Newbie - huis verkocht - waar investeren?
TIP
Newbie - huis verkocht - waar investeren?
Eind augustus/begin september verkoop ik mijn huis en ontvang ik een groot bedrag van een paar honderdduizend euro.
Ik ben op zoek naar een manier om dit geld iets meer te laten verdienen dan een spaarrekening of termijndeposito.
En zonder het gedoe van belastingaangifte moeten doen met bewijsstukken, etc..
Dit geld moet wel beschikbaar blijven voor een andere aankoop van een woning op middellange termijn.
Ik denk aan fondsen die diversificatie mogelijk maken zonder al te veel tijd te hoeven besteden aan onderzoek.
Ik zie echter dat de grote banken instapkosten in rekening brengen voor al deze fondsen (2,5%-3%) plus diverse andere kosten en belastingen (beurstransacties, kosten voor het effectendossier, beheerskosten per regel in het effectendossier, Reynders-belasting, bronbelasting, enz.)
Plus die vervelende vermogenswinstbelasting waar we nog steeds niets van weten.
Conclusie: als ik dit geld over een jaar of twee weer moet opnemen om een nieuw huis te kopen, verdien ik misschien niet veel op mijn investering en kan ik zelfs geld verliezen.
Heeft iemand advies voor mij?
Ik ben op zoek naar een manier om dit geld iets meer te laten verdienen dan een spaarrekening of termijndeposito.
En zonder het gedoe van belastingaangifte moeten doen met bewijsstukken, etc..
Dit geld moet wel beschikbaar blijven voor een andere aankoop van een woning op middellange termijn.
Ik denk aan fondsen die diversificatie mogelijk maken zonder al te veel tijd te hoeven besteden aan onderzoek.
Ik zie echter dat de grote banken instapkosten in rekening brengen voor al deze fondsen (2,5%-3%) plus diverse andere kosten en belastingen (beurstransacties, kosten voor het effectendossier, beheerskosten per regel in het effectendossier, Reynders-belasting, bronbelasting, enz.)
Plus die vervelende vermogenswinstbelasting waar we nog steeds niets van weten.
Conclusie: als ik dit geld over een jaar of twee weer moet opnemen om een nieuw huis te kopen, verdien ik misschien niet veel op mijn investering en kan ik zelfs geld verliezen.
Heeft iemand advies voor mij?
Re: Newbie - huis verkocht - waar investeren?
Als je naar de beurs wil voor slechts een termijn van 2 jaar is dat wel een groot risico… veel te korte horizon
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Inderdaad, waarom twee jaar wachten (en huren?)?
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zit ook al 3,5 jaar in die situatie. Ik ben wel gedeeltelijk naar de beurs getrokken om de hoge inflatie (2022-2023) te kunnen bijhouden.
Voor mij hoeft vastgoed eigenlijk niet meer maar het wordt wel bevoordeeld tov beleggingen, zeker als de meerwaardebelasting enkel de financiele vermogens treft.
Indien ik een ideaal vastgoed op de kop kan tikken, zal ik het wellicht toch kopen.
Voor mij hoeft vastgoed eigenlijk niet meer maar het wordt wel bevoordeeld tov beleggingen, zeker als de meerwaardebelasting enkel de financiele vermogens treft.
Indien ik een ideaal vastgoed op de kop kan tikken, zal ik het wellicht toch kopen.
Als je beleggingshorizon zeer kort is, is de vraag wat het risico is dat je wil nemen. All-in gaan stelt je bloot aan enorme risico's en zeker in dit economisch klimaat (meerdere oorlogen, zware handelsoorlog, felle investeringen in defensie,...). De voorbije "dipjes" vlakken voorlopig snel terug af doordat die voornamelijk veroorzaakt worden door Trump die elke dag een andere mening heeft en niet echt naar toekomstige gevolgen kijkt (maar die beginnen zich te tonen, toerisme die in US keldert, patriottisch je aankopen plannen en US mijden...). Je kan op die golf veel geld verdienen maar ook fel verliezen door de zeer hoge onzekerheid. Al die beleggers die Tesla aandelen kochten vanwege de bromance tussen Trump / Musk zijn vermoedelijk (afhankelijk wanneer je kocht) niet zo happy met die keuze. Dat aandeel zal er vermoedelijk even over doen voordat het terug zijn december piek zal halen (zeker als Tesla zijn cijfers gaat moeten presenteren waarbij het zal opvallen dat heel de wereld door die handelsoorlog Tesla zit te bannen).
Alternatief is dan maar een stuk ervan gaan beleggen. Dan moet je echt overwegen of de winst die je erbij kan halen het risico waard is. Stel dat je 50.000 gaat beleggen en dat stijgt op 2 jaar met 10%... Hoera, je hebt €5.000 winst, was het dit waard wetende dat je evengoed €10.000 had kunnen kwijtspelen?
