Kun je geld herstorten op een spaarrekening voor een hogere getrouwheidspremie?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Kun je geld herstorten op een spaarrekening voor een hogere getrouwheidspremie?
Volgens mij geldt dit niet bij alle banken. Bij Belfius moet het geld ononderbroken blijven staan:
Voor stortingen die gedaan worden vóór 1 juli 2023 geldt nog de oude getrouwheidspremie. De getrouwheidspremie is slechts verworven voor bedragen die gedurende 12 maanden na de storting ononderbroken op de gereglementeerde spaarrekening blijven staan.
Dus effen overhevelen naar een andere spaarrekening daar, gaat niet lukken
Voor stortingen die gedaan worden vóór 1 juli 2023 geldt nog de oude getrouwheidspremie. De getrouwheidspremie is slechts verworven voor bedragen die gedurende 12 maanden na de storting ononderbroken op de gereglementeerde spaarrekening blijven staan.
Dus effen overhevelen naar een andere spaarrekening daar, gaat niet lukken

Re: Kun je geld herstorten op een spaarrekening voor een hogere getrouwheidspremie?
Klopt niet: Sommige banken schrijven dat wel zo maar dat is misleidend. Ik heb dat nog al bij andere banken zien staan, die alsnog de proportionele getrouwheidspremie toepassen.mouche schreef: ↑30 juni 2023, 14:48 Volgens mij geldt dit niet bij alle banken. Bij Belfius moet het geld ononderbroken blijven staan:
Dus effen overhevelen naar een andere spaarrekening daar, gaat niet lukken![]()
De banken zijn wettelijk verplicht om de proportionele getrouwheidspremie mee te nemen als je overschrijft naar een andere geregelementeerd spaarrekening bij dezelfde bank (als je er tenminste 2 kan openen). En de voorwaarden van min 500€, 3x/jaar etc...
Kort bericht van Keytrade (na 15 dagen wachten):
"Dank voor deze mail.
Het probleem is gekend, de simulatie houdt helaas geen rekening met overschrijvingen tussen eigen spaarrekeningen.
Ik bevestig dat indien de overschrijving tussen eigen spaarrekeningen gebeurde, U de verworven getrouwheidspremie behoudt en geniet van de nieuwe rentevoeten. "
HALLUCINANT!
"Dank voor deze mail.
Het probleem is gekend, de simulatie houdt helaas geen rekening met overschrijvingen tussen eigen spaarrekeningen.
Ik bevestig dat indien de overschrijving tussen eigen spaarrekeningen gebeurde, U de verworven getrouwheidspremie behoudt en geniet van de nieuwe rentevoeten. "
HALLUCINANT!
En hoe zit het met de opgebouwde basisrente? Ik ben klant bij Argenta, NIBC en Santander en bij mij worden deze niet ieder kwartaal uitbetaald. Zo is bv einde juni maar op 1 van de 2 spaarrekeningen van Argenta uitbetaald en bij NIBC en Santander beide 2 spaarrekeningen zelfs niets. Is dit ook zo bij andere leden van Spaargids?
Basisrente wordt jaarlijks uitbetaald in januari. Uiteraard wanneer u een spaarrekening afsluit krijgt u de basisrente voor iedere dag die u gespaard hebt. Getrouwheidspremies worden sinds enkele jaren per kwartaal uitbetaald.
Nog even wachten met groeirekening bij Argenta, de nieuwe rente begint maar op 17/07
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Toch wel. Het zijn nl. gereglementeerde spaarrekeningen.
Zie de-gereglementeerde-spaarrekening-t3160 ... ml#p574965
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is voor alle gereglementeerde spaarrekeningen hetzelfde, ongeacht welke bank of welke spaargidser.eric22 schreef: ↑3 juli 2023, 08:46 En hoe zit het met de opgebouwde basisrente? Ik ben klant bij Argenta, NIBC en Santander en bij mij worden deze niet ieder kwartaal uitbetaald. Zo is bv einde juni maar op 1 van de 2 spaarrekeningen van Argenta uitbetaald en bij NIBC en Santander beide 2 spaarrekeningen zelfs niets. Is dit ook zo bij andere leden van Spaargids?
EarthNvstr1 schreef: ↑13 maart 2023, 19:00 * basisrente:
- verworven per dag (en wijzigt per dag, regels in acht genomen)
- uitbetaling verworven rente 1 x per kalenderjaar met valutadatum 1 januari
* getrouwheidspremie:
- verworven na 12 maanden - 365/366 dagen (en wijzigt niet gedurende die periode)
- na afloop van de periode start een nieuwe periode met de op dat moment geldende getrouwheidspremie
- uitbetaling verworven rente 4 x per kalenderjaar met valutadatum 1 april, 1 juli, 1 oktober, 1 januari
- Vincent2018
- Full Member
nuttige info
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Onbegrijpelijk dat ik nooit eerder dit truukje leerde kennen. Het zij zo.
Bijkomende bedenking. Als ik overschrijf van gereglementeerde spaarrekening A naar gereglementeerde spaarrekening B om na 24u alles terug te zetten op A. Deed ik dan 2/3 jaarlijkse transacties of 1/3 op A en 1/3 op B ?
Bijkomende bedenking. Als ik overschrijf van gereglementeerde spaarrekening A naar gereglementeerde spaarrekening B om na 24u alles terug te zetten op A. Deed ik dan 2/3 jaarlijkse transacties of 1/3 op A en 1/3 op B ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie de-gereglementeerde-spaarrekening-t3160 ... ml#p574965
"1/3 op A en 1/3 op B" dus- maximaal 3 keer per kalenderjaar per vertrekkende rekening
Zolang je ervoor betaald kan je zoveel rekeningen opendoen als je wil... Wat het nut ervoor dan maar kan zijn?????...Tomasson schreef: ↑14 juni 2023, 10:28 Ik lees hier af en toe van mensen die - om van de hogere intrestvoeten te kunnen genieten en om geen getrouwheidspremie te verliezen - hun saldo overschrijven naar een andere spaarrekening van dezelfde bank en dan de dag erna terugstorten naar de oorspronkelijke rekening.
Maar waarom zou je dat heen en weer storten doen? Het is toch veel makkelijker om een 2de rekening te openen die een kopie is van de eerste, en dan gewoon het geld 1 keer door te storten?
Volgens mij kan je op die manier zelfs niet 3 keer per jaar, maar 6 keer per jaar een doorstorting doen?
Klopt mijn idee? Of zie ik iets over het hoofd?
En kan je dit bij IEDERE bank zo doen?
Intresten wordt toch maar per dag betaald die op die rekening staan., maar je verliest telkens je getrouwheids-premie als het er géén volledig jaar ( 365 dagen ) op die ene rekening blijft staan.. ..
Bovenstaande klopt helaas niet.
Ludo.
Mits aan voorwaarden voldaan gaat premie mee naar nieuwe rekening.
Zoals reeds ettelijke keren hier besproken…