Holdings
TIP
Re: Holdings
We hebben het daar toch al eens over gehad. Ik heb gevraagd aan saxo om CBUW toe te voegen. Deze tracker is goed voor zo’n 10% van mijn aandelengedeelte. Deze noteert in euro en accumuleert.karine schreef: ↑4 mei 2025, 13:05 Ik wil een positie nemen in een holding ETF namelijk iShares Listed Private Equity UCITS ETF USD.(wel enkel USD genoteerd)
Er zijn twee versies, acc versie is 86 miljoen en de dis versie is 1.116 miljoen.
Voorkeur gaat in België altijd naar acc versies maar als ik hier naar kijk presteert de acc versie gelijk aan de dis versie.
De dis versie geeft daarnaast dan ook nog eens jaarlijks 3,4% bruto dividend.
Is het dan niet beter om voor de dis versie te gaan?
Thanks, terug duidelijk nu.
IPRA acc op xams in USD
CBUW acc op Xetra in EUR
IPRV dis op xams in USD
Met IPRA zit je steeds met de wisselkosten bij aankoop.
Zo is het inderdaad.
Ik heb een beetje Investor bijgekocht.
Ook iets grotere aankoop: LVMH @492 (en Hermès, maar da’s geen holding).
Altijd na de jaarvergadering van Berkshire krijg ik weer zin om actiever te gaan beleggen
Trackers zijn zo saai. Het is veel leuker om aandelen te hebben en eigenaar te zijn van een stukje van een bedrijf dat je zelf kiest.
Ik ga me toch proberen in te houden. Ik weet nog goed waarom ik vooral trackers heb. Ik had op den duur meer dan 30 aandelen/holdings. Dat gaf te veel stress, je moet dat toch allemaal wat opvolgen. En geconcentreerder beleggen durf ik niet, want als je dan iets mist zijn de gevolgen meteen groot.
Ik heb een beetje Investor bijgekocht.
Ook iets grotere aankoop: LVMH @492 (en Hermès, maar da’s geen holding).
Altijd na de jaarvergadering van Berkshire krijg ik weer zin om actiever te gaan beleggen

Trackers zijn zo saai. Het is veel leuker om aandelen te hebben en eigenaar te zijn van een stukje van een bedrijf dat je zelf kiest.
Ik ga me toch proberen in te houden. Ik weet nog goed waarom ik vooral trackers heb. Ik had op den duur meer dan 30 aandelen/holdings. Dat gaf te veel stress, je moet dat toch allemaal wat opvolgen. En geconcentreerder beleggen durf ik niet, want als je dan iets mist zijn de gevolgen meteen groot.
Zijn er eigenlijk nieuwsbrieven of podcasts die als onderwerp holdings/trusts hebben (niet eens eenmalig, maar altijd)?
Er wordt inderdaad af en toe eens een maand overgeslagen. Dit jaar ontbreekt enkel maart denk ik. De update voor April kwam deze week online.
Heb je evt. een link?
Vroeger waren die excellente rapporten van KBC analist Tom Simonts vrij eenvoudig te krijgen.
Vroeger waren die excellente rapporten van KBC analist Tom Simonts vrij eenvoudig te krijgen.
Ik lees die via de app maar je vindt ze ook makkelijk terug via google. Dit is bvb de laatste update: https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inz ... D23%2C2%25
Sofina gaat vandaag door het putje zonder direct aanwijsbare reden schrijft De Tijd, de dividend knip is pas morgen.
Wel bij zeggen dat bij het een vrij laag volume is (ca. 0,1% huidige beurswaarde), dus de daling zegt me niet veel.
Wel bij zeggen dat bij het een vrij laag volume is (ca. 0,1% huidige beurswaarde), dus de daling zegt me niet veel.
door het putje precies... volgens mij komt dit gewoon door winstneming van beleggers die ingestapt zijn toen het aandeel dicht bij de 200 Euro zat na 'Liberation Day'. cashen op 250 is mooi voor een korte termijn belegger.
Ja maar bij holdings (tenminste degene die ik heb of volg) is de dag voor het dividend geknipt wordt verkopen meestal geen goed idee omdat de daling van de koers lager is dan het uitgekeerde brutodividend.
Maar idd. 25% winst belastingvrij meepikken zal voor sommigen zeer aanlokkelijk klinken @komende meerwaardetaks.
Maar idd. 25% winst belastingvrij meepikken zal voor sommigen zeer aanlokkelijk klinken @komende meerwaardetaks.
Er is bij DB recentelijk wegens kapitaalvermindering bij Brederode een bedrag op mijn rekening gestort. Ik zie dat er RV afgehouden is. Is dat normaal? Ik dacht dat er op een kapitaalvermindering geen RV moet betaald worden.
Euhm, ik vrees dat je kapitaalvermindering en dividenduitkering verwart...
Brederode heeft valutadatum 21/05 zijn jaarlijks dividend uitgekeerd & daar wordt 30% van afgehouden, maar nee hoor, kapitaalopbrengsten worden in België NIET belast
Brederode heeft valutadatum 21/05 zijn jaarlijks dividend uitgekeerd & daar wordt 30% van afgehouden, maar nee hoor, kapitaalopbrengsten worden in België NIET belast