Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Cash schenking grootouders aan kleinkinderen: per kleinkind of per kind ?
Was op 20 november, 2 weken geleden dus.pukkie007 schreef: ↑1 december 2023, 16:11Dat vroeg ik 3 weken geleden ook al, Charles. Je hebt het nu rechtgezet. Top.Charlesvdw schreef: ↑1 december 2023, 13:15
Mijn fout Ludo, met cash bedoelde ik "geld" en niet de fysieke cash. I stand corrected.
Enfin, om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, de mensen in de kwestie hebben intussen aan elk kleinkind 6000 euro overgeschreven. Zonder mededeling bij de overschrijving

Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Als ze gaan vechten dan doen ze het sowieso wel, dan maakt het totaal niets uit.lop schreef: ↑2 december 2023, 16:57Dus iedereen mag kiezen voor u .huisjetuintjefiets schreef: ↑2 december 2023, 09:19
Iedereen van het forum kan voor zichzelf oordelen wie gelijk heeft: jij en testaankoop, of Bassie, ik en het Hof van Cassatie.
Wie volgt mij ?
Je schenkt en je hebt 0 problemen later .
Wie volgt Bassie en huisjetuintjefiets ?
Je schenkt en je hebt een advocaat nodig en een rechtszaak van 5 jaar om uw gelijk te halen .
Dus mensen de keuze is aan jullie![]()
Dan zoeken ze problemen. Daar gaat zelfs een notaris niets aan wijzigen.
De notaris stelt je slechts vrij van belastingen, want als later blijkt dat het erfdeel toch kleiner was dan wat er geschonken is, wat dan?
Hoe weet de notaris dat het allemaal klopt?
Zal niet de eerste keer zijn dat een notaris volledig de mist in gaat.
Ik doe het op mijn manier, zoals Test-aankoop ook aangeeft, als de koters later gaan vechten moeten ze lekker zelf weten, ik ben er dan toch niet meer.

Het zijn uiteindelijk de erfgenamen die zelf beslissen te gaan vechten of niet.....
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Ik snap ook niet goed die hele discussie. Als ik onder de zoden lig kan het me niet meer schelen wat er gebeurt met mijn geld. Als ze goesting hebben om ervoor te vechten dan doen ze maar.
Ik zal er echter zelf wel voor zorgen dat er niet veel mee over is om voor te vechten. Ik geef het liever weg en doe het op bij leven en welzijn. Of gaat de fiscus mij verbieden om elke dag een fles whisky van 100 euro uit te drinken
en een extraatje voor nieuwjaar, kerstdag en verjaardagen is snel gegeven. Je kan ook gewoon elke maand bedragen overschrijven en bij de mededeling pakweg "bedankt om boodschappen voor mij te doen" zetten.
Wat voor zin heeft het om begraven te worden met honderdduizenden euro's op je rekening. Daar wordt alleen de roverheid maar rijker van. Er zijn mogelijkheden genoeg om uit te delen.
Ik zal er echter zelf wel voor zorgen dat er niet veel mee over is om voor te vechten. Ik geef het liever weg en doe het op bij leven en welzijn. Of gaat de fiscus mij verbieden om elke dag een fles whisky van 100 euro uit te drinken

Wat voor zin heeft het om begraven te worden met honderdduizenden euro's op je rekening. Daar wordt alleen de roverheid maar rijker van. Er zijn mogelijkheden genoeg om uit te delen.
Ben van mening om dit topic af te sluiten,,,
Heeft géén zin er verder op door te drammen.
Topic starter zal intussen al het bos door de bomen niet meer zien, en zal wijselijk zijn vraag aan een notaris gaan stellen vermoedt ik
Heeft géén zin er verder op door te drammen.
Topic starter zal intussen al het bos door de bomen niet meer zien, en zal wijselijk zijn vraag aan een notaris gaan stellen vermoedt ik

