Beurstaksen etf's fout bij Saxo ?
TIP
Beurstaksen etf's fout bij Saxo ?
Ik deed bij Saxo een simulatie.
iShares Edge MSCI World Min Volatility UCITS ETF, IE00B8FHGS14 hier werd een beurstaks van 0,12% aangerekend zoals het hoort.
Echter bij iShares Edge MSCI Europe Value Factor UCITS ETF EUR (Acc), IE00BQN1K901,werd er een beurstaks van 1,32% gerekend.
Doe ik deze simulatie bij Lynx kom ik voor beiden op 0,12% uit.
Ik veronderstel toch dat dit voor beiden wel 0,12% moet zijn?
P.S : ik heb hier een tijdje geleden nog zoiets gelezen van iemand die voor een goud etf bij Saxo 1,32% betaalde i.p.v. de 0,12%.
iShares Edge MSCI World Min Volatility UCITS ETF, IE00B8FHGS14 hier werd een beurstaks van 0,12% aangerekend zoals het hoort.
Echter bij iShares Edge MSCI Europe Value Factor UCITS ETF EUR (Acc), IE00BQN1K901,werd er een beurstaks van 1,32% gerekend.
Doe ik deze simulatie bij Lynx kom ik voor beiden op 0,12% uit.
Ik veronderstel toch dat dit voor beiden wel 0,12% moet zijn?
P.S : ik heb hier een tijdje geleden nog zoiets gelezen van iemand die voor een goud etf bij Saxo 1,32% betaalde i.p.v. de 0,12%.
Re: Beurstaksen etf's fout bij Saxo ?
Volgends de iShares website klopt de 1,32%.
De uitkerende versie is een andere share class van hetzelfde overkoepelende fonds en is geregistreerd in België.
De uitkerende versie is een andere share class van hetzelfde overkoepelende fonds en is geregistreerd in België.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vreemd want de isin is toch ook IE00BQN1K901 en bij iShares staat er Administrator : State Street Fund Services (Ireland) Limited
Vestigingsplaats van het fonds Ierland
Zou het dan kunnen dat ze bij Lynx nog een andere share class nemen ?
Net nog eens gekeken bij Lynx en het is geen 0,12% maar 0,35% dat ze daar aanrekenen.
De etf "iShares Edge Msci Europe Value Factor Ucits Etf" staat geregistreerd in Belgiê. De isin-code speelt geen rol; wel de naam van de etf is belangrijk! En is van toepassing op zowel de distribuerende als de accumulerende versie, zelfs als oorspronkelijk iShares de registratie in België slechts gevraagd (en gekregen heeft) heeft voor de distribuerende versie.karine schreef: ↑29 mei 2025, 09:23
Vreemd want de isin is toch ook IE00BQN1K901 en bij iShares staat er Administrator : State Street Fund Services (Ireland) Limited
Vestigingsplaats van het fonds Ierland
Zou het dan kunnen dat ze bij Lynx nog een andere share class nemen ?
Net nog eens gekeken bij Lynx en het is geen 0,12% maar 0,35% dat ze daar aanrekenen.
Het gevolg daarvan is voor de TOB: de accumulerende versie: 1,32%; de distribuerende versie: 0,12%.
De 0,35% is heel eigenaardig, want het zou betekenen dat dit fonds nergens in de EEA (Europese Economische Ruimte) geregistreerd staat (sic).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dit is de juiste redenering.
Lynx als DeGiro rekenen 0,35% aan maar blijkbaar moet je het dan nog zelf aangeven.
Aankoop 1,32% + verkoop 1,32% telt natuurlijk al aardig op.
Aankoop 1,32% + verkoop 1,32% telt natuurlijk al aardig op.
Moraal van het verhaal: ondanks titel doet saxo het beter dan lynx?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Ja doen ze het blijkbaar toch niet zo slecht. 

Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind Saxo zelfs de beste qua prijs/kwaliteit maar ge moet u niet laten vangen door hun AutoInvest.
MeDirect de tweede beste.
Misschien is/wordt Revolut ook een goeie?
MeDirect de tweede beste.
Misschien is/wordt Revolut ook een goeie?
Hoe staan jullie tegenover Fysiek (Volledige replicatie) en Synthetisch (Niet-gefinancierde swap) etf's ?
Ik zou dan de iShares Edge Msci Europe Value Factor Ucits Etf willen vervangen door de Amundi Index Solutions - Amundi MSCI Europe Value Factor UCITS ETF-C.
Ik zou dan de iShares Edge Msci Europe Value Factor Ucits Etf willen vervangen door de Amundi Index Solutions - Amundi MSCI Europe Value Factor UCITS ETF-C.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik sluit voor mezelf synthetische etf's uit. Ik wil altijd 'iets van fysieke eigendom' in handen hebben.