Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Bedankt voor reactie...maar...ik blijf liever buiten de radar van fiscus....en meestal na dividendbetaling hersteld aandeel zich...KleineSpaarder schreef: ↑2 juli 2025, 19:03En 30% betalen op de meerwaarde (als dividend) ipv 10%.
Best nog eens nadenken..
Dividend-aandelen zijn altijd heel slecht geweest in de context van de Belgische fiscaliteit voor particulieren, en zijn dat nog steeds. Als de meerwaardetaks 50% wordt ipv 10%, dan heb je waarschijnlijk gelijk![]()
Iemand een idee wat met de meerwaardetaks op nulcoupon obligaties?
Ik vemoed dat de meerwaarde net als bij aandelen zal worden berekend qua winst. Bij langlopende zit je bovendien nog met het punt dat ze het percentage van 10% in de toekomst waarschijnlijk zullen verhogen.
N.m.m. zijn langlopend nulcoupon obligaties die misschien 3 à 3,5% opbrengen (voor meeerwaardebelasting) niet interessant meer. Misschien net inflatiedekkend. Als de inflatie weer de kop op steekt (wat zeker niet de denkbeeldig is) zelfs de komende jaren verlies gevend.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Jaarlijks 30% op dividenden (en mogelijk nog meer voor buitenlandse aandelen wegens mogelijk dubbele belasting) en dan nog eens 10% (maar in de toekomst vermoedelijk nog meer) op de gerealiseerde meerwaarde op het moment van de verkoopKleineSpaarder schreef: ↑2 juli 2025, 19:03En 30% betalen op de meerwaarde (als dividend) ipv 10%.
Best nog eens nadenken..
Dividend-aandelen zijn altijd heel slecht geweest in de context van de Belgische fiscaliteit voor particulieren, en zijn dat nog steeds. Als de meerwaardetaks 50% wordt ipv 10%, dan heb je waarschijnlijk gelijk![]()
En volgens sommigen is België een belastingparadijs voor beleggers

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik was vroeger fan van zero couponobligaties (vooral omwille van het fiscale aspect) maar heb deze al een tijdje deze links laten liggen voor andere instrumenten.Finny10 schreef: ↑Gisteren 09:20Ik vemoed dat de meerwaarde net als bij aandelen zal worden berekend qua winst. Bij langlopende zit je bovendien nog met het punt dat ze het percentage van 10% in de toekomst waarschijnlijk zullen verhogen.
N.m.m. zijn langlopend nulcoupon obligaties die misschien 3 à 3,5% opbrengen (voor meeerwaardebelasting) niet interessant meer. Misschien net inflatiedekkend. Als de inflatie weer de kop op steekt (wat zeker niet de denkbeeldig is) zelfs de komende jaren verlies gevend.
Wat zijn die andere instrumenten nuHuisjetuintjefietsje schreef: ↑Gisteren 09:23Ik was vroeger fan van zero couponobligaties (vooral omwille van het fiscale aspect) maar heb deze al een tijdje deze links laten liggen voor andere instrumenten.Finny10 schreef: ↑Gisteren 09:20
Ik vemoed dat de meerwaarde net als bij aandelen zal worden berekend qua winst. Bij langlopende zit je bovendien nog met het punt dat ze het percentage van 10% in de toekomst waarschijnlijk zullen verhogen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor de slimme beleggers. Wie zo dom is om steeds beleggingen te kiezen die zwaar belast worden, betaalt de facto een belasting op domheidHuisjetuintjefietsje schreef: ↑Gisteren 09:22 En volgens sommigen is België een belastingparadijs voor beleggers![]()

Behalve als je een goede reden hebt, zoals iemand schreef. Met dividendaandelen blijf je onder de radar.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Als iemand nog nood heeft aan gratis transactietegoed om obligaties aan te kopen.
Saxo Bank referral link voor € 100 gratis transactietegoed bij het openen van een account:
https://refer.saxo/ZphNb
Saxo Bank referral link voor € 100 gratis transactietegoed bij het openen van een account:
https://refer.saxo/ZphNb
Vrijstelling van € 10.000 niet vergeten. Is pas boven de € 10.000 meerwaarde dat je 10% belasting moet betalen.