Langetermijnsparen als alleenstaande
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
-
- Newbie
- Contacteer:
Langetermijnsparen als alleenstaande
Hallo, ik ben alleenstaande en zou graag starten met langetermijnsparen om wat minder belastingen te moeten betalen. Ik lees echter dat je als begunstigde bij overleden je echtgenoot of partner moet aanduiden of een bloedverwant tot de tweede graad. Ik heb echter geen van beide. Betekent dit dan dat ik niet van het belastingsvoordeel kan genieten?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Langetermijnsparen als alleenstaande
Zelfs een gewone "partner" is niet voldoende.Nathalie5827 schreef: ↑8 mei 2025, 10:03 Hallo, ik ben alleenstaande en zou graag starten met langetermijnsparen om wat minder belastingen te moeten betalen. Ik lees echter dat je als begunstigde bij overleden je echtgenoot of partner moet aanduiden of een bloedverwant tot de tweede graad. Ik heb echter geen van beide. Betekent dit dan dat ik niet van het belastingsvoordeel kan genieten?
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... ering-voorJe verzekeringscontract moet jou als begunstigde bij leven vermelden, en in geval van overlijden, de personen tot in de tweede graad plus de echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende. Dit betekent dat als je niemand onder je naasten hebt in deze graad van verwantschap, je geen verzekering langetermijnsparen kan afsluiten. Je mag evenmin je feitelijk samenwonende vermelden als begunstigde.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het niet duidelijk vind wat ze juist bedoelen met "je verzekeringscontract" ... zou dit enkel gelden voor TAK-21 of zo ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 8 mei 2025, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens een artikel in de Tijd kan je dus inderdaad geen fiscaal voordeel krijgen in dat geval.
https://www.tijd.be/netto/analyse/spare ... 62056.html
https://www.tijd.be/netto/analyse/spare ... 62056.html
Die begunstigde moet ofwel uw echtgenoot, uw wettelijk samenwonende partner of een familielid tot de tweede graad zijn. Het gaat dan om kinderen, kleinkinderen, ouders, grootouders, broers en zussen.
Wie geen familieleden in die graad van verwantschap heeft, kan dus niet aan fiscaal langetermijnsparen doen.
Feitelijk samenwonende partners komen ook niet in aanmerking.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb maandag een afspraak bij de bank. Ik ben eens benieuwd, maar als ik het zo lees zal ik inderdaad geen fiscaal voordeel kunnen genieten.
Laat het antwoord van de bank (kbc ?) zeker weten.Nathalie5827 schreef: ↑9 mei 2025, 14:25 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb maandag een afspraak bij de bank. Ik ben eens benieuwd, maar als ik het zo lees zal ik inderdaad geen fiscaal voordeel kunnen genieten.
Estate Guru believer.
Nooit bij stil gestaan; eigenlijk toch bizar dat zoiets niet kan .. ?
Ik vind dit ook bizar. Eigenlijk wordt je als alleenstaande zonder familieleden tot de tweede graad eigenlijk gediscrimineerd.
Ik vraag me trouwens af wat de gevolgen zijn als je bvb als alleenstaande met enkel een broer of zus als familie zo'n contract afsluit en je enige familielid tot de tweede graad overlijdt voor jou. Dan zou je vanaf dat moment niet meer aan fiscaal lange termijnsparen kunnen doen ?
Ik vraag me trouwens af wat de gevolgen zijn als je bvb als alleenstaande met enkel een broer of zus als familie zo'n contract afsluit en je enige familielid tot de tweede graad overlijdt voor jou. Dan zou je vanaf dat moment niet meer aan fiscaal lange termijnsparen kunnen doen ?
Indien het enige familielid tot de tweed graad overlijdt, dan vrees ik helaas dat het langetermijnsparen niet meer mag.Bartd schreef: ↑9 mei 2025, 18:06 Ik vind dit ook bizar. Eigenlijk wordt je als alleenstaande zonder familieleden tot de tweede graad eigenlijk gediscrimineerd.
De ROVERHEID houdt niet rechtstreeks stambomen bij, en kan niet zomaar met één druk op de knop zien of niet meer aan die voorwaarde is voldaan.
Er zijn enkel geboorteaktes, overlijdensaktes, huwelijksaktes en "trouwboekjes".
Maar heel die bazaar is niet met elkaar verbonden denk ik, zodat de ambetantenaren van de ROVERHEID dat niet zomaar na kunnen kijken.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het is gelukt. Ik heb een langetermijnsparen contract kunnen afluiten met fiscaal voordeel.platin schreef: ↑9 mei 2025, 16:44Laat het antwoord van de bank (kbc ?) zekerNathalie5827 schreef: ↑9 mei 2025, 14:25 Bedankt voor jullie reacties. Ik heb maandag een afspraak bij de bank. Ik ben eens benieuwd, maar als ik het zo lees zal ik inderdaad geen fiscaal voordeel kunnen genieten.
weten.