Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

hypotheek vervroegd aflossen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
67 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

Re: hypotheek vervroegd aflossen

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 8 september 2023, 19:38

Bassie schreef: ↑7 september 2023, 15:12 De pro van een lening te blijven aflossen bij hoge inflatie is dat je loon stijgt maar je aflossing blijft gelijk.
Hierdoor wordt het bedrag een steeds kleiner deel van je loon.

Want de meeste hypotheken zijn behoorlijk inflatie en rente ongevoelig, dus als je er nu een hebt aan minder dan 3% en je aflossing is geen probleem, dan zou ik die niet aflossen.
Want die rente blijft 3% op het geleende bedrag, ook al is de inflatie dik 10%, maar je loon stijgt wel mee met de inflatie.

Ik bedoel, als je loon 2000 netto is en je aflossing 600 euro, als je loon nu stijgt naar 2400 euro door aanpassingen door inflatie dan is de hypotheek nog altijd 600 euro, want die stijgt niet mee.
Kan allemaal goed zijn, waar maakt dat uit voor wel/niet lening vervroegd afbetalen ?
Bassie schreef: ↑7 september 2023, 15:12 Gezien de rente zwaar aan het stijgen is, zou ik op dit moment NIET aflossen want je kan het bij sommige banken compenseren door het gewoon op een spaarrekening te zetten in bv Nederland, waar de rente al hoger is dan die van je hypotheek.

Als je een variabele hypotheekrente hebt en die stijgt mee, ja dan is het altijd zinvol, zeker nu de rente stijgt.

Leningvrij is niet altijd zinvol.
Dit is relevanter.
Komt n.m.i. gewoon hier op neer:
EarthNvstr1 schreef: ↑1 september 2023, 10:31 zolang het geld dat je "opzij" hebt staan méér opbrengt dan de intrest die je betaalt op de lening, is het financiëel interessanter om de lening te behouden en dus niet vroeger af te lossen.

Bassie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bassie » 9 september 2023, 17:52

EarthNvstr1 schreef: ↑8 september 2023, 19:38
Bassie schreef: ↑7 september 2023, 15:12 De pro van een lening te blijven aflossen bij hoge inflatie is dat je loon stijgt maar je aflossing blijft gelijk.
Hierdoor wordt het bedrag een steeds kleiner deel van je loon.

Want de meeste hypotheken zijn behoorlijk inflatie en rente ongevoelig, dus als je er nu een hebt aan minder dan 3% en je aflossing is geen probleem, dan zou ik die niet aflossen.
Want die rente blijft 3% op het geleende bedrag, ook al is de inflatie dik 10%, maar je loon stijgt wel mee met de inflatie.

Ik bedoel, als je loon 2000 netto is en je aflossing 600 euro, als je loon nu stijgt naar 2400 euro door aanpassingen door inflatie dan is de hypotheek nog altijd 600 euro, want die stijgt niet mee.
Kan allemaal goed zijn, waar maakt dat uit voor wel/niet lening vervroegd afbetalen ?
Een hypotheek is geen gewone lening, het is een (redelijk) rentevaste lening en ook de het bedrag van aflossing is inflatie ongevoelig.
Hierdoor gaat je loon omhoog maar de hypotheek-betaling blijft gelijk.

Bij andere leningen maakt het niet zoveel uit wegens een hele korte looptijd.

Hypotheken zijn gewoonlijk 25 tot 30 jaar en dan is aflossen vaak niet zinvol.
Of je moet gewoon dom zijn een kortlopende hypotheek aan te gaan, dan lacht de bank zich krom want inflatie heeft dan weinig impact op wat de bank terug krijgt.

Dat je niet snapt dat geldontwaarding een ding is waardoor je aflossing in verhouding tot je loon steeds minder is, vind ik vreemd.
Want kijk eens wat een brood kost vandaag tegenover 10~20 jaar geleden, dan zie je dat het brood behoorlijk veel duurder is geworden. Maar je hypotheek aflossing wordt NIET duurder, dat is de grap juist. Dus hoe langer je die aanhoud hoe goedkoper die aan het worden is tegenover je inkomsten.

