Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Ik heb bij mijn weten nog geen nadeel ondervonden van jaarlijks van leverancier te swichen.
BelpexRLP * 1,0645 + 4 Duidelijk maar hun geadverteerde prijs is veel te laag. Laatste waarde voor belpex april is €73,39/MWh. Dat komt dus op een reële prijs van c€11,81/kWh voor april, hun geadverteerde prijs is c€10,45/kWh.
Ter vergelijking Engie basic variabel kost volgens hun tariefkaart c€10,961/kWh met deze formule: 1,8127 + (0,1162 x EPEXDAM), voor april komt dat op reële prijs van c€10,34/kWh, 12% goedkoper dan Enery Knights epexdam april is eveneens €73,39/MWh
Dit bewijs nog maar eens dat je die geadverteerde cijfers en rankings met een dikke korrel zout moet nemen, het enige wat telt, is de formule en de gebruikte index parameter.
Je leest de tariefkaarten niet goed. https://www.energyknights.be/tariffcharts
Hoe komen we aan die 10,45 -> kijk ernaast eens: Gebaseerd op gewogen gemiddelde VREG prijs van 88,86€/Mwh. Zie mijn vorige post voor de link ernaar.
Dus 1,0645 * 88,86 €/Mwh + 4 €/Mwh = 98,59 €/Mwh. Je wil het bedrag in c€/kWh dus delen door 10, dan heb je 9,859 c€/kWh. Daar 6% BTW op en je krijgt... 10,45.
Als ik jouw 73,39€/Mwh gebruik heb je trouwens 8,71 c€/kWh, nog een pak lager dus dan Engie (als het klopt wat je zegt).
Ik vind deze tariefkaart heel duidelijk omdat ze tenminste aangeven waarop die 10,45 gebaseerd is. Niet bij alle leveranciers wordt dit zo aangegeven. Ook energie.be doet het goed, bijvoorbeeld. De V-Test echter neemt die geafficheerde bedragen klakkeloos over. Dus de truuk voor die bedrijven ligt erin dat bedrag zo laag mogelik te krijgen of zo hoog mogelijk als we over injectie spreken. Dus ze kiezen welke het best uitkomt, daar zit geen standaard in. Resultaat = V-test is waardeloos (min of meer).
edit: voor de sport heb ik je Engie Basic variabel gedissecteerd en herhaal ik mijn opmerking om formules met elkaar te vergelijken. Ik neem voor het gemak de enkelvoudige en niet piek/dal.
- Engie: (0,1162 * EPEXDAM) + 1,8127 // Abonnement: 20€ / jaar
- EnergyKnights: (1,0645 * BELPEX_RLP) + 4 // Abonnement 5€ / jaar
We zien bij Engie al een eerste optisch trukje. Zij delen de multiplier al door 10. Dus om het eerlijk te vergelijken (beide op €/Mwh) komen we hierop uit:
- Engie: (1,162 * EPEXDAM) + 1,8127 // Abonnement: 20€ / jaar
Dat wil eenvoudigweg zeggen dat Engie de beursprijs al meteen met 16,2% verhoogt en daar nog wat marge bovenop telt versus EK die slechts met 6,45% verhoogt en er 4 €/Mwh marge bijtelt. Vergelijken van abonnementen zegt genoeg. Duidelijk dat EK beste tarief heeft.
Hoe komen we aan die 10,45 -> kijk ernaast eens: Gebaseerd op gewogen gemiddelde VREG prijs van 88,86€/Mwh. Zie mijn vorige post voor de link ernaar.
Dus 1,0645 * 88,86 €/Mwh + 4 €/Mwh = 98,59 €/Mwh. Je wil het bedrag in c€/kWh dus delen door 10, dan heb je 9,859 c€/kWh. Daar 6% BTW op en je krijgt... 10,45.
Als ik jouw 73,39€/Mwh gebruik heb je trouwens 8,71 c€/kWh, nog een pak lager dus dan Engie (als het klopt wat je zegt).
