviteit van de verkoop en ik denk 10% commissie dat wij van de verkoopprijs afstaan.
Dit alles in contract vastgelegd met boete clausule indien we contract verbreken. We zijn er niet op ingegaan.
Het voordeel van een immokantoor is dat ze alles regelen maar er dik aan verdienen.
Heb je wat tijd, dan kun je het zelf verkopen. Je kunt de rondleidingen enkel tijdens de weekenden laten doorgaan.
Heb je kennis van zaken dan kun je zelf toelichtingen geven over mogelijke verbouwingen, recente werken. Anders zwijg je beter.
Een andere methode is verkoop bij opbod via biddit. Dit is verkoop per opbod via een website. Je spreekt op voorhand een minimumprijs af en indien het hoogste bod op de einddatum die prijs niet haalt dan wordt het huis niet verkocht. Biddit is een website van de notarissen en de verkoop is onder toezicht van uw notaris.
Notaris leverde panelen en plaatste advertenties op websites. Wij leverden de foto's.
Een notaris van de streek heeft een goeie kijk op de prijs van de verkochte huizen. Ook van de huizen die recent verkocht werden via een andere notaris. Zo kan hij een goede schatting maken van de prijs van uw huis. Of je laat een schatter langskomen.
Je moet zelf de telefoontjes ontvangen en de rondleidingen doen.
We hebben zelf de nodige keuringen laten uitvoeren : EPC, elektriciteit.
De eerste kandidaat was een makelaar van een immokantoor. Zij hadden aan de telefoon al gezegd dat ze makelaar waren, en ze stelden voor om het huis voor ons te verkopen, "omdat ze al kandidaat kopers hadden".
Hun voorwaarden waren : 100% exclusiviteit van de verkoop en ik denk 10% commissie dat wij van de verkoopprijs afstaan.
Dit alles in contract vastgelegd met boete clausule indien we contract verbreken. We zijn er niet op ingegaan.
Het voordeel van een immokantoor is dat ze alles regelen maar er dik aan verdienen.
Heb je wat tijd, dan kun je het zelf verkopen. Je kunt de rondleidingen enkel tijdens de weekenden laten doorgaan.
Heb je kennis van zaken dan kun je zelf toelichtingen geven over mogelijke verbouwingen, recente werken. Anders zwijg je beter.
Een andere methode is verkoop bij opbod via biddit. Dit is verkoop per opbod via een website. Je spreekt op voorhand een minimumprijs af en indien het hoogste bod op de einddatum die prijs niet haalt dan wordt het huis niet verkocht. Biddit is een website van de notarissen en de verkoop is onder toezicht van uw notaris.
Als jezelf je pand verkoopt moet je enkel zorgen voor het attest van electriciteit en het EPC tegen de akte datum. ( verlijden akte )
Al de andere attesten die nodig zijn daar zorgt de notaris voor.
Al de andere attesten die nodig zijn daar zorgt de notaris voor.
vanaf 23 november 2022 verplicht om in het kader van verkoop van gebouwen met bouwjaar 2000 of ouder, een asbestattest voor te leggen.
Bedankt voor uw antwoorden.
Mijn probleem is dat de woning nogal ver mijn woning ligt. Ik zie het niet echt zitten om ieder weekend over en weer te rijden telkens er potentiële bezoekers zouden willen komen. dus ik denk dat een immomakelaar de enige oplossing zal zijn als je bij verkoop door een notaris ook zelf de rondleidingen moet organiseren.
Ik zal even de situatie kort uitleggen voor Pokkie007 (m,v,x). Het gaat hier om de woning van mijn grootmoeder die onlangs is overleden. Ikzelf heb de woning van mijn ouders overgenomen toen deze gestorven zijn. Dit was voor mij toen de meest 'ideale' oplossing. Ik heb dus geen ervaring met aankopen en verkopen van vastgoed. Mijn excuses als ik een domme vraag heb gesteld maar we kunnen niet alles weten ...
bedankt aan iedereen
Mijn probleem is dat de woning nogal ver mijn woning ligt. Ik zie het niet echt zitten om ieder weekend over en weer te rijden telkens er potentiële bezoekers zouden willen komen. dus ik denk dat een immomakelaar de enige oplossing zal zijn als je bij verkoop door een notaris ook zelf de rondleidingen moet organiseren.
Ik zal even de situatie kort uitleggen voor Pokkie007 (m,v,x). Het gaat hier om de woning van mijn grootmoeder die onlangs is overleden. Ikzelf heb de woning van mijn ouders overgenomen toen deze gestorven zijn. Dit was voor mij toen de meest 'ideale' oplossing. Ik heb dus geen ervaring met aankopen en verkopen van vastgoed. Mijn excuses als ik een domme vraag heb gesteld maar we kunnen niet alles weten ...
bedankt aan iedereen
-
- Full Member
- Contacteer:
Niet iedereen verkoopt dagelijks of wekelijks een huis

Ik heb momenteel een gelijkaardige vraag en ken ook het beginnend abc niet en weet ook niet echt hoe er aan te beginnen.
Ik wil het huis van mijn overleden moeder te koop zetten ... mag ik bv. zomaar een bord "te koop" hangen (met mijn tel.nr.) aan het huis zonder op dit moment ook maar één instantie te verwittigen, zonder attesten aan te vragen ... eigenlijk om te weten of er interesse zou zijn van potentiële kopers (en ook een beetje om te zien of er immokantoren gaan reageren), ik vrees (omwille van omstandigheden dat het een moeilijke verkoop wordt, het is een gewezen handelspand met veel werk aan en staat daarnaast nog eens op de lijst van "vastgesteld bouwkundig erfgoed"). Als blijkt dat er echte interesse is zou ik uiteraard alle nodige attesten aanvragen. (ik heb al een schattingsattest van een erkend schatter die ik gebruikt heb voor de erfbelasting)
Als ik me niet vergis heb je minstens een EPC attest nodig gezien dat in de advertentie moet vermeld worden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik zou voorlopig enkel zo'n "te koop"-bord hangen zonder advertenties op de gekende immosites. Het was een redelijk gekende zaak indertijd waardoor er vlug veel "word of mouth" zou zijn.