Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Sparen optimaliseren voor een jaartje loopbaanonderbreking
Dat hangt van je uitgavenpatroon af. Als ik daarnet schreef over 400x je maanduitgaven, dan komt dat ergens vandaan:tuinder666 schreef: ↑4 juni 2024, 11:31 De financiele middelen zitten ondertussen hier toch al een stuk boven het half miljoen eur (exclusief waarde eigen woning). Niet genoeg om gewoon te stoppen met alles. Of is dat louter een gedacht?
- De laatste 200 jaar is het in de westerse wereld mogelijk gebleken jaarlijks 3% van je kapitaal te oogsten zonder het op te souperen. (De Trinity-studie geeft ook aan dat je je in de meeste gevallen geen zorgen moet maken als je dertig jaar lang jaarlijks 4% oogst.)
- Uiteraard gaat dit maar op voor zover je een beetje verstandig investeert of belegt. Wie zich laat vangen aan 3% instapkosten en 2% lopende kosten zal het bijvoorbeeld niet lang uitzingen.
- 3% per jaar is 0.25% per maand of 1/400.
Dus... heb je 400x je maanduitgaven aan geïnvesteerd vermogen, dan kan je stoppen met werken. Merk op:
- In je maanduitgaven zeker ook belastingen en sociale bijdragen meetellen. Dat zijn ook uitgaven!
- Denk ook of je eens gestopt met werken meer of net minder gaat uitgeven. Misschien reis je meer, maar op goedkopere momenten? Misschien wil je geen (tweede) auto meer? Etcetera.
- Als je rekent op een pensioen kan er van die 400x nog iets vanaf. Zie o.a. https://engaging-data.com/will-money-last-retire-early/ .
400 keer maandlasten ? 400 maanden = 33,3 jaar. Mss goed voor een 40-jarige, maar als je naar de 60 gaat mag je die 400 voor mijn part bijna halveren./color]tuinder666 schreef: ↑4 juni 2024, 13:49Voor mij mag je zijn wat je wilt: dus een huisman Merci.
Volgens de voorgaande website "geen enkel wettelijk statuut...." Beroep is dan huisman, zo staat het op alle officiële documenten. Statuut zal dan persoon ten laste zijn en behoor ik tot de inactieve bevolking.
of Persoon ten laste? Inactieve bevolking?
Absoluut. Leeftijd, pensioen en maandlasten zijn de belangrijkste factoren.
Op https://engaging-data.com/will-money-last-retire-early/ kan je je eigen omstandigheden modelleren en (vor velen) bevattelijk grafisch voorstellen.