Naam auto = naam verzekering
Naam auto = naam verzekering
Hallo,
Ik wou mijn auto laten verzekeren op iemand anders zijn naam, nu zij de makelaar dat ik enkel de auto kan verzekeren op dezelfde naam zoals die op het inschrijvingsbewijs staat.
De naam op het inschrijvingsformulier moet dus hetzelfde zijn als de naam op wie de verzekering staat.
Klopt dit?
Groetjes,
Ik wou mijn auto laten verzekeren op iemand anders zijn naam, nu zij de makelaar dat ik enkel de auto kan verzekeren op dezelfde naam zoals die op het inschrijvingsbewijs staat.
De naam op het inschrijvingsformulier moet dus hetzelfde zijn als de naam op wie de verzekering staat.
Klopt dit?
Groetjes,
Re: Naam auto = naam verzekering
Lijkt me logisch. Als er schade is aan de auto, is het toch de eigenaar die vergoed moet worden? Waarom zou iemand anders vergoed worden?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Bedoel je dat de hoofdbestuurder iemand anders is dan jezelf?
Dat kan wel. De verzekering staat op jouw naam, de hoofdbestuurder is iemand anders, en de tarificatie gebeurt op basis van die andere hoofdbestuurder (leeftijd, schadeverleden, woonplaats ...)
Bij firmawagens is dat uiteraard zo, met of zonder leasing. Als je een huurwagen huurt, ben je ook tijdelijk de hoofdbestuurder.
En als particulier kan het dus ook.
Als die ander altijd met je auto rijdt en jij nooit, kan ik begrijpen dat je hem de verzekering wil laten betalen. Maar datzelfde probleem heb je met de jaarlijkse verkeersbelasting. Er zijn twee oplossingen:huisjetuintjefiets schreef: ↑31 maart 2024, 08:20 Bedoel je dat de hoofdbestuurder iemand anders is dan jezelf?
- ofwel laat je de ander al je facturen betalen;
- ofwel verkoop je je auto aan hem zodat hij op zijn naam staat.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Yaris schreef: ↑31 maart 2024, 10:22Als die ander altijd met je auto rijdt en jij nooit, kan ik begrijpen dat je hem de verzekering wil laten betalen. Maar datzelfde probleem heb je met de jaarlijkse verkeersbelasting. Er zijn twee oplossingen:huisjetuintjefiets schreef: ↑31 maart 2024, 08:20 Bedoel je dat de hoofdbestuurder iemand anders is dan jezelf?
- ofwel laat je de ander al je facturen betalen;
- ofwel verkoop je je auto aan hem zodat hij op zijn naam staat.
Het gaat hier over de verzekering. Zorgen dat de verzekering correct is.
Je koopt een auto voor jezelf. Op een dag krijg je een firmawagen of je koopt een andere auto voor jezelf. Je partner of kind wordt hoofdbestuurder van de 1e wagen. Dan moet je de verzekering (hoofdbestuurder) aanpassen. Want als je dat niet doet, ben je niet correct verzekerd en bij een schadegeval zal er discussie zijn.
Jij zegt dan om de auto te verkopen?
Wat is er niet duidelijk aan mijn reactie?
Anyway, topicstarter stelt een vraag maar we kennen de achterliggende redenen niet. Daardoor moeten we gissen en advies geven dat misschien totaal naast de kwestie is.
Anyway, topicstarter stelt een vraag maar we kennen de achterliggende redenen niet. Daardoor moeten we gissen en advies geven dat misschien totaal naast de kwestie is.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Het was duidelijk. Naast de kwestie
Wat belang heeft dat?
Als iemand advies vraagt welke holdings hij zou kopen, dan heeft het toch ook geen belang waarom hij holdings koopt?
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 31 maart 2024, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig dat jij de topicstarter perfect begrijpt dan.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Wat ik gewoon raar vind is dat volgens de verzekeraar de eigenaar van de auto ook diegene moet zijn op wiens naam de auto verzekerd wordt.
Ik dacht dat de hoofdbestuurder ook iemand anders kon zijn dan de eigenaar.
Wettelijk is eigenaar van de wagen die persoon die op het inschrijvingsbewijs staat..;
Elke eigenaar moet wettelijk verplicht zijn wagen verzekeren...
Elke eigenaar moet wettelijk verplicht zijn wagen verzekeren...
Dat de eigenaar ervoor moet zorgen dat de wagen verzekerd is snap ik.
Maar moet de verzekering ook verplicht op naam van de eigenaar staan? Zoals mijn verzekeraar beweerd?
Maar moet de verzekering ook verplicht op naam van de eigenaar staan? Zoals mijn verzekeraar beweerd?
Klopt niet. Je bent eigenaar van het inschrijvingsbewijs en de nummerplaat. Kijk maar eens op je inschrijvingsbewijs. Daar staat letterlijk op "dit kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs van het voertuig."
Het is perfect mogelijk om een auto te kopen en in te schrijven op naam van pakweg uw moeder. Het enige wettelijke eigendomsbewijs van het voertuig is de factuur.
De naam op het verzekeringsbewijs moet dezelfde naam zijn als op het inschrijvingsbewijs maar niet noodzakelijk dezelfde als op de factuur van de wagen.
Als je iemand anders hoofdbestuurder wil maken (bijvb, kind, vrouw, moeder, vader, enz) dan moet je dit melden aan de verzekering omdat de polis aangepast kan worden.
Het is perfect mogelijk om een auto te kopen en in te schrijven op naam van pakweg uw moeder. Het enige wettelijke eigendomsbewijs van het voertuig is de factuur.
De naam op het verzekeringsbewijs moet dezelfde naam zijn als op het inschrijvingsbewijs maar niet noodzakelijk dezelfde als op de factuur van de wagen.
Als je iemand anders hoofdbestuurder wil maken (bijvb, kind, vrouw, moeder, vader, enz) dan moet je dit melden aan de verzekering omdat de polis aangepast kan worden.