Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Private Banking vragen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
cpnx
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer cpnx
Verstuur privébericht

Private Banking vragen

• Citeer

Bericht door cpnx » 15 mei 2025, 20:13

Mijn excuses als dit het verkeerde forum is voor deze vraag. Ik heb er even op gezocht en de meeste vermelding over private banking kwamen uit dit forum.

Mijn eerste indruk over private banking was niet echt positief. Toen ik er (oudere) kennissen over hoorde praten (stoefen), over hun beleggingen, het aantal keren dat ze per jaar dat ze uitgenodigd werden voor een serieus gesprek, ... werd ik nieuwsgierig en dacht van wat bij te leren. Wat bleek is dat ze nauwelijks iets weten van beleggen, etfs, indexfondsen, aandelen, ... en ze weten evenmin hoeveel het nu eigenlijk opbrengt (enkele procenten op een paar jaar) en nog minder wat er overblijft na aftrek van kosten incl. verzekering tegen verliezen. Het belangrijkste voor hen is dat ze PRIVATE BANKING hebben. Dat was enkele jaren geleden en ik verloor mijn interesse in private banking.

Deze week kwam ik een artikel tegen over private banking en besloot ik het eens wat nader te bekijken. Blijkt dat de grote banken zoals BNP Paribas Fortis, KBC en Belfius aparte kantoren hebben voor private banking. In de gemeente waar ik woon zijn er geen. Die kennissen gaan ook niet naar een andere stad, maar hebben private banking in het kantoor waar ze al decennialang gaan en het is ook hun vertrouwde bankier die nu hun private banker is. Die persoon is dus gewoon bankier en voor bepaalde klanten zet hij/zij een ander petje op.

Wat ik las over private banking op de sites van die banken vond ik nog wel interessant en moest ik ervoor in aanmerking komen dan zou ik het wel overwegen, maar wat die kennissen hebben daar moet ik niet van weten.

Hoe zit dat nu? Is het wel private banking als het in je gewone kantoor gebeurt met dezelfde bankier? Waarom worden ze niet doorgestuurd naar een private banking kantoor van die bank in een buurgemeente? Willen ze de bonus voor zichzelf houden?

Als je voor private banking in aanmerking zou komen en er interesse in zou hebben, zou je dan wachten tot je gewone bankier je er op aanspreekt en je doorstuurt of zichzelf aanprijst als je private banker of zou je op eigen initiatief contact nemen?

Wat zijn goede redenen voor private banking en wat zijn goede redenen om het niet te doen?

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

Re: Private Banking vragen

• Citeer

Bericht door Finny10 » 15 mei 2025, 20:52

cpnx schreef: ↑15 mei 2025, 20:13 Mijn excuses als dit het verkeerde forum is voor deze vraag. Ik heb er even op gezocht en de meeste vermelding over private banking kwamen uit dit forum.

Mijn eerste indruk over private banking was niet echt positief. Toen ik er (oudere) kennissen over hoorde praten (stoefen), over hun beleggingen, het aantal keren dat ze per jaar dat ze uitgenodigd werden voor een serieus gesprek, ... werd ik nieuwsgierig en dacht van wat bij te leren. Wat bleek is dat ze nauwelijks iets weten van beleggen, etfs, indexfondsen, aandelen, ... en ze weten evenmin hoeveel het nu eigenlijk opbrengt (enkele procenten op een paar jaar) en nog minder wat er overblijft na aftrek van kosten incl. verzekering tegen verliezen. Het belangrijkste voor hen is dat ze PRIVATE BANKING hebben. Dat was enkele jaren geleden en ik verloor mijn interesse in private banking.

Deze week kwam ik een artikel tegen over private banking en besloot ik het eens wat nader te bekijken. Blijkt dat de grote banken zoals BNP Paribas Fortis, KBC en Belfius aparte kantoren hebben voor private banking. In de gemeente waar ik woon zijn er geen. Die kennissen gaan ook niet naar een andere stad, maar hebben private banking in het kantoor waar ze al decennialang gaan en het is ook hun vertrouwde bankier die nu hun private banker is. Die persoon is dus gewoon bankier en voor bepaalde klanten zet hij/zij een ander petje op.

Wat ik las over private banking op de sites van die banken vond ik nog wel interessant en moest ik ervoor in aanmerking komen dan zou ik het wel overwegen, maar wat die kennissen hebben daar moet ik niet van weten.

