Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
Re: Pensioen deal juli 2023 - min pensioen - 20j effectief gewerkt
En daar benoemt u het grote probleem.
Een gehandicapten sticker op de vooruit en dan gaan mountainbiken nog zoiets.
Dus er loopt hier ter lande wel wat meer mis.
Een ander vb men krijgt verbod om met de auto te rijden wegens gezondheidsredenen.
Door wie en wat het gecontroleerd (lijkt me logisch rijbewijs inleveren dan)
Nu gaan ze de baan op en veroorzaken miserie en wie mag er voor opdraaien de belasting betaler.
Er loopt heel wat meer mis dan zo gezegde luieriken die niet willen werken.
Het grootste probleem is dat er niet voldoende werk is voor alle mensen die kunnen en zelfs willen werken...
De auto-matisatie en robo-tisatie heeft daar een belangrijke rol in gespeeld...
De auto-matisatie en robo-tisatie heeft daar een belangrijke rol in gespeeld...
Laatst gewijzigd door ludo op 11 juli 2023, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Het schijnt dat AI voor nog minder jobs zal zorgen. Maar was dat niet de ideale maatschappijvisie in de tijd dat de computers opkwamen: dat computers en robots al het werk zouden doen en de mensen moesten niets meer zelf doen, vrije tijd met hopen, enkel maar van het leven genieten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Terwijl net in deze sectoren er een schrijnend tekort aan personeel is. Als ik kijk wat er elke dag binnenstroomt op linkedin..
Maarja, een A2er/A3 in elektriciteit/mechanica klinkt niet zo aantrekkelijk als industriele wetenschappen. Kijk maar eens naar het aantal leerlingen per richting in het middelbaar. Misschien begint daar het probleem al?
Wat mij toch nog steeds onduidelijk blijft en waar ik niets over hoor ivm die 20 jaar effectief gewerkt voor een minimumpensioen is hoe het zit met verschillende stelsels.
Vroeger was het blijkbaar zo dat om recht te hebben op een minimumpensioen men als werknemer 30 jaar moest gewerkt hebben en als ambtenaar 20 jaar. Maar indien men bv. 25 jaar als werknemer had gewerkt en dan nog 18 jaar als ambtenaar had men geen recht op een minimumpensioen.
Nu het over die 20 jaar effectief gewerkt gaat wordt nergens met een woord gerept over verschillende stelsels. Is 5 jaar als werknemer en 15 jaar als ambtenaar dan goed om recht te hebben op het minimumpensioen of moet het 20 jaar binnen hetzelfde stelsel zijn?
Vroeger was het blijkbaar zo dat om recht te hebben op een minimumpensioen men als werknemer 30 jaar moest gewerkt hebben en als ambtenaar 20 jaar. Maar indien men bv. 25 jaar als werknemer had gewerkt en dan nog 18 jaar als ambtenaar had men geen recht op een minimumpensioen.
Nu het over die 20 jaar effectief gewerkt gaat wordt nergens met een woord gerept over verschillende stelsels. Is 5 jaar als werknemer en 15 jaar als ambtenaar dan goed om recht te hebben op het minimumpensioen of moet het 20 jaar binnen hetzelfde stelsel zijn?
Velen denken dat technische richtingen minderwaardig zijn, echter NIKS is minder waar.vliejsklak schreef: ↑11 juli 2023, 12:45Terwijl net in deze sectoren er een schrijnend tekort aan personeel is. Als ik kijk wat er elke dag binnenstroomt op linkedin..
Maarja, een A2er/A3 in elektriciteit/mechanica klinkt niet zo aantrekkelijk als industriele wetenschappen. Kijk maar eens naar het aantal leerlingen per richting in het middelbaar. Misschien begint daar het probleem al?
Een goede technieker (vakman) verdient zijn brood maar al te goed en zal steeds werk hebben/vinden.
Spreek van ondervinding.
Zoek maar eens een schrijnwerker, loodgieter, tuinman, schilder die voor minder dan 50 euro per uur wil komen. Veel succes.
De Kamer heeft het licht op groen gezet voor de langverwachte pensioenhervorming van minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS). Het gaat onder meer om de herinvoering van de pensioenbonus.
De nieuwe hervorming voert opnieuw een pensioenbonus in. In tegenstelling tot de eerdere plannen wordt die netto en niet bruto uitbetaald. De eenmalige uitkering kan oplopen tot ruim 22.000 euro voor wie drie jaar langer werkt. (De Morgen)
De nieuwe hervorming voert opnieuw een pensioenbonus in. In tegenstelling tot de eerdere plannen wordt die netto en niet bruto uitbetaald. De eenmalige uitkering kan oplopen tot ruim 22.000 euro voor wie drie jaar langer werkt. (De Morgen)
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Communicatie hierover is ook weer super in de media ...
"Tot 33,975 euro bonus" als je langer werkt en in het artikel zelf vind je buiten "pensioenbonus tot meer dan 30.000 euro" enkel het effectief bedrag van 22.650 euro als je 3 jaar langer blijft werken.
( Bedankt VRT Nws voor de klare taal ...
)
"Tot 33,975 euro bonus" als je langer werkt en in het artikel zelf vind je buiten "pensioenbonus tot meer dan 30.000 euro" enkel het effectief bedrag van 22.650 euro als je 3 jaar langer blijft werken.
( Bedankt VRT Nws voor de klare taal ...

Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Deze nieuwe wet waar ze zolang over gedaan hebben gaat er ook duidelijk voor zorgen dat de pensioenen betaalbaar gaan blijven: " De nieuwe oefening levert volgens de regering een besparing van 0,5 procent van het bruto binnenlands product op tegen 2070" ( bron HLN )
We kunnen alvast niet meer zeggen dat deze regering geen toekomst gerichte beslissingen durft nemen ...
We kunnen alvast niet meer zeggen dat deze regering geen toekomst gerichte beslissingen durft nemen ...

Make Spaargids " Great Again ! "
Tegen 2070 ... Zover moet je zelfs niet vooruitkijken. De volgende regering maakt de wet misschien alweer ongedaan omdat er geen geld voor de pensioenbonus is. Zoals de verlaagde roerende voorheffing van 15% op de volkslening op 10 jaar van 2014. Twee jaar later maakte een nieuwe regering er terug 30% van.
-
- Full Member
- Contacteer:
Wat is, voor de maatschappij, eigenlijk de meerwaarde dat iemand van in de zestig drie jaar langer werkt ? En verantwoord die eventuele "meerwaarde" dan het uitgekeerde bedrag ? Ik stel me er toch vragen bij.
(Zouden ziektedagen trouwens meetellen voor het bepalen van die drie jaar langer werken ?)
-
- Verbannen Gebruiker
De bedrijven krijgen hun vacatures niet ingevuld, op alle niveaus van opleiding.Abatoetnie schreef: ↑5 april 2024, 12:59 Wat is, voor de maatschappij, eigenlijk de meerwaarde dat iemand van in de zestig drie jaar langer werkt ?
Langer werken is goed voor de economie; zorgt voor groei. En is dus goed voor de maatschappij. En de staatsfinanciën. En voor de welvaart.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Geen enkele meerwaarde, ze zullen juist minder pensioenen moeten uitbetalen bij wie 3 jaar langer werkt, 1 deel zal die 3 jaar niet halen.Abatoetnie schreef: ↑5 april 2024, 12:59Wat is, voor de maatschappij, eigenlijk de meerwaarde dat iemand van in de zestig drie jaar langer werkt ? En verantwoord die eventuele "meerwaarde" dan het uitgekeerde bedrag ? Ik stel me er toch vragen bij.
(Zouden ziektedagen trouwens meetellen voor het bepalen van die drie jaar langer werken ?)
Als je eens om U heen kijkt, hoeveel mensen sterven niet net voor hun pensioen, of als ze net op pensioen zijn gegaan. Heb er hier in de buurt al zo veel geweten, net op pensioen en magere Hein komt hen halen.

Op die 3 jaar tijd betalen die een stuk meer aan belastingen dan de 30.000 euro die ze maximaal krijgen als bonus. Bovendien moet je dan geen pensioen aan hun uit betalen in die periode.Abatoetnie schreef: ↑5 april 2024, 12:59 Wat is, voor de maatschappij, eigenlijk de meerwaarde dat iemand van in de zestig drie jaar langer werkt ? En verantwoord die eventuele "meerwaarde" dan het uitgekeerde bedrag ? Ik stel me er toch vragen bij.
Daarnaast is het op die leeftijd een gegeven dat vanaf een jaar of 60 je kans op overlijden jaar na jaar sneller begint toe te nemen. Indien je die groep dus 3 jaar langer aan het werk kan houden, zullen er al een aantal afvallen waaraan je nooit een pensioen zult moeten betalen. Waarom denk je dat ze de pensioenleeftijd altijd maar willen optrekken? Het is niet dat we allemaal zoveel ouder worden dan pakweg 30-40 jaar geleden. De leeftijd optrekken is gewoon de makkelijkste manier om alles betaalbaar te houden.
Ik zou dan ook niemand aanraden om tijd te verkopen voor een cheque. Het is het gewoon niet waard.