Ik vind deze tariefkaart heel duidelijk omdat ze tenminste aangeven waarop die 10,45 gebaseerd is. Niet bij alle leveranciers wordt dit zo aangegeven. Ook energie.be doet het goed, bijvoorbeeld. De V-Test echter neemt die geafficheerde bedragen klakkeloos over. Dus de truuk voor die bedrijven ligt erin dat bedrag zo laag mogelik te krijgen of zo hoog mogelijk als we over injectie spreken. Dus ze kiezen welke het best uitkomt, daar zit geen standaard in. Resultaat = V-test is waardeloos (min of meer).
edit: voor de sport heb ik je Engie Basic variabel gedissecteerd en herhaal ik mijn opmerking om formules met elkaar te vergelijken. Ik neem voor het gemak de enkelvoudige en niet piek/dal.
We zien bij Engie al een eerste optisch trukje. Zij delen de multiplier al door 10. Dus om het eerlijk te vergelijken (beide op €/Mwh) komen we hierop uit:
- Engie: (1,162 * EPEXDAM) + 1,8127 // Abonnement: 20€ / jaar
Dat wil eenvoudigweg zeggen dat Engie de beursprijs al meteen met 16,2% verhoogt en daar nog wat marge bovenop telt versus EK die slechts met 6,45% verhoogt en er 4 €/Mwh marge bijtelt. Vergelijken van abonnementen zegt genoeg. Duidelijk dat EK beste tarief heeft.
Buy bitcoin
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik kan het zonstraal.be forum aanraden voor het vergelijken van offertes zonnepanelen en energieprijzen. Daar zijn ze (als je alle vragen invult) echt behulpzaam.
Vrees dat dit inderdaad een juiste conclusie is.zes schreef: ↑29 mei 2025, 21:46 De V-Test echter neemt die geafficheerde bedragen klakkeloos over. Dus de truuk voor die bedrijven ligt erin dat bedrag zo laag mogelik te krijgen of zo hoog mogelijk als we over injectie spreken. Dus ze kiezen welke het best uitkomt, daar zit geen standaard in. Resultaat = V-test is waardeloos (min of meer).
Je hebt gelijk, ik had bij EK die belpex rlp al omgezet naar c€/kWh zoals ook Engie en vele anderen dat met hun 0,1162 factor doen. En het gegeven dat ze geen eenheden in de formule zetten helpt ook niet echt, zo zijn het 1,8127c€/kWh die er bij Engie bijkomen en bij EK is het €4/MWh.zes schreef: ↑29 mei 2025, 21:46 edit: voor de sport heb ik je Engie Basic variabel gedissecteerd en herhaal ik mijn opmerking om formules met elkaar te vergelijken. Ik neem voor het gemak de enkelvoudige en niet piek/dal.
De Vlaamse energie regulator (VREG) zou hier wel eens een standaard mogen reguleren zodat prijs vergelijken wat eenvoudiger wordt.
Deze plug & play batterij blijft maar zakken in prijs:
https://offgridpowerstation.be/product/ ... terij-lfp/
€1549 (vorige maand nog €1900!)
Werkt mooi samen met een P1 dongle van Homewizard.
Zou deze maand op de lijst van Synergrid verschijnen waarna je ze dan ook kan aanmelden.
Kan ook een prima partner zijn met de nieuwe flextarieven die Engie aanbiedt, zeker als je niet elektrisch verwarmd of geen elektrische auto hebt. Want dan kan je met die 5 kWh ook de winter doorkomen en telkens opladen in de 2 goedkoopste uren van de dag.
Je moet dan wel de batterij op 2500W ontladen zetten ipv de wettelijke limiet van 800W
Zou deze maand op de lijst van Synergrid verschijnen waarna je ze dan ook kan aanmelden.
Kan ook een prima partner zijn met de nieuwe flextarieven die Engie aanbiedt, zeker als je niet elektrisch verwarmd of geen elektrische auto hebt. Want dan kan je met die 5 kWh ook de winter doorkomen en telkens opladen in de 2 goedkoopste uren van de dag.