Er zijn hier ook mensen die uitrekenen wat het verschil is in bedrag van aflossing, maar die houden geen rekening met geldontwaarding.

Mensen van 10 jaar geleden die toen, kijk gewoon even naar 1 jaar verschil.

Afbeelding

Dat is maar 1 jaar!!!! Doe dat eens over 20 of 30 jaar.....maar je hypotheek aflossing blijft gelijk....dat is het punt.

Dus stel je hebt een loon van 1000 euro in 2000 en elk jaar neemt het toe aan 3% inflatie index.....ik reken even krom weet het, maar is om een idee te geven.

2000 -> 1000 euro ---- lening 400 euro p/m.
2001 -> 1000+3%=1030 ----- lening 400 euro p/m
2002 -> 1030+3%=1060,90 ----- lening 400 euro p/m
2003 -> 1060,90+3%=1092,73
2004 -> 1092,73+3%=1125,51
2005 -> 1159,28
2006 -> 1194,06

Zoals je op die paar jaar kan zien is het loon met bijna 200 euro toegenomen, maar de lening is nog steeds 400 euro p/m.
Natuurlijk zal ook het leven iets duurder geworden zijn, maar niet enorm, dus je mag aannemen dat je aflossing eigenlijk nog maar 300 euro per maand is in verhouding tot je begon.

Nu is 1000 euro niet genoeg, zal eerder 2000 zijn, dus gaat het nog sneller.

Ik wil maar zeggen, je budget wordt steeds groter, maar je hypotheek blijft gelijk. Want de index bestaat ook uit zaken als auto's, maar die koop je niet jaarlijks, dus de index gaat harder dan je werkelijke uitgaven.

Op dit moment ligt het anders door de energie-kosten, maar evengoed is het niet erg zinvol versneld af te lossen.

Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker niet als je geld over hebt. Dat kan je beter in bv Shell steken ;D
Groeten Bas.

Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 9 september 2023, 22:13

Bassie schreef: ↑9 september 2023, 17:52
EarthNvstr1 schreef: ↑8 september 2023, 19:38

Een hypotheek is geen gewone lening, het is een (redelijk) rentevaste lening en ook de het bedrag van aflossing is inflatie ongevoelig.
Hierdoor gaat je loon omhoog maar de hypotheek-betaling blijft gelijk.

Bij andere leningen maakt het niet zoveel uit wegens een hele korte looptijd.

Hypotheken zijn gewoonlijk 25 tot 30 jaar en dan is aflossen vaak niet zinvol.
Of je moet gewoon dom zijn een kortlopende hypotheek aan te gaan, dan lacht de bank zich krom want inflatie heeft dan weinig impact op wat de bank terug krijgt.

Dat je niet snapt dat geldontwaarding een ding is waardoor je aflossing in verhouding tot je loon steeds minder is, vind ik vreemd.
Want kijk eens wat een brood kost vandaag tegenover 10~20 jaar geleden, dan zie je dat het brood behoorlijk veel duurder is geworden. Maar je hypotheek aflossing wordt NIET duurder, dat is de grap juist. Dus hoe langer je die aanhoud hoe goedkoper die aan het worden is tegenover je inkomsten.

Er zijn hier ook mensen die uitrekenen wat het verschil is in bedrag van aflossing, maar die houden geen rekening met geldontwaarding.

Mensen van 10 jaar geleden die toen, kijk gewoon even naar 1 jaar verschil.

Afbeelding

Dat is maar 1 jaar!!!! Doe dat eens over 20 of 30 jaar.....maar je hypotheek aflossing blijft gelijk....dat is het punt.

Dus stel je hebt een loon van 1000 euro in 2000 en elk jaar neemt het toe aan 3% inflatie index.....ik reken even krom weet het, maar is om een idee te geven.