Mijn suggestie (wat ik had gedaan tussen de verkoop van mijn huis / bouw van nieuw huis), kijk vooral een combinatie van producten (spaarrekening, termijn rekening) zodat je zo min mogelijk roerende voorheffing moet betalen. Overweeg de beste spaarrekening en beste termijnrekening op 2 jaar en zie hoe je die 2 best combineert voor zo weinig mogelijk belastingen te betalen.
Besef ook dat de rentes in snel tempo aan het zakken zijn. Termijnrekening lijken misschien "minder interessant" vergeleken met spaarrekeningen, maar die houden al deels rekening met die neerwaartse trend.
Speel ook slim met een spaarrekening kiezen. Zoek die dat een hoge getrouwheidspremie hebben en een lage basis rente. De basis rente mag een bank elk moment wijzigen, die getrouwheidspremie is altijd 1 jaar vast. Hou natuurlijk wel in het oog dat als je je geld afhaalt op dag 364, dan ben je de volledige getrouwheidspremie kwijt.
Alternatief is dan maar een stuk ervan gaan beleggen. Dan moet je echt overwegen of de winst die je erbij kan halen het risico waard is. Stel dat je 50.000 gaat beleggen en dat stijgt op 2 jaar met 10%... Hoera, je hebt €5.000 winst, was het dit waard wetende dat je evengoed €10.000 had kunnen kwijtspelen?
Mijn suggestie (wat ik had gedaan tussen de verkoop van mijn huis / bouw van nieuw huis), kijk vooral een combinatie van producten (spaarrekening, termijn rekening) zodat je zo min mogelijk roerende voorheffing moet betalen. Overweeg de beste spaarrekening en beste termijnrekening op 2 jaar en zie hoe je die 2 best combineert voor zo weinig mogelijk belastingen te betalen.
Besef ook dat de rentes in snel tempo aan het zakken zijn. Termijnrekening lijken misschien "minder interessant" vergeleken met spaarrekeningen, maar die houden al deels rekening met die neerwaartse trend.
Speel ook slim met een spaarrekening kiezen. Zoek die dat een hoge getrouwheidspremie hebben en een lage basis rente. De basis rente mag een bank elk moment wijzigen, die getrouwheidspremie is altijd 1 jaar vast. Hou natuurlijk wel in het oog dat als je je geld afhaalt op dag 364, dan ben je de volledige getrouwheidspremie kwijt.
Volledig eens met de vorige spreker.
Bron: het internet.
Dank aan alle voor de reakties.SMGGM schreef: ↑13 juni 2025, 10:29 Mijn suggestie (wat ik had gedaan tussen de verkoop van mijn huis / bouw van nieuw huis), kijk vooral een combinatie van producten (spaarrekening, termijn rekening) zodat je zo min mogelijk roerende voorheffing moet betalen. Overweeg de beste spaarrekening en beste termijnrekening op 2 jaar en zie hoe je die 2 best combineert voor zo weinig mogelijk belastingen te betalen.
Inderdaad. Dat is wat ik momenteel doe.
Het voordeel van termijnrekeningen is dat de bronbelasting definitief is. Je hoeft niets aan te geven. Geen gedoe en de fiscus heeft dus geen spoor op tijdstip T van mijn roerend vermogen door bij benadering rekenkundig te redeneren (we moeten ons altijd kunnen aanpassen aan wat de toekomst brengt, met deze regeringen die geld nodig hebben en die op een of andere dag onze roerend kapitaal zouden kunnen aanvallen).
Nadeel: lager rendement dan een spaarrekening vanwege de 30% RV.
Als ik alles op een spaarrekening zou zetten (meerdere rekeningen bij verschillende banken om de risico's te beperken) zou ik verplicht zijn de rente boven de vrijstelling van €1020 aan te geven en dus belasting moeten betalen:
- verlaagt het rendement een beetje
- het gedoe van moeten aangeven en een spoor voor de fiscus op tijdstip T van mijn roerend vermogen door bij benadering rekenkundig redeneren.
Laatst gewijzigd door VanV op 13 juni 2025, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Middellange termijn en dan spreek je over maar twee jaren, voor mij is dat korte termijn.
Ik ga geen ETF's of aandelen aanraden, de termijn is veel te kort daarvoor.
Antwoord van SMG Ben ik het mee akkoord.
Ik ga geen ETF's of aandelen aanraden, de termijn is veel te kort daarvoor.
Antwoord van SMG Ben ik het mee akkoord.
dank voor de tip.
ok korte termijn.
ok korte termijn.
Bedrag opsplitsen in obligaties moet toch (netto!) meer opleveren dan een spaar of termijnrekening, 2,5% netto moet zeker mogelijk zijn. Je kan ook voor een grotere schijf kiezen (min 100k€ per obligatie) met meer rendement maar ook iets meer risico door gebrek aan spreiding.
Duitse of Franse 0% coupon staatobligaties