Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Tak23
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Slimme investering?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
29 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Kies de beste tak 23 belegging via onze vergelijker
MeneerParmentier
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer MeneerParmentier
Verstuur privébericht

Re: Slimme investering?

• Citeer

Bericht door MeneerParmentier » 11 oktober 2024, 14:22

the_bishop schreef: ↑11 oktober 2024, 13:43iwda
Hoewel ik zelf een grote voorstander ben van IWDA (of een ander goed gediversifieerd low cost index fonds), vind ik dit te kort door de bocht. Mogelijk is TS niet bereid om 50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd.

ConradR

• Citeer

Bericht door ConradR » 11 oktober 2024, 14:56

MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 12:20 In het beste geval zul je met die Tak23 niet heel veel geld verliezen tov de inflatie. Een interessante investering is het geenszins.
Verstandig investeren begint met het bepalen van de juiste asset allocatie, niet met het bepalen welk financieel instrument je gaat aankopen.
In het beste geval win je geld met die Tak23 (ook tov de inflatie) ... maar minder dan wanneer je in andere gelijkaardige producten (zoals ETF's) zou investeren.
Dit omwille van de kostenstructuur van een Tak23.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 11 oktober 2024, 15:00

MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 14:22
Hoewel ik zelf een grote voorstander ben van IWDA (of een ander goed gediversifieerd low cost index fonds), vind ik dit te kort door de bocht. Mogelijk is TS niet bereid om 50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd.
Tak23 beschermt OP ook zeker niet van mogelijk `50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd`.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

plemmens
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer plemmens
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door plemmens » 11 oktober 2024, 15:25

OP spreekt van een horizon van 10 jaar.
Ik heb, ter informatie, even de evolutie van 3 ETF's (IWDA, CSPX, IMIE) gedurende de laatste 10 jaar naast mekaar gezet.
Ik vermoed dat er weinig Tak 23 verzekeringsfondsen zijn die dat rendement halen.
Ik kan mij vergissen maar heb ook het gevoelen dat op 10 jaar het risico met een (of enkele) goed gespreidde ETF niet hoger is dan met een agressieve TAK 23.
ETF_vgl.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MeneerParmentier
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MeneerParmentier » 11 oktober 2024, 15:59

B7H4long schreef: ↑11 oktober 2024, 15:00 Tak23 beschermt OP ook zeker niet van mogelijk `50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd`.
Dat hangt allemaal af van hoe het instrument samengesteld is. Er zijn bijvoorbeeld tak23's met een vaste loopduur en kapitaalsgarantie. De "Tak-23 Athora" waarvan TS spreekt mist alle transparantie op dat vlak.
Laatst gewijzigd door MeneerParmentier op 11 oktober 2024, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

MeneerParmentier
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MeneerParmentier » 11 oktober 2024, 16:04

plemmens schreef: ↑11 oktober 2024, 15:25 OP spreekt van een horizon van 10 jaar.
Ik heb, ter informatie, even de evolutie van 3 ETF's (IWDA, CSPX, IMIE) gedurende de laatste 10 jaar naast mekaar gezet.
Dat is natuurlijk kort door de bocht. De volgende 10 jaar zijn niet noodzakelijk te vergelijken met de voorbije 10 jaar. Beter is om adhv een Monte Carlo simulatie een korf van mogelijke uitkomsten samen te stellen en dan te kijken wat de "range" is. Je moet nu eenmaal ook rekening houden met het minst gunstige scenario en kijken of je daar wel mee kunt leven. Veel doorsnee beleggers kunnen niet leven met de volatiliteit van een pure aandelenbelegging, en dit zorgt voor gedragsmatige fouten.

In essentie ben ik het natuurlijk wel eens om die tak23 links te laten liggen en (een deel) in een goed indexfonds te investeren. Tip: lees het boek "De hangmatbelegger" van Tim Nijsmans.

Woz

• Citeer

Bericht door Woz » 11 oktober 2024, 17:18

Iwda heeft bij mij ook de voorkeur maar ivgl met de voorstellen van grootbanken is dat wel een product waarin je wat mentaal moet in groeien.

Mijn eigen interesse in het financiële is bij mij begonnen met gewone termijnrekeningen bij de kleinere banken. Die tak-producten heb ik nooit goed begrepen, komt zo ingewikkeld over, zal wel aan mij liggen.

Van daaruit geëvolueerd richting brede indexfondsen. Nu beschouw ik voor mezelf een breed indexfonds als een spaarrekening. Je ziet die wel op en neer gaan qua bedrag dat er op staat maar je hebt (als het goed is) nooit het volledige bedrag nodig in 1 keer, je haalt er maar relatief kleine delen vanaf om te consumeren dus het maakt allemaal niet veel uit als je toevallig in een mindere periode een deeltje verkoopt.

VincentVega
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VincentVega
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VincentVega » 11 oktober 2024, 18:59

Woz schreef: ↑11 oktober 2024, 17:18 Nu beschouw ik voor mezelf een breed indexfonds als een spaarrekening.
:o :o Een toch eerder ongewone vergelijking :o :o
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid

Charlesvdw
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Charlesvdw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Charlesvdw » 11 oktober 2024, 19:57

Finny10 schreef: ↑10 oktober 2024, 21:44 Regel 2: als je geen zin/tijd hebt om je er enigzins in te verdiepen, neem dan gewoon een spaarrekening. Dan verlies je tenminste (inflatie daar gelaten) geen geld.
Of koop baar goud en leg het 10 jaar weg.
Ik zou dan eerder opteren voor een termijnrekening. Enfin kijken wat het meest opbrengt natuurlijk. Zeker van je inleg en van de rente. Geen extra kosten.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.

JulusCesar
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer JulusCesar
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door JulusCesar » 12 oktober 2024, 14:05

Mssch eerst eens kijken of het nuttig is die lening sneller af te betalen of zit hier nog een voordeel voor de belastingen aan?
Zo ja je kan nog altijd aan lange termijnsparen doen met belastings voordeel.En dat is mogelijk het enige systeem waar tak 23 niet helemaal nadelig is gezien het belastingsvoordeel. Let wel direct gaan in fondsen en trackers en aandelen Brengt om de lange termijn mogelijks nog meer op....maar LTS dwingt je tot regelmaat.
En doe je al en pensioenssparen ?
Mssch beide systemen eens bekijken gezien Bartje hier mogelijks een besparing in ziet om nieuwe contracten niet meer mogelijk te maken

Vrek
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Vrek
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Vrek » 26 januari 2025, 10:33

verwacht je 2025 geen crash na de afgelopen 2 goede jaren ?

chesini
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer chesini
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door chesini » Gisteren 17:47

Snah schreef: ↑10 oktober 2024, 20:55 Hallo,
Wij zijn een nog relatief jong koppel (35-jaar) en we zouden graag +/- 50000 gaan beleggen. We hebben reeds een huis en moeten onze lening nog 10 jaar afbetalen. Zelf zijn we tot nu toe nooit echt bezig geweest met ons spaargeld en daarom hebben we eerst enkele banken gedaan. Alle drie de banken raden op dit moment hetzelfde product aan, namelijk een tak 23.
Het meest interessant leek ons dan de keuze voor Athora, aangezien zij momenteel de 2% premietaks (bij een minimaal bedrag van 10.000 euro) op zich nemen. Wel zouden we nog 2% instapkosten moeten betalen. Als ik het goed begrepen had, moesten er geen jaarlijkse beheerskosten betaald worden. Wanneer we het geld minstens 5 jaar laten staan, moesten er ook geen uitstapkosten betaald worden.
We zijn er ons van bewust dat er geen gewaarborgd rendement is en dat ons geld zelfs minder waard kan zijn op het einde van de rit. We zijn ook bereid om een beetje risico te nemen (dynamisch profiel).
We hebben nog voldoende reserves en kunnen dit geld in principe langer dan 10 jaar missen.

Vraag 1: Lijkt dit (Tak-23 Athora) jullie een goed idee voor een'luie' belegger die er te weinig vanaf weet? (Aangezien alle banken hetzelfde voorstellen, lijkt ons dit de beste keuze).

Vraag 2: Ik lees regelmatig dat het beter is om gespreid te beleggen. Vanuit deze ooghoek bekeken, is het dan slim om te starten met 10.000 euro en dan iedere maand nog 4000 euro bij te storten tot we dan na een jaar uiteindelijk nog de 50.000 euro belegd hebben (al moet je op dit bedrag dan we waarschijnlijk weer de premietaks betalen, of vergis ik me?). Of kan ik toch beter in één keer het volldedige bedrag investeren?

Moesten jullie de Tak-23 geen goed idee vinden, mag je dit natuurlijk ook laten weten, dan kan ik me ook in deze opties nog een beetje verdiepen.

