Mindset
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Mindset
Ok. Better safe than sorry.Timoootjex schreef: ↑15 mei 2023, 20:05 Ik merk nog steeds een duidelijke aversie van in 1 keer een bedrag op de beurs te leggen.
Dus dat ga ik niet doen.

Ik neem dan aan:
- 82,5 EUR per maand fiscaal pensioensparen => dit is het minimum dat eigenlijk iedereen zowiezo zou moeten doen
- 50 EUR per maand in een Keyplan van Keytrade => dat is een goed begin
Wat is "die flossbach" ?Timoootjex schreef: ↑15 mei 2023, 20:05 Ik overweeg nog steeds die flossbach maar heb deze nog niet begonnen.
Waarom denk je dat het interessant is om per se daarin te beleggen ?
Dit snap ik langs geen kanten.Timoootjex schreef: ↑15 mei 2023, 20:05 Ik merk gewoon duidelijk dat ik qua risico heel moeilijk dit bedrag kan uitbreiden.

Ik zou denken dat je een bepaald bedrag opzij zet elke maand om te sparen of te beleggen.
Wanneer je spaargeld (= financiële buffer) voldoende groot is, dan kan je met "de overschot" eventueel gaan beleggen.
Vervolgens bepaal je welk risico je wil nemen met je beleggingen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik neem dan aan:
- 82,5 EUR per maand fiscaal pensioensparen => dit is het minimum dat eigenlijk iedereen zowiezo zou moeten doen
- 50 EUR per maand in een Keyplan van Keytrade => dat is een goed begin
Dit klopt inderdaad
Timoootjex schreef: ↑15 mei 2023, 20:05 Ik overweeg nog steeds die flossbach maar heb deze nog niet begonnen.
Het is een aanraden van op internet en van iemand waar ik raad aan heb gevraagd.EarthNvstr1 schreef:
Wat is "die flossbach" ?
Waarom denk je dat het interessant is om per se daarin te beleggen ?
Flossbach von storch
https://www.flossbachvonstorch.be/nl/
Ik heb nu een spaarbuffer van 12 maanden nettolonen maar alles daarboven wil ik niet eens beleggen, alleszinds niet in 1 keer. En dat is nog eens een 6 maanden nettoloon.EarthNvstr1 schreef:
Dit snap ik langs geen kanten.![]()
Ik zou denken dat je een bepaald bedrag opzij zet elke maand om te sparen of te beleggen.
Wanneer je spaargeld (= financiële buffer) voldoende groot is, dan kan je met "de overschot" eventueel gaan beleggen.
Vervolgens bepaal je welk risico je wil nemen met je beleggingen.
Ik heb heel veel moeite met wat nu op men spaarrekening staat uit te geven zelfs aan een belegging. Ik heb sinds 2020 niet meer geraakt aan mijn spaargeld.
Gaat het specifiek over Flossbach von Storch - Multiple Opportunities II RT? Dat is inderdaad een behoorlijk populair gemengd fonds.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gaat inderdaad over dat fonds.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik bekijk "beleggingen" niet als "uitgaven".Timoootjex schreef: ↑15 mei 2023, 21:40 Ik heb heel veel moeite met wat nu op men spaarrekening staat uit te geven zelfs aan een belegging. Ik heb sinds 2020 niet meer geraakt aan mijn spaargeld.
Beleggen zou je kunnen zien als een passieve vorm van investeren.
Een interessant boek waar ik iets uit kan leren, beschouw ik als een investering (in mijn kennis).
Een verre reis waar ik kan kennis maken met een totaal andere cultuur, beschouw ik als een investering (in mijn levenservaring).
Een verre reis waar ik alleen maar slechte cocktails drink in het hotel en op het afgebakend strand lig van het hotel waar ik een week verblijf, beschouw ik als uitgave.
Een DVD (wie kent dat tegenwoordig nog?) van één of andere film (wel met het nodige amusement natuurlijk) die ik wellicht 1 keer ga bekijken, misschien jaren later nog eens een 2de keer, beschouw ik als een uitgave.
Wellicht weer allemaal voor iedereen persoonlijk, maar het lijkt mij wel zinvol om voor jezelf een onderscheid te maken.
De bedoeling van "sparen" is n.m.i. om (naast een financiële buffer) op een (on)bepaald (later) moment het ofwel "uit te geven" ofwel "te investeren".
Eeuwig (of puur) "sparen" heeft volgens mij weinig zin.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben voor mezelf aan het kijken wat ik naast sparen nog over heb.EarthNvstr1 schreef: ↑16 mei 2023, 18:32
De bedoeling van "sparen" is n.m.i. om (naast een financiële buffer) op een (on)bepaald (later) moment het ofwel "uit te geven" ofwel "te investeren".
Eeuwig (of puur) "sparen" heeft volgens mij weinig zin.
Wat ik wel al weet is dat ik 15000 euro over heb als ik rekening hou met wat ik aan de kant hou:
- volledige inboedel te kunnen vervangen in 1 keer(dit is voor mij een geruststelling daar zit ook pc en gsm in)
- 3 jaar met vervangingsinkomen kan overbruggen of 6 maanden zonder inkomen.
Met die 2 in gedachten heb ik dus 15000 euro overschot.
En ik zou naast wat ik nu al doe dus die keytrade van 50 en pensioensparen van 82,5 eigenlijk nog 100 tot 150 euro per maand kunnen beleggen.
-
- Full Member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Mensen liegen en bedriegen zichzelf liever! Bedankt voor je eerlijkheid en transparantie! Mensheid brokkeld af omwille van allerlei illusies en kluchtige gedragingen zonder na te denken. Komt wel goed, voor sommige, andere blijven hunzelf bedriegen, helaas. En daarna volgen allerlei reddingsverhaaltjes van xyz die zogezegd het voor hun beter gaan maken... righto!Gudrun schreef: ↑13 mei 2022, 09:42 Ik houd niks bij, ik stel geen doelen. Wanneer ik iets wil kopen, dan koop ik dat. Ik doe dan wat onderzoek zodat ik weet dat ik kwaliteit koop, en toch niet teveel betaal. Materieel bezit maakt mij echter niet gelukkig, daar ben ik al enkele jaren geleden achter gekomen. Voor mij is het een raadsel waar andere mensen hun inkomen steeds aan opsoeperen.
Als ik 's ochtends met de fiets aankom bij de bakker en zie alle andere mensen daar met hun auto's toekomen dan denk ik: de brandstof is veel te goedkoop. Hoog tijd dat ze wat extra accijnzen op brandstof heffen.
Iig blijf ik bij mijn verstand en houd ik mijn zegening van een goed vertrouwen en geloof in een fantasieke van mij dat mij al heeeeeeel erg lang baten brengt en mij helpt lasten te dragen.
Onze hedendaagse westerse maatschappij is gefocust op uiterlijk vertoon en materiële zaken. De echt belangrijke dingen vergeten ze. Tot ze eens ernstig ziek worden, dan komt dikwijls wel het besef. Ik snap ook niet dat zelfs mensen met een hoog inkomen op het einde van de maand amper iets over houden. Ik heb elke maand de helft van mijn loon over, mijn echtgenote idem. In plaats van daarmee nutteloze zaken te kopen gebruiken we dit overschot om een paar maanden per jaar niet of halftijds te werken.
Net zoals Gudrun stel ik mezelf geen doelen.
Net zoals Gudrun stel ik mezelf geen doelen.
Ik ben vanaf begin dit jaar 4/5e beginnen werken.
Dit kost mij een pak geld, maar wat ik ervoor terugkrijg op vlak van rust, minder stress en vrijheid is onbetaalbaar.
Soms kijk ik naar wat ik minder heb kunnen sparen en beleggen in vergelijking met de voorgaande jaren en dan denk ik soms eventjes 'zou ik toch niet terug 100 % gaan werken?', maar die gedachte is alweer héél rap verdwenen.
Dit kost mij een pak geld, maar wat ik ervoor terugkrijg op vlak van rust, minder stress en vrijheid is onbetaalbaar.
Soms kijk ik naar wat ik minder heb kunnen sparen en beleggen in vergelijking met de voorgaande jaren en dan denk ik soms eventjes 'zou ik toch niet terug 100 % gaan werken?', maar die gedachte is alweer héél rap verdwenen.
Moet je dan de 4/5 tijd dat je wel op het werk bent niet harder werken, misplaatste commentaren trotseren? Daar heb ik al veel over horen klagen. Zelf meegemaakt: onderaan de lijst komen staan bij aanvraag vakantie (want je hebt toch al genoeg "vakantie"). Ik stond dan meestal al onderaan vanwege geen kinderen, nog zoiets.
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Wanneer ik halftijds werk moet ik ook soms misplaatste commentaren trotseren, maar daar lig ik niet wakker van. En mijn antwoord is dat wanneer ze jaloers zijn ze ook maar in het systeem moeten stappen want iedereen kan het doen. Maar dat doen ze natuurlijk niet want ze hebben het geld nodig om nutteloze zaken te kopen. Dus niet zagen aub
De tweede keer dat ze erover zagen negeer ik ze gewoon.
Mijn rechtstreeks leidinggevende werkt ook regelmatig halftijds dus dat is mooi meegenomen
En als ze met mijn voeten spelen omtrent aanvraag vakantie dan is er nog altijd de dokter die vakantie kan voorschrijven

