Private Banking vragen
TIP
Private Banking vragen
Mijn excuses als dit het verkeerde forum is voor deze vraag. Ik heb er even op gezocht en de meeste vermelding over private banking kwamen uit dit forum.
Mijn eerste indruk over private banking was niet echt positief. Toen ik er (oudere) kennissen over hoorde praten (stoefen), over hun beleggingen, het aantal keren dat ze per jaar dat ze uitgenodigd werden voor een serieus gesprek, ... werd ik nieuwsgierig en dacht van wat bij te leren. Wat bleek is dat ze nauwelijks iets weten van beleggen, etfs, indexfondsen, aandelen, ... en ze weten evenmin hoeveel het nu eigenlijk opbrengt (enkele procenten op een paar jaar) en nog minder wat er overblijft na aftrek van kosten incl. verzekering tegen verliezen. Het belangrijkste voor hen is dat ze PRIVATE BANKING hebben. Dat was enkele jaren geleden en ik verloor mijn interesse in private banking.
Deze week kwam ik een artikel tegen over private banking en besloot ik het eens wat nader te bekijken. Blijkt dat de grote banken zoals BNP Paribas Fortis, KBC en Belfius aparte kantoren hebben voor private banking. In de gemeente waar ik woon zijn er geen. Die kennissen gaan ook niet naar een andere stad, maar hebben private banking in het kantoor waar ze al decennialang gaan en het is ook hun vertrouwde bankier die nu hun private banker is. Die persoon is dus gewoon bankier en voor bepaalde klanten zet hij/zij een ander petje op.
Wat ik las over private banking op de sites van die banken vond ik nog wel interessant en moest ik ervoor in aanmerking komen dan zou ik het wel overwegen, maar wat die kennissen hebben daar moet ik niet van weten.
Hoe zit dat nu? Is het wel private banking als het in je gewone kantoor gebeurt met dezelfde bankier? Waarom worden ze niet doorgestuurd naar een private banking kantoor van die bank in een buurgemeente? Willen ze de bonus voor zichzelf houden?
Als je voor private banking in aanmerking zou komen en er interesse in zou hebben, zou je dan wachten tot je gewone bankier je er op aanspreekt en je doorstuurt of zichzelf aanprijst als je private banker of zou je op eigen initiatief contact nemen?
Wat zijn goede redenen voor private banking en wat zijn goede redenen om het niet te doen?
Mijn eerste indruk over private banking was niet echt positief. Toen ik er (oudere) kennissen over hoorde praten (stoefen), over hun beleggingen, het aantal keren dat ze per jaar dat ze uitgenodigd werden voor een serieus gesprek, ... werd ik nieuwsgierig en dacht van wat bij te leren. Wat bleek is dat ze nauwelijks iets weten van beleggen, etfs, indexfondsen, aandelen, ... en ze weten evenmin hoeveel het nu eigenlijk opbrengt (enkele procenten op een paar jaar) en nog minder wat er overblijft na aftrek van kosten incl. verzekering tegen verliezen. Het belangrijkste voor hen is dat ze PRIVATE BANKING hebben. Dat was enkele jaren geleden en ik verloor mijn interesse in private banking.
Deze week kwam ik een artikel tegen over private banking en besloot ik het eens wat nader te bekijken. Blijkt dat de grote banken zoals BNP Paribas Fortis, KBC en Belfius aparte kantoren hebben voor private banking. In de gemeente waar ik woon zijn er geen. Die kennissen gaan ook niet naar een andere stad, maar hebben private banking in het kantoor waar ze al decennialang gaan en het is ook hun vertrouwde bankier die nu hun private banker is. Die persoon is dus gewoon bankier en voor bepaalde klanten zet hij/zij een ander petje op.
Wat ik las over private banking op de sites van die banken vond ik nog wel interessant en moest ik ervoor in aanmerking komen dan zou ik het wel overwegen, maar wat die kennissen hebben daar moet ik niet van weten.