Alvast bedankt!
Ik ga antwoorden op de originele post zonder de andere antwoorden gelezen te hebben. Voor 2024 kan je per persoon maximaal 2450EUR inbrengen voor een fiscaal gunstig regime. Je moet dus niet persé 50KEUR beleggen in een TAK23. Normaliter enkel de bedragen die een belastingaftrek genereren. Je kan dus nog 45KEUR beleggen op een andere manier. Bouw de nodige voorzichtigheid in. 45KEUR op een goede termijnrekening van 1Jaar is niet slecht tov 45KEUR in een beleggingsfonds of een ETF-tracker die momenteel nog alle kanten kan uitgaan. Apprecieer de gegarandeerde opbrengst die men u wil geven en lig niet wakker van de dromen die men u voorspiegelt.

chesini
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer chesini
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door chesini » Gisteren 17:51

Finny10 schreef: ↑10 oktober 2024, 21:40
Snah schreef: ↑10 oktober 2024, 20:55 Hallo,
Wij zijn een nog relatief jong koppel (35-jaar) en we zouden graag +/- 50000 gaan beleggen. We hebben reeds een huis en moeten onze lening nog 10 jaar afbetalen. Zelf zijn we tot nu toe nooit echt bezig geweest met ons spaargeld en daarom hebben we eerst enkele banken gedaan. Alle drie de banken raden op dit moment hetzelfde product aan, namelijk een tak 23.
Het meest interessant leek ons dan de keuze voor Athora, aangezien zij momenteel de 2% premietaks (bij een minimaal bedrag van 10.000 euro) op zich nemen. Wel zouden we nog 2% instapkosten moeten betalen. Als ik het goed begrepen had, moesten er geen jaarlijkse beheerskosten betaald worden. Wanneer we het geld minstens 5 jaar laten staan, moesten er ook geen uitstapkosten betaald worden.
We zijn er ons van bewust dat er geen gewaarborgd rendement is en dat ons geld zelfs minder waard kan zijn op het einde van de rit. We zijn ook bereid om een beetje risico te nemen (dynamisch profiel).
We hebben nog voldoende reserves en kunnen dit geld in principe langer dan 10 jaar missen.

Vraag 1: Lijkt dit (Tak-23 Athora) jullie een goed idee voor een'luie' belegger die er te weinig vanaf weet? (Aangezien alle banken hetzelfde voorstellen, lijkt ons dit de beste keuze).

Vraag 2: Ik lees regelmatig dat het beter is om gespreid te beleggen. Vanuit deze ooghoek bekeken, is het dan slim om te starten met 10.000 euro en dan iedere maand nog 4000 euro bij te storten tot we dan na een jaar uiteindelijk nog de 50.000 euro belegd hebben (al moet je op dit bedrag dan we waarschijnlijk weer de premietaks betalen, of vergis ik me?). Of kan ik toch beter in één keer het volldedige bedrag investeren?

Moesten jullie de Tak-23 geen goed idee vinden, mag je dit natuurlijk ook laten weten, dan kan ik me ook in deze opties nog een beetje verdiepen.

Alvast bedankt!
Regel 1: volg nooit het de advies van de banken op, die zijn alleen maar op hun eigen belang uit. Daar kan ik je heel lang over vertelllen, als je net als ik enige tijd op vermogensbeheer hebt meegelopen op het hoofdkantoor van een grootbank.
Jawel Finny, hoe grootbanken omgaan met klanten dat is laat ons zeggen bij de haren gegrepen. En dat onder het goedkeurend oog van de nationale toezichthouder ttz de NBB.
Laatst gewijzigd door chesini op 16 mei 2025, 02:51, 4 keer totaal gewijzigd.

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » Gisteren 19:02

chesini schreef: ↑Gisteren 17:51
Finny10 schreef: ↑10 oktober 2024, 21:40

Regel 1: volg nooit het de advies van de banken op, die zijn alleen maar op hun eigen belang uit. Daar kan ik je heel lang over vertelllen, als je net als ik enige tijd op vermogensbeheer hebt meegelopen op het hoofdkantoor van een grootbank.
Jawel Finny, hoe grootbanken omgaan met klanten dat is pas - ttz ik durf het woord hier niet te posten maar begint met een m en eindigt op een a - maar laat ons zeggen bij de haren gegrepen. En dat onder het goedkeurend oog van de nationale toezichthouder ttz de NBB. Onwaarschijnlijk. Typisch voor de babanenrepubliek die BE noeemt.
Precies. Dus als je je geld aan de bank wilt schenken, volg dan gewoon hun advies op.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

29 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Tak23”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy