Hybride warmtepomp
-
BRUSSELLUC
- Newbie

- Contacteer:
Hybride warmtepomp
Hallo, Ik ga binnenkort mijn gascondensatieketel moeten vervangen. Deze wordt ook gebruikt voor mijn sanitair water. Heeft er iemand ervaring met dit soort warmtepomp ? Wat is de verhouding verbruik electriciteit/gas. Mijn woning is van 2012 en goed geïsoleerd.
-
weegschaal
- Newbie

- Contacteer:
Re: Hybride warmtepomp
Ik zit sinds 1 jaar in een nieuwbouw met een geothermische WP.
De ruwbouw is gezet door een SOD firma jammer genoeg achteraf bekeken dus ik denk wel dat de isolatie beter kan.
Voor een oppervlakte van 200 m² zitten wij met een verbruik voor 3 personen aan +/-8000 kWh warmte (reken je gasverbruik maar eens uit met een rendement van 95% aan je gasketel kom je ook op je aantal kWh warmte) op dit afgelopen jaar.
Dit is zowel SWW als verwarming bij ons.
Het huis is pas bewoont vanaf mei maar de WP is opgestart in december 2023. Van december tot mei heeft deze wel maar op 16 ° gedraaid.
De warmte is opgewekt met 1000 kWh elek van het net en 500 kWh elek van de zonnepanelen.
Er zit een sturing op die de werking van de WP (met buffervat van 400l) optimaliseert als de zonnepanelen terug leveren aan het net. Dan wordt het volledige buffervat opgewarmt tot SWW temp +5° (zolang de ZP stroom aan het net leveren).
De temperaturen waaraan wij werken zijn 21 graden binnenshuis zowel de gelijkvloers als de 1ste verdieping.
De verwarming werkt op een stookcurve van 27° bij 20° buitentemp en 35° bij 0° buitentemp.
Het SWW heb ik wel wat hoger gezet (deze leidingen ook isoleren als je eraan kan) van 50° naar 55° deze winter. Maar dit is persoonlijk, ik heb nogal snel kou, dit was niet nodig voor mijn partner. In de lente zet ik deze parameter terug origineel.
Wel een grote initiële investering maar in combinatie met de zonnepanelen (die nu nog even over gedimensioneerd zijn) betalen wij maar 600 a 700 euro voor elektriciteit op dit moment (hopelijk blijven de prijzen wat stabiel).
Het rendement van je lucht WP gaat wel wat hoger zijn in de zomer (dan halen wij maar 12° uit de grond maar werkt de ZP sturing optimaal) maar in de winter gaat het rendement van GEO WP beter zijn, Het laagste dat ik deze winter gezien heb is 8° uit de grond op dit moment.
Van de WP firma zijn wij wel content, deze had al 30 jaar ervaring met warmtepompen en die stond ooit in een opleidingscursus van mij. Niet de goedkoopste maar ik heb zelf de elektriciteit zelf gelegd. Elke slaapkamer heeft zijn eigen thermostaat. Een paar weken geleden nog telefonische assistentie gehad voor een prul.
De ruwbouw is gezet door een SOD firma jammer genoeg achteraf bekeken dus ik denk wel dat de isolatie beter kan.
Voor een oppervlakte van 200 m² zitten wij met een verbruik voor 3 personen aan +/-8000 kWh warmte (reken je gasverbruik maar eens uit met een rendement van 95% aan je gasketel kom je ook op je aantal kWh warmte) op dit afgelopen jaar.
Dit is zowel SWW als verwarming bij ons.
Het huis is pas bewoont vanaf mei maar de WP is opgestart in december 2023. Van december tot mei heeft deze wel maar op 16 ° gedraaid.
De warmte is opgewekt met 1000 kWh elek van het net en 500 kWh elek van de zonnepanelen.
Er zit een sturing op die de werking van de WP (met buffervat van 400l) optimaliseert als de zonnepanelen terug leveren aan het net. Dan wordt het volledige buffervat opgewarmt tot SWW temp +5° (zolang de ZP stroom aan het net leveren).
De temperaturen waaraan wij werken zijn 21 graden binnenshuis zowel de gelijkvloers als de 1ste verdieping.
De verwarming werkt op een stookcurve van 27° bij 20° buitentemp en 35° bij 0° buitentemp.