Je moet dan wel de batterij op 2500W ontladen zetten ipv de wettelijke limiet van 800W

72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Voor 5 Kwh zeker een goeie prijs. Bijna te mooi om waar te zijn. Waar zitten de nadelen ?
2500 watt laden en stroom leveren. Ook mooi !
Zou dat ook werken met de dongle van Luminus voor de P1 poort ?
Of het voor mij de moeite waard is, kan ik moeilijk berekenen.
Ik verbruik tijdens de nacht vaak maar 1 Kwh, soms op een ganse dag eens 2 Kwh.
Op erg zonnige dagen heb ik misschien 20 Kwh over.
Op een bewolkte dag, zoals er in de laatste week vaker waren, raak ik niet aan 2 Kwh en dan moet ik stroom bijkopen bij het gebruik van boilers , opladen van de auto, etc.
Zelfs aan deze prijs betwijfel ik of er grote winsten te halen zijn voor mij en binnen hoeveel jaren ik zoiets zou moeten afschrijven.
Op een bewolkte dag, zoals er in de laatste week vaker waren, raak ik niet aan 2 Kwh en dan moet ik stroom bijkopen bij het gebruik van boilers , opladen van de auto, etc.
Zelfs aan deze prijs betwijfel ik of er grote winsten te halen zijn voor mij en binnen hoeveel jaren ik zoiets zou moeten afschrijven.
Laatst gewijzigd door Destereir op 4 juni 2025, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Deze kun je al een tijdje kopen aan 1499€ ( https://www.multi-solar.nl/product/mars ... erij-5kwh/ )reteiP schreef: ↑4 juni 2025, 11:25 Deze plug & play batterij blijft maar zakken in prijs:
Je moet dan wel de batterij op 2500W ontladen zetten ipv de wettelijke limiet van 800W![]()
Ik heb deze in huis gehaald.Destereir schreef: ↑4 juni 2025, 11:30 Voor 5 Kwh zeker een goeie prijs. Bijna te mooi om waar te zijn. Waar zitten de nadelen ?
De P1 dongle van Luminus zal niet werken. Die van HW wel omdat deze lokale API's heeft.
Legaal kan je die eigenlijk vandaag niet gebruiken in België omdat de P1 sensor (nog) niet gebruikt mag worden voor de aansturing van een batterij (al zou dit wijzigen en deze kan ook werken met klemmen) en de omvormer niet op de lijst staat van toegelaten omvormers.
Mijn eerste feedback
- Werkt prima met de HomeWizard P1 sensor (ze zeggen dat het "in beta" is). Ik hoor wel dat HW dit niet zo leuk zou vinden en dus mogelijk acties zal ondernemen om dit te boycotten. Marstek heeft ook een P1 sensor, maar die wordt niet standaard meegeleverd (zal je dus zelf nog moeten kopen moest HW het proberen saboteren)
- Hij reageert voldoende snel op wijzigingen in je verbruik (enkele seconden vertraging)
- Hij kan opladen aan 2.500W en dus niet beperkt tot 800W (ter vergelijking, de HomeWizard batterij heeft een omvormer van 800W en is dus beperkt in beide richtingen tot 800W).
- Je kan hem in theorie ontladen aan 2.500W (met 1 eenvoudige instelling), hoewel plugin batterijen maximaal maar 800W mogen injecteren. Feitelijk mag je hier dus niet aankomen. Geen idee of Fluvius zal kunnen zien moest je hier gebruik van gaat maken. Natuurlijk als je 2.500W gaat injecteren in het midden van de nacht wel, maar als je gewoon je eigen verbruik gaat compenseren.... Risico ligt bij jou.
- Er is uiteraard een verlies. In mijn verbruik is dit verlies ongeveer 25% (ik stop er 100kWh in en krijg er dus 75kWh uit)
- Je kan (in de instellingen) manueel hem de opdracht geven om op te laden of te injecteren. Kan dus eventueel gebruikt worden als je een dynamisch tarief hebt om hem te forceren om te laden van het net.
