De crash van 2025
TIP
Re: De crash van 2025
Laat ons wel wezen Colruyt heeft voor 1MEUR aandelen gekocht. Dat is toch peanuts tov hun beurskapitalisatie. Volgens mij is dat gewoon een aankoop ikv een aandelenplan voor de directie en voor de outperformers.
Dat heeft puur te maken met hoe het inkoopprogramma is gedefinieerd en het beschikbare handelsvolume. Het totale inkoopprogramma is 1/3 van een miljard natuurlijk is dat geen peanuts.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ok. Laat ons zeggen dat ze een inkoopprogramma hebben van 333MEUR. Dit wil zeggen dat ze anderhalf jaar elke dag 1MEUR inkopen. Dat is niet zo slim, dan hadden ze die 333MEUR best nu in de dip allemaal in een keer gekocht om de koers te ondersteunen. Of vergis ik mij ?
Ik zie het al: het gemiddelde dagvolume is maar 3,5MEUR. Met 333MEUR kopen ze de markt leeg en dat zal wel niet mogen en ook niet kunnen zeker.
Ik zie het al: het gemiddelde dagvolume is maar 3,5MEUR. Met 333MEUR kopen ze de markt leeg en dat zal wel niet mogen en ook niet kunnen zeker.
Dat volume was er gewoon niet aan verkoopzijde. Enkel op 2/5 was er veel meer handel dan gewoonlijk. Meer dan 1 miljoen had wel gekund maar zeker niet in een grootorde van 100x meer.chesini schreef: ↑7 mei 2025, 11:10 Ok. Laat ons zeggen dat ze een inkoopprogramma hebben van 333MEUR. Dit wil zeggen dat ze anderhalf jaar elke dag 1MEUR inkopen. Dat is niet zo slim, dan hadden ze die 333MEUR best nu in de dip allemaal in een keer gekocht om de koers te ondersteunen. Of vergis ik mij.
Een normaal handelsvolume is tussen de 1,5 en de 2 miljoen op een dag.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Rare vaststelling: de FED heeft de rente niet verlaagd en er is nog geen scheldpartij gekomen op Truth Social. Trump lijkt Powell met rust te laten. Hij zal andere slachtoffers aan het zoeken zijn.
Beurzen gaan toch weer lekker in het groen. Klaar voor een volgend herstel.
Fear and Greed op 56, toch weer vertrouwen in de markten.
Stel u voor dat de beurzen zich uiteindelijk herstellen. 

Ah neen. Dat inkopen kost geld, dat geld verdwijnt uit de onderneming. De aandeelhouder heeft dan een aandeel van een bedrijf dat minder geld heeft, maw dit moet vroeg of laat gereflecteerd worden in de prijs van het aandeel.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Een onderneming is meer dan een cash overschot, harde assets en toekomstige winst blijft behouden en nadien gedeeld onder minder aandelen, dus winst per aandeel stijgt, dit resulteert doorgaans in een hogere koers. Daarnaast creëert een aandelen inkoop extra vraag wat ook een tijdelijke positieve invloed heeft op de koers. Het cash overschot als dividend uitbetalen is het alternatief, kost je RV en het aantal aandelen bij de volgende winstdeling blijft gelijk. En het geld verdwijnt evengoed uit de onderneming en hier wordt dat wel direct gereflecteerd door een lagere prijs van het aandeel.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat is zeer kortzichtig gedacht. Een bedrijf dat aandelen inkoopt, zegt eigenlijk dat het niets beter weet te doen, dat het niet weet hoe elders te investeren om te groeien. Het bedrijf weet niet hoe ze nieuwe markten kunnen aanboren, nieuwe business kunnen ontwikkelen. Ze hebben geen nieuwe ideeën, geen visie.
Het komt erop neer dat een bedrijf dat aandelen inkoopt, zijn eigen vermogen vermindert. Een bedrijf dat ambitieus is en sterk wil groeien, wil net het eigen vermogen verhogen omdat ze opportuniteiten zien en extra willen investeren. Een bedrijf doet kapitaalsverhogingen omdat het wil groeien (behalve als het bedrijf liquiditeits- of krediet- of andere financiële problemen heeft waardoor ze leningen in kapitaal moeten omzetten; courant met vastgoedbedrijven sinds enkele jaren omdat ze veel te veel leningen hebben aangegaan; vraag maar aan Paul Gheysens, VGP, ...).
Jij mag het positief vinden dat een bedrijf zijn eigen vermogen vermindert. Ik niet. EV verlagen, is voor losers

Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Grote topbedrijven doen niets anders dan eigen aandelen inkopen. Zijn Microsoft, Berkshire, Caterpillar en vele anderen dan ook losers?
In 2022 Kocht caterpillar nog voor 15 miljard dollar eigen aandelen in. Microsoft in 2024 voor 60 miljard dollar. Berkshire kocht voor een bedrag van $ 24,7 miljard eigen aandelen in in 2020 en nog eens voor $ 27,1 miljard in 2021. In 2022 en 2023 werd respectievelijk voor "slechts" $ 7,9 miljard en $ 9,2 miljard ingekocht.
Bende losers zeker.
Hier lees je soms toch wel wat hoor.
In 2022 Kocht caterpillar nog voor 15 miljard dollar eigen aandelen in. Microsoft in 2024 voor 60 miljard dollar. Berkshire kocht voor een bedrag van $ 24,7 miljard eigen aandelen in in 2020 en nog eens voor $ 27,1 miljard in 2021. In 2022 en 2023 werd respectievelijk voor "slechts" $ 7,9 miljard en $ 9,2 miljard ingekocht.
Bende losers zeker.
Hier lees je soms toch wel wat hoor.
Aandelen inkopen is niet slecht, maar wel wat overroepen, vind ik zelf.
Financiering via equity is duurder dan via schuld heb ik laatst geleerd, dus it makes sense...
Misschien moet je ook een onderscheid met traditionele dividendaandelen zoals vastgoed, ik denk dat die wel een andere filosofie hebben.
Financiering via equity is duurder dan via schuld heb ik laatst geleerd, dus it makes sense...
Misschien moet je ook een onderscheid met traditionele dividendaandelen zoals vastgoed, ik denk dat die wel een andere filosofie hebben.