ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
TIP
Re: ETF / trackers portefeuille opstarten - (medirect)
ik zie pensioensparen helemaal niet als een alternatief voor etfs. en zolang je niet meer dan 10.000 euro meerwaarde per jaar verkoopt betaal je nog steeds geen meerwaardebelasting op etfs. ik heb begrepen dat als je ze langer dat 5 jaar hebt het zelfs 15000 zou zijn.VictorDeSmet schreef: ↑30 juni 2025, 10:42JustSpike bedankt voor de uitgebreid uitleg!JustSpike schreef: ↑13 juni 2025, 09:54 Het voordeel van 1 enkele wereldwijd gespreide tracker zoals IMIE te kopen is dat je je net daarover nooit zorgen hoeft te maken. Naarmate bvb opkomende markten belangijker worden zal de tracker dit automatisch reflecteren. Een dergelijke tracker is eigenlijk geografie-agnostisch, en zo hoort het ook. De meest successvolle sectoren, geografieen en ondernemingen hebben het grootste gewicht in de index. Alle andere keuzes om successvolle posities te kortwieken is eigenaardig.
IMIE is bovendien ook nog blootgesteld aan mid caps EN heeft in Belgie een gunstige fiscaliteit EN een lage totale kostenstructuur.
Voor zover ik weet is dit de meeste eenvoudige, tegelijk meest fiscaal gunstige en meest complete manier om met 1 enkele transactie blootstelling te krijgen aan de wereldeconomie. De ultieme hangmat-investering. Maar iedereen mag mij verbeteren natuurlijk. Er komen immers elke dag trackers bij.
Zou onderstaande ETF volgens jullie een goed alternatief kunnen zijn?
Te vinden op MeDirect: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF.
Daarnaast vroeg ik mij ook af wat jullie denken over pensioensparen?
Nu de regering beslist heeft dat er geen meerwaardebelasting meer op komt, denken jullie dat dit dan interessanter is dan zelf beleggen via zo'n ETF?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Groeten Victor
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Verkeerd begrepen.
Wat is het dan wel: voor elk aanéénsluitend jaar dat je niets recupereert, krijg je 1.000 euro extra vrijstelling met max. 5 jaar.
Maar ook voor de exacte details daarvan moeten we nog steeds wachten op de concrete teksten ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Nee hoor, IMIE ( IE00B3YLTY66 ) volgt een index die al small caps bevat. Trackt large+medium+small caps van developed+emerging markets.Gg70 schreef: ↑15 juni 2025, 17:16Zeer zeker,nog wel stuk IUSN(smalle caps)aan toe voegen...JustSpike schreef: ↑13 juni 2025, 09:54 Het voordeel van 1 enkele wereldwijd gespreide tracker zoals IMIE te kopen is dat je je net daarover nooit zorgen hoeft te maken. Naarmate bvb opkomende markten belangijker worden zal de tracker dit automatisch reflecteren. Een dergelijke tracker is eigenlijk geografie-agnostisch, en zo hoort het ook. De meest successvolle sectoren, geografieen en ondernemingen hebben het grootste gewicht in de index. Alle andere keuzes om successvolle posities te kortwieken is eigenaardig.
IMIE is bovendien ook nog blootgesteld aan mid caps EN heeft in Belgie een gunstige fiscaliteit EN een lage totale kostenstructuur.
Voor zover ik weet is dit de meeste eenvoudige, tegelijk meest fiscaal gunstige en meest complete manier om met 1 enkele transactie blootstelling te krijgen aan de wereldeconomie. De ultieme hangmat-investering. Maar iedereen mag mij verbeteren natuurlijk. Er komen immers elke dag trackers bij.
Daarmee heb je 99% van de "investeerbare" aandelenmarkt wereldwijd, dat is dus "quasi alles".
https://www.msci.com/documents/10199/42 ... d36472a703
Maakt niet uit voor mijn punt. Je gaat gerust een hoop etfs (fondsen / aandelen ) kunnen kopen en verkopen zonder dat je daar meerwaardebelasting gaat moeten op betalen. Dat is geen reden om die te vervangen door pensioensparen …EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 13:47Verkeerd begrepen.
Wat is het dan wel: voor elk aanéénsluitend jaar dat je niets recupereert, krijg je 1.000 euro extra vrijstelling met max. 5 jaar.
Maar ook voor de exacte details daarvan moeten we nog steeds wachten op de concrete teksten ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Mijn reactie ging dan ook niet over je punt.

Iets gaan "vervangen" door pensioensparen zou ik nu ook niet direct aanraden.
Fiscaal pensioensparen zou ik gewoon zowiezo doen als basis eigenlijk, dat is wat ik al doe sinds mijn 18 en dit met een pensioenspaarverzekering.
Jan modaal zal inderdaad al iets minder modaal moeten zijn om "zeer veel" meerwaardebelasting te gaan betalen als die het enigszins slim aanpakt.
Maar ik zou de impact van de meerwaardebelasting op de "kleine" belegger en/of "middenklasse" toch niet minimaliseren.
Stel je volledige "Jan Modaal" port:
- aankoopwaarde: 100.000
- 10 jaar later sta je op 100.000 meerwaarde en is de vrijstelling door inflatie 12.000 geworden
Vermits je de laatste 5 jaar geen meerwaarde hebt gerecupeerd, is je vrijstelling 18.000
Je verkoopt alles, dus 100.000 meerwaarde, waarvan 18.000 vrijgesteld, dus 8.200 belasting (= 8,2%)
Nu moet iemand mij eens uitleggen hoe je dit zou kunnen "optimaliseren" door bv. elk jaar een stuk te verkopen om telkens binnen de vrijstelling te blijven, of misschien is er nog een andere manier te bedenken, ik hoor het graag.
Vergeet daarbij ook niet dat een verkocht stuk x aantal jaar ook geen of een ander/lager rendement kan/zal geven.