Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Besparingen De Wever I op aandelenwinst en effectentaks
Ik kan veronderstellen (en lijkt me logisch) dat er "afgerekend" wordt telkens het effect van eigenaar veranderd.
De erflater/schenker betaalt dus de belasting op zijn gerealiseerde meerwaarde en de erfgenaam/ontvanger wordt eigenaar aan de waarde op dat moment.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat het weer allemaal wat complexer zal zijn.

Het mediaanvermogen van de 1 percent rijksten ligt op 6 miljoen euro.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 15:03Bwa ... alles is relatief natuurlijk, maar dat zou ik toch ook geen Jan Modaal meer noemen.
Nu goed, de vraag is vooral hoeveel van die 500K aan effecten in aanmerking komt als winst voor de meerwaardebelasting als je die 500K zou liquideren.
Vergeet daarbij niet dat we pas starten op 1/1/2026 en de vrijstelling elk jaar geindexeerd wordt.
(https://www.durfdenken.be/nl/onderzoek- ... belg-hoger)
Mensen met 500k effecten zijn mijn inziens rijk nog gefortuneerd.
Waarom trouwens die ongelijke behandeling tussen mensen die verkoop spreiden over meerdere jaren en mensen die alles in 1 keer verkopen? Ook nergens op gebaseerd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wel, mensen met een afbetaalde woning van 500K en 500k effecten zijn mijn inziens niet arm en beschouw ik ook niet als Jan Modaal.Moneyking schreef: ↑1 juli 2025, 16:09Het mediaanvermogen van de 1 percent rijksten ligt op 6 miljoen euro.EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 15:03
Bwa ... alles is relatief natuurlijk, maar dat zou ik toch ook geen Jan Modaal meer noemen.
Nu goed, de vraag is vooral hoeveel van die 500K aan effecten in aanmerking komt als winst voor de meerwaardebelasting als je die 500K zou liquideren.
Vergeet daarbij niet dat we pas starten op 1/1/2026 en de vrijstelling elk jaar geindexeerd wordt.
https://www.durfdenken.be/nl/onderzoek- ... belg-hoger
Mensen met 500k effecten zijn mijn inziens niet rijk.
Waarom trouwens die ongelijke behandeling tussen mensen die verkoop spreiden over meerdere jaren en mensen die alles in 1 keer verkopen? Dat is toch niet logisch.
Een tarief van 5% zonder uitzonderingen, dat is logisch.
"Het mediaanvermogen van de Belg is met zo’n 250.000 euro ..."
"verschilt het van het gemiddelde vermogen, dat op net geen 440.000 euro ligt"
Waarom trouwens die ongelijke behandeling tussen mensen met of zonder een "aanmerkelijk belang" ?
En wordt zo'n "aanmerkelijk belang" dan apart behandeld of maakt dit deel uit van het geheel voor dat jaar ?
Het gaat hier niet over logica hé, het gaat over een compromis tussen politiekers ...

Het is voor een vriend dat ik het vraag , maar zou de meerwaardebelasting ook gelden voor " bepaalde materiële voorwerpen"
(ik noem het niet expliciet met naam omdat de ROVERHEID ook kan meelezen en het eventueel in het staatsblad kan vergeten worden te vermelden ).
Ik geef als voorbeeld bv. schilderijen
(ik noem het niet expliciet met naam omdat de ROVERHEID ook kan meelezen en het eventueel in het staatsblad kan vergeten worden te vermelden ).
-
- Full Member
- Contacteer:
Nog niks over gehoord... kunst, wiskey en het belangrijkste natuurlijk goud (ik heb ook een vriend die er nogal wat van verstopt heeft in huis)... nog niks over vernomen eigenlijk. Huizen niet en alles wat ge erin hebt liggen nietpaul schreef: ↑1 juli 2025, 16:24 Het is voor een vriend dat ik het vraag , maar zou de meerwaardebelasting ook gelden voor " bepaalde materiële voorwerpen"

Trouwens hoe zit dat nu met opties, ook nog niks over gehoord. Zelf schrijf ik er ook nogal een pak. Ge krijgt uw geld op voorhand en moet wachten tot de waarde uit de optie loopt, is dat dan winst en wordt je bij aflopen op de optie belast? Dat kan toch niet die loopt waardeloos af en het geld dat je op voorhand kreeg was geen winst want door de onzekerheid moet je wachten of dat wel binnenloopt.
Waarom denk je dit (2x).EarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 15:33 Dit vind ik eigenlijk de grootste problematiek ...
Om de belasting op de vrijstelling te recupereren zal je inzicht moeten geven in (minstens een deel van) je transacties.
Je riskeert dan dat de fiscus je handelen als speculatief beschouwt.
1.
om vrijstelling te recuperen voeg je gewoon het bewijs toe van de bank hoeveel meerwaarde je vorig jaar behaald hebt.
om minwaarde te recuperen voeg je gewoon het bewijs toe van de bank hoeveel minwaarde je vorig jaar behaalde.
2.
De fiscus is er zich echte wel van bewust dat beleggers transacties doen :-)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
alsof de 0,3% transacties van Belgische residents het verschil gaan maken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- VIP member
- Contacteer:
Het geldt enkel voor financiële activa, crypto en (wellicht ook) goud.paul schreef: ↑1 juli 2025, 16:24 Het is voor een vriend dat ik het vraag , maar zou de meerwaardebelasting ook gelden voor " bepaalde materiële voorwerpen"
Niet voor schilderijen, wijnkelders of postzegelverzamelingen.
Zelfs niet voor 'verzamelingen van hedendaagse munten of briefjes', zoals Khadafi in de tijd met zijn kelder vol dollar biljetten