2000 -> 1000 euro ---- lening 400 euro p/m.
2001 -> 1000+3%=1030 ----- lening 400 euro p/m
2002 -> 1030+3%=1060,90 ----- lening 400 euro p/m
2003 -> 1060,90+3%=1092,73
2004 -> 1092,73+3%=1125,51
2005 -> 1159,28
2006 -> 1194,06

Zoals je op die paar jaar kan zien is het loon met bijna 200 euro toegenomen, maar de lening is nog steeds 400 euro p/m.
Natuurlijk zal ook het leven iets duurder geworden zijn, maar niet enorm, dus je mag aannemen dat je aflossing eigenlijk nog maar 300 euro per maand is in verhouding tot je begon.

Nu is 1000 euro niet genoeg, zal eerder 2000 zijn, dus gaat het nog sneller.

Ik wil maar zeggen, je budget wordt steeds groter, maar je hypotheek blijft gelijk. Want de index bestaat ook uit zaken als auto's, maar die koop je niet jaarlijks, dus de index gaat harder dan je werkelijke uitgaven.

Op dit moment ligt het anders door de energie-kosten, maar evengoed is het niet erg zinvol versneld af te lossen.

Persoonlijk zou ik het niet doen, zeker niet als je geld over hebt. Dat kan je beter in bv Shell steken ;D
---------------------------

Je rekent wel niet de intresten die je aan de bank betaald als je niet vervroegd aflost..

KayTee
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer KayTee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door KayTee » 10 september 2023, 12:26

Steflow schreef: ↑5 september 2023, 21:17 Een extra factor die me net in het oog sprong: schuldsaldo..
Ik wens het niemand toe, maar stel dat je vevroegd aflost en er gebeurd iets ernstig/overlijden?
Je naasten hebben misschien een woning met minder of geen schulden, maar in het geval dat je de lening laat lopen kan de schuldsaldo verzekering aangesproken worden en is er nog financiële reserve als erfenis?
Dat weegt ook mee in het beslis proces vind ik.
klopt niet helemaal.
SSV is in feite een levensverzekering. Dus je betaalt enkele verzekeringspremies en als je binnen de x jaar overlijdt, dan keert de verzekering een bedrag uit.
"Toevallig" is die x jaar de termijn van je lening en "een bedrag" is het openstaande kapitaal van je lening (of een % ervan).
Dus m.a.w. als je sterft dan lost die verzekering je lening (deels) af.
Moest je nu je lening al vervroegd terugbetaald hebben, en je sterft, dan gaat die verzekering nog steeds dat kapitaal uitkeren, maar dan aan je erfgenamen ipv aan de bank.

Charlesvdw
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Charlesvdw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Charlesvdw » 10 september 2023, 15:20

Dat wist ik niet.
En wat gebeurt er als je pakweg voor 200.000 euro leent op 20 jaar, kiest voor een eenmalige premie van de SSV en na 5 jaar alles terugbetaalt ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.

jensus
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer jensus
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jensus » 10 september 2023, 17:57

Charlesvdw schreef: ↑10 september 2023, 15:20 Dat wist ik niet.
En wat gebeurt er als je pakweg voor 200.000 euro leent op 20 jaar, kiest voor een eenmalige premie van de SSV en na 5 jaar alles terugbetaalt ?
Dan zal de bank een brief sturen: wil je a. Je SSV behouden als levensverzekering in lijn met de originele aflossingstabel of b. wil je hem annuleren en terugbetaald krijgen (min de vergoeding van de dekking van de SSV voor de jaren dat het krediet wel liep en de SSV wel in voege was dus)

Bassie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bassie » 10 september 2023, 19:23

ludo schreef: ↑9 september 2023, 22:13 Je rekent wel niet de intresten die je aan de bank betaald als je niet vervroegd aflost..
Dat hoeft ook niet want het bedrag van aflossing en interesten blijft gelijk.
Eender welke formule.

