Aandelenportefeuille op latere leeftijd/erfenisrechten ?
-
PiepeNolleke
Re: Aandelenportefeuille op latere leeftijd/erfenisrechten ?
Elk heeft 50% ervan. Sterft 1 dan gaat die 50% naar de erfgenamen, afhankelijk van testament en kinderen of niet. Gaat die 50% naar partner, dan betaalt partner successie op die 50%. Gaat het over groot bedrag, dan is het veel successierechten.
-
PiepeNolleke
Beste is schenken aan de kinderen, op voorwaarde dat overblijvende partner het niet nodig heeft.karine schreef: ↑9 juni 2024, 09:15 Mijn ouders (vader 80), (moeder 78) hebben nog een grote aandelenportefeuille met holdings.
Mijn vader beheert alles maar laat regelmatig toch eens horen dat hij aanvoelt dat het leven op zijn einde loopt.
Nu was mijn vraag wat kan hij best doen om de vele erfenisrechten te ontwijken ?
De aandelenportefeuille laten staan zodat deze later in de handen van de 2 kinderen terecht komt of de portefeuille nu verkopen en het vrijgekomen geld eventueel via een bankgift aan de kinderen schenken ?
Kinderen kunnen zelf kiezen of ze 3% schenkingrechten betalen of niet.
Je kunt rechtstreeks de portefeuille schenken. Je moet niet verkopen. Je mag en dan geld geven, maar hoeft niet.
Steeds voldoende bewijzen voorzien dat het om schenking gaat. En bewijzen dat schenking op welke dag gebeurd is.
-
PiepeNolleke
Schenkingen van ouders naar kinderen loopt dikwijls verkeerd.
Schenken naar andere bank?
Gewoon transfereren, en dan schenken.
Of veel beter: schenken, en dan doet ieder kind wat het wil. Transfereren of niet.
Slechtste keuze: het schenken aan alle kinderen op 1 gemeenschappelijke rekening.
Veel schenkende ouders willen toch controle houden op geschonken geld. Vb door op gemeenschappelijke rekening te schenken. Door emotionele druk uit te oefenen: ik wil niet dat jullie mijn aandelen verkopen en in ETF stoppen, want dat is dan zeggen dat ik het slecht gedaan heb. Moeder begint dan te wenen.
Als emoties meespelen is het om zeep. Schenken wil zeggen: definitief en onvoorwaardelijk afstand doen. Wie krijgt, doet ermee wat hij wil. Wie dat niet accepteert, is niet klaar om te schenken. Zou beter niets schenken. Zorgt alleen voor spanning en soms ruzies.
Zijn de ouders emotioneel niet klaar hiervoor, dan moeten ze niet denken aan schenken.
Schenken naar andere bank?
Gewoon transfereren, en dan schenken.
Of veel beter: schenken, en dan doet ieder kind wat het wil. Transfereren of niet.
Slechtste keuze: het schenken aan alle kinderen op 1 gemeenschappelijke rekening.
Veel schenkende ouders willen toch controle houden op geschonken geld. Vb door op gemeenschappelijke rekening te schenken. Door emotionele druk uit te oefenen: ik wil niet dat jullie mijn aandelen verkopen en in ETF stoppen, want dat is dan zeggen dat ik het slecht gedaan heb. Moeder begint dan te wenen.
Als emoties meespelen is het om zeep. Schenken wil zeggen: definitief en onvoorwaardelijk afstand doen. Wie krijgt, doet ermee wat hij wil. Wie dat niet accepteert, is niet klaar om te schenken. Zou beter niets schenken. Zorgt alleen voor spanning en soms ruzies.
Zijn de ouders emotioneel niet klaar hiervoor, dan moeten ze niet denken aan schenken.
-
PiepeNolleke
Notaris speelt geen rol. Je schrijft een aangetekende brief: ik ga je 500.000 schenken.
Je schrijft 500.000 over. Zonder mededeling !!!!
De ander stuurt aangetekende brief: dank u voor de 500.000
De ander heeft dan de keus: de schenkingsrechten betalen of niet. De schenker heeft daar niets mee te doen.
Je kunt niet meer dan 50% aan om het even wie schenken. Bisschop mag denken en vinden wat hij wil.
Een schenking met zo'n voorwaarde is geen schenking.PiepeNolleke schreef: ↑15 juni 2024, 12:56 Beste is schenken aan de kinderen, op voorwaarde dat overblijvende partner het niet nodig heeft.
PiepeNolleke schreef: ↑15 juni 2024, 14:22 Schenken wil zeggen: definitief en onvoorwaardelijk afstand doen. Wie krijgt, doet ermee wat hij wil. Wie dat niet accepteert, is niet klaar om te schenken. Zou beter niets schenken. Zorgt alleen voor spanning en soms ruzies.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 juni 2024, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Er staan in de posts hierboven wel een reeks onnauwkeurigheden ivm schenken en reservatair gedeelte.