De drugsmaffia kan dus ook gerust zijn

Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 1 juli 2025, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
in andere landen wordt ofwel 1) de kostbasis gewoon doorgeschoven naar de nieuwe broker, ofwel 2) giften belast, ofwel 3) belastinggewijs beschouwt als verkoop en aankoop, met CGT, ofwel 4) beschouwt als aankoop met kostbasis 0, als je niets anders kan bewijzen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 1 juli 2025, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
als je de ten onrechte betaalde meerwaardebelasting wil recupereren via minwaarden, dan kan het wel over veel meer dan 1000€ gaanEarthNvstr1 schreef: ↑1 juli 2025, 15:33 Dit vind ik eigenlijk de grootste problematiek ...
Om de belasting op de vrijstelling te recupereren zal je inzicht moeten geven in (minstens een deel van) je transacties.
Je riskeert dan dat de fiscus je handelen als speculatief beschouwt, vermits de bepaling daarvan totaal arbitrair is.
Eigenlijk zouden ze dat speculatief versus goede huisvader gegeven moeten opdoeken nu die meerwaardebelasting er komt, maar ja.
Vraag zal dus zijn in hoeverre je dit risico wil vermijden door de belasting op de vrijstelling niet te recupereren, het gaat om max 1000 euro geïndexeerd per jaar.
Uw vriend kan op zijn twee oren slapen. Het paneel van het Lam Gods - de rechtvaardige rechters - daar gaat de fiscus niet moeilijk over doen!.paul schreef: ↑1 juli 2025, 16:24 Het is voor een vriend dat ik het vraag , maar zou de meerwaardebelasting ook gelden voor " bepaalde materiële voorwerpen"

LOL Ja, zeer gefortuneerd.
Een gezin met een totaal vermogen (effecten, huis, ... ) van 1M was in 2020 reeds in de top 5% van Belgie.
Iemand met 500K aan effecten vandaag zal ook wel in de top 5% zitten.
wat-is-voor-jullie-middenklasse-t29293- ... se#p477374
-
- VIP member
- Contacteer:
De hoofdschuldige blijft Rousseau die 'dubbele cijfers' wou zien.Moneyking schreef: ↑1 juli 2025, 14:44Aanvankelijk was dat het plan, een vlaktaks van 5% zonder uitzonderingen. En dan is het circus begonnen:vortex schreef: ↑1 juli 2025, 09:34
In plaats van heel deze krakkemikkige en zeer complexe taks hadden ze beter een kleinere vlaktaks ingevoerd zonder uitzonderingen en vrijstellingen. Om een half miljard op te brengen volstaat een fractie van een procent op alle meerwaarden. Iedereen gelijk en heel eenvoudig.
- Vooruit vond 5% te weinig = het werd 10 %
- MR vond 10% te veel = verlaagd tarief voor aandelen op naam met aanmerkelijk belang.
- Cd&V wou een hogere vrijstelling voor gedematerialiseerde aandelen = complexe regel om vrijstelling van 10k soms tot 15k te brengen.
- NVA houdt zich afzijdig = de slimme BDW wil niet met deze onkunde geassocieerd worden.
Iedereen heeft zijn trofee binnen, samen vormen ze een kleurboek dat zijn oorspronkelijk doel mist: onbelast inkomen belasten.
Het had nochtans ook een echt compromis kunnen zijn: een bijdrage van 5% zonder vrijstellingen.
Zijn mateke BDW is medeplichtig, want hij had hem kunnen afblokken hebben.
Was daar nu geen enkele verstandige sherpa aanwezig, die kon rekenen?
Ze hadden begot al in augustus 2024 een regering kunnen hebben en al vanaf 1/1/2025 kunnen cashen.
De sukkels

-
- Hero Member
- Contacteer:
brokers zouden perfect zelf de gerealiseerde meer- en minwaardes kunnen verrekenen en het saldo doorstorten
dan rest alleen vrijstelling via belastingaangifte
maja, we weten allen wrm niet
dan rest alleen vrijstelling via belastingaangifte
maja, we weten allen wrm niet
Goud en opties wel voor zover ik weet.the_bishop schreef: ↑1 juli 2025, 16:47Nog niks over gehoord... kunst, wiskey en het belangrijkste natuurlijk goud (ik heb ook een vriend die er nogal wat van verstopt heeft in huis)... nog niks over vernomen eigenlijk. Huizen niet en alles wat ge erin hebt liggen nietpaul schreef: ↑1 juli 2025, 16:24 Het is voor een vriend dat ik het vraag , maar zou de meerwaardebelasting ook gelden voor " bepaalde materiële voorwerpen"
Ik geef als voorbeeld bv. schilderijen![]()
Trouwens hoe zit dat nu met opties, ook nog niks over gehoord. Zelf schrijf ik er ook nogal een pak. Ge krijgt uw geld op voorhand en moet wachten tot de waarde uit de optie loopt, is dat dan winst en wordt je bij aflopen op de optie belast? Dat kan toch niet die loopt waardeloos af en het geld dat je op voorhand kreeg was geen winst want door de onzekerheid moet je wachten of dat wel binnenloopt.