Ik had eigenlijk maandbedrag moeten zeggen ;)

De interesten op het geleende bedrag zijn toch veel lager dan de index of inflatie correctie, dus je doet altijd winst door niet af te lossen.
Mijn lening was tussen 2,1 en 3,2%, het had helemaal geen nut om af te lossen.

Zo goedkoop krijg je geen enkele lening van de bank, dus kan je beter een auto kopen zonder lening, dat is mijn punt.
Gebruik het geld voor iets anders dan voor versneld aflossen.

Ja, je betaald rente, maar je moet verder kijken dan wat je terug betaald vandaag.

Bv 2000 euro rente vandaag is veel geld, maar over 20 jaar is 2000 euro niks meer waard, koop je er amper een winkelkar boodschappen voor. Dat is mijn punt.

Tegelijk stijgt je loon wel mee op die tijd.
Groeten Bas.

Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 10 september 2023, 20:48

Bassie schreef: ↑10 september 2023, 19:23
ludo schreef: ↑9 september 2023, 22:13 Je rekent wel niet de intresten die je aan de bank betaald als je niet vervroegd aflost..
Dat hoeft ook niet want het bedrag van aflossing en interesten blijft gelijk.
Eender welke formule.

Ik had eigenlijk maandbedrag moeten zeggen ;)

De interesten op het geleende bedrag zijn toch veel lager dan de index of inflatie correctie, dus je doet altijd winst door niet af te lossen.
Mijn lening was tussen 2,1 en 3,2%, het had helemaal geen nut om af te lossen.

Zo goedkoop krijg je geen enkele lening van de bank, dus kan je beter een auto kopen zonder lening, dat is mijn punt.
Gebruik het geld voor iets anders dan voor versneld aflossen.

Ja, je betaald rente, maar je moet verder kijken dan wat je terug betaald vandaag.

Bv 2000 euro rente vandaag is veel geld, maar over 20 jaar is 2000 euro niks meer waard, koop je er amper een winkelkar boodschappen voor. Dat is mijn punt.

Tegelijk stijgt je loon wel mee op die tijd.
Ieder zijn visie, maar mijn visie is vervroegd afbetalen als je de centen ervoor hebt..., zodoende kan je je geld niet aan iets anders opdoen wat niet zo belangrijk is.. en de tering naar de nering zetten.
Als je vervoegd aflost moet je ook géén lening meer betalen, dus dit geld kan je maandelijks deels sparen....

Bassie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bassie » 11 september 2023, 17:31

ludo schreef: ↑10 september 2023, 20:48 Ieder zijn visie, maar mijn visie is vervroegd afbetalen als je de centen ervoor hebt..., zodoende kan je je geld niet aan iets anders opdoen wat niet zo belangrijk is.. en de tering naar de nering zetten.
Als je vervoegd aflost moet je ook géén lening meer betalen, dus dit geld kan je maandelijks deels sparen....
Sparen? Waarom zou je sparen? Dat brengt gewoon niks op.

Maar het leuke aan een hypotheek is dat het onveranderlijk is.

De bank gaat nogal lachen met je vervroegde aflossing, want niet alleen lopen ze geen enkel rente-risico, ze rekenen je ook nog eens herbelegging kosten aan.

Ze lachen zich kapot dat je dit doet.

Maar goed, jullie nemen ook allemaal een schuldsaldoverzekering, dus de bank lacht zit dubbel en dwars krom.

Lees een kleine lettertjes en wetten voor je dit doet.

Ga anders een hypotheek in bv Nederland, niemand verplicht je een hypotheek in België aan te houden.
Er zijn zat banken die veel betere voorwaarden hebben dan Belgische banken.

Raar dat weinigen dit doen.
Groeten Bas.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 11 september 2023, 18:58

Bassie doet het weer.
Bassie schreef: ↑11 september 2023, 17:31 De bank gaat nogal lachen met je vervroegde aflossing, want niet alleen lopen ze geen enkel rente-risico, ze rekenen je ook nog eens herbelegging kosten aan.

3 maand wederbeleggingsvergoeding - dus als je vandaag opzegt betaal je de intresten van september, october en november; bijna verwaarloosbaar tov de rente van de rest van de lening.

Bassie schreef: ↑11 september 2023, 17:31 Ga anders een hypotheek in bv Nederland, niemand verplicht je een hypotheek in België aan te houden.

Je zal lang moeten zoeken naar een nl bank die een hypotheek zal willen op een be vastgoed.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 11 september 2023, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Converse
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Converse
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Converse » 11 september 2023, 19:41

Bassie schreef: ↑11 september 2023, 17:31
ludo schreef: ↑10 september 2023, 20:48 Ieder zijn visie, maar mijn visie is vervroegd afbetalen als je de centen ervoor hebt..., zodoende kan je je geld niet aan iets anders opdoen wat niet zo belangrijk is.. en de tering naar de nering zetten.
Sparen? Waarom zou je sparen? Dat brengt gewoon niks op.

Maar het leuke aan een hypotheek is dat het onveranderlijk is.

De bank gaat nogal lachen met je vervroegde aflossing, want niet alleen lopen ze geen enkel rente-risico, ze rekenen je ook nog eens herbelegging kosten aan.

Maar goed, jullie nemen ook allemaal een schuldsaldoverzekering, dus de bank lacht zit dubbel en dwars krom.

Lees een kleine lettertjes en wetten voor je dit doet.

Ga anders een hypotheek in bv Nederland, niemand verplicht je een hypotheek in België aan te houden.

Je hebt ook banken waarbij je jaarlijks een deel kunt inkorten zonder herbeleggingskosten ;) Pak interessanter!

Bassie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bassie » 12 september 2023, 15:25

B7H4long schreef: ↑11 september 2023, 18:58 Je zal lang moeten zoeken naar een nl bank die een hypotheek zal willen op een be vastgoed.
Nee hoor, hoe denk je dat Nederlanders hier huizen kopen?
Die doen dat gewoon via een Nederlandse bank, is geen probleem.

Banken zat die willen lenen, in Duitsland maken ze zelfs reklame om van hun geld af te raken.
Groeten Bas.

beyourself
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer beyourself
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door beyourself » 12 september 2023, 16:45

Bassie schreef: ↑12 september 2023, 15:25
B7H4long schreef: ↑11 september 2023, 18:58 Je zal lang moeten zoeken naar een nl bank die een hypotheek zal willen op een be vastgoed.

Banken zat die willen lenen, in Duitsland maken ze zelfs reklame om van hun geld af te raken.
Dan zal dat toch niet zonder waarborg op een andere Nederlandse eigendom zijn...Een Nederlandse bank kan namelijk geen waarborg nemen op een Belgische woning.

Bassie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bassie » 12 september 2023, 17:31

beyourself schreef: ↑12 september 2023, 16:45
Bassie schreef: ↑12 september 2023, 15:25

Dan zal dat toch niet zonder waarborg op een andere Nederlandse eigendom zijn...Een Nederlandse bank kan namelijk geen waarborg nemen op een Belgische woning.
Ze doen het wel hoor....als je bv al klant bent bij hun Belgische vestiging dan is het niet zo moeilijk een Nederlandse hypotheek te krijgen.

https://bieb.knab.nl/hypotheken/buitenl ... ar-kan-dat

Waar haal je vandaan dat het niet gaat? Met name voor Frankrijk, Duitsland en België willen ze het nog wel eens doen.
Alles hangt natuurlijk van het risico af. Het is lastig, dat wel, maar niet onmogelijk.

Waarom zou je een Belgische woning niet als onderpand laten dienen? Dat moet je me eens uitleggen, wie of waar is dat bepaald? Ik kan daar niets over vinden.
Laatst gewijzigd door Bassie op 12 september 2023, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Bas.

veje
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer veje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door veje » 12 september 2023, 17:32

In zakelijke kredieten weet ik dat Rabobank weldegelijk hypotheek legt op Vlaamse eigendommen. Misschien via één of andere satelliet met zetel in BE ..?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

67 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy