Heeft iemand uitleg over hoe orders uitgevoerd worden?
TIP
Heeft iemand uitleg over hoe orders uitgevoerd worden?
Dag iedereen,
Ik heb het volgende voor, en ik snap er niets van. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb vandaag rond 10 uur een aankooporder ingelegd voor 33 aandelen IDI (Euronext Parijs) via Bolero voor 73.80.
Op dat moment lagen er al 11 stuks in het biedboek voor diezelfde prijs, en na mijn order lagen er, zoals verwacht 44 in het biedboek. Op dat moment was er niet meteen een transactie.
Inmiddels zijn we enkele uren verder, en zijn er 63 aandelen IDI verhandeld voor 73.80, maar... en dat is het verrassende... mijn order is niet uitgevoerd.
Ik heb altijd begrepen dat bied- en laatboeken werken op FIFO basis, maar het is duidelijk dat iemand mij voorbijgesprongen is qua prioriteit in het biedboek. Hoe kan dat? Heb ik het mis en werken biedboeken niet op FIFO basis? Iets anders?
Ik heb in het verleden al eerder dit soort dingen gehad, maar dan in Londen, via Saxo. Als ik dan navraag deed, begreep men mijn vraag niet eens en kreeg ik dus ook geen zinvol antwoord ('discretie van de market-maker' is mij ooit eens gezegd).
Dus voordat iemand zegt ' vraag het aan Bolero'.... Ik heb weinig vertrouwen in een correct antwoord.
Ik heb het volgende voor, en ik snap er niets van. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb vandaag rond 10 uur een aankooporder ingelegd voor 33 aandelen IDI (Euronext Parijs) via Bolero voor 73.80.
Op dat moment lagen er al 11 stuks in het biedboek voor diezelfde prijs, en na mijn order lagen er, zoals verwacht 44 in het biedboek. Op dat moment was er niet meteen een transactie.
Inmiddels zijn we enkele uren verder, en zijn er 63 aandelen IDI verhandeld voor 73.80, maar... en dat is het verrassende... mijn order is niet uitgevoerd.
Ik heb altijd begrepen dat bied- en laatboeken werken op FIFO basis, maar het is duidelijk dat iemand mij voorbijgesprongen is qua prioriteit in het biedboek. Hoe kan dat? Heb ik het mis en werken biedboeken niet op FIFO basis? Iets anders?
Ik heb in het verleden al eerder dit soort dingen gehad, maar dan in Londen, via Saxo. Als ik dan navraag deed, begreep men mijn vraag niet eens en kreeg ik dus ook geen zinvol antwoord ('discretie van de market-maker' is mij ooit eens gezegd).
Dus voordat iemand zegt ' vraag het aan Bolero'.... Ik heb weinig vertrouwen in een correct antwoord.
Re: Heeft iemand uitleg over hoe orders uitgevoerd worden?
Marktorders hebben voorrang op limiet orders dacht ik. Dus mogelijk speeltdit een rol?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat wist ik niet en dat zou een rol kunnen spelen, ware het niet dat dan die aankoopmarktorder precies op hetzelfde moment moet komen als een verkooporder aan 73.80. Als een verkooporder aan 73.80 (markt of limiet, maakt niet uit) een seconde eerder was dan die aankoopmarktorder, zou mijn limietorder uitgevoerd zijn, en als die een seconde later was, zou die aankoopmarktorder tegen een hogere prijs dan 73.80 zijn uitgevoerd.
Dus ... het lijkt me heel sterk.
Jij legt rond 10u een limietorder aankoop in op 73.80. Iemand anders plaatst een marktorder aankoop. Dit krijgt voorrang op alle limietorders aankoop die er op dat moment zijn. Dus ongeacht of dit voor of na jouw order komt. Van zodra er ook maar 1 iemand wenst te verkopen wordt er verkocht. Eerst aan de marktorders, erna aan de limietorders (als de prijs overeenstemt). Het tijdsinterval is volgens mij dus groter dan die seconde. Zo interpreteer ik het toch.
Heb je het inmiddels al kunnen aankopen, want de desbetreffende koers flirt vandaag met de 73.80?
Heb je het inmiddels al kunnen aankopen, want de desbetreffende koers flirt vandaag met de 73.80?
Daarnaast is er ook een matching o.b.v. het aantal aandelen per order aan prijs x tussen bied en laat waarbij hetzelfde aantal voorrang krijgt. De doelstelling is om deeluitvoeringen zoveel mogelijk te vermijden.
Als er in totaal een bod van 100 stuks is bestaande uit een order van 10 en een order van 90. Met 80stuks in de laat waarvan een van 10stuks en een ander van 80. Worden eerst die orders van 10 stuk verwerkt.
Als er in totaal een bod van 100 stuks is bestaande uit een order van 10 en een order van 90. Met 80stuks in de laat waarvan een van 10stuks en een ander van 80. Worden eerst die orders van 10 stuk verwerkt.
Het orderbook dat men op Bolero ziet is een vereenvoudigde weergave van wat er echt gebeurt. Heb ik eens meegemaakt: binnen eenzelfde seconde waren er 10 verschillende prijzen (voor een ETF), in real time ziet men die niet; alleen achteraf kan men nagaan hoe de prijs tot stand is gekomen, maar dat moet u vragen aan Bolero.Kempen123 schreef: ↑4 juni 2025, 13:21
...
