Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
10.000 Zou wel erg zuur zijn. Ik hoop echt dat je dan toch 100.000 krijgt.DeDenker schreef: ↑7 mei 2025, 19:13 Stel ik koop een nul coupon die uitgegeven is aan 100%, nu op 95% staat en afloopt in 2030.
Ik koop voor € 95.000.
Ontvang ik dan, kosten niet meegerekend, bij afloop €10.000?
Een obligatie met coupon is duidelijk: je krijgt elk jaar de coupon met xx%. Maar bij een 0 coupon krijg je dus enkel het verschil van aankoop (95% in het voorbeeld) en maturiteit (100% in het voorbeeld)?
Dan is een 0 coupon die nog enkele jaren loopt toch niet interessant meer?
Voordeel 0% coupon is dat je geen 30% R.V. betaalt. En tot op heden ook niets over de koerswinst.
Aangepast. Sorry daarvoor.
Maar dan heb ik het dus juist, dat een nul coupon obligatie van 95% niet echt interessant is over een periode van 5 jaar.
Maar dan heb ik het dus juist, dat een nul coupon obligatie van 95% niet echt interessant is over een periode van 5 jaar.
Precies, dat denk ik ook.
De inflatie zal waarschijnlijk weer toenemen, wat tot rente stijgingen leidt.
En tevens zal waarschijnlijk de winst ook niet meer belastingvrij zijn vanaf 1 jan. a,s,
Rendement is rendement of het nu van coupons of van waardestijging komt.DeDenker schreef: ↑7 mei 2025, 19:13 Stel ik koop een nul coupon die uitgegeven is aan 100%, nu op 95% staat en afloopt in 2030.
Ik koop voor € 95.000.
Ontvang ik dan, kosten niet meegerekend, bij afloop €100.000?
Een obligatie met coupon is duidelijk: je krijgt elk jaar de coupon met xx%. Maar bij een 0 coupon krijg je dus enkel het verschil van aankoop (95% in het voorbeeld) en maturiteit (100% in het voorbeeld)?
Dan is een 0 coupon die nog enkele jaren loopt toch niet interessant meer?
Op coupons betaal je 30% Rv.
Op meerwaarde betaal je straks 10%, met een vrijstelling van 10k/jaar
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hoe langer de looptijd, hoe meer de obligatie onder pari noteert.
Als die zero coupon obligatie op 5 jaar aan pakweg 85% noteert, dan lijkt me dat wel interessant.
Een nul coupon obligatie(Frankrijk) looptijd 2032 met netto rendement van 2,861% is dat vandaag de dag interessant?
Het is maar hoe je het bekijkt. Krijgen we weer inflatie of niet? Wat gaat er met Frankrijk gebeuren (staat er niet goed voor)?
Loont geduld misschien om even wat duidelijkheid te krijgen? Komen over enige tijd misschien een stuk betere kansen en dan vind ik 7 jaar veel te lang.
Misschien betaal je binnenkort wel 30% vermogenswinstbelasting c.q. solidariteits bijdrage op de koerswinst van 0% coupon oblies... Zou me niets verbazen.
Die kans is groot, ik lees net op HLN, dat alle ze alle financiële activa zouden willen belasten met een meerwaardebijdrage. Cryptomunten, aandelen, obligaties, ETF’s, beleggingsfondsen en spaar- en beleggingsverzekeringen.
Als iemand nog obligaties wil kopen zonder transactiekosten.
Saxo Bank referral link voor € 100 gratis transactietegoed bij het openen van een account:
https://refer.saxo/gTXWJ
Saxo Bank referral link voor € 100 gratis transactietegoed bij het openen van een account:
https://refer.saxo/gTXWJ
Natuurlijk bijkomend aan de 30% rv op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs als die nulcoupon onder pari werd uitgegeven.
Nog steeds beter dan een spaarboekje lijkt me.