Hoe zit dat nu? Is het wel private banking als het in je gewone kantoor gebeurt met dezelfde bankier? Waarom worden ze niet doorgestuurd naar een private banking kantoor van die bank in een buurgemeente? Willen ze de bonus voor zichzelf houden?

Als je voor private banking in aanmerking zou komen en er interesse in zou hebben, zou je dan wachten tot je gewone bankier je er op aanspreekt en je doorstuurt of zichzelf aanprijst als je private banker of zou je op eigen initiatief contact nemen?

Wat zijn goede redenen voor private banking en wat zijn goede redenen om het niet te doen?
cpnx schreef: ↑15 mei 2025, 20:13 Mijn excuses als dit het verkeerde forum is voor deze vraag. Ik heb er even op gezocht en de meeste vermelding over private banking kwamen uit dit forum.

Ik denk dat de goede reden is dat de bank er wel bij vaart, en jij je er goed en belangijk bij voelt terwijl je gepluimd wordt. ;D

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Aerolla
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Aerolla
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Aerolla » 15 mei 2025, 21:17

Private banking kan zeker een meerwaarde hebben, zo begeleiden ze je bij erfeniskwesties en fiscaliteit etc.
Bovendien kunnen ze je toegang geven tot dingen waar je zelf niet zo maar bij kan, exotischere beleggingen, private equity,...

Er vallen zeker dingen voor te zeggen

Finny10
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Finny10
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Finny10 » 15 mei 2025, 22:02

Aerolla schreef: ↑15 mei 2025, 21:17 Private banking kan zeker een meerwaarde hebben, zo begeleiden ze je bij erfeniskwesties en fiscaliteit etc.
Bovendien kunnen ze je toegang geven tot dingen waar je zelf niet zo maar bij kan, exotischere beleggingen, private equity,...

Er vallen zeker dingen voor te zeggen
Helaas niet mee eens.
Voor een erfenis beter een notaris en voor de andere kwesties vind ik het onzin.

bryanv
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bryanv
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bryanv » 15 mei 2025, 22:15

Als je rendement wilt opgeven, moet je zeker naar een (private) bankier gaan. Voor de meeste mensen met een groot vermogen is het vooral een zekere gemoedsrust, gevoel dat die mens aan de andere kant er meer verstand van heeft dan uzelf.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » Gisteren 00:43

Mijn ervaring met BNP, vooral zover mogelijk wegblijven.
€20-€40/maand is heel normaal en dan smeren ze hun eigen fondsen aan.
Indien je in etf's wil beleggen houden ze hun handen eraf en geven ze geen advies meer wat ik helemaal niet begrijp. Je betaalt tenslotte voor advies maar dat geven ze dan enkel voor hun eigen fondsen waar je dan nog eens 2% kosten op betaald.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » Gisteren 06:53

Een bank geeft geen advies, een bank verkoopt, altijd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » Gisteren 07:14

B7H4long schreef: ↑Gisteren 06:53 Een bank geeft geen advies, een bank verkoopt, altijd.
Uw portefeuillebeheerder: beheer met advies
PRAKTISCH
U beslist, wij adviseren
U volgt de markten met meer dan gewone belangstelling. Vooraleer u beslist, krijgt u toch graag het advies van beleggingsexperts. Dat is bij ons samen beleggen.
UW VOORDELEN
Uw persoonlijke portefeuillebeheerder kent uw situatie door en door. Hij volgt uw portefeuille proactief op en adviseert u over opportuniteiten en risico's.
Uw Private Banker of uw portefeuillebeheerder zal u helpen om de beleggingsproducten te selecteren die het best aan uw verwachtingen voldoen.

Dan stelt een familielid die maandelijks €40 betaalt voor deze diensten de vraag om een deel in etf's te beleggen en krijgt als reactie dat advies enkel produkten van BNP betreft.
Netjes.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » Gisteren 08:16

karine schreef: ↑Gisteren 07:14
B7H4long schreef: ↑Gisteren 06:53 Een bank geeft geen advies, een bank verkoopt, altijd.
Uw portefeuillebeheerder: beheer met advies
PRAKTISCH
U beslist, wij adviseren
U volgt de markten met meer dan gewone belangstelling. Vooraleer u beslist, krijgt u toch graag het advies van beleggingsexperts. Dat is bij ons samen beleggen.
UW VOORDELEN
Uw persoonlijke portefeuillebeheerder kent uw situatie door en door. Hij volgt uw portefeuille proactief op en adviseert u over opportuniteiten en risico's.
Uw Private Banker of uw portefeuillebeheerder zal u helpen om de beleggingsproducten te selecteren die het best aan uw verwachtingen voldoen.

Dan stelt een familielid die maandelijks €40 betaalt voor deze diensten de vraag om een deel in etf's te beleggen en krijgt als reactie dat advies enkel produkten van BNP betreft.
Netjes.
krijgt als reactie dat advies enkel produkten van BNP betreft.
vandaar:

Hoeveel minuten per maand kan deze adviseur aan dit advies besteden als er maar 40 Euro per maand betaald wordt?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

karine
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer karine
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karine » Gisteren 08:26

B7H4long schreef: ↑Gisteren 08:16 Hoeveel minuten per maand kan deze adviseur aan dit advies besteden als er maar 40 Euro per maand betaald wordt?
In de praktijk doet de adviseur eenmaal belegd ook niet veel meer. Paar keer per jaar een gesprekje van max een half uurtje.
Zijn inkomen wordt natuurlijk bepaald door "het verkopen" van BNP produkten.

Uiteindelijk heb je gelijk : Een bank geeft geen advies, een bank verkoopt, altijd. ;)
Hun personal banker was van opleiding voedingsdeskundige dus ik kan begrijpen dat hij van andere zaken buiten BNP niet zo op de hoogte is natuurlijk. ;D

cpnx
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer cpnx
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door cpnx » Gisteren 08:46

B7H4long schreef: ↑Gisteren 08:16
Hoeveel minuten per maand kan deze adviseur aan dit advies besteden als er maar 40 Euro per maand betaald wordt?
Aan de mensen die geantwoord hebben over hun of anderen hun ervaringen met private banking: Wat is dit in een gewoon bankkantoor met hun gewone bankier of was dit in een speciaal private banking kantoor? De grootbanken hebben verspreid over het land kantoren speciaal voor private banking en/of wealth management. Hebben de mensen in een gewoon bankkantoor wel de expertise voor complexere dossiers en de tijd ervoor? En voor €40 ... if you pay peanuts, you only get monkeys.

Als je zelf al ervaring hebt met beleggingen (succesvol), dan moet je daarvoor niet naar private banking gaan. Als je een notaris nodig hebt, moet je daarvoor niet speciaal private banking nemen. Volledig akkoord. Maar wat met complexere dossiers of beleggingen, buitenlands tegoeden, ...? Je kunt antwoorden met neem een advocaat. Heb ik gedaan en die heeft zijn werk goed gedaan. Het is in orde met de fiscus. De bank moet nu nog wat werk doen. Werk dat ik niet zou toevertrouwen aan een voedingsdeskundige (zie elders) of zo die enkel bankproducten verkoopt. Zeker niet na al het werk dat er in gestoken is.

tuinder666
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer tuinder666
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door tuinder666 » Gisteren 08:58

pb.jpg
Indien u ervoor kiest om glanzende brochures te ontvangen, aanzienlijke kosten te betalen, en zich bewust bent dat u zelf verantwoordelijk bent voor eventuele verliezen wanneer zaken misgaan, dan kunt u zeker bij een private banker terecht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

patrick4
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer patrick4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick4 » Gisteren 09:36

Finny10 schreef: ↑15 mei 2025, 22:02 Helaas niet mee eens.
Voor een erfenis beter een notaris en voor de andere kwesties vind ik het onzin.
Ik denk dat men "estate planning" bedoelde erder dan erfenis.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.

patrick4
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer patrick4
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick4 » Gisteren 09:40

In plaats van een private banker kun je natuurlijk ook een onafhenkelijk vermogensbeheerder raadplegen.

https://www.vermogensgids.com/onze-diensten

In tegenstelling tot een private banker zit hier wel een meerwaarde in, zelfs voor een ervaren belegger. Zo iemand kan je helpen in het vermijden van gedragsmatige fouten, portfolio constructie, ontzorgen etc.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.

Sint1
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Sint1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sint1 » Gisteren 09:53

Mijn Private banking tot nu toe: ytd-2.5 proc. Zelf beleggen bolero ytd + 10 proc tot nu toe. . Dit zegt genoeg denk ik. Zij winnen ALTIJD ook bij daling pakken ze 2 procent. Eigenlijk maakt het hen niet zoveel uit wat je wint, hun grootste deel vh personeel bestaat uit klanten aanwerven en behouden. Ik weet niet waarom ik er nog bij ben eigenlijk.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy