Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
quote: "Wanneer? We versturen de aanslagbiljetten tussen augustus van het jaar waarin u de aangifte indient en eind juni van het jaar daarna. Bv.: Als u uw aangifte in mei 2024 indient, versturen we uw aanslagbiljet tussen augustus 2024 en eind juni 2025. In bepaalde gevallen (geen aangifte, laattijdige aangifte, ongeldige aangifte ...) kan het langer duren voordat u het aanslagbiljet ontvangt."
uit bron: https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... slagbiljet
------------
er zullen er een heel aantal zijn die hun aanslag nog niet kregen ja
uit bron: https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... slagbiljet
------------
er zullen er een heel aantal zijn die hun aanslag nog niet kregen ja
Is die forfait voor kinderen (-3 jaar) nog steeds 690 euro?690 maar dan mag je kind max 3 jaar zijn op 1/01/2024.
Online vind ik er niets over terug en ook in de aangifte zie ik niets. Welke code moet ik invullen (aanslagjaar 2025 - inkomstenjaar 2024)
Bedankt Tycoon
---
Nog iets, ik heb ETF's waarop ik dividend heb ontvangen bij DeGiro.
Nu lees ik dat je de kosten mag aftrekken van het brutobedrag.
Ik heb DEGIRO Corporate Action Kosten en DEGIRO Aansluitingskosten. Zijn dat de kosten die afgetrokken mogen worden?
Heb het aan ChatGPT gevraagd:
Mag je de kosten van een corporate action (zoals €7,50 voor een keuzedividend) aftrekken van je dividendinkomsten?
JA, maar onder bepaalde voorwaarden.
Volgens de Belgische fiscale regels:
Je moet het netto ontvangen bedrag aangeven van je dividend.
Dat betekent: bruto dividend – daadwerkelijk gedragen kosten om het dividend te verkrijgen.
De €7,50 corporate action-kost (bijvoorbeeld voor de verwerking van een keuzedividend) mag dus afgetrokken worden van het brutobedrag, mits het een directe kost is die je moest maken om het dividend te verkrijgen.
DEGIRO Aansluitingskosten mag je niet aftrekken.
---
Ik heb DEGIRO Corporate Action Kosten en DEGIRO Aansluitingskosten. Zijn dat de kosten die afgetrokken mogen worden?
Dat betekent: bruto dividend – daadwerkelijk gedragen kosten om het dividend te verkrijgen.
Nop - betaalde belgische roerende voorheffing op uitgekeerde dividenden vanuit ETF's kan je NIET terugkrijgen via de belastingsaangifte.
Reden:
- een ETF is nog steeds beheerd (weliswaar relatief passief) door iets/iemand.
- Dat noemt een 'collectieve beleggingsinstelling"
=> en net dat is uitgesloten van de vrijstelling voor dividenden.
-----------
In plaats van alles door CHATGPT te smijten en dat als waarheid aan te nemen....
ga naar een deftige bron zoals: https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... dividenden
Reden:
-----------
In plaats van alles door CHATGPT te smijten en dat als waarheid aan te nemen....

ga naar een deftige bron zoals: https://fin.belgium.be/nl/particulieren ... dividenden
Neen, beide vallen volgens mij niet onder innings en bewaringskosten. De corporate action kost van het keuzedividend is het makelaarsloon voor dat keuzedividend. Die had je niet als je koos voor het dividend in geld.Kevva schreef: ↑27 mei 2025, 00:26 Bedankt Tycoon
---
Mag je de kosten van een corporate action (zoals €7,50 voor een keuzedividend) aftrekken van je dividendinkomsten?
JA, maar onder bepaalde voorwaarden.
De €7,50 corporate action-kost (bijvoorbeeld voor de verwerking van een keuzedividend) mag dus afgetrokken worden van het brutobedrag, mits het een directe kost is die je moest maken om het dividend te verkrijgen.
Je moet die innings en bewaringskosten ook kunnen linken aan het betrokken aandeel en ontvangen dividend. Staan ze niet op de borderel van het keuzedividend of is er geen verwijzing naar dat borderel is het moeilijk te bewijzen.
Je kan proberen of ze onder soortgelijke kosten vallen. Maar ook dat betwijfel ik. Bij een keuzedividend gaat de fiscus uit dat je evenveel rv moet betalen als bij het cashdividend. Ze doen alsof je eerst het cashdividend ontving en met dat nettoinkomen intekende op de nieuwe aandelen van het keuzedividend.
