Rentenieren en sociale bijdragen
Rentenieren en sociale bijdragen
Even mijn situatie uitleggen:
Augustus '22 ben ik gestopt met werken; zelf ontslag ingediend en sindsdien ook niet ingeschreven als werkzoekende.
In '23 heb ik 20 dagen interimarbeid verricht verdeeld over 3 kwartalen.
Gisteren kreeg ik een brief van Solidaris met de mededeling dat mijn gezondsheidzorgen vanaf 01/25 niet meer worden terugbetaald.
In '23 heb ik uiteraard te weinig sociale bijdrage betaald met mijn 20 werkdagen. Nu vraagt Solidaris mij om al mijn inkomsten van '23 door te geven, waarschijnlijk met de bedoeling om de sociale bijdrage voor '23 te berekenen volgens het stelsel van 'ingezetene van het Rijk'.
Dit probleem is al enkele keren op dit forum ter sprake gekomen, maar een echt duidelijk antwoord daarop vind ik niet meteen terug.
Zijn er hier "ervaringsdeskundigen" die weten hoe de vork aan de steel zit ?
Wat is de 'voortgezette verzekering' en wanneer en hoe heeft men daar echt op ? Daarover is er op internet dus niets terug te vinden. Ik heb inmiddels wel een vraag daarover aan het RIZIV gesteld, maar dat antwoord zal wel even op zich laten wachten...
Is het niet zo dat je 4 kwartalen, volgend op het laatste kwartaal waarin minstens 1 arbeidsdag gepresteerd werd, je recht hebt op de voortgezette verzekering en dat de sociale bijdrage daarop wordt gebaseerd (en dus niet op het stelsel van 'ingezetene van het Rijk') ? ( 'ingezetene v/h Rijk' = Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen)
Alle nuttige info is welkom.
Augustus '22 ben ik gestopt met werken; zelf ontslag ingediend en sindsdien ook niet ingeschreven als werkzoekende.
In '23 heb ik 20 dagen interimarbeid verricht verdeeld over 3 kwartalen.
Gisteren kreeg ik een brief van Solidaris met de mededeling dat mijn gezondsheidzorgen vanaf 01/25 niet meer worden terugbetaald.
In '23 heb ik uiteraard te weinig sociale bijdrage betaald met mijn 20 werkdagen. Nu vraagt Solidaris mij om al mijn inkomsten van '23 door te geven, waarschijnlijk met de bedoeling om de sociale bijdrage voor '23 te berekenen volgens het stelsel van 'ingezetene van het Rijk'.
Dit probleem is al enkele keren op dit forum ter sprake gekomen, maar een echt duidelijk antwoord daarop vind ik niet meteen terug.
Zijn er hier "ervaringsdeskundigen" die weten hoe de vork aan de steel zit ?
Wat is de 'voortgezette verzekering' en wanneer en hoe heeft men daar echt op ? Daarover is er op internet dus niets terug te vinden. Ik heb inmiddels wel een vraag daarover aan het RIZIV gesteld, maar dat antwoord zal wel even op zich laten wachten...
Is het niet zo dat je 4 kwartalen, volgend op het laatste kwartaal waarin minstens 1 arbeidsdag gepresteerd werd, je recht hebt op de voortgezette verzekering en dat de sociale bijdrage daarop wordt gebaseerd (en dus niet op het stelsel van 'ingezetene van het Rijk') ? ( 'ingezetene v/h Rijk' = Personen ingeschreven in het Rijksregister v.d. natuurlijke personen)
Alle nuttige info is welkom.
Re: Rentenieren en sociale bijdragen
Kan men enkel genieten van de 'voortgezette verzekering' als men ingeschreven is als werkzoekende ?Re: Sabatjaar
Bericht door paul » 9 oktober 2023, 16:30
Men kan dit perfect in Belgie wel, de prijslijst is vandaag om 14 u11 gepubliceerd in deze draad.
Zeikenfondsen zijn soms prutsers en plantrekkers
Er zijn 2 mogelijkheden, ofwel via voortgezette verzekering bv men laat zich inscrhijven bij den dop, men wordt geschorst omdat men zelf ontslag heeft genomen, maar op basis van die schorsing kan men één jaar voortgezette verzekering aan het zeikenfonds betalen
Na één jaar moet men de tarief ingeschreven in het rijksregister betalen.
Als het zeieknfonds zegt dat het niet gaat, dien dan klacht bij het riziv in, of een klacht bij de ombudsdienst van het zeikenfonds
Dat lijkt mij de cruciale vraag; en het antwoord al evenzeer...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als Spaarplan zijn info eventueel zou willen delen...Re: Sabatjaar
Bericht door Spaarplan » 9 oktober 2023, 15:26
Woz schreef: ↑9 oktober 2023, 13:58
Abatoetnie schreef: ↑9 oktober 2023, 12:23
Misschien de mutualiteit zelf eens contacteren ... als die het niet weten, wie wel ?
Los daarvan wens ik je een goed sabbatjaar toe, geniet ervan ... maar 't is wel met dubbele b![]()
![]()
Bedankt voor de reacties alvast.
Ik heb al eens mijn ziekenfonds gecontacteerd maar ze lijken mijn vraag niet goed te begrijpen. En ze geven wel een antwoord maar als je doorvraagt dan stopt het.
...
Ooit hetzelfde meegemaakt. Kreeg foutieve informatie bij het ziekenfonds (van een jaloerse tegen/medewerker? - ik ging namelijk een wereldreis maken...). Ben nadien naar de vakbond geweest en daar kreeg ik de juiste informatie.
Nog een belangrijke vraag: Zijn die verplichte sociale bijdragen fiscaal aftrekbaar ?
Volgens CM wel, volgens Helan niet... (Partena, nu Helan, heeft in het verleden geweigerd om een fiscaal attest daarvoor te geven; Dat was in 2009/2010, en ik was toen slecht/onvolledig geïnformeerd).
Volgens CM wel, volgens Helan niet... (Partena, nu Helan, heeft in het verleden geweigerd om een fiscaal attest daarvoor te geven; Dat was in 2009/2010, en ik was toen slecht/onvolledig geïnformeerd).