Beleggen in Groen...tot het implodeert
-
anonymous9433
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
De focus ligt bij sommigen nogal sterk op enkel fossiele brandstoffen (of kernenergie). Alsof groene energie niet zou gesubsidieerd worden …
Misschien alle (gesubsidieerde) vormen van elektriciteitsproductie in 1 grafiek samenbrengen?
Misschien alle (gesubsidieerde) vormen van elektriciteitsproductie in 1 grafiek samenbrengen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat is de bron? Voor welke landen is dit?
Onrechtstreekse subsidies worden deze ook meegeteld? bijvoorbeeld geen accijnzen op kerosine vliegtuigen, brandstof bedrijfswagens,...
Van welk jaar is de grafiek? Eigenlijk zou de grafiek moeten zijn met het verleden meegerekend en de subsidies van het verleden geïndexeerd naar de huidige werkelijke waarde.
Conclusie: men kan hier met heel veel verschillende data andere zaken aantonen.
Onrechtstreekse subsidies worden deze ook meegeteld? bijvoorbeeld geen accijnzen op kerosine vliegtuigen, brandstof bedrijfswagens,...
Van welk jaar is de grafiek? Eigenlijk zou de grafiek moeten zijn met het verleden meegerekend en de subsidies van het verleden geïndexeerd naar de huidige werkelijke waarde.
Conclusie: men kan hier met heel veel verschillende data andere zaken aantonen.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Euro6 wagens op HVO stoten niks uit. Geen NOx, geen Roet of fijnstof enkel CO2.m-peeters schreef: ↑2 augustus 2023, 16:23 Je verkoopspraatje over de schone uitstoot van Euro6 diesels op fossiele of synthetische diesels klopt NIET: synthetische diesels zijn NIET schoon en produceren nog altijd schadelijke stoffen als roet, CO2, NOx enz ... (maar iets minder dan een oude diesel).
De site van Transportmedia zegt hierover het volgende:
De brandstof HVO100 (XTL), staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’.
Deze fossielvrije olie kan gewonnen worden uit bijvoorbeeld industrieel afval en andere plantaardige bronnen en heeft dezelfde chemische samenstelling als traditionele diesel. Bij gebruik van HVO100 wordt een CO2-reductie van ongeveer 90% gerealiseerd, evenals minder uitstoot van NOx (9%), koolmonoxide (24%) en roet en fijnstof (33%).
En dat is slechts bij de consumptie of verbranding … het productieproces op zich is al helemaal niet milieuvriendelijk …![]()
Gooi je dat spul in een oude diesel zonder roet-filter, zonder EGR-klep, zonder Ad-Bue etc, ja dan bekom je een reductie bij verbranding ten opzichte van fossiele diesel.
De Euro6 Diesel stoot op fossiel amper nog iets uit, op HVO vrijwel niks meer.
https://www.bestelauto.nl/nieuws/waarom ... ank/19757/
De overheid weigert dit te promoten, daar zit het probleem. De politiek is zo bang van de groene maffia dat ze zelfs schone producten afstraffen.
Een EV komt niet in de buurt van een diesel op XTL, want je laad je EV voor meer dan 80% op met grijze elektriciteit die uit centrales komt.
Gelukkig is de UK en Nederland al tot de conclusie gekomen dan Elektrificatie niet kan en dat brandstoffen nodig gaan blijven tot ver in de volgende eeuw. Nu nog even wachten tot ze XTL omarmen. Dan is het over en uit met de EV-gekte.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
Woz
Er staat toch letterlijk in het artikel dat de producenten hvo100 beschouwen als een overgangsbrandstof en dat ze verwachten dat elektrisch rijden het zal overnemen?
En dat hvo100 gemaakt wordt van afgewerkte plantaardige en dierlijke vetten. Waar kan je die vinden in voldoende grote hoeveelheden om meer te worden dan een niche?
Dat het 30 tot 40cent duurder is per liter dan gewone diesel zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat de productiemethode nog een stuk intensiever is dan bij fossiele diesel?
En als ik het goed gelezen heb wordt het grootste verschil gemaakt in uitstoot bij de relatief oude dieselmotoren, Euro5 of ouder. Vanaf euro6 met de adblue techniek en de roetfilter maakt de soort brandstof niet zoveel verschil meer zeggen ze in het artikel.
Maar voor de rest klinkt het eigenlijk niet slecht. Ik had zelf eigenlijk nog nooit gehoord van iets als hvo100.
En dat hvo100 gemaakt wordt van afgewerkte plantaardige en dierlijke vetten. Waar kan je die vinden in voldoende grote hoeveelheden om meer te worden dan een niche?
Dat het 30 tot 40cent duurder is per liter dan gewone diesel zal er waarschijnlijk mee te maken hebben dat de productiemethode nog een stuk intensiever is dan bij fossiele diesel?
En als ik het goed gelezen heb wordt het grootste verschil gemaakt in uitstoot bij de relatief oude dieselmotoren, Euro5 of ouder. Vanaf euro6 met de adblue techniek en de roetfilter maakt de soort brandstof niet zoveel verschil meer zeggen ze in het artikel.
Maar voor de rest klinkt het eigenlijk niet slecht. Ik had zelf eigenlijk nog nooit gehoord van iets als hvo100.
-
anonymous9433
Je bent me voor … een mooie analyse, beste WozWoz schreef: ↑3 augustus 2023, 19:51 Er staat toch letterlijk in het artikel dat de producenten hvo100 beschouwen als een overgangsbrandstof en dat ze verwachten dat elektrisch rijden het zal overnemen?
Jij ook bedankt om deze informatiebron aan te reiken, beste Bassie . Het bevestigt alleen maar mijn mening over HVO100 …
-
Woz
Ook op een petrolhead website staan ze niet zo uitbundig te springen van enthousiasme is mijn indruk:
https://topgear.nl/autonieuws/wat-is-hv ... je-diesel/
En je hebt blijkbaar waterstof nodig om xtl te produceren. Van waar zullen we die dan halen?
https://topgear.nl/autonieuws/wat-is-hv ... je-diesel/
En je hebt blijkbaar waterstof nodig om xtl te produceren. Van waar zullen we die dan halen?
Wonderbaarlijk hoe jij onzin kan verkopen. Bio-afval is er volop, van frituurolie tot mais-afval.Woz schreef: ↑3 augustus 2023, 19:51 Er staat toch letterlijk in het artikel dat de producenten hvo100 beschouwen als een overgangsbrandstof en dat ze verwachten dat elektrisch rijden het zal overnemen?
Er zijn enorm veel afvalstromen waar je dit mee kan maken. Er is slechts een paar partijen die dit blijven afschieten en dat zijn politiekers, groenen en Anouna/Greta.
De kosten hoeven helemaal niet hoger te zijn, maar ze heffen accijnzen op XTL, maar niet op Elektriek, wel op schone brandstoffen.
Politiekers zijn zo enorm ziek, geen woorden voor, ze denken niet aan het mileu, ze denken aan belastingen innen en stemmen halen bij 16 jarige koters die geen belastingen betalen.
XTL is geen overgangsbrandstof, het is DE brandstof van nu en de toekomst, al zal de grondstof langzaam aan groener worden.
Elektrische EV is 80% vuile uitstoot. We importeren elektriciteit voornamelijk uit Duitsland en Frankrijk, Bruinkool, Aardgas, Olie en Nucleair. Wanneer zal dat 100% groen zijn....ik zeg nooit. Het is gewoon hypocriet tot en met.
De eerste EV rijder die beweert SCHOON te rijden, wil ik KEIHARD bewijs van het laden....gaat er niet een kunnen.
Groeten Bas.
-
Woz
Ik zeg niet dat ev schoon is, wel dat het minder slecht is dan wagens met verbrandingsmotor.
Mij gaat deze discussie niet over politici maar over techniek en algemeen rendement.
Ik heb zelf geen enkele behoefte aan wij/zij drama.
En wat betreft die reststromen, daar zit niet enkel de xtl-industrie naar te kijken. Kan je mij nog even vertellen waar de waterstof vandaan moet komen die nodig is om xtl te produceren?
Mij gaat deze discussie niet over politici maar over techniek en algemeen rendement.
Ik heb zelf geen enkele behoefte aan wij/zij drama.
En wat betreft die reststromen, daar zit niet enkel de xtl-industrie naar te kijken. Kan je mij nog even vertellen waar de waterstof vandaan moet komen die nodig is om xtl te produceren?
Punt is dat al die afvalstromen nu al gebruikt worden, er zijn geen overschotten. De enige afvalstroom die nu nog rest en gestort wordt zijn assen uit verbrandingsovens die de rest energie uit niet economisch verwerkbaar afval omzetten in warmte en of elektriciteit.
Wel, dat argument geldt dan ook voor XLT, daarvoor wordt dezelfde stroom uit het net gebruikt, door de omzettingsverliezen wordt dat dan hypocrisie in het kwadraat
-
anonymous9433
Of er voldoende bio-afval om alle fossiele brandstoffen te vervangen door bio-brandstof of synthetische brandstof, betwijfel ik sterk. Er is een reden waarom in diesel of benzine vandaag laat een beperkte hoeveelheid bio-brandstof wordt toegevoegd, nl. omdat er onvoldoende bio-afval beschikbaar is om alle fossiele brandstoffen te vervangen.vortex schreef: ↑5 augustus 2023, 07:19Punt is dat al die afvalstromen nu al gebruikt worden, er zijn geen overschotten. De enige afvalstroom die nu nog rest en gestort wordt zijn assen uit verbrandingsovens die de rest energie uit niet economisch verwerkbaar afval omzetten in warmte en of elektriciteit.
De oplossing van Bassie is waarschijnlijk dat iedereen dan maar 10 keer zoveel een broodje kroket of frieten moet eten
Dat argument had ik vroeger al aangehaald … maar werd doodgezwegen door de XTL-lobby …
m-peeters schreef:De brandstof HVO100 (XTL), staat voor ‘100% Hydrotreated Vegetable Oil’.
Deze fossielvrije olie kan gewonnen worden uit bijvoorbeeld industrieel afval en andere plantaardige bronnen en heeft dezelfde chemische samenstelling als traditionele diesel. Bij gebruik van HVO100 wordt een CO2-reductie van ongeveer 90% gerealiseerd, evenals minder uitstoot van NOx (9%), koolmonoxide (24%) en roet en fijnstof (33%).
En dat is slechts bij de consumptie of verbranding … het productieproces op zich is al helemaal niet milieuvriendelijk …![]()
Wel dat is het juist, XTL kan je perfect maken met groene stroom of direct-zonlicht, want het enige wat je nodig hebt is hitte.
Er zijn landen waar de zon ALTIJD schijnt, zoals de tropen, daar kan je dus perfect XTL maken van ons afval.
Natuurlijk zal dat niet genoeg zijn, en zal je bv aardgas ook moeten omzetten.
Nu doen ze dat naar LNG wat veel meer energie kost dan het omzetten naar XTL.
Het rare is dat men voor elektrificatie hier wel genoeg 'groene stroom' blijkt te hebben, alsook de centrales kunnen sluiten.
Dan valt het argument van (enorme) tekorten gewoon weg, dan kan alles WEL opgewekt worden met zon en wind.
Maar XTL maken in landen waar de barsten van goedkope energie en dat 12 uur per etmaal, elke dag, dat is een probleem.
Raar hoor.
Groeten Bas.
-
Woz
Wat betreft de verbrandingsmotor: het is voorbij.
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-ind ... ngsmotoren
En nog een artikel over biobrandstof in eenvoudige taal:
https://innovationorigins.com/nl/zijn-b ... r-benzine/
En wat betreft voldoende energie: ik ben er vrij gerust in. Het aanbod groene stroom zal zodanig massaal worden dat het een non-issue wordt.
Drijvende windmolenparken verder weg van de kust, zonnepanelen op alle mogelijke oppervlakten,...
Onze kleinkinderen zullen vragen: vertel nog eens over de tijd van toen jullie nog veel geld moesten betalen voor een beetje energie. Woonden jullie toen nog in grotten?
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-ind ... ngsmotoren
En nog een artikel over biobrandstof in eenvoudige taal:
https://innovationorigins.com/nl/zijn-b ... r-benzine/
En wat betreft voldoende energie: ik ben er vrij gerust in. Het aanbod groene stroom zal zodanig massaal worden dat het een non-issue wordt.
Drijvende windmolenparken verder weg van de kust, zonnepanelen op alle mogelijke oppervlakten,...
Onze kleinkinderen zullen vragen: vertel nog eens over de tijd van toen jullie nog veel geld moesten betalen voor een beetje energie. Woonden jullie toen nog in grotten?
-
anonymous9433
Wat ook raar is:Bassie schreef: ↑5 augustus 2023, 18:06Wel dat is het juist, XTL kan je perfect maken met groene stroom of direct-zonlicht, want het enige wat je nodig hebt is hitte.
Er zijn landen waar de zon ALTIJD schijnt, zoals de tropen, daar kan je dus perfect XTL maken van ons afval.
Natuurlijk zal dat niet genoeg zijn, en zal je bv aardgas ook moeten omzetten.
Nu doen ze dat naar LNG wat veel meer energie kost dan het omzetten naar XTL.
Het rare is dat men voor elektrificatie hier wel genoeg 'groene stroom' blijkt te hebben, alsook de centrales kunnen sluiten.
Dan valt het argument van (enorme) tekorten gewoon weg, dan kan alles WEL opgewekt worden met zon en wind.
Maar XTL maken in landen waar de barsten van goedkope energie en dat 12 uur per etmaal, elke dag, dat is een probleem.
Raar hoor.![]()
- als het je goed uitkomt, dan is groene stroom niet goed met als argument dat die groene stroom eigenlijk niet zo groen tot stand komt maar eigenlijk grotendeels grijs is;
- als je het goed uitkomt, zoals in deze discussie, dan is groen stroom plots wel goed.
Los daarvan, we hebben niet genoeg bio-afval om fossiele brandstoffen te vervangen door bio- of synthetische brandstoffen. En hoe zie je dat praktisch: gaan we dan trouwens al ons bio-afval naar de tropen verschepen, het daar laten rotten of “blootstellen aan de zon”, om het daarna terug naar hier te verschepen als XTL?
En waarom gaan we in “landen waar de zon altijd schijnt” niet gewoon massaal zonnepanelen plaatsen en de energie die ze opwekken naar hier brengen? Lijkt me een pak eenvoudiger …