Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik ken wel het verschil hoor tussen een kapitaalvermindering en een dividend, maar op mijn rekeninguittreksel bij DB staat duidelijk dat het een kapitaalvermindering is. Vandaar ook mijn vraag hier.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb zopas dividend en kapitaalvermindering gekregen van Tinc, via MD, en er is alleen 30% rv afgehouden op 0,18 euro dividend en niets op 0,4 euro kapitaalvermindering.
Tja, als je het technisch bekijkt : een dividenduitkering is geld dat de vennootschap uitstroomt richting de aandeelhouders - je kan dat een kapitaalmindering noemen dus, maar het is een vergoeding voor het ter beschikking gestelde kapitaal aan de vennootschap.
Ik volg Brederode bijna 30 jaar, dat hebben ze in die periode nog nooit eerder gedaan.
Ik heb in een ver verleden ook nog brederode aandelen gehad en toen ze naar Luxemburg zijn verhuisd, zijn daar ook problemen mee geweest.
Als ik het mij goed herinner wordt het dividend in Luxemburg als kapitaalsvermindering beschouwd zodat de Luxemburgse bronbelasting van 15% niet van toepassing is, maar in België is dit dividend dus is er wel roerende voorheffing van toepassing. Zo was het bij de verhuis een jaar of 10 geleden. Ik vermoed dat dit nog steeds zo is en dat er daarom kapitaalsvermindering vermeld staat.
Als ik het mij goed herinner wordt het dividend in Luxemburg als kapitaalsvermindering beschouwd zodat de Luxemburgse bronbelasting van 15% niet van toepassing is, maar in België is dit dividend dus is er wel roerende voorheffing van toepassing. Zo was het bij de verhuis een jaar of 10 geleden. Ik vermoed dat dit nog steeds zo is en dat er daarom kapitaalsvermindering vermeld staat.
In dit Holding topic staat op pagina 337 de uitleg - helaas werken de links naar de site van Brederode niet meer; er is ook een link naar een artikel van Test-Aankoop uit 2016 maar zit achter de paywall.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat er op een kapitaalvermindering geen RV moet betaald worden, is in België al zeer lang achterhaald. Sinds ongeveer 2019 zijn er nieuwe regels waarin enkel het werkelijk volstort kapitaal kan worden vrijgesteld. In concreto betekent dat, dat er op een kapitaalvermindering zo goed als altijd (deels) RV wordt ingehouden.
Wat de uitkering is bij Brederode weet ik niet, maar dat zijn de regels nu.
Bedankt kierkegaard voor de toelichting.kierkegaard schreef: ↑2 juni 2025, 14:12Dat er op een kapitaalvermindering geen RV moet betaald worden, is in België al zeer lang achterhaald. Sinds ongeveer 2019 zijn er nieuwe regels waarin enkel het werkelijk volstort kapitaal kan worden vrijgesteld. In concreto betekent dat, dat er op een kapitaalvermindering zo goed als altijd (deels) RV wordt ingehouden.
Wat de uitkering is bij Brederode weet ik niet, maar dat zijn de regels nu.
-
- Hero Member
- Contacteer:
iets om (ver) in het achterhoofd te houden (ACKB)
Liefst 85 procent van de (Belgische) dollarmiljonairs die een erfenis verwachten zegt binnen twee jaar ook weg te zullen gaan bij de vermogensbeheerder van hun ouders, leert de Capgemini-enquête. Dat doen ze vooral omdat die vermogensbeheerders volgens hen te weinig diensten aanbieden via de distributiekanalen die zij als klant verkiezen en omdat er te weinig digitale tools ter beschikking worden gesteld.
Liefst 85 procent van de (Belgische) dollarmiljonairs die een erfenis verwachten zegt binnen twee jaar ook weg te zullen gaan bij de vermogensbeheerder van hun ouders, leert de Capgemini-enquête. Dat doen ze vooral omdat die vermogensbeheerders volgens hen te weinig diensten aanbieden via de distributiekanalen die zij als klant verkiezen en omdat er te weinig digitale tools ter beschikking worden gesteld.