Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
  • Bank Awards 2025
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Spaarrekeningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Getrouwheidspremie belastingbrief

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
59 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
TIP
Gebruik onze tools spaarrentes vergelijken - Simulatie van uw rendement - Vergelijk kredietwaardigheid
platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

Re: Getrouwheidspremie belastingbrief

• Citeer

Bericht door platin » 16 juni 2024, 10:55

Word precies tijd dat in het digitale tijdperk de fiscus dit werk op zich neemt.
Allee voor sommigen toch.
Als ze moeten ontvangen weten ze het als de beste.
Als ze iets moeten aangeven bladzijden vol.

Het nut van vele banken waar spaar geld staat is een groot kluwen wat een forum mag oplossen.

Zelf er ook 3

Een die het werk van automatische betalingen doet.
Een voor de dag dagelijkse zaken.
Een andere voor de centen.
En mijn money 97 program om de boel overzichtelijk te houden.
Estate Guru believer.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 16 juni 2024, 11:47

Klopt, en ze vergeten ook de jaarlijkse overzichtsfiche (1) per spaarrekening. Diezelfde fiche die ze gebruikten om de ontvangen basisrente en getrouwheidspremie na te kijken.

(1) Waarbij ook de discussie ontstond of rente en getrouwheidspremie op 1/1 ontvangen nu bij dit of vorig kalenderjaar hoort. M.a.w. aan te geven in volgend asnslagjaar of huidig aanslagjaar. Omdat sommige banken die in het overzicht van huidig kalenderjaar opnamen en andere in dat van vorig kalenderjaar. EarthNvstr1 heeft dat toen in detail uitgezocht.

(2) De berekeningen in voorgaande posts zijn steeds voor een alleenstaande of een echtgeno(o)t(e) getrouwd onder het zuivere stelsel van scheiding van goederen.

iejoor
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer iejoor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door iejoor » 16 juni 2024, 15:10

Tycoon schreef: ↑16 juni 2024, 11:47 Klopt, en ze vergeten ook de jaarlijkse overzichtsfiche (1) per spaarrekening. Diezelfde fiche die ze gebruikten om de ontvangen basisrente en getrouwheidspremie na te kijken.

(1) Waarbij ook de discussie ontstond of rente en getrouwheidspremie op 1/1 ontvangen nu bij dit of vorig kalenderjaar hoort. M.a.w. aan te geven in volgend asnslagjaar of huidig aanslagjaar. Omdat sommige banken die in het overzicht van huidig kalenderjaar opnamen en andere in dat van vorig kalenderjaar. EarthNvstr1 heeft dat toen in detail uitgezocht.
Je geeft de intresten aan die in 2023 verworven zijn. Of ze in 2023 uitbetaald werden of begin 2024 maakt niet uit.
Op die manier wordt éénzelfde regel gehanteerd voor alle banken.

Op 24 mei 2021 heeft Yaris deze vraag beantwoord met verwijzing naar een krantenartikel.
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510056

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 16 juni 2024, 15:30

iejoor schreef: ↑16 juni 2024, 15:10 Je geeft de intresten aan die in 2023 verworven zijn. Of ze in 2023 uitbetaald werden of begin 2024 maakt niet uit.
Op die manier wordt éénzelfde regel gehanteerd voor alle banken.
Klopt.
iejoor schreef: ↑16 juni 2024, 15:10 Op 24 mei 2021 heeft Yaris deze vraag beantwoord met verwijzing naar een krantenartikel.
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510056
Een krantenartikel waarin het woord verworven niet 1 keer voorkomt ... ;)

Dit was de wegwijzer naar het antwoord n.m.i.:
bepaling-inkomstenjaar-ontvangen-intres ... ml#p510695
Met dank aan dit forumlid met nog altijd slechts 1 bericht: member57902.html

luccc
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer luccc
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door luccc » 16 juni 2024, 16:53

Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
Mag die van de intresten afgetrokken worden?
Zoja, past Argenta dit zelf zo toe?
Indien dit mag en Argenta past dit niet toe en ik ontvang (voor 2023) 980,09 euro intresten;dan heb ik op (0,09/0,85=)11cent 2 cent teveel betaald.
Nu lijkt dit muggeziften, maar hoe kan je de aangifte correct invullen als je geen gedetailleerde afrekening krijgt?
Wordt het niet toegepast en mag het afgetrokken worden en je krijgt op een andere rekening vb 2000 euro intrest, dan heb je wederom op 11 cent, 2 cent teveel
betaald.
De wetgever heeft er op die manier een soep van gemaakt, waar de balletjes zeer moeilijk terug te vinden zijn.
Veel beter en eenvoudiger zou zijn:
-Op alles 15% afhouden en dan teveel betaald (15% van 980) terugkrijgen via belastingaangifte.
-Niks afhouden en alle intresten invullen op belastingaangifte; het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling.

Wie heeft zo'n berekening uitgevonden? en hoe wordt dit in andere landen gedaan?

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 16 juni 2024, 17:03

luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
Indien dit mag en Argenta past dit niet toe en ik ontvang (voor 2023) 980,09 euro intresten;dan heb ik op (0,09/0,85=)11cent 2 cent teveel betaald.
Nu lijkt dit muggeziften, maar hoe kan je de aangifte correct invullen als je geen gedetailleerde afrekening krijgt?
Wordt het niet toegepast en mag het afgetrokken worden en je krijgt op een andere rekening vb 2000 euro intrest, dan heb je wederom op 11 cent, 2 cent teveel
betaald.
De wetgever heeft er op die manier een soep van gemaakt, waar de balletjes zeer moeilijk terug te vinden zijn.
Niemand ligt wakker van die 0,11 euro.
Echt waar, doe ermee wat je wil... maar volgens mij mag je die niet in mindering brengen.
luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Veel beter en eenvoudiger zou zijn:
-Op alles 15% afhouden en dan teveel betaald (15% van 980) terugkrijgen via belastingaangifte.
Inderdaad.
Los van die 0,11 euro bij Argenta.
luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 -Niks afhouden en alle intresten invullen op belastingaangifte; het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling.
Het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling op de aangegeven intresten.
Liever niet dus.
luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Wie heeft zo'n berekening uitgevonden? en hoe wordt dit in andere landen gedaan?
De berekening is één ding, de behandeling ervan is nog iets anders.
In andere landen zijn ze over het algemeen iets pragmatischer volgens mij, maar dat kan evengoed een illusie zijn. ;)

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 16 juni 2024, 18:55

luccc schreef: ↑16 juni 2024, 16:53 Hoe zit het met de 0,11 euro die Argenta jaarlijks aanrekent op een spaarrekening?
betaald.
-Niks afhouden en alle intresten invullen op belastingaangifte; het rekenprogramma verrekent dan de vrijstelling.

Wie heeft zo'n berekening uitgevonden? en hoe wordt dit in andere landen gedaan?
De 11 eurocent, eigenlijk 15 eurocent, zegelrecht voor je zichtrekening. Die ben je verschuldigd en mag je niet van de interesten van je gereglementeerde spaarrekening aftrekken. Dat zijn ook geen innings- en bewaringskosten dus kan je ze ook niet in je belastingaangifte opnemen. Mocht je ze al opnemen houd de fiscus er geen rekening mee. Het rv tarief van 15% is lager dan de eerste belastingschaal van 25%. Daarom worden je gereglementeerde spaarrekeningintersten aan dat afzonderlijk tarief en niet volgens het progressief tarief belast. De innings en bewaringskosten worden enkel in rekening gebracht als je marginaal tarief lager is dan het toepasselijke rv tarief. In de praktijk enkel als je dus in de 25% belastingschaal wordt belast. Door de afschaffing van de 30% belastingschaal heeft het aangeven van de innings- en bewaringskosten meestal geen effect meer. Omdat je marginaaltarief toch meestal 45% of 50% is. Dan moeten ze de roerende inkomsten afzonderlijk belasten en dat is steeds zonder kostenaftrek. Die afzonderlijke belasting is namelijk de bevrijdende roerende voorheffing.

