Spaarstrategie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
kikki
Spaarstrategie
Gezien de financiën er vanaf dit jaar beter uit zien ga ik elke maand sparen.
Ik heb ondertussen al 4 rekeningen geopend waar ik al een som over verdeeld heb eind december.
Maar hoe kan ik het beste elke maand verder sparen?
Elke maand het bedrag verdelen over de 4 rekeningen?
Of
Elke maand een andere rekening nemen?
Ik heb ondertussen al 4 rekeningen geopend waar ik al een som over verdeeld heb eind december.
Maar hoe kan ik het beste elke maand verder sparen?
Elke maand het bedrag verdelen over de 4 rekeningen?
Of
Elke maand een andere rekening nemen?
Re: Spaarstrategie
Heb je een goeie reden om zo te werk te gaan? Uw geld verdelen over verschillende banken is zinvol vanaf een bepaald bedrag (grote som => risicospreiding) maar een maandelijks gespaard bedrag telkens over 4 rekeningen verdelen is compleet zinloos. Ook om elke maand op een andere rekening het volledige bedrag te storten zie ik het nut niet van in.
Stort gewoon elke maand op de rekening met de hoogste intrest.
Stort gewoon elke maand op de rekening met de hoogste intrest.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De wetgever verplicht de banken om afgehaalde sommen steeds in mindering te brengen van de sommen waarvan de getrouwheidspremie het minst ver gevorderd is.
De enige reden waarom je bv. 4 rekeningen zou kunnen gebruiken is om gemakkelijker te weten wanneer je getrouwheidspremie verworven is. Echter verlies je in zo'n systeem altijd getrouwheidspremie, aangezien je de overschrijvingen groepeert per 3 maanden (dus steeds 2 maanden getrouwheid kwijt).
De enige reden waarom je bv. 4 rekeningen zou kunnen gebruiken is om gemakkelijker te weten wanneer je getrouwheidspremie verworven is. Echter verlies je in zo'n systeem altijd getrouwheidspremie, aangezien je de overschrijvingen groepeert per 3 maanden (dus steeds 2 maanden getrouwheid kwijt).
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Beste strategie is, me dunkt me, bijsparen op de rekening met de hoogste basisinterest. Voor zover je niet over de 100.000 gaat natuurlijk (if you are that lucky).
Je kan ook volgende topics een doornemen:
De volledige uitleg ivm de nieuwe spaarregeling
Een ander topic waar meningen worden gedeeld voor de beste spaarstrategie
De volledige uitleg ivm de nieuwe spaarregeling
Een ander topic waar meningen worden gedeeld voor de beste spaarstrategie
vaganzza[at]spaargids[punt]be
-
kikki
Mij leek dit een goede manier omdat je bij een afhaling dan maximaal 1 maand verlies van premie gaat hebben (altijd een verse storting)
en door de verdeling over de 4 banken ook veel minder premie kan verliezen als een bank gaat beslissen om zijn basisrente drastisch te verlagen, en je naar een andere bank wilt
Vroeger was ik hier nooit mee bezig omdat ik toen een huis moest afbetalen terwijl mijn man nog studeerde.
Doch door een erfenis hebben we de lening kunnen afbetalen,
alsook is mijn man nu afgestudeerd en heeft hij een aanstelling.
Daarom had ik me verdiept in de banken en gemerkt dat Fortis echt niet veel te bieden had behalve goed internetbankieren en enkele handige diensten.
Bedoeling is om vanaf nu elke maand een vast bedrag op de Fortis te laten staan voor maandelijkse kosten en ong. 4000 euro te verdelen over de 4 spaarrekeningen.
en door de verdeling over de 4 banken ook veel minder premie kan verliezen als een bank gaat beslissen om zijn basisrente drastisch te verlagen, en je naar een andere bank wilt
Vroeger was ik hier nooit mee bezig omdat ik toen een huis moest afbetalen terwijl mijn man nog studeerde.
Doch door een erfenis hebben we de lening kunnen afbetalen,
alsook is mijn man nu afgestudeerd en heeft hij een aanstelling.
Daarom had ik me verdiept in de banken en gemerkt dat Fortis echt niet veel te bieden had behalve goed internetbankieren en enkele handige diensten.
Bedoeling is om vanaf nu elke maand een vast bedrag op de Fortis te laten staan voor maandelijkse kosten en ong. 4000 euro te verdelen over de 4 spaarrekeningen.
Ik ben hier ook nog maar nieuw, doch om voor 4000euro, 4 verschillende spaarrekeningen te gebruiken vind ik toch persoonlijk iets teveel van het goede. Spreiden is goed, om idd altijd ergens een goede rente te hebben doch zelf zou ik niet overdrijven (en zeker niet als het over 4000 euro gaat)...
-
sandra.v2
Ik weet niet waar jij je grens legt, maar als die persoon elke maand 4000 euro kan opzij zetten denk ik dat het toch niet zo gek is om te spreiden.Tom DB schreef: Ik ben hier ook nog maar nieuw, doch om voor 4000euro, 4 verschillende spaarrekeningen te gebruiken vind ik toch persoonlijk iets teveel van het goede. Spreiden is goed, om idd altijd ergens een goede rente te hebben doch zelf zou ik niet overdrijven (en zeker niet als het over 4000 euro gaat)...