De incassokosten voor een buitenlands dividend bij Bolero en Degiro kan je wel aangeven. Maar veel effect heeft dat niet. Die kosten worden immers aangerekend na de roerende voorheffing.
Je moet de innings en bewaringskosten appart aangeven bij rubriek E. Je mag ze niet van het bruto aftrekken. Het brutobedrag - buitenlandse bronheffing geef je in rubriek A aan.
Zei onderstaande citaten uit de toelichting.
A. INKOMSTEN VAN KAPITALEN VÓÓR AFTREK VAN DE INNINGS- EN BEWARINGSKOSTEN ▲
Opgelet: als u inkomsten van kapitalen aangeeft die niet als beroepsinkomsten te beschouwen zijn, moet u de werkelijk geïnde of verkregen bedragen (na aftrek van de eventuele buitenlandse belasting) vermelden, verhoogd met de innings- en bewaringskosten en andere soortgelijke kosten, maar niet met de ingehouden roerende voorheffing.
E. INNINGS- EN BEWARINGSKOSTEN BETREFFENDE AANGEGEVEN INKOMSTEN
Vermeld hier de innings- en bewaringskosten en andere soortgelijke kosten die slaan op inkomsten die u in vak VII hebt vermeld.
Nee, ik vraag die roerende voorheffing niet terug héLirec schreef: ↑27 mei 2025, 01:00 Nop - betaalde belgische roerende voorheffing op uitgekeerde dividenden vanuit ETF's kan je NIET terugkrijgen via de belastingsaangifte.
Reden:
-----------
In plaats van alles door CHATGPT te smijten en dat als waarheid aan te nemen....![]()

Ik moet die zelf afdragen en invullen in code 1444. Als je bij DeGiro zit is het elk jaar opletten geblazen want je betaald geen RV op ETF's en de fiscus ligt op de loer voor zo'n gevallen.
Mag ik eens weten hoe hoog jullie aanslagvoet is?
Bij mij en mijn vrouw is dat absurd hoog.
Bij mij en mijn vrouw is dat absurd hoog.
45 % schandalig hoog
Mag ik één van mijn kinderen op mijn naam zetten? Mijn vrouw is in 2024 3 maanden out geweest en heeft daardoor minder loon. Ik verdien ook iets meer dan haar.
We verwachten dat ze in 2025 weer volwaardig aan het werk zal zijn. Ik zou dan bij het aanslagjaar 2026 - inkomstenjaar 2025 dat kind weer bij haar zetten.
Kwestie om dat kind bij de meest verdienende partner te zetten. Of wordt dat wisselen niet goedgekeurd door de fiscus? Ik lees in elk geval nergens dat het niet mag.
We verwachten dat ze in 2025 weer volwaardig aan het werk zal zijn. Ik zou dan bij het aanslagjaar 2026 - inkomstenjaar 2025 dat kind weer bij haar zetten.
Kwestie om dat kind bij de meest verdienende partner te zetten. Of wordt dat wisselen niet goedgekeurd door de fiscus? Ik lees in elk geval nergens dat het niet mag.
38.4% gem. aanslagvoet vorig jaar
Dat zat in de WinWin belastingspecial van maandag https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio ... 0-36207-0/Kevva schreef: ↑4 juni 2025, 22:32 Mag ik één van mijn kinderen op mijn naam zetten? Mijn vrouw is in 2024 3 maanden out geweest en heeft daardoor minder loon. Ik verdien ook iets meer dan haar.
In principe vrij te kiezen maar de partner die de kinderen via de werkgever ten laste nam moet ze ook in de aangifte ten laste nemen. Je krijgt de vermindering maar 1 keer ofwel via de verminderde BV bij de werkgever ofwel via de belastingaangifte.
Daarnaast was het ook niet meer nodig dat de meest verdienende die ten laste nam. Bij de berekening zou Tax on web nu zelf de kinderen ten laste optimaliseren en de minst belaste optie toepassen. Zodat je steeds hetzelfde resultaat voor de kinderen ten laste uitkomt.
Ik bekom wel degelijk een verschil in de tax-calc. Als ik m'n jongste in mijn kolom in vul, krijg ik meer terug dan mocht ik hem bij mijn vrouw laten staan.Tycoon schreef: ↑5 juni 2025, 09:23Dat zat in de WinWin belastingspecial van maandag https://www.vrt.be/vrtmax/luister/radio ... 0-36207-0/Kevva schreef: ↑4 juni 2025, 22:32 Mag ik één van mijn kinderen op mijn naam zetten? Mijn vrouw is in 2024 3 maanden out geweest en heeft daardoor minder loon. Ik verdien ook iets meer dan haar.
