belasting bij opname
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
belasting bij opname
Onderstaand komt uit een interview met Michel Maus:
Pensioensparen wordt nu al tweemaal belast. Een keer met een heffing van 8 procent op je zestigste, en een keer wanneer je met pensioen gaat: dan wordt het hele gespaarde bedrag belast als een extra inkomst bij de gewone personenbelasting.
Is het daarom interessanter te wachten met de opname tot de personenbelasting effectief minimaal is (dus in een jaar met geen beroepsinkomen meer maar enkel pensioen)?
Pensioensparen wordt nu al tweemaal belast. Een keer met een heffing van 8 procent op je zestigste, en een keer wanneer je met pensioen gaat: dan wordt het hele gespaarde bedrag belast als een extra inkomst bij de gewone personenbelasting.
Is het daarom interessanter te wachten met de opname tot de personenbelasting effectief minimaal is (dus in een jaar met geen beroepsinkomen meer maar enkel pensioen)?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: belasting bij opname
2de pijler of 3de pijler?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit klopt volgens mij niet. Dit staat erover op de website van financiën:sauternes schreef: ↑3 juni 2025, 09:45 Onderstaand komt uit een interview met Michel Maus:
Uw bank of verzekeringsinstelling zal automatisch op uw 60ste verjaardag een taks op het langetermijnsparen inhouden. U moet dan geen belasting meer betalen op het moment dat u uw kapitaal opneemt. U moet het dus ook niet in uw belastingaangifte aangeven.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is inderdaad de regel voor 3de pijler (pensioensparen).
Voor 2de pijler (aanvullend pensioen) heb ik geen weet van 8% anticipatieve belasting, wel 10j fictieve omzettingsrente die mee onder de personenbelasting valt.
Voor 2de pijler (aanvullend pensioen) heb ik geen weet van 8% anticipatieve belasting, wel 10j fictieve omzettingsrente die mee onder de personenbelasting valt.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waar kan ik het betreffend interview vinden?sauternes schreef: ↑3 juni 2025, 09:45 Onderstaand komt uit een interview met Michel Maus:
Bedankt voor de info. Is effectief de 3e pijler en die zou niet op de belastingsaangifte mogen komen. De 2e pijler toch ook niet, daarvan wordt een deel ingehouden bij opname.
Het interview heb ik deze morgen gelezen in Knack-ochtend (abonnee).
Het interview heb ik deze morgen gelezen in Knack-ochtend (abonnee).
Uw vraag is me niet duidelijk
Opname op eind datum is geen extra.
Opname voor einddatum is een ander verhaal.
Opname op eind datum is geen extra.
Opname voor einddatum is een ander verhaal.
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
@sauternes:
De passage die u aanhaalt komt niet uit de mond van Maus maar werd door de journalist zonder kennis van zaken absoluut foutief geformuleerd.
Momenteel wordt pensioensparen maar 1 keer belast (2x mag trouwens niet).
Maus zegt dus dat die meerwaardebelasting/solidariteitsbijdrage op pensioensparen de 2de keer zou zijn ("dubbelop").
Zie bijlage:
De passage die u aanhaalt komt niet uit de mond van Maus maar werd door de journalist zonder kennis van zaken absoluut foutief geformuleerd.
Momenteel wordt pensioensparen maar 1 keer belast (2x mag trouwens niet).
Maus zegt dus dat die meerwaardebelasting/solidariteitsbijdrage op pensioensparen de 2de keer zou zijn ("dubbelop").
Zie bijlage:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 3 juni 2025, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
@sauternes:
Het aanvullend pensioen (2de pijler) moet aangegeven worden aan de personenbelasting.
Zie onderaan volgend artikel: https://www.tijd.be/netto/belastingen/u ... 68456.html
Het aanvullend pensioen (2de pijler) moet aangegeven worden aan de personenbelasting.
Zie onderaan volgend artikel: https://www.tijd.be/netto/belastingen/u ... 68456.html