Ik zou dan wel maand per maand een andere rekening nemen, telkens die met hoogste basis/getrouwheidspremie.
4000€ per maand? Ik denk eerder aan een éénmalig bedrag van 4000€ hoor... als je elke maand 4000€ "te over" hebt, dan beleg je beter in obligaties en aandelen.sandra.v2 schreef:Ik weet niet waar jij je grens legt, maar als die persoon elke maand 4000 euro kan opzij zetten denk ik dat het toch niet zo gek is om te spreiden.Tom DB schreef: Ik ben hier ook nog maar nieuw, doch om voor 4000euro, 4 verschillende spaarrekeningen te gebruiken vind ik toch persoonlijk iets teveel van het goede. Spreiden is goed, om idd altijd ergens een goede rente te hebben doch zelf zou ik niet overdrijven (en zeker niet als het over 4000 euro gaat)...
Ik zou dan wel maand per maand een andere rekening nemen, telkens die met hoogste basis/getrouwheidspremie.
Nu ik het herlees gaat het idd over 4000euro/maand , ik had 4000euro als eenmalig bedrag gezien.
Dit omdat het een heel hoog bedrag is om 4000euro/maand opzij te kunnen zetten (allez voor mij toch
)
Dit omdat het een heel hoog bedrag is om 4000euro/maand opzij te kunnen zetten (allez voor mij toch
Men hanteert tegenwoordig vaak de stelregel dat je een spaarbuffer van 6 tot 12 maanden loon moet aanleggen (dus op een spaarrekening)
Alles daarboven kan je toch beter op een andere manier beleggen, want spaarrekeningen zijn niet meer je dat.
Bovendien is de beste spaarrekening van vandaag, morgen misschien maar een mager beestje meer. Die spaarstrategie met 4 rekeningen zal dit risico wat verminderen maar niet uitsluiten, op welke manier je het geld over die 4 ook verdeelt.
Alles daarboven kan je toch beter op een andere manier beleggen, want spaarrekeningen zijn niet meer je dat.
Bovendien is de beste spaarrekening van vandaag, morgen misschien maar een mager beestje meer. Die spaarstrategie met 4 rekeningen zal dit risico wat verminderen maar niet uitsluiten, op welke manier je het geld over die 4 ook verdeelt.
Voor jou niet alleen.Tom DB schreef: Nu ik het herlees gaat het idd over 4000euro/maand , ik had 4000euro als eenmalig bedrag gezien.
Dit omdat het een heel hoog bedrag is om 4000euro/maand opzij te kunnen zetten (allez voor mij toch)
Een gemakkelijk systeem is per kwartaal werken.
1 kw bank A; 2 kw bank B; 3 kw bank c en 4 kw bank D.
Zo weet ja dat als geld moet ophalen het moet bij bank D in het 1 kw;
bank A in 2 kw, bank B in 3 KW en bank C in 4 kw
Voor bank A een bank kiezen bij de 11 maanden groep
1 kw bank A; 2 kw bank B; 3 kw bank c en 4 kw bank D.
Zo weet ja dat als geld moet ophalen het moet bij bank D in het 1 kw;
bank A in 2 kw, bank B in 3 KW en bank C in 4 kw
Voor bank A een bank kiezen bij de 11 maanden groep
Zoals Robokat zegt, als de buffer volgestort is, beginnen met kasbon en termijnrekeningen omwille van de hogere rente of tak 21
Ook een eerste lijn spaarrekening met hoge basisrente gebruiken voor de korte termijn (voor wederkerende uitgaven zoals verzekeringspremies,belastingen, vakantie(geld), niet direct gebruikte eindejaarspremie enz...) al zou deze met een spaarvermogen van 4k/m niet echt nodig zijn
Ook een eerste lijn spaarrekening met hoge basisrente gebruiken voor de korte termijn (voor wederkerende uitgaven zoals verzekeringspremies,belastingen, vakantie(geld), niet direct gebruikte eindejaarspremie enz...) al zou deze met een spaarvermogen van 4k/m niet echt nodig zijn
-
kikki
Vergis u niet, ook voor ons is dit een grote som geld.
Tot een tijd terug hadden we enkel mijn loon voor hypotheek en leefkosten.
Nu heeft mij man ook een loon en is de hypotheek weggevallen.
We hebben ondertussen beslist om eerst een groot deel te sparen op de spaarrekeningen en te gebruiken voor aankoop van een tweede woonst ter verhuur.
Tot een tijd terug hadden we enkel mijn loon voor hypotheek en leefkosten.
Nu heeft mij man ook een loon en is de hypotheek weggevallen.
We hebben ondertussen beslist om eerst een groot deel te sparen op de spaarrekeningen en te gebruiken voor aankoop van een tweede woonst ter verhuur.