- Hij heeft instellingen om (afhankelijk van de marktprijs) te werken. Deze optie heb ik nog niet gebruikt.
- Er is een mogelijkheid (mits aankoop van hardware) om hem te koppelen met Home Assistant (een domotica systeem) en dan kan je hem vanaf daar automatiseren. Is niet out of the box mogelijk en vereist extra hardware en wat prutswerk (wat durf nodig en optioneel beetje technische kennis)
- Bij intensief gebruik wordt hij uiteraard warm, maar kan je nog wel je hand op de behuizing leggen. Hij werkt met LFP batterijen die veiliger zijn (thermisch stabieler)
- Hij weegt wel wat (is dan een nadeel van LFP omdat de energie dichtheid minder is, maar is buiten het gewicht normaal minder een probleem in een woning).
- Minder wakker liggen van de impact op het piektarief als de wagen zit op te laden.
- Besparen op piektarief (ik kan nu gemakkelijk 2,5kW piektarief in de meeste maanden aanhouden)
- Mijn energiecontract geeft geen bal voor injectie (maar is zeer goedkoop voor afname). Alles wat ik op het net gooi is aan €0/kWh dus het verlies boeit me eigenlijk minder. Met de batterij heb ik (behalve van de laadpaal) eigenlijk een bijna 0 verbruik.
Ik heb geen laadpaal, dus het piektarief probleem voor laden speelt minder een rol.
Ik ben wat bevreesd voor 2 dingen :
In de zomer heb ik vaak zoveel stroom op overschot... Ga ik die batterij dan gebruiken ?
1 Kwh voor de nacht. En bij slecht weer eens de 5 Kwh voor de auto (kan max 9.8 Kwh in de batterij).
In de winter zijn er maanden waar ik maar 2 Kwh produceer, ook dagen van minder dan 1 Kwh. Een dag of 5 in een maand waar ik aan 5 Kwh totale productie raak. Krijg ik die batterij dan wel vol ?
En, uiteraard, hoe lang gaat het duren eer ik die 1500 euro kan terugverdienen.
Extra : hoeveel gaat de aankoopprijs van zo'n ding nog zakken in de komende jaren.
Ik ben nu nog aan het uitproberen om mijn verbruik ideaal te verdelen. Dat proces is nog bezig.
Maar van april tot eind september kom ik maar aan 25 euro kosten elektriciteit per maand.
In de zomer heb ik vaak zoveel stroom op overschot... Ga ik die batterij dan gebruiken ?
1 Kwh voor de nacht. En bij slecht weer eens de 5 Kwh voor de auto (kan max 9.8 Kwh in de batterij).
In de winter zijn er maanden waar ik maar 2 Kwh produceer, ook dagen van minder dan 1 Kwh. Een dag of 5 in een maand waar ik aan 5 Kwh totale productie raak. Krijg ik die batterij dan wel vol ?
Extra : hoeveel gaat de aankoopprijs van zo'n ding nog zakken in de komende jaren.
Ik ben nu nog aan het uitproberen om mijn verbruik ideaal te verdelen. Dat proces is nog bezig.
Maar van april tot eind september kom ik maar aan 25 euro kosten elektriciteit per maand.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Als ik mijn productie bekijk, dan schat ik in dat de batterij niet nuttig is in de maanden november, december en januari (ik zet hem misschien gewoon beter af). De productie is gewoon al te laag om mijn eigen vraag te compenseren, laat staan dat ik die batterij vol krijg. Daarnaast is het (gelet op het verlies van 25%) twijfelachtig of het interessant is om die van het net vol te laden om die dan te ontladen in een dynamisch tarief. Misschien te overwegen om echt gigantisch hoge prijzen te vermijden (ik heb al prijzen gezien van €0,50/kWh zuiver energiekost die je best wil vermijden).Destereir schreef: ↑4 juni 2025, 17:08 Ik heb geen laadpaal, dus het piektarief probleem voor laden speelt minder een rol.
De batterij dan gebruiken voor het capaciteitstarief is ook onbegonnen werk. Ik ga niet de batterij opladen van het net om die dan te ontladen om met 25% verlies om €10 aan piektarief te vermijden.
De terugverdientijd, tja dat moet je echt zelf uitmaken. Ik zit vandaag met nog 3.000kWh afname, waarvan 2.000kWh niet in die nov/dec/jan maanden wat €500/jaar voorstelt. Als ik daar (pessimistisch) 25% of €125 van kan compenseren met de batterij samen met €50/jaar aan piektarief, dan ben ik op mijn break even.
Het ziet er naar uit dat dit beter zal worden want mijn "zelfvoorziening" is gestegen van 52% naar 79% sinds ik de batterij in dienst heb genomen of anders gezegd: de helft van wat ik normaal van het net nam ben ik nu zelf aan het voorzien.
Daarnaast heb je de vele onzekerheden zoals: gaat de overheid elektriciteit goedkoper maken / gas duurder, gaat elektriciteit gewoon niet telkens duurder worden door het als maar meer elektrificeren, gaat het zover komen dat stroom injecteren betalend gaat worden (in Nederland al "gewoon", in België is de eerste ermee gestart), gaat Fluvius injectie meerekenen bij piektarief of erger bij de nettarieven...
Iedereen zal zijn eigen oefening moeten doen natuurlijk inclusief al de onzekerheden.
Je voelt wel nu al aan dat de focus moet liggen (en blijf het herhalen): zelfverbruik, zelfverbruik, zelfverbruik. Als je nu zonnepanelen legt, leg uw dak niet gewoon vol zonder te weten wat je met die productie gaat doet. Dan is het beter om €2000 te betalen aan zonnepanelen en €1700 aan een plug-in batterij, dan €3700 aan panelen om 70% op het net te dumpen. Vergeet niet dat zonnepanelen er gemakkelijk 20 jaar blijven liggen.
Veel succes, maar ik denk dat dit een blijvend leerproces zal blijven.Destereir schreef: ↑4 juni 2025, 17:08 Extra : hoeveel gaat de aankoopprijs van zo'n ding nog zakken in de komende jaren.
Er zijn zoveel veranderlijken, welke op hun beurt ook onderling wijzigen.
Ook als mens is niet elke dag dezelfde.
Ik redeneer anders, wat de terugverdientijd is, interesseert me niet want de spelregels wijzigen toch om de haverklap.(zie maar dat piekkwartuur dat er is bijgekomen).
Ik kan mij het permitteren en wat het opbrengt is meegenomen en een batterij is steeds een buffer bij pieken (wanneer de zon regelmatig verdwijnt) bij koken, wassen, ...
We hebben het zelf ook even doorgerekend en binnenkort komt er bij ons ook een thuisbatterij en een slim laadsysteem. Sinds de digitale meter zien we het (grote) voordeel niet meer in van onze zonnepanelen. We daarnaast ook een laadpaal en elektrische wagen sinds kort. Waarschijnlijk stappen we binnenkort ook over op een Empower-contract (variabel met flexibele tarieven) van mijn vorige werkgever.
Als ik het goed begrijp, kunnen we met zo’n slim systeem onze batterij opladen wanneer de stroom het goedkoopst is (snachts), en weer terug op het net zetten wanneer de vergoeding het hoogst ligt. Klinkt allemaal fan-tas-tisch, maar het voelt tegelijk ook wat te mooi om waar te zijn zekers. Want als binnenkort iedereen dat doet, zal het waarschijnlijk opnieuw vooral voordelig zijn voor wie het snelst besloten heeft om er eentje te plaatsen, zie dito de zonnepanelen en groene stroomcertificaten.
Enfin, voorlopig betalen we nog steeds maandelijks (of krijgen we amper iets) voor wat onze zonnepanelen op het net injecteren + de afname is vrij duur. Het lijkt mij dan des te interessant om de energie zelf te verbruiken.
Als ik het goed begrijp, kunnen we met zo’n slim systeem onze batterij opladen wanneer de stroom het goedkoopst is (snachts), en weer terug op het net zetten wanneer de vergoeding het hoogst ligt. Klinkt allemaal fan-tas-tisch, maar het voelt tegelijk ook wat te mooi om waar te zijn zekers. Want als binnenkort iedereen dat doet, zal het waarschijnlijk opnieuw vooral voordelig zijn voor wie het snelst besloten heeft om er eentje te plaatsen, zie dito de zonnepanelen en groene stroomcertificaten.
Enfin, voorlopig betalen we nog steeds maandelijks (of krijgen we amper iets) voor wat onze zonnepanelen op het net injecteren + de afname is vrij duur. Het lijkt mij dan des te interessant om de energie zelf te verbruiken.
Nee het is de bedoeling in eerste instantie om je overschot aan PV energie op te slaan en die te gebruiken ipv elektriciteit uit het net te nemen. Dat scheelt toch al makkelijk 30 cent per kWh. Dus pakweg per cyclus van 3,5 kWh win je een euro terug. Dat kan in de niet-wintermaanden praktisch elke dag zijn.bryanv schreef: ↑5 juni 2025, 12:20 We hebben het zelf ook even doorgerekend en binnenkort komt er bij ons ook een thuisbatterij en een slim laadsysteem. Sinds de digitale meter zien we het (grote) voordeel niet meer in van onze zonnepanelen. We daarnaast ook een laadpaal en elektrische wagen sinds kort. Waarschijnlijk stappen we binnenkort ook over op een Empower-contract (variabel met flexibele tarieven) van mijn vorige werkgever.
In tweede instantie ga je met het flexibel tarief spelen (want de winst zal daar kleiner zijn dan 30 cent per kWh) en de batterij volladen wanneer de stroom goedkoop is (vooral in de wintermaanden dus dat zal dan meestal 's nachts zijn). Je gaat die stroom beter niet aan het net terugleveren maar zelf gebruiken om te vermijden dat je verbruik hebt in de dure uren (tussen 17u en 20u).
Je hebt dan een manier waarop de batterij elke dag meerdere laad- en ontlaadcycli kan doen ofwel in functie van PV energie ofwel in functie van dal/piektarieven. Dat is de manier die de kortste terugverdientijd zal geven.
Maar deze manier kost wel meer moeite dan gewoon een P&P batterij hangen en op automatisch regelend naar nul op de meter zetten.
Zonder gedetailleerde data over de toekomstige flextarieven, verbruikskarakteristieken van de woning, PV grootte en oriëntatie kan je onmogelijk een detailberekening maken. Maar het ziet er met de actuele kost van 300 €/kWh wel heel logisch en rendabel uit.
De trend lijkt ook duidelijk gezet dat de komende 2 jaar de vergoeding voor injectie verder richting 0 zal gaan, dus dat maakt de laadcycli voor PV al zeker interessanter.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Zelfs al krijg je de stroom 's nachts gratis, dan betaal je nog c€15 net en andere kosten. Injecteren gaat enkel wat opbrengen op momenten dat je zelf die stroom kunt gebruiken (piekuren en geen zon) en dan nog neemt je leverancier zijn deel. Met andere woorden vergeet dat batterijparkje spelen maar snel, dat is niet voor piet particulier. Ook voor eigen zonnestroom buffering zal het kosten baten plaatje maar povertjes zijn, als het zich al terug betaalt.bryanv schreef: ↑5 juni 2025, 12:20 Als ik het goed begrijp, kunnen we met zo’n slim systeem onze batterij opladen wanneer de stroom het goedkoopst is (snachts), en weer terug op het net zetten wanneer de vergoeding het hoogst ligt. Klinkt allemaal fan-tas-tisch, maar het voelt tegelijk ook wat te mooi om waar te zijn zekers.