De tweede keer dat ze erover zagen negeer ik ze gewoon.
Mijn rechtstreeks leidinggevende werkt ook regelmatig halftijds dus dat is mooi meegenomen

En als ze met mijn voeten spelen omtrent aanvraag vakantie dan is er nog altijd de dokter die vakantie kan voorschrijven

Groot gelijk Trivium ! Niks aantrekken van die misplaatste commentaren . Ik ben vanaf 50 4/5 gaan werken en 10 jaar later volledig gestopt. Nog geen moment spijt van gehad.
Sinds eind vorig jaar ben ik volledig omgeslagen qua mindset, o.a. door lang uit te vallen wegens ziekte.Spaarplan schreef: ↑18 mei 2023, 16:41Moet je dan de 4/5 tijd dat je wel op het werk bent niet harder werken, misplaatste commentaren trotseren? Daar heb ik al veel over horen klagen. Zelf meegemaakt: onderaan de lijst komen staan bij aanvraag vakantie (want je hebt toch al genoeg "vakantie"). Ik stond dan meestal al onderaan vanwege geen kinderen, nog zoiets.
Harder werken? Veeg ik ondertussen mijn voeten aan. Er zijn 8 uren om te werken in een dag en die doe ik rustig op mijn eigen tempo. Ze mogen blij zijn dat ik nog wíl komen werken

Negatieve commentaren, ik moet eerlijk zijn, heb ik nog niet gehad.
En net zoals Trivium zegt: als ze met mijn voeten gaan spelen, dan vind ik wel wat anders uit.
Op een bepaald moment in uw leven ontdekt ge dat er meer te doen is in een dag dan uw tijd te verspillen op uw werk.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd. Ik was vroeger de eerste binnen en de laatste buiten. Bookes opeten aan de bureau. Mij alle shit aantrekken. Als ik nu terugkijk naar vorige werkgevers waarvoor ik me dubbel heb geplooid. Ze zijn wsl al lang vergeten dat ik er ooit gewerkt heb. Nu doe ik alles op mijn gemakske. Op tijd naar huis. Enkel als het kot in brand staat, mogen ze mij nog ambeteren in mijn vrije tijd. En raar, maar waar... het bedrijf blijft draaien, en mijne pree ligt er ook nog elke maand.
Het zijn zotten die (hard) werken.
Het zijn zotten die (hard) werken.