Geef je wel gedeeltelijk gelijk maar als je geld schenkt kun je er ook voor zorgen dat er geen discussie mogelijk is .Bassie schreef: ↑2 december 2023, 19:28Als ze gaan vechten dan doen ze het sowieso wel, dan maakt het totaal niets uit.
Dan zoeken ze problemen. Daar gaat zelfs een notaris niets aan wijzigen.
De notaris stelt je slechts vrij van belastingen, want als later blijkt dat het erfdeel toch kleiner was dan wat er geschonken is, wat dan?
Hoe weet de notaris dat het allemaal klopt?
Zal niet de eerste keer zijn dat een notaris volledig de mist in gaat.
Ik doe het op mijn manier, zoals Test-aankoop ook aangeeft, als de koters later gaan vechten moeten ze lekker zelf weten, ik ben er dan toch niet meer.
Het zijn uiteindelijk de erfgenamen die zelf beslissen te gaan vechten of niet.....
En bij een schenking is dit uw verantwoordelijkheid .
Ben je niet 100% in orde is het uw verantwoordelijkheid dat uw erfgenamen het voor het gerecht kunnen brengen .
Het is dan eerder een giftige schenking dat je hebt gedaan .
Voor de kostprijs moet je het niet laten en voor 10 minuten van je tijd ook niet want je zit hier al langer te discussiëren dan dit dus waarom zou je niet maken dat je 100 % in orde bent

Nog de 2 brieven en je bent 100 % in orde dan .Charlesvdw schreef: ↑2 december 2023, 17:18Was op 20 november, 2 weken geleden dus.
Enfin, om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, de mensen in de kwestie hebben intussen aan elk kleinkind 6000 euro overgeschreven. Zonder mededeling bij de overschrijving![]()
Je vind genoeg voorbeelden hiervan op het internet .
Maar nu ik zie over welk bedrag je spreekt kon je ook kijken naar het vermogen is dit meer dan 600000€ dan mag je dit ook storten als geschenk . Je schrijft dan bij mededelingen gelukkig nieuwjaar , of proficiat met je verjaardag of een andere gelegenheid is altijd belastingvrij ook als je binnen de 3 jaar overlijd dan .
Je mag alleen nooit schenking vermelden .
En het is aanzien als een gewone uitgave of met andere woorden het valt buiten het latere erfdeel .
Voor de meesten is dit een ideale oplossing je geeft elk jaar een mooi nieuwjaar of verjaardag afhankelijk van je vermogen .
En je moet er nooit mee inzitten dat er ooit successierechten zullen moeten worden betaald als je onder de 1% blijft van het vermogen .
Deze 1 % moet je wel delen door het aantal kinderen .
Je hebt 1 miljoen Euro huis en roerend vermogen samen .
En hebt 4 kleinkinderen dan mag je jaarlijks 2500€ geven aan elk voor hun nieuwjaar .
Je kunt ook 10000 € geven aan 1 iemand voor zijn nieuwjaar dit kan nooit aangevochten worden ook niet door de andere 3 erfgenamen en is altijd ten volle belastingvrij .
Een simpele storting met vermelding voor de gelegenheid is dan voldoende .
Verschil tussen "schenking" en "geschenk" :
Beetje info (geen juridische ref.) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/29 ... f-krijgen/
Beetje info (geen juridische ref.) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/29 ... f-krijgen/
In de toekomst zou ik het anders aanpakken: als ze de (klein)kinderen maandelijks zien, is dit vijfhonderd euro per maand, cash afhalen, uitgeven in de supermarkt & dergelijke, geen haan die ernaar zal kraaien denk ik.Charlesvdw schreef: ↑2 december 2023, 17:18 ...Enfin, om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, de mensen in de kwestie hebben intussen aan elk kleinkind 6000 euro overgeschreven. Zonder mededeling bij de overschrijving![]()
-
- Hero Member
- Contacteer:
De kleinkinderen zijn tussen 12 en 19, zoveel geven die gelukkig nog niet uit. En wat ze uitgeven wordt door de ouders (=wij) terugbetaald.
Als de kleinkinderen op eigen benen staan is je systeem wel een goed idee.
Als de kleinkinderen op eigen benen staan is je systeem wel een goed idee.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.