In principe vrij te kiezen maar de partner die de kinderen via de werkgever ten laste nam moet ze ook in de aangifte ten laste nemen. Je krijgt de vermindering maar 1 keer ofwel via de verminderde BV bij de werkgever ofwel via de belastingaangifte.
Daarnaast was het ook niet meer nodig dat de meest verdienende die ten laste nam. Bij de berekening zou Tax on web nu zelf de kinderen ten laste optimaliseren en de minst belaste optie toepassen. Zodat je steeds hetzelfde resultaat voor de kinderen ten laste uitkomt.
Het eerste kind staat bij mij (ook bij de werkgever)
Het tweede kind staat bij mijn vrouw (bij werkgever en ook in de personenbelasting).
Ik zou ze dus gewoon beiden optellen en in mijn kolom invullen. Dat is fiscaal het meest voordelige.
Tax-calc doet de berekening zoals jij die invult & optimaliseert mogelijk niet.
-----
Betreft: Belastingvrije som wegens kinderen ten laste - bij de effectieve berekening - dan doet de fiscus wel degelijk de berekening in alle scenario's en word automatisch de voor jou meest voordelige genomen. Bij de gezamenlijke aangifte vul je trouwens voor beide partners 1 veld daarvoor in, er is simpelweg geen apart veld daarvoor inzake partner A <=> partner B. Doe je gescheiden aangifte (gescheiden, niet wettelijk samenwonend,..) dan maakt de fiscale domicilie uiteraard wel een verschil in de berekening.
Betreft: je werkgever vragen de vermindering bedrijfsvoorheffing voor kinderen ten laste toe te passen:
- In principe mag dat voor 1 en hetzelfde kind inderdaad maar bij 1 werkgever gevraagd worden. Voor 3 kinderen kan je dus doen: 3-0, 2-1, 1-2, 0-3. Daarbij zou je werkgever je een "document op eer" moeten vragen van je partner dat zei dat voor deze kinderen niet vraagt bij haar werkgever. De meeste totale vermindering zal je trouwens hebben bij 3-0 of 0-3.
- In praktijk: vragen de meeste werkgevers dat document helemaal niet, is de totaalafrekening (netto+belastingaangifte) identiek, bestaan er geen straffen/boetes voor de burger als je het toch doet. Als je dus liever meer nettoloon hebt maar minder teruggave vanuit belastingaangifte (of meer bijbetalen belastingaangifte, dat hangt van je situatie af) => Gewoon alle kinds bij de 2 werkgevers vermindering bedrijfsvoorhebben voor vragen.
-----
Betreft: Belastingvrije som wegens kinderen ten laste - bij de effectieve berekening - dan doet de fiscus wel degelijk de berekening in alle scenario's en word automatisch de voor jou meest voordelige genomen. Bij de gezamenlijke aangifte vul je trouwens voor beide partners 1 veld daarvoor in, er is simpelweg geen apart veld daarvoor inzake partner A <=> partner B. Doe je gescheiden aangifte (gescheiden, niet wettelijk samenwonend,..) dan maakt de fiscale domicilie uiteraard wel een verschil in de berekening.
Betreft: je werkgever vragen de vermindering bedrijfsvoorheffing voor kinderen ten laste toe te passen:
- In principe mag dat voor 1 en hetzelfde kind inderdaad maar bij 1 werkgever gevraagd worden. Voor 3 kinderen kan je dus doen: 3-0, 2-1, 1-2, 0-3. Daarbij zou je werkgever je een "document op eer" moeten vragen van je partner dat zei dat voor deze kinderen niet vraagt bij haar werkgever. De meeste totale vermindering zal je trouwens hebben bij 3-0 of 0-3.
- In praktijk: vragen de meeste werkgevers dat document helemaal niet, is de totaalafrekening (netto+belastingaangifte) identiek, bestaan er geen straffen/boetes voor de burger als je het toch doet. Als je dus liever meer nettoloon hebt maar minder teruggave vanuit belastingaangifte (of meer bijbetalen belastingaangifte, dat hangt van je situatie af) => Gewoon alle kinds bij de 2 werkgevers vermindering bedrijfsvoorhebben voor vragen.