Het SWW heb ik wel wat hoger gezet (deze leidingen ook isoleren als je eraan kan) van 50° naar 55° deze winter. Maar dit is persoonlijk, ik heb nogal snel kou, dit was niet nodig voor mijn partner. In de lente zet ik deze parameter terug origineel.
Wel een grote initiële investering maar in combinatie met de zonnepanelen (die nu nog even over gedimensioneerd zijn) betalen wij maar 600 a 700 euro voor elektriciteit op dit moment (hopelijk blijven de prijzen wat stabiel).
Het rendement van je lucht WP gaat wel wat hoger zijn in de zomer (dan halen wij maar 12° uit de grond maar werkt de ZP sturing optimaal) maar in de winter gaat het rendement van GEO WP beter zijn, Het laagste dat ik deze winter gezien heb is 8° uit de grond op dit moment.
Van de WP firma zijn wij wel content, deze had al 30 jaar ervaring met warmtepompen en die stond ooit in een opleidingscursus van mij. Niet de goedkoopste maar ik heb zelf de elektriciteit zelf gelegd. Elke slaapkamer heeft zijn eigen thermostaat. Een paar weken geleden nog telefonische assistentie gehad voor een prul.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Interessante cijfers weegschaal.
@BRUSSELLUC:
Wat is je warmteafgiftesysteem, zijn dit radiatoren? Zo ja zijn ze sterk overgedimensioneerd of moet je ze echt heet water geven voor comfort in de winter? Aangezien je woning recent is ga ik ervan uit van niet.
Als je vloerverwarming hebt en je vervangt je gascondensatieketel door een lucht/water hybride warmtepomp ga je ongeveer een kwart verbruiken in elektriciteit tov je vroeger gasverbruik (in kWh).
Zonder detail cijfermateriaal zou ik echter eerder rekenen met kWh gas delen door 3,5 en dat als elektrisch verbruik rekenen. Want een goed geïsoleerde woning uit 2012 zal relatief gezien meer verbruiken aan sanitair warm water.
@BRUSSELLUC:
Wat is je warmteafgiftesysteem, zijn dit radiatoren? Zo ja zijn ze sterk overgedimensioneerd of moet je ze echt heet water geven voor comfort in de winter? Aangezien je woning recent is ga ik ervan uit van niet.
Als je vloerverwarming hebt en je vervangt je gascondensatieketel door een lucht/water hybride warmtepomp ga je ongeveer een kwart verbruiken in elektriciteit tov je vroeger gasverbruik (in kWh).
Zonder detail cijfermateriaal zou ik echter eerder rekenen met kWh gas delen door 3,5 en dat als elektrisch verbruik rekenen. Want een goed geïsoleerde woning uit 2012 zal relatief gezien meer verbruiken aan sanitair warm water.
72% aandelen, 18,5% obligaties, 9,5% cash
- VincentVega
- VIP member

Jammer genoeg kost een kWh stroomtarief 238% van de kostprijs van een kWh gastarief ...reteiP schreef: ↑6 januari 2025, 14:22 Interessante cijfers weegschaal.
@BRUSSELLUC:
Gemiddelde gastarief (kWh) Januari 2025: 6,24 c€
Gemiddelde stroomtarief (kWh) Januari 2025: 14,88 c€
En de gemiddelde investering voor een lucht/water hybride warmtepomp bedraagt al gauw 11.000 tot 15.000 euro ...
Een hybride warmtepomp kost gemiddeld € 5.000 tot 7.000 (excl. btw en incl. installatie). Reken op € 11.000 à 15.000 (excl. btw en incl. plaatsing) voor de volledige verwarmingsinstallatie.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Ik heb een woning van 2005 met radiatoren, vierkant met 2 verdiepingen van elk 110m2 met daarop pyramidedak met zolder onder. De isolatie in die tijd was ook niet super.
Mijn Remeha gaswandketel zal het na 20 jaar wel eens begeven. We betalen ongeveer 100€ aardgas per maand.
Naar wat zou ik overschakelen? Is een hybride systeem interessant voor mij? Veel besparen in verbruik zal dit momenteel niet doen m.i. maar ik zal dan wel futureproof zijn voor de komende 15 jaar?
Mijn Remeha gaswandketel zal het na 20 jaar wel eens begeven. We betalen ongeveer 100€ aardgas per maand.
Naar wat zou ik overschakelen? Is een hybride systeem interessant voor mij? Veel besparen in verbruik zal dit momenteel niet doen m.i. maar ik zal dan wel futureproof zijn voor de komende 15 jaar?
Zoals jij je huis beschrijft zal de ketel vervangen door een hybride systeem volgens mij niet renderen.
Het zal werken, maar het toestel zal evenveel warmte moeten leveren als de oude ketel.
Met natte vinger :
uw verbruik in gas 100eur/maand = 1200eur/jaar = ± 25000 kwh/jaar
oude ketel (geen gascondensatieketel) 25000kwh/jaar - 20% schouwverlies = 20000Kwh/jaar
elektriciteit verbruik door warmtepomp met gemiddelde over een jaar COP3,5 = 20000/3,5=5720Kwh/jaar elektriciteit
verbruik warmtepomp elektriciteit aan 0,33eur/kWh x 5720 = 1885 eur/jaar
reken dan nog de aankoop van je warmtepomp erbij.
maar als je zonnepanelen hebt, je zolder beter gaat isoleren, je kruipkelder isoleert,
radiatoren vervangt door lage temperatuur radiatoren,
misschien glas vervangen door HR++, of muren langs buiten beter isoleren (10000 eur/gevel ??)
en rekent dit uit over 15 jaar met premies erbij
dan win je zeker, ook 15 jaar aan comfort en betere verkoopwaarde van je huis.
Bovendien gas wordt bewust stilaan duurder.
Het is moeilijk om dit zelf allemaal te overzien en in te schatten, daarom
ga naar een energiehuis (gratis) in de provincie en die kunnen het kosten plaatje voor je uitrekenen.
Energiehuizen zijn speciaal opgericht om jou vraag te beantwoorden en je te begeleiden
https://mijnenergiehuis.be/
Of ga langs een architectenbureau waar een ook een energiedeskundige werkzaam is.
Het zal werken, maar het toestel zal evenveel warmte moeten leveren als de oude ketel.
Met natte vinger :
uw verbruik in gas 100eur/maand = 1200eur/jaar = ± 25000 kwh/jaar
oude ketel (geen gascondensatieketel) 25000kwh/jaar - 20% schouwverlies = 20000Kwh/jaar
elektriciteit verbruik door warmtepomp met gemiddelde over een jaar COP3,5 = 20000/3,5=5720Kwh/jaar elektriciteit
verbruik warmtepomp elektriciteit aan 0,33eur/kWh x 5720 = 1885 eur/jaar
reken dan nog de aankoop van je warmtepomp erbij.
maar als je zonnepanelen hebt, je zolder beter gaat isoleren, je kruipkelder isoleert,
radiatoren vervangt door lage temperatuur radiatoren,
misschien glas vervangen door HR++, of muren langs buiten beter isoleren (10000 eur/gevel ??)
en rekent dit uit over 15 jaar met premies erbij
dan win je zeker, ook 15 jaar aan comfort en betere verkoopwaarde van je huis.
Bovendien gas wordt bewust stilaan duurder.
Het is moeilijk om dit zelf allemaal te overzien en in te schatten, daarom
ga naar een energiehuis (gratis) in de provincie en die kunnen het kosten plaatje voor je uitrekenen.
Energiehuizen zijn speciaal opgericht om jou vraag te beantwoorden en je te begeleiden
https://mijnenergiehuis.be/
Of ga langs een architectenbureau waar een ook een energiedeskundige werkzaam is.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Als het voor de rest niet uitmaakt (bv. plaats die nodig is voor de installatie, ook buiten) zou ik toch kijken of een 100% WP maar wel met voldoende vermogen.
En dan uiteraard bekijken of het financiëel voldoende interessant is t.o.v. 100% gas.
Hybride zou ik vermijden.
Persoonlijk heb ik recent gekozen om gasketel gewoon ter vervangen door een nieuwe gasketel voor verwarming en warm water.
Maar dat was voor een huis van 1972 en pakweg het dubbele verbruik.
Gezien de plaatsing van een voldoende krachtige WP voor verwarming en warm water bij ons nogal moeilijk was qua plaats, leidingen, buitenunit en dit dan ook in combinatie met de gigantische kost van die installatie in vgl. met gas, is het dan 100% gas geworden.
We kunnen wel gemakkelijk nog airco bij installeren die dan ook kan verwarmen in de tussenseizoenen mocht de gasprijs sneller stijger en/of de electriciteitsprijs sneller dalen dan verwacht.
Een tussenstap naar hybride lijkt me geen goed idee. Beter naar LLWP of toch maar eerst beter isoleren, met laatste optie sowieso altijd gewonnen.Wimble schreef: ↑24 december 2025, 06:57 Ik heb een woning van 2005 met radiatoren, vierkant met 2 verdiepingen van elk 110m2 met daarop pyramidedak met zolder onder. De isolatie in die tijd was ook niet super.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Net even een V-test gedaan voor 5000kWh gas en stroom. Gas kwam op 5,8 cent, stroom op 25 cent. Zelfs met die factor 3,5 is gas nog steeds aanzienlijk goedkoper. Nu zal gas wel een beetje duurder worden door aankomende extra taksen maar ook voor stroom ziet de toekomst er flink wat duurder uit, ook al belooft Melisaatje wat anders. Er moeten immers nog miljarden geïnvesteerd worden in het distributienet en in extra opwek capaciteit, daarnaast moet er de volgende jaren veel meer dure stroom aangekocht worden op momenten dat er te weinig wind en eigen capaciteit is, je weet wel die weggevallen kerncentrales. Over de investeringskosten bij een hybride warmtepomp tov een eenvoudige gascondensatie ketel nog gezwegen.reteiP schreef: ↑6 januari 2025, 14:22 Interessante cijfers weegschaal.
@BRUSSELLUC:
VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 14:37
Jammer genoeg kost een kWh stroomtarief 238% van de kostprijs van een kWh gastarief ...
En de gemiddelde investering voor een lucht/water hybride warmtepomp bedraagt al gauw 11.000 tot 15.000 euro ...
Een hybride warmtepomp kost gemiddeld € 5.000 tot 7.000 (excl. btw en incl. installatie). Reken op € 11.000 à 15.000 (excl. btw en incl. plaatsing) voor de volledige verwarmingsinstallatie.
Gelukkig is het licht nog niet uitgegaan na uw voorspelling uit verleden bij sluiting kerncentrales.
Als men 60 is, klopt uw redenering, iemand van pakweg 30 is heel ander terugverdien model.
Terloops uw aangehaalde prijs 15000 € is een derde van gas condensatie een paar jaar terug bij mezelf geplaatst.
Iets deftig met deftige sturing kost wel wat meer dan een gasketel uit een doe het zelf.
Hetzelfde gaat ook op voor een airco.
Maar zoals dikwijls Vince kijkt alleen naar zijn eigen situatie.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- VIP member

Ik weet dat je traag van begrip bent, maar heb je echt bijna 12 maanden nodig gehad om te reageren op mijn bericht van 6 januari 2025?platin schreef: ↑24 december 2025, 14:01VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 14:37
Jammer genoeg kost een kWh stroomtarief 238% van de kostprijs van een kWh gastarief ...
Gelukkig is het licht nog niet uitgegaan na uw voorspelling uit verleden bij sluiting kerncentrales.
Als men 60 is, klopt uw redenering, iemand van pakweg 30 is heel ander terugverdien model.
Terloops uw aangehaalde prijs 15000 € is een derde van gas condensatie een paar jaar terug bij mezelf geplaatst.
Iets deftig met deftige sturing kost wel wat meer dan een gasketel uit een doe het zelf.
Lijkt me logisch, Kijk jij naar de situatie van je grootouders of kleinkinderen als je het voor jezelf uitzoekt?platin schreef: ↑24 december 2025, 14:01VincentVega schreef: ↑6 januari 2025, 14:37
- VincentVega
- VIP member

Ik beken … bij een investeringsbeslissing kijk ik naar mijn eigen situatie en niet naar die van een anderJOKER247 schreef: ↑24 december 2025, 15:14Lijkt me logisch, Kijk jij naar de situatie van je grootouders of kleinkinderen als je het voor jezelf uitzoekt?platin schreef: ↑24 december 2025, 14:01
Maar zoals dikwijls Vince kijkt alleen naar zijn eigen situatie.![]()