PS: Het zegelrecht bedraagt 0,15€ en wordt ook door KBC, Belfius en de andere Belgische banken geïnd. Zie
https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... htrekening

PaperbackWriter
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer PaperbackWriter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PaperbackWriter » 23 juni 2024, 12:00

Nog nooit heb ik geweten dat Argenta kosten aanrekent op gereglementeerde spaarrekeningen.
Waarschijnlijk bedoel je de verplichte 0,15 € taks op zichtrekeningen die (in tegenstelling tot de meeste andere banken) door Argenta effectief doorgerekend wordt aan de klanten. Deze taks is niet aftrekbaar van de rentes in de belastingaangifte.

PaperbackWriter
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer PaperbackWriter
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door PaperbackWriter » 23 juni 2024, 12:13

Tycoon schreef: ↑16 juni 2024, 18:55 PS: Het zegelrecht bedraagt 0,15€ en wordt ook door KBC, Belfius en de andere Belgische banken geïnd. Zie
https://www.belfius.be/webapps/nl/selfc ... htrekening
Dat moet dan nieuw zijn toch?
Banken zijn deze taks of zegelrecht wél verschuldigd aan de overheid maar rekenen dit in principe niet door aan hun klanten zolang er geen negatief saldo is op hun zichtrekening.
Ook op dit forum wordt hierover alleen door Argentaklanten geklaagd.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 23 juni 2024, 13:28

Neen, is niet nieuw. Ik betaalde in 2014 nog zegelrecht op de intersten van mijn KBC-zichtrekening. In 2023 inderdaad geen zegelrecht maar ook 0€ interest op die zichtrekening.

KBC rekent/de het zegelrecht niet aan zolang de interstvoet op 0% staat/stond en je ook geen interest kreeg of moest betalen.

DeJos
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer DeJos
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DeJos » 23 juni 2024, 13:56

Ik vind dit overzichten toch niet echt terug hoor.

Bij Aion bank heb ik bijvoorbeeld mijn rekening afgesloten. Daar kan ik totaal niets meer van terug vinden.
Ik ga er dan vanuit dat ik alles bij elkaar optel en dat er vanaf 980€ 15% RV ingehouden is geweest.

Navragen is voor mij geen optie aangezien ze mijn basisrente nog niet hebben uitbetaald na het sluiten van de rekening. Dat verhaal zit ondertussen bij de ombudsdienst.

voorheenCP1234
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door voorheenCP1234 » 23 juni 2024, 15:07

betaald.

+1, zou ook het eerlijkste zijn, geen gefoefel meer mogelijk, geen fouten en geen "stress" om alles correct in te vullen en als bonus voor de staat hoogstwaarschijnlijk meer inkomsten.
Maar dat zou voor dit apenland weer te makkelijk en logisch zijn, liever kroterij constructies maken ...
Make Spaargids " Great Again ! "

coenen
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer coenen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door coenen » 24 juni 2024, 00:56

DeJos schreef: ↑23 juni 2024, 13:56 Ik vind dit overzichten toch niet echt terug hoor.

Bij Aion bank heb ik bijvoorbeeld mijn rekening afgesloten. Daar kan ik totaal niets meer van terug vinden.
Ik ga er dan vanuit dat ik alles bij elkaar optel en dat er vanaf 980€ 15% RV ingehouden is geweest.

Navragen is voor mij geen optie aangezien ze mijn basisrente nog niet hebben uitbetaald na het sluiten van de rekening. Dat verhaal zit ondertussen bij de ombudsdienst.
Ongelooflijk! Ik heb vorig jaar dus exact hetzelfde meegemaakt met Aion. Alles afgesloten en moeten dreigen met inschakelen ombudsman om alsnog mijn basisrente uitbetaald te krijgen. Ik snap niet dat die dat oneerlijke spelletje blijven spelen. Hebben die nog veel klanten over vraagt een mens zich af...

DeJos
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer DeJos
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DeJos » 24 juni 2024, 22:49

Ik heb er alles weggehaald en bij alle 3 de datum van getrouwheidspremies moeten klagen want ze betaalden eerst niets, en daarna het verkeerde. Dat is uiteindelijk na 2 maanden goed gekomen. Ik heb hun moeten vertellen hoeveel ze me nog tegoed hadden. (proportionele getrouwheidspremie)
Nu nog de basisrente. Gelukkig is dat maar een klein bedrag.

Echt een bende amateurs daar en blij dat ik daar weg ben.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

59 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Terug naar “Spaarrekeningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy