pensioensparen - Nateus (Crystal New 2006)
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
Kris
pensioensparen - Nateus (Crystal New 2006)
Begin 2007 heb ik een Crystal New contract afgesloten bij Nateus.
In het contract vind ik een rentevoet van 2,85% terug.
Eind 2007 kreeg ik nog een attest dat het globale rendement 4,50% bedroeg. (1 van de allerhoogste op de markt werd vermeld)
Eind 2008 was er te lezen: u blijft van de gewaarborgde interestvoet genieten op de reeds opgebouwde spaarreserve. De gewaarborgde interestvoet op de vervolgpremies bedraagt momenteel 2,85%.
Geen attest van winstdeelname ontvangen en voor 2009 ook nog niets ontvangen. (er zal geen winst zijn neem ik aan, maar een briefje had toch gekund)
Heeft iemand toevallig hetzelfde contract en is dit iets degelijks, of kan ik beter overstappen naar iets met meer rendement?? Op internet vind ik er bitter weinig over. Ik zal sowieso mijn verzekeringsagent eens moeten contacteren.
Onderaan die pagina's (met berekeningen) wordt ook het volgende vermeld:
In het globale rendement is de taks van 9,25% (indien verschuldigd) inbegrepen, evenals de gewaarborgde rentevoet van het contract.
Eventuele kosten zie ik nergens vermeld staan, alsook nergens hoeveel kosten je moet betalen als je er uit wilt stappen.
Ik stort trouwens maandelijks mijn premie, ik weet niet of dit een goede werkwijze is. Er zou op het vlak van pensioensparen toch ook wat meer transparantie mogen zijn. :(
Is Nateus trouwens überhaupt een betrouwbare organisatie en zijn deze enkel in België actief? Hoe groot/klein zijn die eigenlijk? Ik dacht dat deze onderdeel geworden waren van Ethias.
In het contract vind ik een rentevoet van 2,85% terug.
Eind 2007 kreeg ik nog een attest dat het globale rendement 4,50% bedroeg. (1 van de allerhoogste op de markt werd vermeld)
Eind 2008 was er te lezen: u blijft van de gewaarborgde interestvoet genieten op de reeds opgebouwde spaarreserve. De gewaarborgde interestvoet op de vervolgpremies bedraagt momenteel 2,85%.
Geen attest van winstdeelname ontvangen en voor 2009 ook nog niets ontvangen. (er zal geen winst zijn neem ik aan, maar een briefje had toch gekund)
Heeft iemand toevallig hetzelfde contract en is dit iets degelijks, of kan ik beter overstappen naar iets met meer rendement?? Op internet vind ik er bitter weinig over. Ik zal sowieso mijn verzekeringsagent eens moeten contacteren.
Onderaan die pagina's (met berekeningen) wordt ook het volgende vermeld:
In het globale rendement is de taks van 9,25% (indien verschuldigd) inbegrepen, evenals de gewaarborgde rentevoet van het contract.
Eventuele kosten zie ik nergens vermeld staan, alsook nergens hoeveel kosten je moet betalen als je er uit wilt stappen.
Ik stort trouwens maandelijks mijn premie, ik weet niet of dit een goede werkwijze is. Er zou op het vlak van pensioensparen toch ook wat meer transparantie mogen zijn. :(
Is Nateus trouwens überhaupt een betrouwbare organisatie en zijn deze enkel in België actief? Hoe groot/klein zijn die eigenlijk? Ik dacht dat deze onderdeel geworden waren van Ethias.
Laatst gewijzigd door Kris op 10 januari 2010, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: pensioensparen - Nateus (Crystal New 2006)
Ik storte vroeger mijn premie maandelijks in een pensioenspaarfonds. Aangezien deze over het algemeen gans het jaar in waarde stijgen en dalen (meeste hebben 70% (dynamische) aandelen in de portefeuille) is het beter dat je uw stortingen elke maand doet, zo koop je aan tegen een gemiddelde prijs. Tenzij je een glazen bol hebt en weet wanneer ze het goedkoopst staan. Als je een pensioenspaarverzekering hebt, heeft dit geen belang. Ik ken de voorwaarden bij Nateus niet, maar ik ben dit jaar overgestapt naar Generali (Self Life-pensioenspaarverzekering). Een solide maatschappij met bijna altijd de hoogste intrest (winstdeelname inbegrepen) en niet te veel instapkosten (afhankelijk van uw makelaar).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je van een pensioenspaarfonds overstappen naar een pensioenspaarverzekering. Ik weet dat je beide mag hebben en dus het ene jaar storten in het fonds en het andere in de verzekering.Gert en P schreef: Ik storte vroeger mijn premie maandelijks in een pensioenspaarfonds. Aangezien deze over het algemeen gans het jaar in waarde stijgen en dalen (meeste hebben 70% (dynamische) aandelen in de portefeuille) is het beter dat je uw stortingen elke maand doet, zo koop je aan tegen een gemiddelde prijs. Tenzij je een glazen bol hebt en weet wanneer ze het goedkoopst staan. Als je een pensioenspaarverzekering hebt, heeft dit geen belang. Ik ken de voorwaarden bij Nateus niet, maar ik ben dit jaar overgestapt naar Generali (Self Life-pensioenspaarverzekering). Een solide maatschappij met bijna altijd de hoogste intrest (winstdeelname inbegrepen) en niet te veel instapkosten (afhankelijk van uw makelaar).
Maar ik heb nog niet gehoord dat u uw saldo van het fonds kon laten overhevelen naar de verzekering. Heeft u uw saldo laten overzetten?
Je kunt niet overstappen van een fonds naar een verzekering.
@Darts
Neen, mijn pensioenspaarfonds blijft behouden (Starfund), maar deze ga ik wel omzetten naar een defensief pensioenspaarfonds bij Dexia (zou kosteloos moeten zijn) en dit als Starfund opnieuw voldoende gestegen is.
Ik heb gewoon daarnaast een pensioenspaarverzekering aangegaan bij Generali, maar overzetten gaat niet.
Neen, mijn pensioenspaarfonds blijft behouden (Starfund), maar deze ga ik wel omzetten naar een defensief pensioenspaarfonds bij Dexia (zou kosteloos moeten zijn) en dit als Starfund opnieuw voldoende gestegen is.
Ik heb gewoon daarnaast een pensioenspaarverzekering aangegaan bij Generali, maar overzetten gaat niet.