Hoe zit dat nu? Is het wel private banking als het in je gewone kantoor gebeurt met dezelfde bankier? Waarom worden ze niet doorgestuurd naar een private banking kantoor van die bank in een buurgemeente? Willen ze de bonus voor zichzelf houden?
Als je voor private banking in aanmerking zou komen en er interesse in zou hebben, zou je dan wachten tot je gewone bankier je er op aanspreekt en je doorstuurt of zichzelf aanprijst als je private banker of zou je op eigen initiatief contact nemen?
Wat zijn goede redenen voor private banking en wat zijn goede redenen om het niet te doen?
Re: Private Banking vragen
cpnx schreef: ↑15 mei 2025, 20:13 Mijn excuses als dit het verkeerde forum is voor deze vraag. Ik heb er even op gezocht en de meeste vermelding over private banking kwamen uit dit forum.
Ik denk dat de goede reden is dat de bank er wel bij vaart, en jij je er goed en belangijk bij voelt terwijl je gepluimd wordt.cpnx schreef: ↑15 mei 2025, 20:13 Mijn excuses als dit het verkeerde forum is voor deze vraag. Ik heb er even op gezocht en de meeste vermelding over private banking kwamen uit dit forum.

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Private banking kan zeker een meerwaarde hebben, zo begeleiden ze je bij erfeniskwesties en fiscaliteit etc.
Bovendien kunnen ze je toegang geven tot dingen waar je zelf niet zo maar bij kan, exotischere beleggingen, private equity,...
Er vallen zeker dingen voor te zeggen
Bovendien kunnen ze je toegang geven tot dingen waar je zelf niet zo maar bij kan, exotischere beleggingen, private equity,...
Helaas niet mee eens.Aerolla schreef: ↑15 mei 2025, 21:17 Private banking kan zeker een meerwaarde hebben, zo begeleiden ze je bij erfeniskwesties en fiscaliteit etc.
Voor een erfenis beter een notaris en voor de andere kwesties vind ik het onzin.
Als je rendement wilt opgeven, moet je zeker naar een (private) bankier gaan. Voor de meeste mensen met een groot vermogen is het vooral een zekere gemoedsrust, gevoel dat die mens aan de andere kant er meer verstand van heeft dan uzelf.
Mijn ervaring met BNP, vooral zover mogelijk wegblijven.
€20-€40/maand is heel normaal en dan smeren ze hun eigen fondsen aan.
Indien je in etf's wil beleggen houden ze hun handen eraf en geven ze geen advies meer wat ik helemaal niet begrijp. Je betaalt tenslotte voor advies maar dat geven ze dan enkel voor hun eigen fondsen waar je dan nog eens 2% kosten op betaald.
€20-€40/maand is heel normaal en dan smeren ze hun eigen fondsen aan.
Indien je in etf's wil beleggen houden ze hun handen eraf en geven ze geen advies meer wat ik helemaal niet begrijp. Je betaalt tenslotte voor advies maar dat geven ze dan enkel voor hun eigen fondsen waar je dan nog eens 2% kosten op betaald.
Een bank geeft geen advies, een bank verkoopt, altijd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Uw portefeuillebeheerder: beheer met advies
PRAKTISCH
U beslist, wij adviseren
U volgt de markten met meer dan gewone belangstelling. Vooraleer u beslist, krijgt u toch graag het advies van beleggingsexperts. Dat is bij ons samen beleggen.
UW VOORDELEN
Uw persoonlijke portefeuillebeheerder kent uw situatie door en door. Hij volgt uw portefeuille proactief op en adviseert u over opportuniteiten en risico's.
Uw Private Banker of uw portefeuillebeheerder zal u helpen om de beleggingsproducten te selecteren die het best aan uw verwachtingen voldoen.
Dan stelt een familielid die maandelijks €40 betaalt voor deze diensten de vraag om een deel in etf's te beleggen en krijgt als reactie dat advies enkel produkten van BNP betreft.
Netjes.
krijgt als reactie dat advies enkel produkten van BNP betreft.karine schreef: ↑Gisteren 07:14Uw portefeuillebeheerder: beheer met advies
PRAKTISCH
U beslist, wij adviseren
U volgt de markten met meer dan gewone belangstelling. Vooraleer u beslist, krijgt u toch graag het advies van beleggingsexperts. Dat is bij ons samen beleggen.
UW VOORDELEN
Uw persoonlijke portefeuillebeheerder kent uw situatie door en door. Hij volgt uw portefeuille proactief op en adviseert u over opportuniteiten en risico's.
Uw Private Banker of uw portefeuillebeheerder zal u helpen om de beleggingsproducten te selecteren die het best aan uw verwachtingen voldoen.
Dan stelt een familielid die maandelijks €40 betaalt voor deze diensten de vraag om een deel in etf's te beleggen en krijgt als reactie dat advies enkel produkten van BNP betreft.
Netjes.
vandaar:
Hoeveel minuten per maand kan deze adviseur aan dit advies besteden als er maar 40 Euro per maand betaald wordt?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
In de praktijk doet de adviseur eenmaal belegd ook niet veel meer. Paar keer per jaar een gesprekje van max een half uurtje.
Zijn inkomen wordt natuurlijk bepaald door "het verkopen" van BNP produkten.
Uiteindelijk heb je gelijk : Een bank geeft geen advies, een bank verkoopt, altijd.

Hun personal banker was van opleiding voedingsdeskundige dus ik kan begrijpen dat hij van andere zaken buiten BNP niet zo op de hoogte is natuurlijk.

Aan de mensen die geantwoord hebben over hun of anderen hun ervaringen met private banking: Wat is dit in een gewoon bankkantoor met hun gewone bankier of was dit in een speciaal private banking kantoor? De grootbanken hebben verspreid over het land kantoren speciaal voor private banking en/of wealth management. Hebben de mensen in een gewoon bankkantoor wel de expertise voor complexere dossiers en de tijd ervoor? En voor €40 ... if you pay peanuts, you only get monkeys.
Als je zelf al ervaring hebt met beleggingen (succesvol), dan moet je daarvoor niet naar private banking gaan. Als je een notaris nodig hebt, moet je daarvoor niet speciaal private banking nemen. Volledig akkoord. Maar wat met complexere dossiers of beleggingen, buitenlands tegoeden, ...? Je kunt antwoorden met neem een advocaat. Heb ik gedaan en die heeft zijn werk goed gedaan. Het is in orde met de fiscus. De bank moet nu nog wat werk doen. Werk dat ik niet zou toevertrouwen aan een voedingsdeskundige (zie elders) of zo die enkel bankproducten verkoopt. Zeker niet na al het werk dat er in gestoken is.
-
- Full Member
- Contacteer:
Indien u ervoor kiest om glanzende brochures te ontvangen, aanzienlijke kosten te betalen, en zich bewust bent dat u zelf verantwoordelijk bent voor eventuele verliezen wanneer zaken misgaan, dan kunt u zeker bij een private banker terecht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik denk dat men "estate planning" bedoelde erder dan erfenis.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
In plaats van een private banker kun je natuurlijk ook een onafhenkelijk vermogensbeheerder raadplegen.
https://www.vermogensgids.com/onze-diensten
In tegenstelling tot een private banker zit hier wel een meerwaarde in, zelfs voor een ervaren belegger. Zo iemand kan je helpen in het vermijden van gedragsmatige fouten, portfolio constructie, ontzorgen etc.
https://www.vermogensgids.com/onze-diensten
In tegenstelling tot een private banker zit hier wel een meerwaarde in, zelfs voor een ervaren belegger. Zo iemand kan je helpen in het vermijden van gedragsmatige fouten, portfolio constructie, ontzorgen etc.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Mijn Private banking tot nu toe: ytd-2.5 proc. Zelf beleggen bolero ytd + 10 proc tot nu toe. . Dit zegt genoeg denk ik. Zij winnen ALTIJD ook bij daling pakken ze 2 procent. Eigenlijk maakt het hen niet zoveel uit wat je wint, hun grootste deel vh personeel bestaat uit klanten aanwerven en behouden. Ik weet niet waarom ik er nog bij ben eigenlijk.