Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Bedankt voor de correctie.spaarfreakje schreef: ↑21 augustus 2023, 12:31Het zal niet de OLO dd 24 aug zijn maar die van vandaag 21 aug of die van morgen 22 aug... en dan nog verminderd met 0,50%huisjetuintjefiets schreef: ↑21 augustus 2023, 10:08 ...
De OLO 1 jaar staat nu 3,65%.
De vraag is nog of je bij de staatsbon exact de OLO op 24 augustus gaat krijgen. En ook de vraag of de 15% RV gaat standhouden of niet.
Vrijdag 18 aug was de OLO alweer gezakt naar 3,61%...
Dat van die 0,5% maakt dan dat termijnrekeningen (voor grote bedragen) misschien toch interessanter zijn.
Het exacte netto rendement van de staatsbon is dan afhankelijk hoe ze die 0,5% in rekening brengen.
Ofwel zeggen ze: je krijgt 3,11% rente, en je betaalt dan RV (15% of 30%) op die 3,11% rente. Na een jaar heb je dan 102,64.
Ofwel zeggen: die 0,5% zijn kosten. Van elke 100€ brengen er maar 99,5 euro op. En de rente is dan 3,61% en dus wordt de RV op die 3,61% berekend. Voor 100€ belegd, krijg je 3,0685 netto rente op 99,5 euro (indien 15% RV) maar je krijgt ook maar 99,5 terug. Na een jaar heb je dan 102,55.
Als het uiteindelijk 30% RV wordt, gaat er nog een pak af, 0,5% ongeveer.
In elk geval, die 0,5% maakt dat termijnrekening interessanter wordt indien de RV 30% zal blijken te zijn: 2,4% netto bij DB vanaf 100.000€.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 21 augustus 2023, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Allez, is dat nu nog niet duidelijk?
vb: OLO 1y is 3,6% minus 0,5 procentpunt commissie = 3,1% <-- dit zal dan de bruto rente van de bon zijn.
netto:
minus 15% RV = 2,635%
minus 30% RV = 2,17%
vb: OLO 1y is 3,6% minus 0,5 procentpunt commissie = 3,1% <-- dit zal dan de bruto rente van de bon zijn.
netto:
minus 15% RV = 2,635%
minus 30% RV = 2,17%
-
- Hero Member
- Contacteer:
EDIT: Volgens de directeur van het Agentschap van de Schuld wordt de OLO maar met 0,30% verminderd.
Van Peteghem schreef in juli nog -0,50%
1 van beiden heeft het dus mis....Amateurs
1 van beiden heeft het dus mis....Amateurs

-
- Verbannen Gebruiker
Commissie wordt altijd van de belegde som gehaald. Misschien is het hier anders. Vandaar dat ik de 2 opties openhoud.
Het kan zijn dat Van Peteghem gezegd heeft dat je die 0,5% van de rente moet aftrekken. Maar misschien zei hij dat omdat hij zelf van niet beter wist. Of omdat dat geval met die 99,5 die belegd wordt te ingewikkeld is om het zo uit te leggen als je de voorzichtige spaarder moet overhalen.
Ik zou dus afwachten naar de exacte communicatie en niet naar een politicus luisteren

Ach, OK, het zal dus 0,3% commissie zijnspaarfreakje schreef: ↑21 augustus 2023, 12:59 EDIT: Volgens de directeur van het Agentschap van de Schuld wordt de OLO maar met 0,30% verminderd.
1 van beiden heeft het dus mis....Amateurs![]()

-
- Hero Member
- Contacteer:
De RV van 15% blijkt idd cruciaal.
Zo wordt een Staatsbon van een zekere belegging omgevormd naar een gok
Zo wordt een Staatsbon van een zekere belegging omgevormd naar een gok

Nee, die 0,3 of 0,5 procentpunt gaat van de OLO rente af, de bank krijgt van de staat vervolgens dus ook 0,3 of 0,5% commissie op het belegde bedrag en de klant koopt gewoon aan 100 en krijgt OLO minus 0,3 of 0,5 procentpunt bruto rente.huisjetuintjefiets schreef: ↑21 augustus 2023, 13:02
Commissie wordt altijd van de belegde som gehaald. Misschien is het hier anders. Vandaar dat ik de 2 opties openhoud.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens mij zijn ze behoorlijk aan het foefelen.
Door de commissie te verlagen van 0,50% naar 0,30% komen ze bij 30% RV nog net boven de 2,30% van MeDirect Fidelity uit
Door de commissie te verlagen van 0,50% naar 0,30% komen ze bij 30% RV nog net boven de 2,30% van MeDirect Fidelity uit

En ik denk dat ze aan het foefelen zijn met de OLO 1y, die zakt de laatste dagen wel heel sterk terwijl een ECB rente verhoging in september nog steeds in de pijplijn zit als je het mij vraagt. Denk dat ik er op speculeer om in de loop van september of oktober op de secundaire markt te kopen 

-
- Hero Member
- Contacteer:
In het beste geval gaar de ECB op do 7 sept de richtrente nog (een laatste keer?) met 0,25% verhogen, want ook Nederland kampt al met recessie hé.
Omgekeerd, de Staatsbon uitdoen kan mss eindelijk een rente opleveren die op 1 sept 2024 in de buurt van de inflatie op dat moment zal liggen... op vwde dat de 15% RV standhoudt, wel te verstaan!
Omgekeerd, de Staatsbon uitdoen kan mss eindelijk een rente opleveren die op 1 sept 2024 in de buurt van de inflatie op dat moment zal liggen... op vwde dat de 15% RV standhoudt, wel te verstaan!
Keytrade en andere banken mogen geen kosten aanrekenen. Zij krijgen wel de vergoeding (normaal 0,50%) van de overheid. De enige mogelijke kost die er is, is een bewaarloon. En dat kent KT niet

Ok, bedankt!
Ik ben zowel klant bij ING en bij KEYTRADE. ING heeft aangegeven dat ze geen bewaarloon aanrekenen voor deze staatsbon, en KEYTRADE mag dit niet? Bij ING moet ik dan een self invest rekening aanmaken, bij keytrade heb ik dat al. Dus beide zonder extra kosten dan?