Dit is een goede start: https://www.notaris.be/successieplannin ... n-vermogen
Of er wel of niet erfenisrechten moeten betaald worden is dan weer een ander punt.
Dit is een goede start: https://www.notaris.be/successieplannin ... n-vermogen
Of er wel of niet erfenisrechten moeten betaald worden is dan weer een ander punt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik zou toch maar oppassen met alles weg te schenken. Geschonken is geld kwijt. Je berooft jezelf in je oude dag van je spaargeld, je zekerheid en je vrijheid. Mocht er nog iets gebeuren dan hang je af van de goede wil van je kinderen.
Keytrade heeft er recent vrij goed artikel over:karine schreef: ↑9 juni 2024, 09:15 Mijn ouders (vader 80), (moeder 78) hebben nog een grote aandelenportefeuille met holdings.
Mijn vader beheert alles maar laat regelmatig toch eens horen dat hij aanvoelt dat het leven op zijn einde loopt.
Nu was mijn vraag wat kan hij best doen om de vele erfenisrechten te ontwijken ?
De aandelenportefeuille laten staan zodat deze later in de handen van de 2 kinderen terecht komt of de portefeuille nu verkopen en het vrijgekomen geld eventueel via een bankgift aan de kinderen schenken ?
https://www.keytradebank.be/nl/onze-blo ... e-schenken
ook Deutsche bank:
https://www.deutschebank.be/nl/nieuws-e ... bruik.html
Je kan dus een portefeuille schenken via een gewone bankgift, zonder dat er een notaris/schenkingsrechten hoeven aan te pas komen.
Een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik is ook een optie. Zeker als uw vader graag wat controle houdt/zijn beleggingen nog wel wil opvolgen.
Dan moet je wel bij notaris langs en schenkingsrechten ophoesten, maar je schakelt er wel het risico van overlijden binnen de 3 jaar mee uit, wat wellicht aanzienlijk hogere erfbelastingen zou betekenen.
Dit is uiteraard ook een bankgift, bij overlijden binnen de 3 jaar moet je die opnemen in aangifte en dus 9% of 27% erfbelasting betalen.
Een (goed gedocumenteerde) bankgift kan je laten registreren, naar eigen keuze.
Je kan dat geld nadien nog altijd op een gemeenschappelijke rekening zetten en ouders bankkaart geven.
Maar overweeg toch eens schenking met voorbehoud vruchtgebruik.
Vruchtgebruik = inning dividenden blijft dan bij uw ouders.
Bedankt alvast voor de tips.
Hiermee kunnen we zeker verder.
@Yaris,
Het geld interesseert me eigenlijk niet hoor, ik vind het alleen jammer dat iemand die tot zijn 65ste elke dag gewerkt heeft (de man is in zijn loopbaan geen 10 dagen ziek thuis geweest) zijn zuur verdiende geld dat al zwaar belast was dan nog eens een keer door vadertje staat moet laten belasten.
De slimme grote jongens weten hier wel onderuit te komen dus ik zou ook niet weten waarom wij dit niet kunnen.
Natuurlijk wat ik voorstel, dan moet er 200% vertrouwen zijn tussen de kinderen en de ouders onderling maar dat is er ook altijd wel geweest en het blijft theorie natuurlijk. Stel dat ik en mijn zus zouden sterven voor hen, wat dan ?
We gaan dus de andere opties verder bekijken en nog eens informeren bij een notaris.
Hiermee kunnen we zeker verder.
@Yaris,
Het geld interesseert me eigenlijk niet hoor, ik vind het alleen jammer dat iemand die tot zijn 65ste elke dag gewerkt heeft (de man is in zijn loopbaan geen 10 dagen ziek thuis geweest) zijn zuur verdiende geld dat al zwaar belast was dan nog eens een keer door vadertje staat moet laten belasten.
De slimme grote jongens weten hier wel onderuit te komen dus ik zou ook niet weten waarom wij dit niet kunnen.
Natuurlijk wat ik voorstel, dan moet er 200% vertrouwen zijn tussen de kinderen en de ouders onderling maar dat is er ook altijd wel geweest en het blijft theorie natuurlijk. Stel dat ik en mijn zus zouden sterven voor hen, wat dan ?
We gaan dus de andere opties verder bekijken en nog eens informeren bij een notaris.
Schenking met recht van terugkeer bij vooroverlijden.
Het lijkt me wel verstandig die brieven wat beter op te stellen. Zoals jij het nu voorstelt kan het heel goed problemen geven.PiepeNolleke schreef: ↑15 juni 2024, 14:29Notaris speelt geen rol. Je schrijft een aangetekende brief: ik ga je 500.000 schenken.
Je schrijft 500.000 over. Zonder mededeling !!!!
De ander stuurt aangetekende brief: dank u voor de 500.000
De ander heeft dan de keus: de schenkingsrechten betalen of niet. De schenker heeft daar niets mee te doen.
Je kunt niet meer dan 50% aan om het even wie schenken. Bisschop mag denken en vinden wat hij wil.