Hoe heeft u de aankoop aangevraagd "Best execution" of "Euronext Paris"?
Je kan best op de site van Euronext zelf kijken:
https://live.euronext.com/en/product/eq ... day-prices
Ik vermoed dat je order dan wel uitgevoerd is om 16:20
https://live.euronext.com/en/product/eq ... day-prices
Ik vermoed dat je order dan wel uitgevoerd is om 16:20
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Kempen123 schreef: ↑4 juni 2025, 13:21 Dag iedereen,
je zag je order staan, dus stond het in orderboek xpar
hier zie je de correcte aantallen verhandeld aan 73.8, in de uren dat je aanhaalt
https://live.euronext.com/nl/product/eq ... day-prices
bijkomend (tijdens beurs!), voer aandeel in en klik op 'replay' https://marketviewer.equiduct.com/ - zie uitbreiding
(orders die op andere platformen al langer inliggen dan het jouwe aan identiek 73.8 krijgen voorrang)
neem je bv 'best execution' bij je broker ipv 'euronext' dan krijg je veelal je order niet te zien als er ergens een (gedeeltelijke) match is + retail matching facility (ook zichtbaar)
-
- Hero Member
- Contacteer:
nee, dit klopt niet (kan alleen tijdens fixingen of op fixingmarkten)Dieteren schreef: ↑4 juni 2025, 15:25 Jij legt rond 10u een limietorder aankoop in op 73.80. Iemand anders plaatst een marktorder aankoop. Dit krijgt voorrang op alle limietorders aankoop die er op dat moment zijn. Dus ongeacht of dit voor of na jouw order komt. Van zodra er ook maar 1 iemand wenst te verkopen wordt er verkocht. Eerst aan de marktorders, erna aan de limietorders (als de prijs overeenstemt). Het tijdsinterval is volgens mij dus groter dan die seconde. Zo interpreteer ik het toch.
wie tijdens continue een marktorder koop inlegt die koopt meteen aan ask
bv bid 73.8 ask 74
inleg koop marktprijs koopt dadelijk aan 74 + en hoger indien zijn aantal stuks hoger is dan het aantal aan bid 74
Bied en laatprijzen en uitgevoerde orders kwamen van Saxo (de order was wel bij Bolero).Leontje schreef: ↑4 juni 2025, 16:14 Het orderbook dat men op Bolero ziet is een vereenvoudigde weergave van wat er echt gebeurt. Heb ik eens meegemaakt: binnen eenzelfde seconde waren er 10 verschillende prijzen (voor een ETF), in real time ziet men die niet; alleen achteraf kan men nagaan hoe de prijs tot stand is gekomen, maar dat moet u vragen aan Bolero.
Hoe heeft u de aankoop aangevraagd "Best execution" of "Euronext Paris"?
Order was best execution.
Het wordt onduidelijker: Ik zie niet staan in het overzicht de 63 aandelen @ 73.80 die ik in mijn openingsbericht aanhaalde.doorwinterd schreef: ↑4 juni 2025, 17:04
je zag je order staan, dus stond het in orderboek xpar
hier zie je de correcte aantallen verhandeld aan 73.8, in de uren dat je aanhaalt
https://live.euronext.com/nl/product/eq ... day-prices
bijkomend (tijdens beurs!), voer aandeel in en klik op 'replay' https://marketviewer.equiduct.com/ - zie uitbreiding
(orders die op andere platformen al langer inliggen dan het jouwe aan identiek 73.8 krijgen voorrang)
neem je bv 'best execution' bij je broker ipv 'euronext' dan krijg je veelal je order niet te zien als er ergens een (gedeeltelijke) match is + retail matching facility (ook zichtbaar)
Die kwamen van Saxo, en daar zie ik toch echt 5 aandelen staan om 10.43 en 58 om 12.23, aan 73.80, op IDIP:xpar.
Ik vermoed nu dat dat maar enkele aan die prijs waren, en de andere aan 74 of 74.20
"Best execution" betekent dat het mogelijk is dat de uitvoering van het order niet rechtstreeks naar Euronext Paris gaat maar een marktmaker (bv HREU); als dit het geval is, ziet u op het borderel onder uitvoeringsplaats.
Je hebt verschillende marktplaatsen met elk hun eigen orderboeken en niet alle orders zijn zichtbaar. Als je via "best execution" handelt is het dus best mogelijk dat je order tegen een verborgen bid of ask wordt uitgevoerd. Als voorbeeld, de CBOE orderboeken en hier hun mogelijke trades
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vertraging in de koersen van bolero denk ikKempen123 schreef: ↑4 juni 2025, 13:21 Dag iedereen,
Handelen op Bolero gebeurt altijd in een real time omgeving, dus NIET aan vertraagde koersen.
Als men regelmatig handelt (de laatste 2 maanden) dan krijgt men ook de real time prijs (last traded price) bij de raadpleging op het scherm, en deze is nog een 5-tal seconden sneller dan de "real time" prijs op de website van Euronext zelf.